1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

9 اشتباه برای ورود قطعی به لیست سیاه گوگل

شروع موضوع توسط saeed.web ‏8/12/20 در انجمن سئو (SEO)

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏5/12/20
    ارسال ها:
    8
    تشکر شده:
    9
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    مرد
    پنالتی گوگل چیست؟
    الگوریتم‌های مختلف گوگل مانند پنگوئن و پاندا وظایف نظارت بر کیفیت محتوا و لینک سازی سایت‌ها را بر عهده دارند. این الگوریتم‌ها در صورت مشاهده هر کدام از مواردی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، بسته به ماهیت آن تخلف، یک لینک و یا کل سایت شما را جریمه می‌نمایند که اصطلاحا می‌گوییم پنالتی شدن سایت توسط گوگل یا ورود به لیست سیاه گوگل.

    زمانی که یک لینک یا کل سایت توسط الگوریتم‌های گوگل پنالتی می‌شود، این امکان وجود دارد که بصورت کامل از نتایج جستجوی گوگل حذف شود و یا فقط کاهش رتبه یابد؛ اما در هر صورت باعث افت شدید بازدید سایت خواهد شد.

    همچنین در صورتی ورود به لیست سیاه گوگل، خروج از آن اصلا کار ساده‌ای نیست و انرژی بسیاری را از شما خواهد گرفت تا به نقطه صفر برسید و حتی در برخی موارد خروج از پنالتی کارِ تقریبا نا ممکنی است، پس این مقاله می‌تواند برای آینده کاری سایتتان به شدت کاربردی باشد.

    چگونه متوجه شویم سایت توسط گوگل پنالتی شده است؟
    طبیعتا هر سایتی که از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه و یا آنچه که در ادامه معرفی می‌شود استفاده نماید با افت شدید بازدید مواجه خواهد شد که این خود نشان از پنالتی شدن سایت توسط گوگل است.

    اما برای اطمینان بیشتر می‌توانید همانند تصویر زیر به بخش Manual actions در پنل سرچ کنسول سایت خود مراجعه کنید.


    [​IMG]


    اگر با مراجعه به این بخش، صفحه‌ای همانند تصویر بالا مشاهده کردید یعنی سایتتان پنالتی نشده است.

    هر آنچه که باعث پنالتی شدن سایت توسط گوگل می‌شود!

    [​IMG]

    در ادامه تمام مواردی که باعث جریمه شدن سایت توسط گوگل می‌شود را به شما معرفی می‌کنیم تا با پیشگیری از انجام آنها هیچ وقت دچار پنالتی گوگل نشوید.

    لینک سازی مصنوعی
    در صورتی که اصول لینک سازی را در لینک سازی خارجی سایت رعایت نکنید، فرایند مصنوعی لینک سازی توسط گوگل شناسایی شده و در نتیجه حتما شامل پنالتی گوگل خواهید شد.

    به جرات می‌توان گفت حساس‌ترین بخشِ سئو لینک سازی خارجی است که با اجرای صحیح یک کمپین لینک سازی می‌توان رشد سایت را تضمین نمود، اما بلعکس در صورت عدم آشنایی با قوانین لینک سازی و شروع این فرایند، می‌توان با جرات تمام گفت که پنالتی شدن سایت حتمی است.

    وجود لینک‌های کم ارزش در محتوا
    اگر درون محتوای خود به سایت‌های کم ارزش لینک دهید و یا لینک‌های شکسته زیادی در محتوای‌تان وجود داشته باشد ممکن است که توسط گوگل جریمه شوید و رتبه لینک‌ها کاهش یابد.

    انجام این کار باعث می‌شود تا گوگل حدس بزند که با لینک دادن قصد دارید رتبه سایتی کم ارزش را ارتقاء دهید (مانند لینک‌های تبلیغاتی) و در نتیجه سایت شما شریک جرم آن سایت خواهد شد!

    اگر قصد دارید به سایت‌های دیگر درون محتوای خود لینک دهید، حتما باید اعتبار دامنه آنها از سایت شما بیشتر باشد.

    کیورد استافینگ
    در گذشته که خبری از الگوریتم‌های پیشرفته گوگل مانند الگوریتم پاندا نبود، استفاده از روش کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) رایج بود.

    در این شیوه افراد سعی می‌کردند با تکرار زیاد کلمات کلیدی درون محتوا رتبه آن را در موتورهای جستجو افزایش دهند.

    اتفاقی که در واقعیت می‌افتاد نیز همین بود، چرا که موتورهای جستجو هر چه بیشتر آن کلمه کلیدی را در سایت مشاهده می‌کردند، احتمال می‌دادند که محتوای سایت ارتباط بیشتری با آن کلمه دارد.

    امروزه با وجود الگوریتم‌های فوقِ هوشمند گوگل، نه تنها این روش کاربردی نیست، بلکه احتمال جریمه شدن سایت را نیز به دنبال دارد.

    در حقیقت هدف گوگل این است که محتوا فقط و فقط برای مخاطبان و با هدف جلب رضایت آنان نوشته شود، نه اینکه نویسنده فقط به فکر ارتقاء رتبه مقاله‌اش در گوگل باشد.

    استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در متن، حالتی زننده دارد و بهتر است مطالبی جذاب و چشم‌نواز به کاربران خود تقدیم نماییم.

    همچنین در تکنیک کیورد استافینگ گاها از کلمات پر جستجو ولی غیر مرتبط با متن استفاده می‌شد که اکنون دیگر هیچ جایگاهی حتی در سئوی کلاه سیاه ندارد!

    چگونه از کیورد استافینگ جلوگیری نماییم؟

    این موضوع کاملا به خودمان بستگی دارد که در تکرار کلمات کلیدی زیاده روی نکنیم، اما گاهی ممکن است حتی بصورت ناخواسته این اتفاق بیافتد، یعنی به نسبت طول متنی که نوشته‌ایم کلمه کلیدی کانونی را بیشتر تکرار کرده باشیم.

    بهترین راهِ پیشگیری این است که اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، افزونه Yoast SEO را نصب نمایید. این افزونه دقیقا چگالی کلمات کلیدی را نمایش می‌دهد و در صورت تکرار زیاد کلمه کلیدی هشدارِ آن نمایان می‌شود.

    وجود محتوای ضعیف در سایت
    هدف گوگل و سایر موتورهای جستجو از طراحی تمامِ الگوریتم‌های هوشمند و پیشرفته این است که محتوای ارزشمند را به کاربران خود نمایش دهند.

    چنانچه محتوای ضعیف و فاقد کیفیت را در سایت خود منتشر می‌کنید، به احتمال زیاد توسط گوگل پنالتی خواهید شد.

    اما به چه محتوایی می‌گوییم محتوای ضعیف؟

    • محتوای کپی: خط قرمز گوگل محتوای کپی است. این محتوا نه تنها هیچ ارزشی برای گوگل ندارند، بلکه بطور قطع باعث پنالتی شدن سایت می‌شوند. همواره سعی کنید محتوایی یونیک و جدید تولید کنید و یا اگر قصد کپی دارید، محتوا را بصورت کامل بازنویسی کنید و صرفا با تغییر چند جمله تصور نکنید گوگل متوجه نخواهد شد!
    • محتوای کوتاه: استاندارد طول محتوا حداقل 300 کلمه است، یعنی محتوایی که در سایت منتشر می‌کنید باید حداقل بیشتر از سیصد کلمه باشند، در غیر اینصورت و با تداوم انتشار محتوای با طول کم ممکن است توسط گوگل جریمه شوید. همچنین جالب است بدانید لینک‌هایی که در صفحه اول گوگل وجود هستند بصورت میانگین شامل 2300 کلمه می‌باشند.
    • محتوای فاقد ارزش: محتوایی که هیچگونه اطلاعات مفیدی ندارند و باعث جذب کاربر نمی‌شوند.
    نمایش محتوای ناقص
    وب‌سایت‌هایی که بخشی از محتوا را به کاربران نمایش می‌دهند و سپس افراد برای مشاهده کامل محتوا باید داخل سایت عضو شوند نیز در خطر پنالتی شدن توسط گوگل قرار دارند.
    همواره محتوای خود را بصورت کامل به کاربران نمایش دهید، اگر هم محتوایی دارید که نیاز به پرداخت حق اشتراک پولی است، آنها را بصورت noindex منتشر کنید.

    استفاده از هاست‌های رایگان
    هاست زیر ساخت اصلی یک سایت است که از ابعاد مختلف مانند افزایش سرعت سایت نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. اما با تمام این تفاسیر برخی از افراد به دنبال هاست ارزان قیمت و یا هاست رایگان هستند. جالب است بدانید که یک IP بین سایت‌های بسیار زیادی که روی یک سرویس دهنده هاست رایگان فعال هستند بصورت مشترک بعنوان آی پی سرور استفاده می‌شود.

    اما این موضوع چه خطری برای سایت‌ها دارد؟
    ممکن است که برخی از سایت‌های دیگر که آنها نیز از همان هاست رایگان شما استفاده می‌کنند به دلیل استفاده از تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه توسط گوگل پنالتی شده باشند، اکنون این IP بعنوان یک آی پی اسپم توسط گوگل شناخته می‌شود و تبعات آن سایت شما را نیز بطور جدید تحدید خواهد کرد.
    حتما از سرویس دهنده‌های معتبر هاست استفاده نمایید و ترجیحا برای هاست خود IP اختصاصی بخرید.
    همچنین هاست‌های رایگان فاقد کیفیت مطلوب بوده و با سرعت کم و قطعی‌های مکرر باعث می‌شوند تا یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم گوگل یعنی «سرعت» نادیده گرفته شود.

    پنهان سازی اسکیما
    اگر از اسکیما برای ستاره دار کردن مطالب و یا موارد دیگر استفاده می‌کنید، آنها را از دید کاربران پنهان نکنید.
    بعنوان مثال اگر در قالب سایت کد اسکیما برای امتیاز محتوا درج کنید و سپس ستاره‌ها درون صفحه نمایش داده نشوند احتمال پنالتی شدن آن مطلب وجود دارد.
    همچنین استفاده از اسکیمای غیر مرتبط با صفحه که باعث درک اشتباه گوگل از مفهوم آن صفحه شود نیز باعث پنالتی شدن سایت می‌شود.
    همواره با گوگل رو راست باشید!

    محتوای تولید شده توسط کاربران
    مراقب محتوایی که توسط کاربران مهمان تولید می‌شوند باشید، ممکن است بسیاری از این محتوا اسپم باشند.
    نظرات سایت‌ها بخشی از محتوایی هستند که توسط کاربران منتشر می‌شوند، درون نظرات رقبا می‌توانند لینک‌های کم ارزش بسیاری را منتشر نمایند، پس حتما تنظیمات سایت خود را به گونه‌ای انجام دهید که نظرات قبل از تایید شما منتشر نشوند.
    همچنین در انجمن‌ها و یا سایت‌هایی که محتوا توسط کاربران مختلف منتشر می‌شود باید روی کیفیت محتوا نظارت ویژه‌ای داشت. عدم مدیریت این موارد باعث جریمه شدن سایت توسط گوگل می‌شود.

    لینک‌های مخفی
    برخی از سایت‌ها قالب رایگان ارائه می‌دهند و سپس درون آن لینک‌های خود را بصورت مخفی قرار می‌دهند. گوگل به خوبی متوجه لینک‌های مخفی که رنگ آنها هم رنگ قالب است و دیده نمی‌شوند و یا فاقد انکر تکست (متن لینک) هستند می‌شود. این مورد نیز می‌تواند باعث ورود سایت به لیست سیاه گوگل شود.

    منبع: میهن لرن
     
    n@der و AftabGardoon از این پست تشکر کرده اند.