پزشکیهدف : هدف تربيت پزشك عمومي با خصوصيات زير است: 1) در راه آشنايي بيشتر با مكتب و تزكيه و تعالي روح كوشا باشد. كمك به تامين بهداشت و درمان دردهاي مردم را وسيلهاي براي رضاي خدا و تقرب به او بداند. 2) با فرهنگ اسلامي و نظام جمهوري اسلامي آشنا باشد و خود را ملزم به رعايت قوانين و مقررات حاكم به جامعه اسلامي بداند. 3) از شناخت مسائل عمده بهداشت و درمان و نظام ارائه خدمات بهداشتي و درماني كشور به قدر كافي برخوردار و از مسئوليتها و وظايف خود در اين نظام آگاه باشد. 4) قابليت علمي و عملي كافي در تشخيص بيماريها و ارجاع بيماران به سطوح بالاتر بهداشتي و درماني كشور و شركت در برنامههاي پيشگيري و بهداشت عمومي را دار باشد. 5) قادر به استفاده از آخرين منابع علمي و بهرهگيري از اطلاعات جديد كار خود باشد. دوره آموزش دكتراي حرفهاي پزشكي شامل مراحل زير است: الف ) علوم پايه: طول اين دوره 2 سال است كه در پايان اين دوره دانشجو در آزموني شامل كليه دروس اين دوره شركت ميكند و در صورت موفقيت به دوره بعدي راه مييابد. هر دانشجو حداكثر دوبار ميتواند در اين آزمون شركت كند. ب) فيزيوپاتولوژي : طول اين دوره 6 ماه است و طي آن دانشجو ضمن آگاهي از مباني فيزيولوژيك ، با مكانيزم بيماريها و عوامل موثر در آنها به طريق تحليل گرانه آشنا ميشود و نشانههاي بيماريها و تشخيص و درمان آنها را ياد ميگيرد. ج ) كارآموزي باليني : طول اين دوره 20 ماه است و هدف شناخت آثار و علائم بيماريها از ديدگاه باليني و آزمايشگاهي به دست آوردن تواناييهاي لازم در به كاربردن انديشه ، استدلال و نتيجهگيري سريع، به منظور برخورد منطقي و صحيح با بيمار و طراحي عمليات پيشگيري درماني است. د) كارورزي باليني: طول دوره 18 ماه است و هدف پرورش مهارتها، تقويت قدرت تصميمگيري ، افزايش اتكاء به نفس و تكميل پرورش انديشه از طريق رويارويي مستقيم كارورز با مسائل بهداشتي ، درماني و تقبل مسووليت مستقيم امور بهداشتي، درماني به عهده همه است. هـ ) كارورزي: دانشجويان قبل از شروع مرحله كارورزي ، در كنكور كارورزي كه شامل كلياتي از دروس پايه و اصلي و عمومي فيزيولوژي علوم باليني است و به طور سراسري برگزار ميشود شركت ميكنند چون گذراندن موفقيتآميز اين آزمون براي راهيابي به دوره كارورزي ضروري است. فارغالتحصيلان ملزم به خدمت در مناطق محروم كشور هستند. تواناييهاي فارغالتحصيلان فارغالتحصيلان اين رشته ميتوانند بعد از پايان تحصيلات، مسووليتهاي متفاوتي را عهدهدار شوند، از آن جمله ميتوان به موارد زير اشاره نمود: 1) تشخيص – درمان و پيگيري بيماران در مطبهاي شخصي، درمانگاهها و بيمارستانها. 2) مديريت و سرپرستي مراكز ارائه خدمات بهداشتي و درماني. 3) مشاركت در امر تحصيلي و پژوهشي در ارتباط با بيماريهاي مختلف. دوره پزشكي شامل 4 مرحله : علوم پايه ، فيزيوپاتولوژي (نشانهشناسي) ، كارآموزي و كارورزي ميباشد. مرحله علوم پايه درواقع عامل ارتباطياي بين درسهاي دبيرستان و پايه با درسهاي تخصصي پزشكي است، بدين ترتيب كه شامل آن قسمت از درسهاي پايه است كه به بدن انسان مربوط ميشود؛ براي مثال، بيوشيمي قسمتي از علم شيمي است كه در مورد شيمي بدن موجود زنده (در اينجا انسان) صحبت ميكند و همينطور ساير درسهاي اين مرحله كه در بخش درسها شرح داده ميشوند. مرحله شناخت نشانه و علايم بيماري و چگونگي پيدايش علايم بيماري، در ارتباط با عامل بيماريزا و چگونگي پيدا كردن آن در معاينهها و آموزش نظري دستگاههاي تشخيص ، بدون توجه به درمان است. در اين دوره ، دانشجو مفهوم بيماري و علايم آن و نحوه تشخيص آن را به صورت نظري مطالعه نموده، چگونگي آن را با توجه به درسهاي علوم پايه فرا ميگيرد. مرحله بعدي شامل دوره كارآموزي (استاژري) است كه دانشجو در اين مرحله ، به بيمارستان و بالين بيماران ميرود و در كنار درسهاي نظري، روشهاي تشخيص و درماني را در بالين بيمار ميآموزد. در اين قسمت، استادان در مورد هر بيمار، توضيحات لازم را به دانشجويان ارائه ميدهند و دانشجو نيز زيرنظر استاد، فرآيندهاي معاينه باليني و فنون تشخيص را به كار ميبرد و شيوه درمان و تجويز دارو را نيز در هر مورد ميآموزد. در اين مرحله درسهاي نظري نيز ارائه ميشود كه مكمل كار باليني در بخش خواهد بود. مرحله بعد دوره كارورزي (انترني) است ، دانشجو پس از فراگيري راههاي تشخيص و درمان به صورت مستقل و با نظارت كلي روزانه استادان ، اقدام به بيماريابي، تشخيص و درمان نموده، مواد آموخته شده در مرحله كارآموزي (استاژري) را در عمل به كار ميبرد و تجربه مياندوزد. در كل دوره پزشكي عمومي دو امتحان اصلي (حياتي) وجود دارد كه شامل امتحان جامع علوم پايه و ديگري امتحان جامع پرانترني ميباشد. قبولي در اين دو امتحان، لازمه ورود به مرحله بعدي است. آينده شغلي ، بازار كار ، درآمد: عمدهترين موقعيتهاي شغلي كه بيشتر پزشكان ميتوانند جذب آنها شوند، عبارتنداز: الف ) مطبهاي شخصي كه بر حسب تمايل پزشك و نياز منطقه در شهرها و روستاها داير ميگردد و پزشكان ويزيت مراجعان را در مطبها انجام ميدهند. ب ) بيمارستانها و درمانگاههاي خصوصي و دولتي كه در آنها پزشكان به تشخيص و درمان بيماريهاي مراجعان خود ميپردازند. ج ) مراكز بهداشتي درماني شهري يا روستايي كه اغلب مديريت و سرپرستي اين مراكز به عهده پزشكان عمومي ميباشد و همچنين اين مراكز از پزشكان عمومي براي تشخيص، درمان و پيگيري بيماريها نيز استفاده مينمايند. تواناييهاي مورد نياز و قابل توصيه : سلامت تن و روان برابر ضوابط مربوط به تشخيص كميسيون پزشكي متعهد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براي داوطلبان رشته پزشكي امري ضروري است. علاوه بر آن داوطلبان ورود به رشته پزشكي بايد از دانش و علاقه بالايي در زمينه درسهاي زيستشناسي و علوم پايه نيز برخوردار بوده، دقت كافي و حوصله زياد در زمينه فراگيري جزئيايت مربوط به بيماريهاي مختلف را داشته باشند. وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر : ادامه تحصيل دانشجويان رشته پزشكي بعد از اتمام دوره پزشكي عمومي در دو مرحله امكانپذير است: الف ) ادامه تحصيل در رشتههاي تخصصي باليني كه داوطلب بعد از قبولي در امتحان پذيرش دستياري سراسري كشور ميتواند در رشتههاي تخصصي كه در حال حاضر در داخل كشور ارائه ميشوند ادامه تحصيل دهد. رشتههاي تخصصي باليني در حال حاضر شامل 23 رشته ميباشد كه عبارتند از : جراحي عمومي ، جراحي مغز و اعصاب، جراحي استخوان و مفاصل (ارتوپدي) ، جراحي كليه و مجاري ادراري تناسلي (ارولوژي) ، بيماريهاي اعصاب، بيماريهاي داخلي ، بيماريهاي عفوني و گرمسيري ، بيماريهاي قلب و عروق ، بيماريهاي كودكان، بيهوش ، پزشكي اجتماعي، پزشكي هستهاي ، آسيبشناسي (پاتولوژي) ، پوست ، پزشكي فيزيكي و توانبخشي، چشمپزشكي ، پرتودرماني (راديوتراپي) ، پرتوشناسي تشخيصي (راديولوژي) ، زنان و زايمان ، روانپزشكي، گوش و حلق و بيني ، پزشكي قانوني و طب كار ميباشد. ب) ادامه تحصيل در رشتههاي علوم پايه ، فارغالتحصيلان رشته پزشكي ميتوانند در تخصصهاي علوم پايه پزشكي نظير فيزيولوژي ، ايمونولوژي، ژنتيك، ويروسشناسي پزشكي، ميكروبشناسي پزشكي ، انگلشناسي پزشكي، بيوشيمي ، آمار حياتي و تغذيه نيز شركت نمايند. دوره علوم پايه مرحله علوم پايه، اولين مرحله آموزش پزشكي بوده، مدت اين مرحله دو سال است. در اين مرحله ، دانشجويان بخش اول درسهاي عمومي و درسهاي پايه و اصلي را ميگذرانند. هدف از اين مرحله، آموزش ساختمان بدن انسان و اعمال فيزيولوژيك و نقش آن در سلامت انسان و همچنين شناخت عوامل بيولوژيك بيماريزا و شيوههاي دفاعي بدن در برابر آنها و اصول آسيبهاي بدن انسان و آشنا ساختن دانشجو با اصول مسائل بهداشتي است. دانشجويان بايد در هر نيمسال تحصيلي 20 واحد درسي ارائه شده از طرف دانشكده را به طور اجباري بگذرانند. حداكثر زمان مجاز براي گذراندن اين مرحله 3 سال است . در ذيل به شرح برخي از اين درسها ميپردازيم : بيوشيمي: مربوط به بدن موجودات زنده و انسان است. در اين درس، با شيمي آلي مولكولها و اتمها و واكنشهاي آنها در بدن آشنا ميشويم. آناتومي: در آناتومي، دانشجو با كليه ساختهاي بدن شامل انواع ماهيچهها ، استخوانها، اعصاب و احشا و با محل آنها و اعضاي مجاور آنها به طور دقيق و در حالت طبيعي بدن، آشنا ميشود، به طوري كه بتواند اجزاي هر ناحيه را به صورت سه بعدي شناسايي كند. فيزيولوژي : در اين درس چگونگي عملكرد اندامها و بافتها مورد مطالعه قرار ميگيرد؛ به اين ترتيب كه دانشجو بعد از آشنايي با آناتومي و بافتشناسي اندامها با شيوه عمل آنها در شرايط مختلف و در وضعيتهاي ويژه آشنا ميشود. ايمونولوژي: اين درس به بررسي سازمان دفاعي بدن ، سلولهاي دفاعي و واكنشهاي موثر در اين شبكه ميپردازد. انگلشناسي: اين درس به انگلهاي موثر در ايجاد بيماريهاي انساني اعم از حشرات ، كرمها ، قارچهار و غيره ميپردازد. در اين درس، اين انگلها به طور دقيق شناسايي شده، در درس عملي نيز مورد بررسي قرار خواهد گرفت و به اين وسيله چشم دانشجو با انواع انگلها آشنا ميگردد. پاتولوژي عمومي : در اين درس انواع آسيبهاي بافتي و تغييرهاي بافتهاي بدن در هنگام بروز يك ناهنجاري ، تحريك و يا آزار مورد بررسي قرار ميگيرد. دوره فيزيوپاتولوژي (نشانه شناسي) مدت مرحله دوم شش ماه است. در اين مرحله دانشجو پس از اين كه با آموختن درسهاي فيزيولوژي به چگونگي عملكرد طبيعي سازمان بدن پي برد و در درس پاتولوژي وضعيت واكنشهاي بدن در بيماري و تغييرهاي بافتها را در هنگام ورود عوامل مضر به خوبي فراگرفت، به مرحلهاي ميرسد كه اكنون بايد بتواند با تلفيق اين دو ، واكنشهاي بدن را در هنگام يك بيماري از زمان شروع تا انتهاي آن دنبال كرده، سلسله توالي نشانههاي آشكار و ماهيت يكايك آنها را شناسايي كند. در اين قسمت دانشجو در مقطعهايي كه با عنوان كورس (دوره)از آن ياد ميشود، يك سرفصل از بيماريهاي داخلي مثل بيماريهاي خون را به طور مشروح مطالعه ميكند و در هر قسمت، عوامل شروع كننده، شيوه عمل، واكنش بدن ، سير بيماري و نشانههاي اختصاصي مربوط را بررسي مينمايد. اين مطالعه صرفا شامل نشانهشناسي بيماريهاست و شامل مباحث درمان و تشخيص در بالين بيمار و معاينههاي فيزيكي نميشود. در اين دوره دانشجو، فارماكولوژي را به صورت مروري كلي بر دستههاي دارويي و چگونگي اثر داروها، ميگذراند. اين آشنايي با فارماكولوژي به صورت كلي بوده، دستههاي اختصاصي داروها و راههاي تجويز آنها رد هر بيماري ، در فارماكولوژي اختصاصي به طور مشروح مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. دوره كارآموزي (استاژري) دوره سوم كه از آن به عنوان دوره كارآموزي ياد ميشود، شامل دو مجموعه درسهاي نظري و كار عملي است. اساس تدريس درسهاي نظري مانند ساير درسهاي علوم پايه و فيزيوپاتولوژي است ولي در برنامه عملي، دانشجو در بالين بيمار با مجموعهاي از دانستههاي نظري خود با نشانههاي بيماي به صورت مستقيم مواجه ميشود و با صحبت با بيمار و به دست آوردن تاريخچه بيماري، نوع آن را تشخيص داده، اقدامهاي درماني لازم را فراخواهد گرفت. برنامه كار در دوره كارآموزي به طور خلاصه شامل كنفرانسهاي صبحگاهي در مورد بيماران بستري در بخش، صحبت در بالين توسط استاد مربوط و يادگيري معاينهها و گرفتن شرح حال، انجام كارهاي تشخيصي و تا حدودي نسخهنويسي است. عموما درسهاي نظري بعد از ظهرها تدريس ميشود و صبحها به كار در بيمارستان و برنامههاي آن اختصاص دارد. زمان گذراندن كارآموزي باليني به طور مطلوب 20 ماه و حداكثر 27 ماه است كه طي آن ، دورههاي داخلي ، جراحي ، كودكان ، زنان و زايمان ، چشم ، گوش و حلق و بيني ، روانپزشكي ، راديولوژي و پوست و واحدهاي باقي مانده درسهاي عمومي گذرانده ميشود. محل گذراندن كارآموزيها بيمارستانهاي آموزشي است. دوره كارورزي (انترني) دوره انترني يا كارورزي در واقع نقطه عطف آموزش باليني دانشجويان رشته پزشكي است. كارورز پس از آموختن علوم پزشكي و گذراندن يك دوره كارآموزي باليني در تمام بخشهاي بيمارستاني، اينك بدان حد از اطلاعات پزشكي و قضاوت باليني رسيده است كه به طور مستقل در مواجهه با بيماران قرار بگيرد و با به كار بستن عملي تمام آموختهها ، به طور مستقيم با بيماران در تماس باشد و با انجام معاينههاي باليني و دستور آزمايشهاي پاراكلينيك، به تشخ يص رسيده، به درمان بيمار بپردازد. اين فعاليتها همگي زير نظر استادان و دستياران مربوط صورت ميگيرد. تواناييهاي فارغالتحصيلان دوره دكتراي تخصصي پزشكي و فرصتهاي شغلي آنان اين فارغالتحصيلان ميتوانند در بيمارستانهاي آموزشي يا غيرآموزشي كشور استخدام و كار درمان بيماران و آموزش دانشجويان رشته پزشكي و پيراپزشكي مشغول شوند. همچنين ميتوانند به كار درمان بيماران در درمانگاههاي تخصصي يا مطبهاي خصوصي مبادرت ورزند. رياست بيمارستانهاي دولتي يا خصوصي معمولا به عهده پزشكان متخصص است. همچنين رياست و معاونت دانشكده و دانشگاهها علوم پزشكي كشور نيز به عهده پزشكان متخصص میباشد.
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی علوم پزشکی مشخصات كلي دوره كارداني هوشبري مقدمه: به منظور كمك به متخصصان هوشبري در اطاق عمل و اجراي بند 12 اصل سوم و اصل بيست و نهم و سيام و بند 1 اصل چهل و سوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران دوره كارداني هوشبري با مشخصات زيرتدوين شده است:
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی علوم پزشکی 1- تعريف و هدف دوره كارداني هوشبري يكي از دورههاي آموزش عالي (از شاخههاي پيراپزشكي) است و هدف آن تربيت نيروي انساني كارآمدي است كه هر 3 يا 4 نفر از آنها بتوانند به عنوان دستيار يك متخصص هوشبري زير نظر وي در يك بخش هوشبري انجام وظيفه نمايند. دوره كارداني هوشبري، دورهاي مستقل است و فارغالتحصيلان آن در صورت تمايل به تحصيل در رشتههاي ديگر بايد كار خود را از سال اول آغاز كنند.
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی علوم پزشکی 2- طول دوره و شكل نظام متوسط طول دوره كارداني هوشبري 2 سال و نظام آموزشي آن مطابق آئيننامه آموزشي مراكز آموزش عالي مصوب ستاد انقلاب فرهنگي است. دروس به صورت عملي و نظري و كارآموزي و خارج از آموزشكده برنامهريزي شده است و هر واحد درسي در هر ترم براي درس نظري 17 ساعت و براي درس عملي 34 ساعت و براي كارآموزي 51 ساعت اختصاص مييابد. دانشجويان علاوه بر گذراندن كليه دروس عمومي، پايه، اصلي و تخصصي در هر ترم بخشي از اوقات خود را طبق جدول دروس در مراكز درماني به كارآموزي بيمارستاني پرداخته و در ترم آخر منحصراً در مراكز و بيمارستانهاي آموزشي درماني به كارآموزي در عرصه ميپردازند.
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی علوم پزشکی 3- واحدهاي درسي تعداد كل واحدهاي درسي اين دوره 68 واحد است كه دروس به صورت نظري، نظري – عملي و كارآموزي برنامه ريزي شده است. دروس عمومي13 واحد دروس پايه 17 واحد دروس تخصصي و كارأموزي 26 واحد كارآموزي در عرصه12 واحد جمع 68 واحد
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی علوم پزشکی 4- نقش و توانايي كساني كه دوره كارداني هوشبري را به پايان ميرسانند قادرند: 1- دستگاههاي بيهوشي و مونيتورهاي مختلف مورد استفاده در اطاق عمل و واحد مراقبتهاي ويژه و دستگاههاي تنفس مصنوعي را بخوبي بشناسند، قادر به نظافت و استريليزاسيون آنها باشند و بتوانند آنها را تنظيم نمايند و بكار برند. 2- دستگاههاي اندازهگيري گازهاي خون و ساير وسايل آزمايشگاهي مربوط به رشته بيهوشي را بشناسند و تنظيم كنند و بكار برند. 3- تحت نظر متخصص، بيهوش ساختن بيمار را شروع كنند و از بيمار بيهوش مراقبتهاي قلبي - تنفسي بعمل آورند و در بيدار كردن بيمار اقدام نمايند. 4- در موارد كلينيك: دردشناسي، احياي قلبي - ريوي و انجام بيحسيهاي ناحيهاي و غيره به متخصصان هوشبري كمك كنند. 5- با مطالعه پرونده بيمار و شناسائي وي مطابق اصول علمي از بيمار پرستاري نمايند و نيز در واحد مراقبتهاي ويژه از بيماران بدحال مراقبت كنند.
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی علوم پزشکی يادآوري مهم كاردانهاي هوشبري نميتوانند مستقلاً به امر هوشبري بپردازند و موسسات و بيمارستانها حق ندارند آنان را مستقلاً بكار گمارند.
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی علوم پزشکی 5- ضرورت و اهميت با توجه به نياز فراوان به اعمال جراحي به منظور كمك به متخصصين هوشبري تشكيل دوره كارداني هوشبري و تربيت افرادي كاردان در اين زمينه و بكار گماردن آنها در بخشهاي هوشبري زير نظر متخصصان اين رشته ميتواند به استفاده بهينه از كار متخصصان بيانجامد.
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی علوم پزشکی دوره كارداني رشته بهداشت محيط يكي از دوره هاي آموزشي در نظام آموزش عالي است كه هدف آن تربيت افرادي است كه بتوانند پس از مطالعه و بررسي مشكلات بهداشت محيط منطقه با همكاري رده هاي مستقر در شهرستان در تأمين آب مشروب اهالي ( كمي و كيفي ) ، دفع فاضلاب و زباله ، بهسازي منابع آب ، بهسازي اماكن عمومي ، مبارزه با حشرات و ناقلين فعاليت نمايند . هدف دوره كارداني بهداشت محيط يكي از دوره هاي آموزشي در نظام آموزش عالي است كه هدف آن تربيت افرادي است كه بتوانند در اجتماعات كوچك مستقر شده و پس از مطالعه و بررسي مشكلات بهداشت محيط منطقه با همكاري رده هاي مستقر در شهرستان در تأمين آب مشروب اهالي ( كمي ، كيفي ) ، دفع فاضلاب و زباله ، بهسازي منابع آب ، بهسازي اماكن عمومي ، مبارزه با حشرات و ناقلين ، فعاليت نمايند . طول دوره و شكل نظام طول دوره كارداني بهداشت محيط 2 سال و نظام آموزشي آن مطابق آئين نامه آموزشي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي مصوب شورايعالي برنامه ريزي است . واحد هاي درسي تعداد كل واحد هاي درسي اين دوره 72 واحد بشرح زير است: واحد 11 دروس عمومي (واحد 49 ( پايه و اصلي 20 و تخصصي 29 دروس اختصاصي واحد 12 كارآموزي در عرصه
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی علوم پزشکی نقش و توانائي كسانيكه دوره كارداني بهداشت محيط را بگذرانند قادرند در تهيه و اجراي طرحهاي انتقال ، تصفيه و توزيع آب در سطح روستا فعاليت نمايند در شناسائي منابع آلوده كننده آب فعاليت نمايند در ارائه راه حلهاي ساده جهت جمع آوري ، دفع و يا استفاده از فضولات حيواني ، انساني و زباله را آموزش و فعاليت كنند در بهسازي چاهها ، قنوات ، چشمه سارها و منابع آب فعاليت نمايند در بهداشت مسكن ، بهسازي اماكن عمومي و بهداشت مواد غذائي آموزش و فعاليت نمايند در آموزش بهداشت و ارتباط با مردم فعاليت نمايند ضرورت و اهميت اهميت بهداشت محيط و پاكسازي و سالم سازي محيط ، تأمين آب سالم بهداشتي و هوا و آب و مواد غذائي و اماكن عمومي و مسكن ، شناسائي عوامل ناپاك و غير بهداشتي و مبارزه با حشرات ناپاك موذي و ناقلين نياز شديد به تعداد زيادي متخصصين كاردان در زمينه بهداشت محيط را ايجاب مي نمايد