1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

کشف بزرگترین و عجیب ترین برخورد دو سیاهچاله

شروع موضوع توسط m naizar ‏3/9/20 در انجمن فیزیک و نجوم

  1. مدیر ارشد عضو کادر مدیریت ✪مدیر ارشد✪

    تاریخ عضویت:
    ‏29/7/15
    ارسال ها:
    21,265
    تشکر شده:
    98,877
    امتیاز دستاورد:
    148
    جنسیت:
    مرد
    کشف بزرگترین و عجیب ترین برخورد دو سیاهچاله
    [​IMG]

    بیش از ۷ میلیارد سال قبل دو سیاه چاله عظیم که در حال چرخش به دور هم بودند در نهایت به هم برخورد کرده و ادغام شدند. این بزرگ ترین برخورد دو سیاه چاله است که تاکنون کشف شده و البته نشانه های آن تازه به ما رسیده است. اما در عین حال اولین باری است که می بینیم دو سیاه چاله با هم برخورد می کنند و یک سیاه چاله متوسط را ایجاد می کنند. این موضوع می تواند نشان از صحت یک تئوری داشته باشد.

    جرم یکی از سیاه چاله ها ۶۶ برابر خورشید بوده در حالی که دیگری جرمی ۸۵ برابر خورشید داشته است. این دو سیاه چاله به مرور به هم نزدیک شده اند و با سرعت چندین بار در ثانیه به دو هم چرخیده اند. در نهایت با برخورد با هم انرژی عظیمی ایجاد شده که شوک آن به در تمامی کیهان منتشر شده است. نتیجه این اتفاق ایجاد سیاه چاله ای با جرم ۱۴۲ برابر خورشید بوده است.

    این کشف برای دانشمندان اهمیت بالایی دارد. تا پیش از این دانشمندان تنها موفق به کشف و مشاهده غیر مستقیم سیاه چاله ها در دو اندازه متفاوت شده بودند؛ یکی با جرم بین ۵ تا ۱۰۰ برابر خورشید و دیگر سیاه چاله های بسیار بزرگ. برای مدت ها دانشمندان در تلاش برای مشاهده سیاه چاله هایی با جرم متوسط بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ برابر خورشید بودند و با این کشف برای اولین بار تولد سیاه چاله ای با این جرم تشخیص داده شد.

    [​IMG]

    این کشف می تواند دلیل شکل کیهان را توضیح دهد و مشخص کند که چرا شاهد تمرکز نسبتا شدید سیاه چاله های کوچک در برخی بخش ها و نیز چند سیاه چاله بزرگ در مرکز کهکشان هستیم. یکی از تئوری های مطرح در مورد این که چرا سیاه چاله های بسیار بزرگ تا این اندازه رشد کرده اند این است که سیاه چاله های کوچکتر به مرور با هم ترکیب شده اند تا در نهایت سیاه چاله ای بزرگ را ساخته اند. ولی در صورتی که این تئوری صحت داشت باید شاهد سیاه چاله های با اندازه متوسط هم بودیم. کشف اخیر نشان داد که این تئوری می تواند درست باشد؛ چرا که یک سیاه چاله متوسط مشاهده شد که خود از ترکیب دو سیاه چاله کوچک ایجاد شده است.

    کشف اخیر به واسطه امواج گرانشی ضعیف تولید شده توسط سیاه چاله انجام شده. البته این امواج در ابتدا بسیار قدرتمند بوده اند اما به مرور زمان پس از رسیدن به ما ضعیف شده اند. کشف این امواج توسط رصدخانه های لیگو و ویرگو در ایالات متحده و ایتالیا ممکن شده است. «سالواتوره ویتاله»، استادیار در آزمایشگاه لیگو که در این پروژه دخیل بوده معتقد است که در آینده هم مشابه این ادغام ها را مشاهده خواهیم کرد. در حال حاضر این دو رصدخانه فرایند به روز رسانی را سپری می کنند اما در سال ۲۰۲۱ با ابزارهای حساس تر احتمالا قادر به مشاهده موارد بیشتری خواهند بود.

     
    Mrs.Xiii و Shahab از این پست تشکر کرده اند.