1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

شارژ خورشیدی ایمپلنت‌های پزشکی

شروع موضوع توسط Mani ‏5/2/17 در انجمن مهندسی پزشکی

  1. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏23/6/15
    ارسال ها:
    4,491
    تشکر شده:
    6,069
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    Engineering Management
    خالی شدن باتری گوشی تلفن همراه و نبودن جایی برای شارژ موضوع ناراحت کننده ای است، اما موضوع وقتی ناراحت کننده تر و حتی حیاتی می‌شود که یک ایمپلنت پزشکی مثل پیس میکر قلبی، باتری اش خالی شود. اکنون محققان در یک پژوهش جدید موفق به کاشت سلول‌های خورشیدی در زیر پوست شدند تا بدین وسیله بتوانند ایمپلنت‌های پزشکی را نیرودهی کنند.

    [​IMG]

    مزایای بالقوه تأمین انرژی ایمپلنت پزشکی با استفاده از انرژی خورشیدی، جلوگیری از مشکلات جایگزین کردن یا شارژ باتری‌های آنها است. به همین منظور گروه‌های تحقیقاتی مختلف دست به توسعه نمونه‌های اولیه سلول‌های خورشیدی کوچک زدند که می‌تواند در زیر پوست کاشته شده و انرژی نوری که به سطح پوست نفوذ می‌کند را برای نیرودهی به ایمپلنت‌های پزشکی استفاده کند.

    برای بررسی امکان‌پذیری این فناوری، یک تیم به رهبری لوکاس بروتر از بیمارستان دانشگاهی برن و دانشگاه برن در سوئیس، 10 دستگاه اندازه گیری انرژی خورشیدی را توسعه دادند که می‌تواند بر روی بازو بسته شود. این دستگاه‌ دارای سلول‌های خورشیدی بوده که به قدری کوچک (3.6 سانتیمتر مربع) هستند که می‌توانند در زیر پوست کاشته شده و قادر به اندازه گیری قدرت خروجی سلول هستند. فیلترهای نوری این سلول‌ها را تحت پوشش قرار داده تا خواص پوست و تأثیر آن بر نور وارد شده را شبیه‌سازی کنند.

    در مجموع 32 داوطلب در سوئیس به مدت یک هفته در طول چهار فصل سال این دستگاه پوشیدنی را امتحان کردند. محققان دریافتند که بدون در نظر گرفتن زمان سال، حتی فردی که قادر به بازگرداندن کمترین قدرت خروجی بود هم توانست 12 میکرووات برق را به طور متوسط تولید کند که این میزان بیش از پنج تا 10 میکرووات مورد نیاز یک پیس میکر معمولی است.

    یافته‌های این تیم تحقیقاتی در Annals of Biomedical Engineering منتشر شده است.

    منبع:ماهنامه مهندسی پزشکی
     
    *Mitra* از این پست تشکر کرده است.