1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

پرداخت چرم یا فینیشینگ

شروع موضوع توسط MajiD.JD ‏3/4/19 در انجمن صنایع دستی

  1. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏7/6/12
    ارسال ها:
    12,082
    تشکر شده:
    28,151
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    پرداخت چرم یا فینیشینگ

    پرداخت چرم فقط یک رنگرزی ساده سطح چرم به منظور پوشاندن اشکالات یا ترمیم خراشهای موجود در رخ چرم نیست بلکه این عمل کمک زیادی به دوام و زیبایی چرم، مقاومت چرم در مقابل رطوبت، حلال ها، حرارت و سایش می کند. علاوه بر این ظاهر چرم طبیعی بر خلاف چرم های سنتزی و پلاستیکی کاملاً یکنواخت نیست و این امر سبب می شود که مصرف چرم در تهیه یک کالای چرمی افزایش یابد اما پرداخت چرم تا حدودی به یکنواخت نمودن رنگ سطح و در نتیجه کاهش مصرف چرم کمک می کند.

    مواد تکمیل چرم:

    ترکیباتی که در مرحله پرداخت چرم بکار می روند بسیار متنوع بوده و شامل رنگدانه های آلی و معدنی، رنگینه های عالی قابل حل در حلال رزین ها، واکس ها، نفوذ دهنده ها و غیره می باشد.

    ترکیبات و موارد استفاده از آنها نسبت به نوع چرم متغیر است و بستگی به نوع چرم و مصرف نهایی آن دارد.



    لایه های تشکیل دهنده پرداخت چرم:

    سه لایه اصلی عملیات رنگ آمیزی سطح چرم به شرح ذیل می باشد:
    1. باتوم یا لایه زیرین: اولین لایه پرداخت می باشد که رزینهای مصرفی در این قسمت عموما چسبناک بوده و باعث چسبیدن سطح چرم به لایه بیس یا پایه می گردند.
    2. بیس یا پایه: این لایه عموماً 5 تا 8 بار بر سطح دایکراست اعمال می گردد، اصلی ترین لایه پرداخت می باشد و در واقع ایجاد رنگ دلخواه، زیر دست مناسب و پوشش عیوب سطح چرم بوسیله این مرحله حاصل می شود.
    3. تاپ یا لایه فوقانی: به عنوان لایه لاک شناخته می شود. وظیفه این لایه محافظت از لایه بیس در مقابل سایش، جلوگیری از رنگ دهی چرم و ایجاد براقیت دلخواه می باشد.
    انواع پرداخت چرم:
    1. پرداخت انیلینی: در بسیاری از موارد برای یکنواخت کردن، مراقبت، حالت و مقاومت چرم روی آن با فیلمی شفاف پوشانده می شود و در نتیجه زیبایی طبیعی رخ چرم کاملاً مشاهده می گردد.
    2. پرداخت مات یا پیگمنتی: در این نوع پرداخت جهت رنگ کردن سطح چرم از رنگدانه استفاده می شود در نتیجه سطح رخ چرم کاملاً قابل مشاهده نمی باشد.
    3. پرداخت نیمه آنیلین: حد واسط دو نوع پرداخت آنیلین و پیگمنتی می باشد.
    4. پرداخت ورنی: در این نوع پرداخت از لایه پلی اورتان ضخیم تر استفاده می شود که تقریاً چرم را ضد آب می سازد و معمولاً به صورت براق و شفاف است.
    5. پرداخت پولاپ: در این پرداخت از روغن هایی استفده می گردد که در صورتی که چرم تحت فشار قرار گیرد سایه تیره و روشن روی آن ایجاد می گردد این پرداخت ظاهری بسیار طبیعی و زیبا به چرم می دهد ولی در نگهداری آن بایستی دقت کافی به عمل آید و از ایجاد هر گونه خراش روی سطح آن بایستی جلوگیری شود.
    خواص لایه پرداخت چرم:
    1. چسبندگی مطلوب
    2. ثبات نوری قابل توجه
    3. خاصیت نرمی و کشسانی مطلوب
    4. مقاوم در مقابل سایش
    5. مقاوم در مقابل عرق کردن
    6. قابلیت انعطاف پذیری
    7. مقاوم در مقابل تغییرات دما

    جمع آوری و باز نشر: گروه هنری چیاکو