1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

معرفی Flip Fluids و خصوصیات آن

شروع موضوع توسط minaaa ‏28/2/14 در انجمن پلاگین و ابزارها

  1. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    یکی از نقاط قوت نرم افزار Houdini الگوریتم های شبیه سازی مایعات و سیالات آن به نام Flip Fluids می باشد. Flip Fluids در نسخه Houdini 12 با تغییرات زیادی روبرو بوده است که آن را در سطح یکی از بهترین شبیه سازهای سیالات قرار داده و در آخرین نظرسنجی های انجام شده و شبیه سازیهای اخیر توسط کارشناسان و متخصصان جلوه های ویژه، Flip Fluids به صورت مشهودی از شبیه ساز معروف مایا به نام Naiad پیش افتاده و نام خود را بر سر زبانها قرار داده است.

    کلا Houdini از همان بدو ورود خود با معرفی امکانات و توانمندیهای خود همگان را متعجب میکرد. جالب است بدانید که تعداد بسیار زیادی از شرکت های فیلم سازی و جلوه های ویژه از نرم افزار Houdiniاستفاده میکنند و در همین سالهای اخیر تب استفاده از آن در ایران نیز در حال گسترش است . همانطور که میدانید Houdini ادامه پروژه نرم افزاری PRISMS می باشد که شروع آن به سال 1996 بر میگردد ، که ذاتا یک نرم افزار ژاپنی بود و بعدها با فروش این پروژه به شرکت های دیگر و نهایتا شرکت Sidefx امروزه نسخه 12 آن در دسترس می باشد.
    [​IMG]
    Flip Fluids یک شبیه ساز انحصاری برای این نرم افزار بوده که الگوریتم های بسیار قدرتمندی در زمینه شبیه سازی سیالات در اختیار کاربران Houdini قرار می دهد. توسعه دهندگان نرم افزار Houdini معتقد هستند که کاربران این نرم افزار نیازی به استفاده از شبیه سازهای دیگر مانند RealFlow نخواهند داشت و Flip Fluids را از نظر قدرت و کارایی بسیار بالاتر از رقیبان آن مانند Naiad می دانند. در نسخه Houdini 12 گفته شده که سرعت شبیه سازی Flip Fluids بیش از 10 برابر نسبت به نسخه قبلی افزایش یافته است.
    [​IMG]
    Flip Fluids توانایی شبیه سازی سیالات را با میزان چسبندگی های متفاوتی در اختیار شما قرار میدهد. بنابراین شما میتوانید از آب تا خمیر نان را شبیه سازی کنید. هر شبیه سازی میتوانید میزان چسبدگی متفاوتی داشته باشد. در این صورت میتوانید شبیه سازی خود را با یک مایع مانند آب شروع کرده و به تدریج بر میزان چسبندگی آن بیافزایید. علاوه بر آن چسبدگی سطحی و پایداری سیالات را میتوانید به گونه ای انجام دهید که باعث نگه داشتن اجسام بروی سطح آنها شوند.
    [​IMG]
    برای مثال میتوانید با تعیین میزان چسبندگی مایع و کشش سطحی آن و قرار دادن یک جسم بروی آن مانند قایق، از فرو رفتن قایق در آب به صورت کاملا طبیعی جلوگیری کنید. Flip Fluids علاوه بر تعیین میزان چسبندگی (viscosity) در طول زمان، می تواند میزان چسبندگی و کشش سطحی و ملکولی مایع را در تمام سطح آن به صورت غیر یکسان توزیع نمایید. در این حالت میتوانید حالاتی مانند ترکیب دو یا چند مایع، تداخل سیالات با یکدیگر، برخورد با سطح و ... را شبیه سازی کنید.
    [​IMG]
    Flip Fluids میتواند چگالی های متفاوتی از سیالات را شبیه سازی کند. در این صورت میتوانید گرم کردن و سرد کردن مایعات را که باعث تغییر در چگالی مایع می شود محاسبه نمایید. اما نکته بسیار مهم در مورد Flip Fluids این است که این شبیه ساز میتوانید برای یک سیال، چگالی های متفاوتی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال میتوانید بخش هایی از مایع خود را که به سطح نزدیکتر است با چگالی کمتری در نظر بگیرید. در این حالت زمانی که یک جسم به درون آن پرتاب می شود، سطح آب واکنش بیشتری نشان داده و ذرات آب در سطح، به اطراف پراکنده می شوند و هر چه جسم در آب بیشتر فرو رود، با تراکم و چگالی بیشتری روبرو خواهد شد که باعث کندتر شدن سرعت آن و بازگشت به سطح مایع خواهد شد.
    [​IMG]
    Flip Fluids سرعت بسیار بالایی در شبیه سازی های حجیم دارد. الگوریتم های محاسباتی آن زبان زده خاص و عام است و امکان شبیه سازی میلیون ها ذره را با سرعت بسیار بالایی دارا می باشد. برای هر سیال محاسبه خصوصیاتی مانند برخورد با دیگر ذرات سیال و یا سیالات دیگر، امکان ترکیب شدن سیالات با توجه به کشش و چسبندگی آنها و همچنین تراکم و چگالی آن، امکان حل شدن یک مایع در مایع دیگر که از خصوصیات منحصر به فرد Flip Fluids می باشد، امکان حرکت و جریان سیال، برخورد با سطوح، برخورد با موضوعات داینامیک مانند Rigidbody, Cloth و ...، امکان شبیه سازی Bullet و Flip Fluids به صورت یکجا که در اینصورت میتوانید شبیه سازی هایی مانند سیل و تخریب خانه را انجام دهید، تولید ذرات و چگالی اضافه در زمان رندرینگ و ... از دیگر توانایی های Flip Fluids می باشد.
    [​IMG]