1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

آشنایی با ASP.NET 2.0

شروع موضوع توسط hector2141 ‏15/9/12 در انجمن .Net

  1. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏6/9/12
    ارسال ها:
    14,323
    تشکر شده:
    2,698
    امتیاز دستاورد:
    0
    حرفه:
    daneshjo
    [​IMG]
    با توجه به مدل برنامه نویسی declarative، پیاده كنندگان برنامه های وب برای نوشتن برنامه های مورد نیاز خود ملزم به نوشتن صدها و یا هزاران خط كد نخواهند بود.


    حجم كد تولید شده در۲.۰ ASP.NET نسبت به نسخه قبلی كاهشی معادل ۷۰ درصد را به دنبال خواهد داشت. برای انجام عملیات متداول در یك برنامه كامپیوتری، می توان از سرویس های آماده شده متعددی استفاده كرد. در جهت تحقق رویكرد استراتژیك فوق، كنترل های سرویس دهنده متعددی در ASP.NET ۱.X ایجاد و با توجه به ضرورت های موجود و دریافت نقطه نظرات پیاده كنندگان، به تعداد آنان در ASP.NET۲.۰ افزوده شده است.
    •كنترل های سرویس دهنده جدید
    برخی از كنتـــرل هــای جدید اضــافه شـــده در۲.۰ ASP.NET عبارتند از: كنترل های داده، كنترل های Navigation، كنترل های Loginو كنترل های Web part كه قابلیت هایی نظیر دستیابی به داده به صورت كاملاً تعریفی و بدون نیاز به كدی خاص، امكانات متداول و مورد نیاز در سطح لایه رابط كاربر به منظور حركت بین صفحات یك سایت، ارائه امكانات لازم به منظور تائید و بررسی مجوزها در سطح لایه رابط كاربر برای یك برنامه وب و امكان افزودن محتویات اختصاصی و كاملاً سفارشی و Layout را در دسترس قرار می دهند.
    • Master page
    با استفاده از این ویژگی، می توان ساختار و عناصر اینترفیس مورد نیاز یك سایت را تعریف كرد. تعریف هدر و یا فوتر برای صفحات و یا میله مسیریابی و حركت، نمونه هایی در این زمینه است كه با تعریف آنان در یك مكان واحد موسوم به Master page، امكان استفاده و به اشتراك گذاشتن آنان بین صفحات متفاوت موجود بر روی یك سایت فراهم می شود. با استفاده از ویژگی فوق وضعیت مدیریت و نگهداری یك سایت بهبود یافته و از تكرار كدهای غیرضروری به منظور اشتراك ساختار و یا رفتار سایت، پیشگیری می شود. Themes و Skins با استفاده از این خصوصیات می توان شكل ظاهری یك سایت را متناسب با خواسته كاربر كاملاً سفارشی كرد. پس از تعریف اطلاعات مربوطه به هر Style، می بایست آنان را در مكان هایی موسوم به «theme» ذخیره تا زمینه استفاده از آنان در سایر صفحات و یا كنترل های موجود بر روی یك صفحه فراهم گردد. ویژگی فوق همانند master page، باعث بهبود وضعیت مدیریت و نگهداری سایت و پیشگیری از نوشتن كدهای تكراری برای دستیابی به styles مشترك می گردد.
    •حمایت از دستگاه های سرویس گیرنده متفاوت نظیر موبایل
    در این رابطه دو مسئله اصلی می تواند وجود داشته باشد: اول اینكه، داشتن یك مجموعه مجزا از كنترل های سرویس دهنده مختص دستگاه های موبایل نه تنها سردرگمی پیاده كنندگان را به دنبال خواهد داشت بلكه هزینه پیاده سازی یك پروژه را نیز به طرز قابل محسوسی افزایش می دهد. دوم اینكه، به منظور حمایت از دستگاه های جدید می بایست عملیات پیاده سازی و نگهداری اضافه ای انجام شود كه این موضوع نیز می تواند اثرات جانبی خاص خود را به دنبال داشته باشد. در ASP.NET۲.۰ ، با استفاده از یك مجموعه كنترل و تبعیت از یك معماری بسط پذیر، امكان حمایت از دستگاه های متفاوت در اختیار پیاده كنندگان قرار می گیرد. تمامی كنترل های استاندارد ارائه شده در ASP.NET۲.۰ دارای یك آداپتور رابط كاربر قدرتمند قابل توسعه هستند كه با استفاده از آن می توان خروجی مورد نظر را برای مرورگرها و سایر دستگاه های سرویس گیرنده كاملاً سفارشی كرد. تمامی كنترل های از قبل تعبیه شده ASP.NET در ASP.NET۲.۰ از موبایل حمایت می كنند. بدین ترتیب پیاده كنندگان می توانند به صورت اتوماتیك خروجی برنامه های وب را برای بیش از سیصد دستگاه منحصربه فر د كه از استانداردهای نشانه گذاری متفاوتی حمایت می نمایند، ارسال كنند.
    •ارائه امكانات و ابزارهای لازم در جهت مدیریت برنامه ها
    در۲.۰ ASP.NET به منظور تسهیل در امر مدیریت و نگهداری برنامه های وب و وب سایت های پویا از ابزارهای مدیریتی مبتنی بر وب با رابط كاربر گرافیكی استفاده می شود كه با سرویس دهنده وب IIS تلفیق و خدمات مورد نظر را در اختیار مدیران و پیاده كنندگان قرار خواهند داد. به كارگیری و نگهداری برنامه های وب در محیط عملیاتی یكی از عناصر كلیدی در چرخه حیات یك برنامه كامپیوتری است و می بایست نسبت به آن حساسیت خاصی را داشت. تمامی امكانات یك فریمورك برنامه نویسی نمی بایست محدود به ارائه تسهیلات لازم به منظور پیاده سازی باشد و در این رابطه می باید امكانات لازم در جهت به كارگیری و نگهداری برنامه ها نیز به درستی ارائه گردد. بدین منظور در ASP.NET۲.۰ امكانات متعددی به منظور تسهیل در امر به كارگیری، نگهداری و مدیریت برنامه های وب ارائه شده است كه از آن جمله اند: پیكربندی API، ابزار مدیریت ASP.NET، ابزار ترجمه، ابزارهای مانیتورینگ و ردیابی.
    •قابلیت توسعه و افزایش كارایی
    یكی از اهداف مهم طراحی ASP.NET، ارائه یك محیط شیء گرای ترجمه شده با هدف پاسخگویی سریع به درخواست های سرویس گیرندگان است. افزایش كارایی و قابلیت توسعه برنامه های وب یكی از مهمترین ویژگی های۲.۰ ASP.NET نسبت به نسخه های قبلی است كه حمایت از ۶۴ بیت و بهبود وضعیت Caching از مهمترین آیتم های آن هستند.