1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

آشنایی با اشیا در ASP

شروع موضوع توسط hector2141 ‏15/9/12 در انجمن .Net

  1. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏6/9/12
    ارسال ها:
    14,323
    تشکر شده:
    2,698
    امتیاز دستاورد:
    0
    حرفه:
    daneshjo
    [​IMG]
    ASP شـــــامل تعدادی از اشیاء تعبیه شده در خود است كـــــــه باعث افزایش قدرت اسكریپتها میشود.


    در ASP ۳.۰ مجموعا دوازده شیئ وجود دارد که مــا در این درس مختصرا به معرفی هر یک از این اشیاء میپردازیم. در درسهــــــای آتی اشیائی را که بیشتر کاربرد دارند مفصلا توضیح خواهیم داد.
    Application : این شیئ كه یكی از اشیاء پر كاربرد در ASP است، برای ذخیــــــــره كردن متغیرها و نیز دستیابی به متغیرها از هر صفحه ASP استفــــاده میشود.برای تمام كاربران فقط یک شیئ Application در سرور ساخته میشود.یک Application مجموع چند صفحه ASP است كه این صفحات، باهم، برای رسیدن به اهداف مشخصی كار می كنند. این شیئ، یک شیئ عمومی است و اطـلاعاتی را كه می خواهید در چند صفحه از ASP بكار ببرید، یكجـــــا باید در این شیئ ذخیره كنید. ( مانند بانكهای اطلاعاتی )
    Session : این شیئ نیز یكی از اشیاء پر كــــــــاربرد در ASP است. شیئ Session برای ذخیره كردن اطلاعات یا تغییر تنظیمات برای هر جلسه كــــــــــــــاربری استفاده میشود.هر جلسه كاربری عبارتست از مدت زمانی كه یک كـاربر از زمان ورود به یک صفحه تا زمانی كه آن صفحه را ترک میكند صرف میكند.متغیرهایی كه در این شیئ ذخیره میشوند، اطلاعاتی را درباره یک كــــاربر نگه می دارند و از همه صفحات ASP در یک پروسه كاری قابل دسترس هستند. در هنگـــــام شروع یک جلسه كاربری، برای هر كاربر جدید، یک شیئ Session در سرور سـاخته میشود و با پایان یافتن یک جلسه كاربری، آن شیئ نیز خراب میگردد.
    Server : این شیئ برای دسترسی به خاصیتها و متدهای روی سرور، استفـــــاده میشود.
    Response : از این شیئ برای فرستادن خروجی از اطلاعـــــــــــات ورودی كاربر، به مرورگر استفاده میشود. متد Write این شیء یكی از پركاربردترین متدهـــا در ASP است و برای نوشتن اطلاعات روی مرورگر استفاده میشود.
    Request : این شیئ و شیئ Response معمولا باهم به كــار برده میشوند.وظیفه این شیئ دریافت اطلاعات از كاربر است.
    Dictionary : این شیئ نیز به نوعی برای ذخیره كردن اطلاعات بكار میرود. شمــــا میتوانید به وسیله این شیئ یک كلمه كلیدی را به هر تكه از اطلاعــــات بچسبانید. این شیئ هنگام بازیابی اطلاعات، اطلاعاتی را كه شما ذخیره كردید را به صــــورت Dictionary با كلمات كلیدی برمی گرداند.

    Drive : این شیئ برای دستیابی به خاصیتهــــــــای یک دیسک سخت روی شبكه استفاده میشود.
    File : این شیئ برای انجام عملیات بروی فایل، مـانند : Copy & Delete, Remove استفاده میشود.
    File System Object : این شیئ برای دسترسی به فایلهای سیستم، روی سرور استفاده میشود. این شیئ میتواند فایلها، مسیر فایلها و شاخه ها را دستكـــــاری كند و اطلاعات سیستم را دریافت كند.
    Folder : این شیئ برای دسترسی به خاصیتهای یک شاخه استفاده میشود.
    Text Stream : این شیئ برای دسترسی به محتوای یک فایل استفاده میشود.
    ASP Error : این شیئ یكی از ابزار ASP ۳.۰ است و فقط در IIS ۵.۰ قابل استفاده است. این شیئ برای نمایش دادن اطلاعات دقیق، از هر اشتبــــــــــاه كه در پروسه اجرای اسكریپتهای ASP رخ میدهد استفاده میشود.این اطلاعـــــات فقط به وسیله متد Server.getlasterror قابل دسترسی هستند.این ۱۲ شیئ، اشیاء تعبیه شده در ASP هستند كه شما تا اینجا با كار و وظیفه هر یک به طور مختصر آشنا شدید.