1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

روش تشخیص چرم اصل از چرم مصنوعی

شروع موضوع توسط MajiD.JD ‏27/4/19 در انجمن صنایع دستی

  1. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏7/6/12
    ارسال ها:
    12,082
    تشکر شده:
    28,151
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    روش تشخیص چرم اصل از چرم مصنوعی

    در بسیاری از موارد تشخیص چرم اصل از مصنوعی بسیار مشکل می باشد. وقتی چرم به کیف و کفش تبدیل میشود تشخیص آن دشوارتر خواهد شد اما با چند دستورالعمل ساده میتوان چرم اصل را از چرم مصنوعی تشخیص داد.

    در بافت چرم های مصنوعی الگویی مشخص به کار رفته است که مرتبا در کنار هم تکرار شده است و نشانه ساخت و تولید با دستگاه است. این الگو با کمی دقت در نوع گره ریزی و درشتی، زبری و نرمی، خلل و فرج معلوم می شود و به همین دلیل یکی از راه های مناسب برای تشخیص چرم طبیعی و مصنوعی به شمار می رود.

    از تفاوت پوشش پشتی چرم نیز می توان مصنوعی با طبیعی بودن آن بهخوبی تشخیص داد. پشت چرم طبیعی حالتی پرز مانند دارد انگار از خود چرم باشد، به سختی کنده یا جدا می شود، اما پشت چرم مصنوعی بیشتر از فوم ساخته شده یا مثل آستر چسب زده است. وقتی لبه های دوخته شده را برگردانیده نخ های رشته شده و توری مانند را در آن قسمت ها خواهید دید. به طور کلی تار و پود نخی در پشت چرم با درزهای دوخته شده حاکی از مصنوعی بودن آن است.

    قسمت های برش خورده به راحتی ماهیت چرم مصنوعی را لو می دهد. وقتی یک جنس نازک ساخته شده از مواد پلاستیکی یا مشابه آن برش دهید شکل و حالت خاصی در قسمت باریک برش خورده پیدا می کند. چرم مصنوعی چنین حالتی را در قسمت برش خورده می دهد، به این قسمتها و حالت های برش دقت کنید.

    مقدار نرمی و انعطاف چرم طبیعی کاملاً از نوع ساخته شده و مصنوعی تفاوت دارد لمس و مقایسه هر دو با هم به تشخیص تان کمک می کند. چرم طبیعی بسیار نرم و منعطف است. چرم را بو کنید چرم طبیعی بوی مشخص و خاصی دارد که هرگز نمیتوان آن را کپی کرد.

    وقتی چرم طبیعی را زیر نور بگیرید به طور یکدست آنرا منعکس نمیکند و بعضی جاهای چرم مات و بعضی جاها براق به نظر می رشد.

    وقتی به قسمت های مختلف چرم طبیعی دست بزنید خواهید دید که ضخامت یکسانی ندارد زیرا قسمت های مختلف دام می تواند ضخامت متفاوتی داشته باشد. چرم مصنوعی در تمام سطح دارای ضخامت یکسانی می باشد.

    جمع آوری و باز نشر: گروه هنری چیاکو
     
    AftabGardoon و اُت از این پست تشکر کرده اند.