1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

نوشیدنی های ورزشی و انواع نوشیدنی ورزشی

شروع موضوع توسط traffic ‏7/6/21 در انجمن ورزشی

  1. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏16/4/21
    ارسال ها:
    7,070
    تشکر شده:
    22,543
    امتیاز دستاورد:
    137
    جنسیت:
    مرد

    [​IMG]

    نوشیدنی های ورزشی



    نوشیدنی‌های مناسب ورزشکاران
    نوشیدنی های ورزشی اصلی ترین نیاز هر انسان بعد از مدتی فعالیت پر تحرک مانند ورزش است. هنگامی که ورزش می کنید به مقدار زیادی آب بدن از طریق عرق کردن از دست می دهید؛ در این هنگام که باید عمل هیدراته انجام دهید ، می بایست نوشیدنی های خود را مصرف کنید.
    اما نوشیدنی ها قطعا فقط اب نیست ، جالب است بدانید مصرف زیاد اب بعد از ورزش مسومیت آب را به دنبال خواهد داشت که جلو تر به آن می پردازیم.



    نوشیدن پس از ورزش و تحرکت شدید


    [​IMG]
    انواع نوشیدنی های ورزشی



    به طور کلی نوشیدن آب تا حدودی می تواند دمای بدن ورزشکار و اب از دست رفته آن را تامین کند. اما در ورزش های شدید تر و طولانی تر شما نیاز به نوشیدنی هایی دارید که سایر مواد از دست رفته بدن را نیز مجدد تامین کند.



    بدن انسان به هنگام تعریق به همراه اب ، سدیم ، پتاسیم و کلراید نیز از دست می دهد که باید جبران شود. از طرفی نوشیدن زیاد اب به دلیل اینکه تعادل الکترولیت های بدن را به هم می زند ، منجر به مسمومیت اب و نهایتن دل درد خواهد شد.

    از این رو ورزشکاران حرفه ای ترجیح می دهند هنگامی که بیش از یک ساعت و نیم یا سه ساعت ورزش می کنند ، نوشیندی مقوی بخورند تا بدن بهتر ریکاوری شود.



    انواع مختلفی از نوشیدنی های مناسب ورزش
    1. نوشیدنی های الکترولیت دار


    [​IMG]
    نوشیدنی های دارای الکترولیت



    قبلا اشاره کردیم هنگام تعریق به همراه بدن موادی مانند سدیم ، پتاسیم و .. نیز از بدن خارج می شوند.

    برای تامین این مواد ما از نوشیدنی هایی استفاده می کنیم که این مواد را دارا باشند. برای مثال ، اب هندوانه ، اب نارگیل ، نوشیدنی دانه چیا و بسیاری از اب میوهای مرکبات و...



    همچنین شما می توانید محلولی درست کنید که این موارد را در بدن افزایش دهد. به عنوان مثال در نیم لیتر اب ، یک حبه قند + یک پنجم قاشق چای خوری نمک اضافه کنید. شما با این کار نوشیدنی دارای مواد الکترولیت می سازید. برای اینکه بتوانید ان را راحت تر میل کنید ، می توانید از طعم دهنده های خوراکی نیز استفاده کنید.



    2. نوشیدنی ورزشی کربوهیدرات دار


    [​IMG]
    استفاده از نوشیدنی های ورزشی



    در این نوع از نوشیدنی ها به مایع مقداری کربوهیدرات اضافه می شود توجه داشته باشید این مقدار نباید زیاد باشد و بهتر است کم از ان استفاده کنید.همچنین سعی کنید از این نوشیدنی فقط برای ورزش هایی استفاده کنید که بیش از 90 دقیقه ورزش می کنید.



    3. ابمیوه های طبیعی و صنعتی


    [​IMG]
    انواع آبمیوه ها



    ابمیوه های طبیعی به دلیل اینکه خود دارای کربوهیدرات هایی مانند فروکتوز هستند می تواند برای کسانی که قصد چربی سوزی داشته باشند مناسب نباشد. اما این نوشیدنی ها همانطور که گفتیم دارای انواع ویتامین ها هستند و این خود برای یک ورزشکار الزامی است.

    ابمیوه های صنعتی تا حد زیادی دارای مواد نگه دارنده و طعم دهنده می باشند و این می تواند برای بدن اسیب زا باشد؛ ازین رو سعی کنید از ابمیوه های خانگی و طبیعی استفاده کنید.



    4. نوشابه های انرژی زا


    [​IMG]
    نوشیدنی انرژی زا



    نوشابه های انرژی زا را به خوبی می شناسید.(ردبول ، هایپ ، لایف و ...) این محصولات به دلیل اینکه بسته بندی جذاب و مزه دلنشینی دارند گاها توسط نوجوان ها حتی بدون ورزش هم مصرف می شود.

    نوشابه های انرژی زا دارای مقدار زیادی قند و کافئین هستند و از طرفی به دلیل داشتن موادی مانند گوارانا ، تورین و جنسینگ بدن را نسبت به این نوشیدنی وابسته می کند و ممکن است در استفاده زیاد از ان دچار اعتیاد به ان ها شوید.



    این نوشیدنی های ورزشی انرژی زایی بالایی دارند و همچنین مواد عالی در ان ها غنی شده است. با این وجود ضرر این نوشیدنی ها بیشتر از مزایای ان است. به همین دلیل توصیه نمی شود.

    از سری معایب های این نوشیدنی ها می توان به افت سریع و ناگهانی انسولین و قند خون اشاره کرد.



    5. نوشیدنی های لبنی


    [​IMG]
    انواع نوشیدنی های لبنی



    بسیاری از ورزشکاران حرفه ای از نوشیدنی های لبنی مانند شیر برای ورزش استفاده می کنند. شیر دارای مواد مغذی زیادی است. به هیچ وجه نمی توان شیر را نامناسب محسوب کرد اما بهتر است بدانید به دلیل اینکه شیر دارای کالری و بسیاری از مواد مغزی است جذب ان فراینده پیچیده تر دارد.



    از این رو در حین ورزش از ان استفاده نکنید. شما می توانید از شیر بعد از ورزش برای ریکاوری استفاده کنید. حتی شیرنارگیل می تواند برای ریکاوری بهتر نیز باشد.

    در صورتی که به شیر حساسیت دارید ، باید از شیر های بدون فروکتوز استفاده کنید. به احتمال زیاد حساسیت شما به این نوع از قند ها است.



    6. قهوه ، چای و دمنوش ها


    [​IMG]
    قهوه و دمنوش ها



    قهوه به دلیل داشتن کافئین ، می تواند ضربان قلب و جریان خون را افزایش دهید. و خود تا حدودی چربی سوزی نیز انجام می دهد.

    قهوه و دمنوش ها به همین دلیل می تواند نوشیدنی ورزشی محسوب شود که علاوه بر این می توانند نقش افزایش دهنده هرمون های رشد و ارامش را نیز داشته باشند.

    با اینکه قهوه فواید بسیاری دارد اما سعی کنید در استفاده از ان زیاده روی نکنید. کافئین به خودی خود ویژگی وابستگی و اعتیاد دارد.



    ترکیبات نوشیدنی های ورزشی و علت استفاده از ان اها
    نوشیدنی های ورزشی اغلب دارای قند و الکتولیت ها هستند ، همچنین این نوشیدنی ها می توانند مواد مغذی دیگری مانند ویتامین ها ، پروتئین ها ، اسیدلاکتیک و طعم دهنده ها داشته باشند.

    ویتامین ها برای متابولیسم بدن و افزایش سیستم بدن مورد استفاده قرار می گیرند.



    پروتئین ها نیز برای جلوگیری از آسیب های عضلانی ، ریکاوری بدن و حفظ عملکرد مفید است.

    کربوهیدرات ها یا قندهای بدن مانند گلوکز و فروکتوز و.. برای تامین سوخت ماهیچه های بدن ضروری است.

    الکترولیت ها شامل پتاسیم ، سدیم و منیزم می باشد.



    اسید سیتریک علاوه بر اینکه نقش مکمل غذایی و تامین انرژی را در بدن دارد اما در نوشیدنی های ورزشی عموما برای طعم دهی اضافه می شود.

    اسید لاکتیک اضافه شده در ترکیبات نوشیدنی ، نقش تنظیم اسیدلاکتیک هایی را دارد که در ماهیچه ها شکل می گیرد. هنگامی که در ورزش های شدید اکسیژن کافی برای تامین سوخت وجود نداشته باشد ، تامین انرژی از طریق تخمیر انجام می شود ، در نتیجه این تخمیر اسید لاکتیک ایجاد می شود که باعث احساس درد در ماهیچه ها می شود.

    در برخی از نوشیدنی های ورزش کافئین نیز افزوده می شود. در اصل کافئین می تواند زمان واکنش ورزشکار را بهبود بخشد اما تاثیرات طولانی مدت نخواهد داشت.



    ایا کودکان نیز می توانند از این نوشیدنی های برای ورزش استفاده کنند؟
    خیر ، هرگز استفاده از نوشیدنی های ورزشی مانند انرژی زا یا کافئین دار را برای کودکان و حتی نوجوانان پیشنهاد نکنید. این مواد برای ورزشکاران بالغی که فعالیت ورزشی ان ها بسیار شدید است مناسب است.



    کودکان و نوجوانان می بایست برای تامین مایعات بدن از اب استفاده کنند و به ان اکتفا کنند. دلیل این کار این است که نوجوانان و کودکان به دلیل اینکه در سن رشد هستند ، نیاز به موادی دارند که نوشیدنی های ورزشی می توانند جای ان ها را پر کرده و در نهایت منجبر به مشکلاتی مانند چاقی و عدم رشد مواجه شوند.



    در اخر

    بهتر است بدانید با اینکه نوشیدنی های ورزش زیادی وجود دارند اما آب به تنهایی خود اصلی ترین نیاز بشر است. نوشیدن اب علاوه بر اینکه در تمامی مراحل ورزش مضر نیست بلکه باعث شادابی پوست شما می شود. بنابراین سعی کنید اب را خنک و به مقدار کافی بنوشید.

    منبع بیتوته