1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

- تاپیک معرفی انواع ماهیان زینتی -

شروع موضوع توسط Am!R~Mr ‏14/9/11 در انجمن آبزیان

  1. پاسخ : - تاپیک معرفی انواع ماهیان زینتی -

    تا جایی که من دیدم ماهی شارک دم قرمز جزو اولین ماهی هایی هست که علاقه مندان به اکواریوم اون رو میخرند و این بخاطر زیبایی و کنتراست رنگ این ماهیه که با داشتن بدنی کاملا سیاه دارای دمی قرمز و زیباست (البته نوع خاکستری اون الان زیاد تر شده).

    [​IMG]

    مبدا این ماهی رو تایلند ذکر میکنن و ماکزیمم طولش رو 12 سانت، سریع بزرگ میشن و درجه اب مورد نظر برای این ماهی رو 22 تا 26 یا 27 اعلام میکنند.
    اسم علمی اون Epalzeorhynchos bicolor هست و تانکی بزرگ همراه با گیاه و جاهایی برای پنهان شدن رودوست داره. ماهی Albino Red Tailed Shark هم از همین خانواده هست

    [​IMG]

    تو غذا خوردن سختگیر نیست و حتی به پولکی هم عادت میکنه.
    بعضی عقیده دارن که اب مناسب اون کمی اسیدی باید باشه و بعضی کمی قلیایی رو ذکر میکنن.
    من خودم اون رو ابی مناسب ماهی دی****** (یعنی با اب اسیدی) نگه داشتم و مشکلی نداشته.

    سطح پائینی اکواریوم شنا میکنه و نور زیاد رو دوست نداره، به تجربه من اغلب ماهی هایی که رنگشون سیاه هست نور زیاد در اکواریوم رو نمی پسندند (شاید استثنا هم وجود داشته باشه.)
    چیزی که در مورد این ماهی باید ذکر کرد رو حیه تهاجمی این ماهیه که با بزرگ شدن ماهی شدت میگیره و در درجه اول به ماهی های هم نوع خودش و در درجه دوم و سوم به ماهی هایی که فرم بدنی مشابه خودشون دارن یا در سطح پائین اب شنا میکنن حمله میکنه.
    بنظر من بهتر اینه که این ماهی در اندازه کوچک خریداری بشه و در تانک شما بزرگ بشه تا روحیه تهاجمی کمتری داشته باشه.
    باماهی هایی که سریع شنا میکنن و تا حدودی بزرگتر از خودش باشن و در قسمت میانی و سطح اب شنا کنن کمتر درگیر میشه برای همین ماهی رنگین کمان و بارب ها انتخاب خوبی هستند.

    بارها در ماهیران مرتضوی دیدم که این ماهی رو به مشتریانشون بصورت جفت میفروشند که اشتباهه و دو ماهی با هم در گیر میشن. مگر اکواریوم بزرگ باشه.
    برای همین رو حیه تهاجمی نسبت به همنوعه که تکثیرشون در تانک بسیار نادره ولی با داشتن حوضچه های پرورشی این ماهی رو تکثیر میکنن.
    نر و ماده رو میگن از روی کشیدگی باله پشتی میشه تشخیص داد.
     
  2. پاسخ : - تاپیک معرفی انواع ماهیان زینتی -

    دراگون – Dragon :

    دراگون از تیره گربه ماهی های خوراکیه . این ماهی از خانواده Pimelodidae و با نام علمی Pseudoplatystoma Fasciatom مشخص شده و در کتابهای علمی با نام Barred sorubim یا Shovelmouth Catfish مشهوره . این ماهی به هیچ وجه برای آکواریوم مناسب نیست به این علت که بسیار مهاجم و تجاوز کاره و هر ماهی ای رو که در دهانش جا بگیره میخوره و تنها میشه اونو با پیرانا و سیکلید ها نگهداری کرد .






    ورودش به خیلی از کشورها ممنوعه چون اگر در آبگیری رها بشه نسل تمام ماهی ها رو منقرض میکنه و اونها رو شکار میکنه . این ماهی بومی نواحی شمالی آمریکای جنوبی و منطقه آمازون هست اندازه اون گاه تا 2 متر هم میرسه و رشد خیلی سریعی داره . شکل ظاهری ماهی بصورت کشیده و پهن هست با پوزه ای پهن به شکل پارو و 3 جفت سبیل دراز که یک جفت اونها روی آرواره بالایی و 2 جفت اونها در آرواره پایینی قرار گرفته . برای نگهداری این ماهی آکواریومی به گنجایش بیش از 400 لیتر نیازه . اگر آکواریوم کوچک باشه پوزه ماهی زخمی میشه و ماهی به دور خودش میچرخه و بیقراری از خودش نشون میده و از آکواریوم به بیرون میپره . بهتره کف آکواریوم از ماسه های ریز پوشیده شده باشه چون این ماهی سنگهای درشت رو به دهان میبره و با شدت به شیشه پرتاب میکنه و باعث شسکتن شیشه میشه همینطور باید بخاری رو پنهان کرد چون امکان داره با ضربه زدن به بخاری , باعث شکستنش بشه . نکته مهم برای این ماهی این هست که به آکواریومی ساده با نور ضعیف و همچنین دکور ساده ای از شاخه ها و یا ریشه درختان احتیاج داره تا در طول روز استراحت کنه . نمونه های کوچک این ماهی در بازار فروخته میشه و خیلی از آکواریومیست ها بخاطر زیبایی اون که بدنی شبیه پوست پلنگ با سبیل های دراز و باریک و پوزه ای پهن و کشیده شبیه اردک داره , میخرن ولی بعد از مدتی متوجه اشتباهی که مرتکب شدن میشن !!!!! معمولن هر نوع غذای زنده و گوشتی ای رو میخوره و جالب اینه که ماهی های کوچک و یا تکه های کوچک گوشت رو نمیخوره و قطعات غذاش باید درشت باشن . جالبتر اینکه بعد از غذا خوردن چند روزی رو صرف هضم غذا میکنه و غذا نمیخوره . این ماهی رو میشه با پیراناها و سیکلید ها و گورامی های درشت نگهداری کرد . این ماهی زمانیکه به اندازه 50 سانتیمتر میرسه تازه قابلیت تولید مثل پیدا میکنه و میتونه بیش از هشت میلیون تخم بذاره . نرها کمی بزرگتر از ماده ها هستن . این ماهی به مصرف خوراک هم میرسه و گوشت زرد رنگ و آبدار و بدون خار داره و در ورزش ماهیگیری هم یکی از ماهی های پر طرفدار به حساب میاد و زادگاهش در آمازون هست .
     
  3. پاسخ : - تاپیک معرفی انواع ماهیان زینتی -

    نام گروه ماهیان : گربه ماهیان catfish
    نام خانواده : kryptopterus bicirrhis
    نام ماهیان : گربه ماهی شیشه ای glass catfish
    خاستگاه : اندونزی ، جزایر بزرگ سوندا
    حداکثر طول : 10 سانتی متر
    مکانهای جاگیری : مکانهای تاریک و کم نور و کم گیاه
    نور مناسب : کم نور تقریبا نور عصر
    همزیستی : گونه های ظریف
    تغذیه : در درجه اول غذای زنده ولی غذای خشک نیز دوست دارد
    خصوصیات فیزیک وشیمیایی : حداقل طول آکواریوم 80 ساتی متر دمای آب 22-28 درجه سانتی گراد سختی متوسط
    دشواری نگهداری : گروه 3
    ماهی شیشه ای و حساسی است . به صورت گروهی زندگی می کند . بهتر است چندین قطعه از آنها با هم پرورش داده داد . این ماهی ها آکواریومهای بزرگ کم نور و کم گیاه را دوست دارند و باید آنها را فقط با گونه های ظریف دیگر پرو رش داد . تکثیر آنان تا کنون ناشناخته مانده است
     
  4. پاسخ : - تاپیک معرفی انواع ماهیان زینتی -

    ماهیان آنابانتید

    گورامی خس خس کننده croaking gourami

    خانواده : آنابانتیده
    زیر خانواده : بلونتئیده
    نام : گورامی خس خس کننده croaking gourami
    نام علمی : trichopsis vittatus
    خاستگاه : تایلند – مالاگا – جزایر بزرگ سوندا
    دشواری پرورش : گروه 3
    طول ماهی بالغ : 6 سانتی متر
    حد اقل طول آکواریوم : 60 سانتی متر
    دمای مناسب آب : 24-28 درجه سانتی گراد
    غذا : تترامین
    ویژگی های جنسی : ماهی نر باله های درازی دارد



    این ماهی زیبا کمی ترسو است . به خاطر همین در هنگام پرورش با گونه های دیگر غذای کمتری به دست میآورد . برای سالم نگه داشتن آن به مدت طولانی نیاز به توجه و رسیدگی دارد . هر دو جنس نر و ماهده ی آن صداهایی تولید میکنند که آشکارا شنیده میشوند
     
  5. پاسخ : - تاپیک معرفی انواع ماهیان زینتی -


    خانواده : آنابانتیده
    زیر خانواده : بلونتئیده
    نام : گورامی شکلاتی chocolate gourami
    نام علمی : sphaerichtys osphromenoides
    خاستگاه : سوماترا و شبه جزیره مالاگا
    دشواری پرورش : گروه 4
    طول ماهی بالغ : 5 سانتی متر
    حداقل طول آکواریوم : 60 سانتی متر
    دمای مناسب آب : 25-30 درجه سانتی گراد
    غذا : تترامین – آرتمیا و غذای زنده
    ویژگی های جنسی : تشخیص نر و ماده دشوار است . اما ماهی نر باله های پشتی تیزتری دار
    پ
    ماهی دوست داشتنی اما بسیار حساسی است . آب تمیز شرط اصلی در حفظ سلامت و زنده ماندن آن است . در صورت استفاده از ********** پرورش ان دشوار نیست . باید به طور جدی به تغذیه آن بویزه با موجودات زنده اهمیت داد . تکثیر آن در اکواریموها با موفقیت همراه بوده است (بچه ها در دهان ماهی ماده از تخم بیرون میآیند ) . علی رغم اینکه انجام این تجربه سخت و دشوار است . اما به هر حال موضوعی دلچسب برای مربیان تازه کار میباشد
     
  6. پاسخ : - تاپیک معرفی انواع ماهیان زینتی -

    خاستگاه : در یاچه مالاوی
    خانواده : سیکلیده
    زیر خانواده : بارشها
    دشواری پرورش : 2
    طول ماهی بالغ : 9-11 سانتی متر
    حداقل طول اکواریوم 80 سانتی متر
    دمای مناسب آب : 22-28
    غذا : تترافیل
    ویژگی های جنسی : ماهی نر شکمی بسیار تیره دارد

    پرورش این ماهی چندان آسان نیست و بیشتر مورد استفاده ی متخصصان قرار میگیرد و آکواریوم این ماهی باید شرایط خاصی داشته باشد که شامل غارهای زیاد داشتن است یعنی آکواریوم این ماهی باید به گونه ای طراحی شود که غار های زیادی داشته باشد . این ماهی آب های سخت را ترجیح میدهد و از مشخصه های دیگر این ماهی آن است که تخم های خود را در دهانش نگه میدارد مانند اکثر گونه های بارش . نام دیگر و عامیانه تر این ماهی بارش طلایی میباشد .

    --------------------------------------------------------------------------------

    ماهی پر جنب و جوش و شلوغی هست و البته قلمرو طلب.من دو تا از اونا دارم و تا مدتها اسکار هام رو میزدن و اسکارام ترسو و عصبی شده بودند ولی با بزرگتر شدن اسکارهام دیگه کاری به اونها ندارند.یه خصوصیت دیگرش هم مانند بعضی از سچلایدها اینه که شنهای کف آکواریوم رو جابجا میکنه و برای خودش یه گودال درست میکنه .البته اگر به گفته آقا کامران به مقدار کافی غار !!!! تو آکواریوم داشته باشید دیگه این کار رو نمیکنه
     
  7. پاسخ : - تاپیک معرفی انواع ماهیان زینتی -

    ماهیان شبیه شربت


    راهنمای نگهداری از ماهی قرمز



    ماهی قرمزGold Fish
    خانواده: Carassius auratus
    ماهی قرمز بواسطه رنگ طلایی آن شهرت یافته است. این ماهی می تواند تا اندازه 40 سانتیمتر رشد کند، طول عمر 10تا 20 ساله برای این ماهی غیر معمول نیست. طول عمر بیش از 40 سال نیز برای گلدفیش ثبت شده است. اصالت ماهی قرمز معمولی به شرق آسیا میرسد و رنگ برونزه دارد و قادر به تحمل آب کم اکسیژن و بقاء و تولید مثل در آبگیرهای کوچک می باشد. بنابراین اینها انتخاب مناسبی بودند که چینی ها در حدود هزاران سال پیش ، زمانی که در جستجوی ماهی هایی که بوانند بعنوان محصولات غذایی پرورش یابند ، به آن برخوردند. با اصلاح نژاد ، اندازه آنها افزایش یافت ولی پس از مدتی ، از نقطه نظر ارزش اقتصادی، آنها تبدیل به جانوران تزئینی شدند و پرورش دهندگان سعی خود را متمرکز بر اصلاح و بهتر شدن نوع طلا ماهی کردند و پرورش برای خوراک منسوخ گردید. پرورش طلا ماهی در چین و نیز ژاپن برای مدت 700 سال ادامه یافت و در اروپا در سال 1961 شروع شد و زمانی بود که اولین ماهی توسط کشتی وارد شد.
    آناتومی
    یک ماهی نمونه بدن کشیده و کمانی مانند دارد ، فاقد گردن است ، آبششها مسئول تنفس بوده و تعادل بدن در آب توسط باله ها حفظ می شود.
    دو تا باله سینه ای و لگنی مانند ترمز عمل می کنند ، موقع چرخیدن، یک باله سینه ای یک طرف را بالا میبرد تا طرف دیگر کشیده شود. باله پشتی و مقعدی مانند تیرک کشتی ها عمل می کنند و در ضمن ظاهر ماهی را آراسته میسازد و باله دمی در شنا کردن استفاده می شود. گر چه قسمت عمده حرکت توسط چرخش های بدن ایجاد می شود.
    بدن توسط فلسهایی بصورتی که قسمتی از هر فلس بر روی فلس دیگر قرار گرفته ، حمایت می شوند و هرگز از نظر تعداد افزایش نمی یابند بلکه همانطوری که ماهی رشد می کند از نظر اندازه ، هم این فلسها بزرگ می شوند. رشد دایره ای فلس در تابستان هنگامی که میزان رشد سریع است ، خوب ولی در زمستان و در مواقع فقدان رشد، اندک است. خط جانبی در بدن یک ردیف از فلسها است که از سر تا دم در هر طرف ماهی امتداد یافته اند و یک ارگان حسی اصلی است که ارتعاشات بسیار حساس و ضعیف را هم می تواند حس و ثبت کند، تغییرات جزئی در فشار آب و سرعت و شتاب آب به ماهی اجازه می دهد تا بدون خطا از داخل شکافها بلغزد و عبور کند و همینطور با سرعت در یک دسته ماهی بچرخد بدون اینکه تصادفی با آنها بکند.
    چشمهای ماهی گلدفیش کمی بر آمده است و این بر آمدگی ، مسئله عدم چرخش سر را جبران می کند و پیرامون خود را خوب می بیند تا از شکارگران در امان باشد. در قسمت داخل ، ستون مهره بسیار قابل انعطاف با انشعابات مهره ها در هر دو طرف قرار گرفته است.
    اندامهای اصلی از جمله قلب ، کلیه ها ، کبد مشابه با دیگر مهره داران است و علاوه بر آن دارای یک عضو نگهدارنده و شناور کننده پر از هوا موسوم به بادکنک شنا می باشد. واضحترین تفاوت میان اعضای داخلی ماهی و دیگر مهره داران ، وجود آبشش بجای شش هاست و ماهی ها از طریق جریان پیدا کردن آب به داخل آبششها تنفس می کنند.
    برای تبادل اکسیژن ، همانطوری که آب به داخل رشته های تار مانند آبشش جریان می یابد ، اکسیژن محلول از آب به داخل جریان خون انتقال یافته و دی اکسید کربن از جریان خون وارد آب می شود. آب از طریق دهان وارد شده و از طریق شکافهای آبشش خارج می شود. جدار آبشش با جریان آب باز و بسته میگردد ، سوراخهای بینی اعضاء بویایی بوده و در تنفس دخالتی ندارند.
    نحوه رفتار و جابجائی ماهی قرمز
    مراقبت از باله ها و فلسها به منظور جلوگیری از آسیب دیدن خیلی مهم است. در مخزن می توان از یک لیوان یا توری برای گرفتن ماهی استفاده کرد و در حوض از تور. در زمان انتقال به محل جدید باید از یک دماسنج برای بررسی یکسان بودن دمای آب استفاده کرد چون تغییرات دما حتی فقط 1 درجه سانتیگراد میتواند کشنده باشد.
    بهتر است یک ماهی تازه خریداری شده در همان کیسه پلاستیکی خودش در آکواریوم شناور گردد تا دما یکنواخت گردد و چنانچه حوض یا آکواریوم آماده نباشد درون یک سطل از آب شیر که 24 ساعت به منظور از بین رفتن کلر آن باقی مانده است موقتاً قرار داده شود.
    آکواریوم و ملزومات
    بهترین محل برای نگهداری ماهی در محیط خانه تانکهای شیشه ای هستند، قرار دادن سرپوشی که مانع گرد و غبار و پرش ماهی به بیرون باشد مفید است البته به شرطیکه مانع از رسیدن هوا به سطح آب نشود. توصیه می شود از ظرفهایی که قسمت بالایی آن محیط کمی ندارد استفاده نشود به عبارت دیگر هر چه حجم بیشتری از آب با هوا در ارتباط باشد بهتر است. تعداد ماهیان نگهداری شده بستگی به فضای موجود خواهد داشت. برای ماهیهای کوچک که زیر 8 سانتیمتر هستند ، 24 سانتیمتر مربع سطح آب برای 1 سانتیمتر، ماهی است و برای ماهیهای بزرگتر نیاز به جای بیشتری است.
    دما و نور
    هیچگونه گرما یا نور مصنوعی برای ماهی لازم نیست. دمای اتاق با حد متوسط 20-10 درجه سانتیگراد برای این منظور مطلوب است. اگر چه گیاهان برای رشد بهتر به نور مصنوعی به مدت 10-8 ساعت در روز نیاز دارند. صاحبان حرفه ای ماهی آگاهند که اگر ماهی بطور ناگهانی از تاریکی به نور یا برعکس غوطه بخورد دچار شوک می شود. تغییر تدریجی باید بصورت روشن کردن اتاق قبل از نور دادن به آکواریوم و تاریک کردن آکواریوم بصورت قطع برق آن قبل از خاموش کردن چراغ اتاق باشد.
    هوادهی
    ظرفیت تانک توسط هوادهی مداوم 40 برابر بیشتر میشود. پمپ هوا برای آکواریوم سردآبی ضروری نیست ولی اگر ماهی به این عمل عادت نماید باید ادامه یابد. ویژگی آن در این است که علاوه بر تشکیل حبابهای هوا در داخل آب ، جریان حبابها ، لایه های زیرین آب را به سطح حرکت میدهد و در آنجا تبادل دی اکسید کربن و اکسیژن صورت میگیرد. در حوض نیز این عمل درست به همین صورت توسط پمپ فواره ها صورت می گیرد.
    گیاهان
    نقش گیاهان در حوض ها و آکواریوم ها اصولاً برای دکور ، سایه بان و جذب دی اکسید کربن و موادی مانند آمونیاک و نیتراتهای ناشی از تجزیه و فساد مواد است و معمولاً کمتر از آنچه تصور عمومی است برای تامین اکسیژن موثرند. اکسیژن فقط در مرحله فتوسنتز آنها آزاد میشود و در خلال 24 ساعت اکسیژن توسط گیاه برای عمل تنفس مصرف میشود.
    چک لیست یک آکواریوم موفق گلد فیش
    1- در آغاز ، 150 سانتیمتر مربع سطح آب برای هر 5/2 سانتیمتر طول ماهی (با دم) در نظر بگیرید.
    2- از تغییرات ناگهانی دما اجتناب ورزید؛ گونه های زینتی را در دمای پائینتر از 21 درجه سانتیگراد نگاه ندارید.
    3- از تغییرات ناگهانی PH آب خودداری کنید.
    4- رزیم غذایی مناسب و متنوعی را در پیش بگیرید و از تغذیه بیش از حد و آلودگی مخزن بپرهیزید.
    5- از فیلتراسیون و یا هوادهی در تمام اوقات مطمئن باشید . مرتباً فیلترها را سرویس کنید.
    6- هر 2 تا 4 هفته 25% آب مخزن را تعویض کنید. آب تازه باید قبلاً هم دما شده باشد.
    چک لیست تعطیلات
    یک هفته قبل از عزیمت به سفر:
    1- تعویض بخشی از آب
    2- سرویس فیلترها
    3- تغذیه با مقادیر معمول و عادی
    4- عدم افزودن ماهی جدید، به جهت احتمال ورود بیماری یا آفتهای مسبب بروز مشکلات در زمان عدم حضور شما
    روز پیش از عزیمت:
    1- کنترل همه پمپ ها ، ********** ها و..
    2- روشن نگه داشتن طی مسافرت
    3- در صورت لزوم، مقادی مورد نیاز غذا را آماده کرده و برای استفاده در ظروف در بسته به یکی از همسایگان بدهید.
    در مسافرت:
    1- ماهی های بزرگی می توانند بدون غذا برای حدود 2 یا 3 هفته کاملاً بخوبی به زندگی ادامه دهند. اما می توانید از یکی از همسایگانتان بخواهید که آنها را ترجیحاً با مقادیر از پیش آماده شده تغذیه کنند.
    2- با پنهان کردن مابقی غذا ها از دید دوستانتان از تغذیه بیش از حد جلوگیری کنید.
    در بازگشت:
    1- تعویض قسمتی از آب
    2- رسیدگی به فیلترها
    3- آغاز مجدد برنامه تغذیه

    تغذیه
    ماهی سردآبی در دمای بین 18-16 درجه سانتیگراد بهتر تغذیه میکند و خارج از این دما مثلاً زیر 10 درجه سانتیگراد یا بالای 21 درجه سانتیگراد احتمالاً تغذیه اش متوقف میگردد. علی این امر ، عدم فعالیت در آب خیلی سرد و یا بی تحرکی در آب با اکسیژن کم است. پس مقدار غذای داده شده با میزان دما متغیر است. در تابستان 2 وعده در روز و در زمستان یک وعده هر یک روز در میان کافی است.
    استفاده از یک میدان یا حریم غذایی ، غذا را به یک محل محدود می کند و تمیز کردن را آسان می کند. مقدار صحیح غذادهی در یک وعده مقداری است که ماهی در عرض 10 دقیقه میتواند تمام کند و تغذیه بیش از حد خطرناک است.
    بقایای خورده نشده غذا ، آب را کثیف می کند وهمانطور که این بقایا فاشد میشوند ، سطح اکسیژن آب را پائین می آورند.
    در شرایط خوب ، ماهی می تواند 2 تا 3 هفته بدون غذا زندگی کند و اگر گیاهان درون آب موجود باشند این مدت طولانی تر میشود ولی در اب کثیف زود میمیرند. در طبیعت ماهی قرمز همه چیزخوار است و از حشره های آبی ، ماهی های کوچک و گیاهان سبز تغذیه میکند. این رژیم طبیعی نیز میتواند در حوضهای پرورشی مناسب در اختیار آنها قرار گیرد. ماهی های آکواریوم اغلب با غذای خشک اختصاصی با پروتئین بالا تغذیه میشوند و نیز برای ایجاد تنوع یک یا دو بار در هفته مقداری غذای تازه یا منجمد میتوان اضافه کرد.
    مکملهای غذایی بصورت شربت تقویتی نیز در دسترس هستند و چنانچه گیاهان آبی نباشند از مقدار کمی سبزیجات خرد شده مانند کاهو میتوان استفاده کرد. ساده ترین غذای تازه ، قطعه کوچکی از گوشت خام است که خوب شسته شده و خونابه آن کاملاً گرفته شده باشد ، میگو نیز قابل مصرف برای ماهی می باشد.
    تولید مثل
    فصل تخم ریزی در تمام تابستان دوام دارد و شروع آن اردیبهشت و خرداد می باشد . در سن حدود یکسالگی ، ماهی قرمز سالم ، هر ماه از فصل قادر به تخم ریزی است . در زمانهای تولید مثل تشخیص جنس ها ساده است ، نر ها برآمدگی سفید رنگ (دگمه مانند) روی باله های سینه ای و پشت سر دارند. ماده نیز حالت تورم و بادکردگی در ناحیه تخمدانها دارد.
    تخمدانها حاوی هزاران تخم هستند و یک نر قادر به بارور کردن تخمهای بسیاری می باشد. در رفتار تولید مثلی ، نرها تمام روز ماده ها را دنبال می کنند و به داخل گرمترین و کم عمقترین قسمت حوض با تولید صدای شلپ شلپ میرانند.
    این دنبال کردن باعث سهولت تخم ریزی در ماده ها می گردد و بلافاصله تخمکها توسط اسپرم ماهی نر بارور میگردد و به گیاهان داخا آب می پیوندند.
    در طبیعت بیشتر تخمها و بچه ماهی ها توسط حلزونها و ماهی های بالغ خورده می شوند و چنانچه گیاهی را که تخمهای بارور شده به آن چسبیده اند به یک تانک تمیز که سایبانی نیز برای محافظت از نور خورشید دارد منتقل نمایند ، شانس بیشتری برای بقاء خواهند داشت.
    در حرارت 21 درجه سانتیگراد تخمها در مدت 4 روز به نوزاد تبدیل میشوند و در 10 درجه سانتیگراد این امر تا 14 روز طول میکشد. بچه ماهی آزادانه شنا میکنند و غذای طبیعی آنها موجودات میکروسکوپی هستند.
    درون مخزن آب یا حوض مخصوص آنها میتوانند از غذای ویژه ای که مخصوص بچه ماهی ها تهیه می شوند تغذیه نمایند. در یک ماهگی تغذیه آنان مثل بالغین میتواند باشد و در سه ماهگی ماهی قرمز جسور آماده است تا در کنار دیگر ماهی ها قرار گیرد.
    تولید مثل در آکواریوم تفاوتش در این است که فقط یک جفت ماهی شرکت می کنند. تخمها بهتر است به یک مخزن جداگانه انتقال یابند ولی امکان دارد که در همان آکواریوم با یک جداکننده شیشه ای آنها را از بالغین و والدین محافظت کرد.
    مشکلات ، آفت ها و بیماری ها
    وقتی فلسهای ماهی در اثر حادثه یا جراحت کنده می شوند ، قبل از اینکه ترمیم صورت گیرد بیماری (Saprolegnia) قارچ سفید رخ می دهد. زمانی که قارچها به نواحی سرپوش آبشش ها (Opercula) می رسند و در تنفس وقفه ایجاد می کنند باعث مرگ می شوند. ماهیهای مبتلا را باید جدا کرد زیرا که بیماری بشدت واگیردار است. درمان بصورت بکار بردن حمام نمک (کلرید سدیم) است و ماهی به محلول سالین برای مدت 20-15 دقیقه در روز منتقل میشود. یا اینکه بجای آن میتوان ماهی را به یک تشت شامل 5 قطره از محلول 2% مرکورکوروم به ازای 5 لیتر آب برای مدت 3 ساعت در روز انتقال داد.
    بیماری شدیداً واگیردار و کشنده دیگر بیماری لکه سفید (White Spot) یا Icthyophiriasis نام دارد که توسط یک انگل پروتوزوآ ایجاد میشود. گونه های فلس دار( دارای فلس قابل مشاهده) را باید در یک مخزن بدون گیاه جدا ساخته و سعی کرد که انگل توسط رنگ دار کردن آب با متیلن بلو به مدت 10-8 روز کشته شود. همچنین با مرکورکروم هم موثر است .
    بسیاری از بیماریهای ماهی بعلت فقر تغذیه ، تجمع بیش از حد آب کثیف و تغییرات دما است. فضله دنباله دار (آویزان) دلالت بر یبوست دارد که اغلب اوقات در نتیجه تغذیه ای که منحصر به غذای خشک است ایجاد می شود. اضافه کردن غذای تازه و برگهای سبز و همچنین دادن شربتهای تقویتی و نیز چنانچه آب سرد است افزایش دما به 18-16 درجه موثر است. درمان پوسیدگی باله ها و دم هم زمانی امکان پذیر است که شرایط و وضعیت زندگی اصلاح گردد. درمان با حمام نمک نیز اغلب اوقات مفید است.
    عدم تعادل ممکن است بعلت نقص در بادکنک شنا باشد که درمانی ندارد ولی یبوست ، سوءهاضمه ، تغییرات دما همه با علامت از دست دادن تعادل همراه است که با درمان یبوست ، جابجا کردن ماهی به آب کم عمق برای چندین رزو یا ثابت نگه داشتن دمای محیط قابل برگشت است.
    بیرنگ شدن یا کمرنگ شدن رنگ بدن ممکن است اولین نشانه کسالت و یا ناشی از وجود کلر در آب باشد. نوزادان ماهی تا 12-8 ماهگی رنگ بالغین را به خود نمی گیرند و در بعضی از آنها نیز هیچوقت رنگ خوبی ظهور نمیکند.
    چک لیست تشخیص عفونتهای معمول گلدفیش ها
    باکتریایی:
    پوسیدگی باله: منشعب شدن و کاهش یا نابودی کامل باله ها از علائم ظاهری می باشند. همچنین سرخ شدگی هایی در باله ها دیده می شود. قارچ زدگی: وجود بخشهای سفیدی در اطراف دهان ، چشمها یا نقاط مختلف بدن.
    جراحات: آسیب بدنی به صورت زخم فرورفته سرخ بر بدن.
    انگلی:
    *لکه سفید: خالهای ریز و مانند غبار سفید رنگ بویژه قابل رویت بر باله ها.
    * فلوکهای آبششی: اغلب غیر قابل رویت.اما نفس نفس زدن و حرکات ناگهانی مفرط دلیل بر حمل آنها توسط ماهی است.
    * شپشک ماهی: جانداری کوچک و گرد در حدود سر سوزن. اغلب شفاف و متصل به بدن ماهی.
    * انگلهای فلوکی و پروتوزوآیی میکروسکوپی: پوست لزج و سفید. وجود لایه سفیدی بر روی عدسی چشم.
     
  8. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏31/12/23
    ارسال ها:
    5
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    فروشگاه آکواریوم

    همه چیز درباره تکثیر و پرورش ماهی های زنده زا !



    [​IMG][​IMG]

    تکثیر و پرورش ماهیان زنده زا موضوعی بسیار پرطرفدار بین علاقه مندان به این حوزه است، در ادامه مطلب با ما باشید به جنبه های مختلف میپردازم.

    فهرست مطالب

    چگونگی نگهداری ماهی‌های زنده زا و نمونه ای از گونه های آن



    شناخته شده ترین گونه های ماهی زنده زا به شرح زیر است:



    ماهی زنده زا شرایط نگهداری مخصوص به خود را دارند



    ماهی گوپی و ویژگی های مربوط به این ماهی

    گوپی رد دراگون

    گوپی مسکو ابی (بلو مسکو)

    چگونگی نگهداری ماهی‌های زنده زا و نمونه ای از گونه های آن

    معمولا به علاقه مندان تکثیر و پرورش ماهی های زینتی مبتدی تکثیر ماهیان زنده زا رو پیشنهاد میدیم، در ابتدای کار، چرا که روش تکثیر این گونه ماهی ها راحت تر است. سرعت زاد آوری و تاب آوری نوزاد ها بیشتر است. و چون در ۴ ماهگی بالغ می شوند می توان پس از گذشت این ۴ ماه به بازار واردشان کرد. بازار فروش این ماهی ها همیشه برقرار است.



    شناخته شده ترین گونه های ماهی زنده زا به شرح زیر است:

    دم شیری یا سوارتل

    ماهی گوپی

    پلاتی

    مولی











    شزایط نگهداری ماهی های زنده زا

    مطلوب ترین دمای زیستی برای ماهی زنده زا چیزی حدود ٢۶ – ٢٨ درجه سانتی گراد است. پوشش گیاهی با نوع گونه مورد نظر برای پرورش متناسب باشد. این ماهی گیاه خوار بوده و مخارج خوراک این ماهی نسبت به ماهی های تخم گذار کمتر است. در سالن های پرورش ماهی، شیوه نگه داری با یکدیگر متفاوت است. هر نژاد اکواریوم ویژه خود را دارد. ماهی‌های زنده زا سازگاری خوبی با سایر ماهی های گیاه خوار دارند. در ادامه توضیحی از دو گونه گوپی و مولی را خواهیم داشت.



    ماهی گوپی و ویژگی های مربوط به این ماهی :

    ماهی گوپی از ماهی های آب شیرین است که مراقبت و تولید مثل راحتی دارد. Robert John Guppy در سال ١٨۶۶ گوپی را کشف کرد. لازم به ذکر است که گوپی چند سال قبل از کشف توسط رابرت در کشور آلمان شناخته شده بود. این ماهی از خانواده poecilidane می باشد. با حداکثر ابعاد ۵–۶ سانتی متر، که اصطلاحا به آن مولد گافی می گویند. گوپی با همه ماهی های گیاه خوار و آرام از جمله آنجل، پلاتی، مولی، دم شمشیری و... سازگاری دارد. این ماهی از دسته ماهی های زنده زا با سطح شنای میان آبی اند. ماهی گوپی از خوراک های خشک متنوعی تغذیه می کند. دمای ٢۶-٢٧ درجه سلسیوس و پی اچ ۶.۵ – ٧.۵ از شرایط زیستی این ماهی است. بالا نگه داشتن دما در بالا نگه داشتن سرعت تکثیر موثر است.



    ماهی گوپی نژاد های متفاوتی دارد که به بعضی از انها می پردازیم:



    این نژاد زیبا اغلب در اندونزی دیده می شود و ارزش بالایی دارد. طرح و ترکیب رنگ یوزپلنگی پوست و باله های آتشین این ماهی را منحصر به فرد کرده است. دلیل نام گذاری این ماهی هم خصوصیات ظاهری آن است.



    دومین نژادی که به آن میپردازیم گوپی مسکو ابی (بلو مسکو) میباشد:

    این نژاد اغلب در مسکو

    روسیه دیده می شود. طیفی از رنگ های صورتی و بنفش هم در بلو مسکو دیده می شود. این دسته از ماهی ها دوستداران نسبتا زیادی دارد.



    سومین نژادی که به آن میپردازیم گوپی البینو میباشد:

    کشور صادر کننده گوپی البینو هم روسیه میباشد. در این گونه رنگ سفید هم در طیف رنگی ابی، صورتی و بنفش اضافه شده. رنگ چشم های مسکو ابی البینو مایل به قرمز است.



    چهارمین نژادی که به آن میپردازیم گوپی مسکو مشکی (بلک موسکو) میباشد:

    کشور صادر کننده بلک مسکو هم روسیه می باشد. این ماهی بدنی به طور کامل مشکی دارد. ماهی فول بلک نژادی از گوپی های تایلندی است که خصوصیات مشابهی دارد. با این تفاوت که بخشی از قسمت زیرین شکمش سفید است و سیاهیش کم حال تر است. این دو ماهی از یک نژاد نیستند.



    پنجمین نژادی که به آن میپردازیم گوپی موزانیک میباشد:

    اوایل دم موزانیک رنگ آبی را می توان به خوبی مشاهده کرد. با رسیدن به عضو دم این رنگ آبی به رنگ هایی با تناژ قرمز تبدیل می شود. خط خطی بودن، طرح دم موزانیک است.









    ششمین نژادی که به آن میپردازیم سوپر رد سنگاپور میباشد:

    کشور صادر کننده این ماهی سنگاپور است. تمام بدن این ماهی قرمز روشن است. دم و باله ی بالایی سوپر رد بسیار بلند است. این ماهی به خاطر شرایط نگهداری حساس تری که دارد ممکن است در ابتدای پرورشش اندکی تلفات بدهد.



    باید توجه داشت که تمام ماهی های زنده زا شرایط نسبتا مشابهی اعم از دما، پ هاش آب و... برای زیست و تکثیر دارند.



    ماهی مولی و ویژگی های مربوط به این ماهی:



    ماهی مولی هم مانند گونه گوپی تولید مثل و تکثیر راحتی دارد. این ماهی ١۰ - ١١ سانتی متر رشد میکنند. ماهی مولی با همه ی ماهیان گیاه خوار همزیستی مسالمت امیزی دارد. سطح شنای این ماهی میان آب است. شرایط زیستی این ماهیبه این صورت است که: آب با دمای ٢۵ - ٢٨ درجه سلسیوس و پ هاش ٧ میباشد. ماهی های مولی صلح جو بوده و به صورت زنده زا تولید مثل می کنند و از انواع غذاهای خشک تغذیه می کنند.



    برخی از نژاد های ماهی مولی را در زیر شرح می دهیم:



    اولین نژادی که بررسی میکنیم ماهی مولی باله بلند طلایی میباشد:

    رنگ ماهی مولی باله بلند طلایی تناژی از نارنجی است. ماهی باله بلند باله هایی شبیه به بادبان کشتی دارد. ماهی مولی طلایی باله های خود را در فصول جفت گیری برای جلب توجه مهیان دیگر باز می کند.



    دومین نژاد مورد بررسی ماهی مولی بالنی می باشد:

    مولی بالینی جز ماهی هایی است که به طور انتخابی پرورش یافته است. از خصوصیات ماهی بالنی پشتی گرد و قوس مانند و شکمی بزرگ است. رنگبندی این گونه در سه رنگ سیاه، سفید و زرد می باشد.



    سومین نژاد ماهیان مولی که بررسی میکنیم ماهی دالماسی است:

    ماهی دالماسی هم مانند ماهی بالنی به طور انتخابی پرورش و تکثیر یافته اند. این ماهی بدنی سیاه و سفید رنگ دارد.



    چهارمین ماهی مورد بررسی ماهی مولی دم برطی می باشد:

    این نژاد هم مانند دو نژاد بالا به صورت گزینشی و انتخابی تکثیر شده اند. دم ماهی دم برطی مانند چنگ است و در دو رنگ سیاه و سفید یافت می شود.



    پنجمین ماهی مورد بررسی ماهی مولی باله بلند است:

    مولی باله بلند با دو اسم مولی بادبان باله و یا مولی غول پیکر معروف است. از مشهور ترین بادبان باله ها پلاتینی و سیاه رنگ اند. باله های این ماهی تشابهی با بادبان های کشتی دارد. مولی باله بلند اکثرا در فصل های جفت گیری باله هایش را باز می کند. دم این نژاد از ماهی پرانتزی مانند است. برای کسب اطلاعات بیشتر از گونه ماهی های زنده زا که در بالا اورده شدند.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏19/3/24
  9. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏31/12/23
    ارسال ها:
    5
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    فروشگاه آکواریوم
    ماهی زبرا دانیو:نگهداری,تغذیه،تکثیر و نکات مهم

    ماهی زبرا دانیو یکی از ماهیان زینتی محبوب و زیبا است که طرفداران زیادی در بین علاقه‌مندان به آکواریوم دارد. این ماهی از خانواده ماهیان کارپ است و اصلی‌ترین ویژگی آن، الگوی خاص خطوط عمودی رنگین و متنوعی است که روی بدن آن قرار دارد.


    در این مقاله، به بررسی نکات مهم برای نگهداری این ماهی زینتی محبوب می‌پردازیم. با ادامه مطالعه، شما با خصوصیات و ویژگی‌های ماهی زبرا دانیو آشنا خواهید شد و همچنین راهنمایی‌هایی برای تهیه آب و محیط مناسب برای آن در آکواریوم خود خواهید داشت. همچنین، نکاتی درباره تغذیه صحیح، مراقبت از سلامت، تعامل با سایر ماهیان و تکثیر ماهی زبرا دانیو را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.


    با مطالعه این مقاله و پیروی از راهنمایی‌های ارائه شده، می‌توانید تجربه‌ی موفقیت‌آمیزی در نگهداری ماهی زبرا دانیو داشته باشید. بنابراین، اگر به دنبال یک ماهی زینتی جذاب و آرامش‌بخش هستید، این مقاله می‌تواند شروعی مناسب برای شما باشد.


    معرفی ماهی زبرا دانیو

    ماهی زبرا دانیو (Zebra Danio) یکی از محبوب‌ترین ماهیان زینتی است که در آکواریوم‌ها پرورش می‌یابد. این ماهی از مناطق مختلف جنوب شرقی آسیا، از جمله هند، بنگلادش و نپال، به دست آمده است. نام زبرا به خاطر الگوی خطوط عمودی شگفت‌انگیزی است که روی بدن آن قرار دارد.


    ماهیان زبرا دانیو برای نگهداری نسبتاً آسان هستند. آنها به آب‌های خنک و تمیز با pH بین ۶.۵ تا ۷.۵ و دمای بین ۲۴-۲۶ درجه سانتیگراد علاقه دارند. همچنین، آکواریوم باید دارای تجهیزات مناسبی مانند فیلتراسیون و اکسیژناسیون باشد.


    در مورد تغذیه، ماهی زبرا دانیو یک ماهی آمیخته است و از غذاهای خشک و زنده همچون پودرهای غذایی و آفتاب‌ماهی استفاده می‌کند. آنها نیز از تنوع غذایی استقبال می‌کنند، بنابراین تنوعی در رژیم غذایی آنها بسیار حائز اهمیت است.


    در ادامه مقاله، به بررسی جزئیات بیشتری درباره نگهداری، مراقبت‌ها و تکثیر این ماهی زینتی خواهیم پرداخت. با مطالعه بخش‌های بعدی، شما می‌توانید بهترین شرایط را برای نگهداری ماهی زبرا دانیو در آکواریوم خود ایجاد کنید.

    خصوصیات و ویژگی‌های ماهی زبرا دانیو

    ماهی زبرا دانیو دارای خصوصیات و ویژگی‌های جالبی است که آن را از سایر ماهیان زینتی متمایز می‌کند. این ماهی دارای بدنی باریک و بیضی شکل است که به طول حدود ۵ تا ۶ سانتیمتر می‌رسد. رنگ بدن آن نقره‌ای است و روی آن الگوهای خطوط عمودی تیره سیاه و طلایی قرار دارند، این الگوها زبرا نامیده می‌شوند. همچنین، ماهی زبرا دانیو دارای دو زوج زائده‌های آنال است که به شکل مستطیلی در انتهای بدن قرار دارند.


    یکی از ویژگی‌های جالب ماهی زبرا دانیو، فعالیت بالا و حرکت مستمر آن است. این ماهی به شکل گروهی در آکواریوم عملکرد می‌کند و در حالت طبیعی خود، به طور مداوم در طبقات مختلف آب حرکت می‌کند. این رفتار فعال و پویا، زمینه‌ای را برای تماشای جذابیت و زیبایی این ماهی در آکواریوم فراهم می‌کند.


    آب و محیط مناسب برای نگهداری

    برای نگهداری ماهی زبرا دانیو، تهیه یک محیط مناسب و تنظیم پارامترهای آبی ضروری است. این ماهی در آب‌های خنک و تمیز با دمای بین ۲۴-۲۶ درجه سانتیگراد و pH بین ۶.۵ تا ۷.۵ بهترین عملکرد را دارد. همچنین، آب باید دارای کیفیت بالا و خالی از آلودگی‌های مضر باشد.


    استفاده از سیستم فیلتراسیون مناسب برای تصفیه آب و حذف آلودگی‌ها و باقیمانده‌های غذایی یکی از نکات مهم در نگهداری ماهی زبرا دانیو است. همچنین، تهویه مناسب آب با استفاده از اکسیژناسیون و استفاده از پمپ هوا مورد نیاز است.


    ضرورت ایجاد مناسب‌ترین محیط برای زندگی ماهی زبرا دانیو مانند افزودن تزئینات آکواریوم، مانند پوشش گیاهی یا سنگ‌ها و قلعه‌ها برای ایجاد مخفیگاه‌ها و محدوده‌های آرامش و بازی برای آنهاست. همچنین، توجه به نیازهای تغذیه‌ای ماهی زبرا دانیو بسیار مهم است. این ماهی بیشتر از غذاهای خشک و کرم ماهی تغذیه می‌کند. می‌توانید از غذاهای خشک مناسب برای ماهیان زینتی استفاده کنید و از زمان به زمان به آنها کرم ماهی یا میکرووارم‌ها را ارائه دهید.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏19/3/24