1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

زندگینامه جلال‌الدین محمد بلخی(مولانا) +اشعار

شروع موضوع توسط Zarirr ‏21/11/10 در انجمن معرفی شخصیتها، زندگینامه و کتاب

  1. مدیر ارشد عضو کادر مدیریت ✪مدیر ارشد✪

    تاریخ عضویت:
    ‏29/7/15
    ارسال ها:
    21,358
    تشکر شده:
    99,504
    امتیاز دستاورد:
    148
    جنسیت:
    مرد

    ستیزه کن که ز خوبان ستیزه شیرینست
    بهانه کن که بتان را بهانه آیینست

    از آن لب شکرینت بهانه‌های دروغ
    به جای فاتحه و کاف‌ها و یاسینست

    وفا طمع نکنم زانک جور خوبان را
    طبیعت است و سرشت است و عادت و دینست

    اگر ترش کنی و رو ز ما بگردانی
    به قاصد است و به مکر است و آن دروغینست

    ز دست غیر تو اندر دهان من حلوا
    به جان پاک عزیزان که گرز رویینست

    هزار وعده ده آنگه خلاف کن همه را
    که آن سراب که ارزد صد آب خوش اینست

    زر او دهد که رخش از فراق همچو زر است
    چرا دهد زر و سیم آن پری که سیمینست

    جواب همچو شکر او دهد که محتاج است
    جواب تلخ تو را صد هزار تمکینست

    جمال و حسن تو گنج است و خوی بد چون مار
    بقای گنج تو بادا که آن برونینست

    قماش هستی ما را به ناز خویش بسوز
    که آن زکات لطیفت نصیب مسکینست

    برون در همه را چون سگان کو بنشان
    که در شرف سر کوی تو طور سینینست

    خورند چوب خلیفه شهان چو شاه شوند
    جفای عشق کشیدن فن سلاطین است

    امام فاتحه خواند ملک کند آمین
    مرا چو فاتحه خواندم امید آمینست

    هر آن فریب کز اندیشه تو می‌زاید
    هزار گوهر و لعلش بها و کابینست

    چنانک مدرسه فقه را برون شوها است
    بدانک مدرسه عشق را قوانینست

    خمش کنیم که تا شرح آن بگوید شاه
    که زنده شخص جهان زان گزیده تلقینست


     
    M @ H @ K از این پست تشکر کرده است.
  2. Sert oğul

    تاریخ عضویت:
    ‏12/11/10
    ارسال ها:
    17,634
    تشکر شده:
    6,359
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    IOG
    جلال‌الدین محمد ابن محمد ابن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی معروف به جلال‌الدین رومی، جلال‌الدین بلخی، رومی، مولانا و مولوی (‎۶ ربیع‌الاول ۶۰۴، بلخ - ۵ جمادی‌الثانی ۶۷۲ هجری قمری، قونیه) از زبده‌ترین عارفان و یکی از مشهورترین شاعران ایرانی به شمار می‌آید. نام او محمد و لقبش در دوران حیات خود «جلال‌الدین» و گاهی «خداوندگار» و «مولانا خداوندگار» بوده و لقب «مولوی» در قرن‌های بعد (ظاهراً از قرن نهم) برای وی به کار رفته] و از برخی از اشعارش تخلص او را «خاموش» و «خَموش» و «خامُش» دانسته‌اند. خانوادهٔ وی از خانواده‌های محترم بلخ بود و گویا نسبش به خلیفهٔ أول ابوبکر می‌رسد] و پدرش هم از سوی مادر به قولی دخترزادهٔ سلطان محمد خوارزمشاه بود، هرچند «بدیع‌الزمان فروزانفر» از مولاناشناسان نامدار با ارائهٔ دلایل کافی این نظریه را رد کرده‌است.
    زندگی‌نامه

    آغاز زندگیجلال‌الدین محمد بلخی در ۶ ربیع الاول سال ۶۰۴ هجری قمری در بلخ (ولایتی در افغانستان امروزی) زاده شد. پدر او مولانا محمدبن حسین خطیبی است که به بهاءالدین ولد معروف شده است.و نیز او را با لقب سلطان العلماء یاد کرده اند. بهاءولد از اکابر صوفیه واعاظم عرفا بودو خرقۀ او به احمد غزالی می پیوست. وی در علم عرفان و سلوک سابقه ای دیرین داشت و از آن رو که میانۀ خوشی با قیل وقال و بحث و جدال نداشت و علم و معرفت حقیقی را در سلوک باطنی می دانست و نه در مباحثات و مناقشات کلامی و لفظی، پرچمداران کلام و جدال با او از سر ستیز در آمدنداز آن جمله فخرالدین رازی بود که استاد سلطان محمد خوارزمشاه بود و بیش از دیگران شاه را بر ضد او برانگیخت. به درستی معلوم نیست که سلطان العلماء در چه سالی از بلخ کوچید، به هر حال جای درنگ نبود و جلال الدین محمد ۱۳ سال داشت که سلطان العلماءرخت سفر بر بست و بلخ و بلخیان را ترک گفت و سوگند یاد کرد که تا محمد خوارزمشاه بر تخت جهانبانی نشسته به شهر خویش باز نگردد. پس شهر به شهر و دیار به دیار رفت و در طول سفر خود با فریدالدین عطار نیشابوری نیز ملاقات داشت و بالاخره علاءالدین کیقباد قاصدی فرستاد و او رابه قونیه دعوت کرد. او از همان بدو ورود به قونیه مورد توجه عام و خاص قرار گرفت.
    سرانجام شمع وجود سلطان العلماء در حدود سال ۶۲۸ هجری قمری خاموش شد و در دیار قونیه به خاک سپرده شد. درآن زمان مولانا جلال الدین گام به بیست و پنجمین سال حیات خود می‌نهاد، مریدان گرد او ازدحام کردند و از او خواستند که برمسند پدر تکیه زند و بساط وعظ و ارشاد بگسترد.
    همه کردند رو به فرزندش - که تویی در جمال مانندش
    شاه ما زین سپس تو خواهی بود - از تو خواهیم جمله مایه و سودسید برهان الدین محقق ترمذی مرید صدیق و پاکدل پدر مولانا بود و نخستین کسی که مولانا را به وادی طریقت راهنمایی کرد. وی ناگهان بار سفر بر بست تابه دیدار مرشد خود سلطان العلماء د رقونیه برسد. شهر به شهر راه پیمود تا اینکه به قونیه رسید و سراغ سلطان العلما را گرفت غافل از آنکه او یکسال پیش ا زاین خرقه تهی کرده و از دنیا رفته بود.
    وقتی که سید نتوانست به دیدار سلطان العلماء نائل شود رو به مولانا کرد و گفت در باطن من علومی است که از پدرت به من رسیده این معانی را از من بیاموز تا خلف صدق پدر شود. مولانا نیز به دستور سید به ریاضت پرداخت و مدت نه سال با او همنشین بود و زان پس برهان الدین رحلت کرد.
    بود در خدمتش به هم نه سال - تا که شد مثل او به قال و به حالطلوع شمسمولانا در آستانۀ چهل سالگی مردی به تمام معنی و عارف و دانشمند دوران خود بود و مریدان و عامه مردم از وجود او بهره ها می‌بردند تا اینکه قلندری گمنام و ژنده پوش به نام شمس‌الدین محمد بن ملک داد تبریزی روز شنبه ۲۶ جمادی‌الاخر سال ۶۴۲ هجری قمری به قونیه آمد و با مولانا برخورد کرد و آفتاب دیدارش قلب و روح مولانا را بگداخت و شیداییش کرد. (در این ملاقات کوتاه وی دوره پرشوری را آغاز کرد. در این دوره که سی سال از حیات مولانا را شامل می شود، مولانا آثاری برجای گذاشته است که جزو عالی ترین نتایج اندیشه بشری است.) و این سجاده نشین با وقار و مفتی بزرگوار را سرگشته کوی و برزن کرد تا بدانجا که خود، حال خود را چنین وصف می کند:
    زاهد بودم ترانه گویم کردی - سر حلقۀ بزم و باده جویم کردی
    سجاده نشین با وقاری بودم - بازیچۀ کودکان کویم کردیپیوستن شمس به مولاناروزی مولوی با خرسندی و بی خیالی از راه بازار به خانه باز می گشت ناگهان عابری نا شناس ا زمیان جمعیت پیش آمد گستاخ وار عنان فقیه و مدرس پر مهابت شهر را گرفت و در چشمهای او خیره شد و گستاخانه سؤالی بر وی طرح کرد: «صراف عالم معنی، محمد (ص) برتر بود یا بایزید بسطام؟»
    مولانای روم که عالی ترین مقام اولیا را از نازلترین مرتبۀ انبیا هم فروتر می دانست با لحنی آکنده از خشم جواب داد: «محمد(ص) سر حلقۀ انبیاست بایزید بسطام را با او چه نسبت؟»
    اما درویش تاجرنما که با این سخن نشده بود بانگ برداشت: «پس چرا آن یک (سبحانک ما عرفناک) گفت و این یک (سبحانی ما اعظم شأنی) به زبان راند؟» مولانا لحظه ای تأمل کرد و گفت: «با یزید تنگ حوصله بود به یک جرعه عربده کرد. محمد دریانوش بود به یک جام عقل و سکون خود را از دست نداد». مولانا این را گفت و به مرد ناشناس نگریست در نگاه سریعی که بین آنها رد وبدل شد بیگانگی آنها تبدیل به آشنایی گشت. نگاه شمس به مولانا گفته بود از راه دور به جستجویت آمده‌ام اما با این بار گران علم و پندارت چگونه به ملاقات الله می‌توانی رسید؟
    ونگاه مولانا به او پاسخ داده بود: «مرا ترک مکن درویش و این بار مزاحم را از شانه هایم بردار.»
    پیوستن شمس به مولانا در حدود سال ۶۴۲ هجری قمری اتفاق افتاد و چنان او را واله وشیدا کرد که درس و وعظ را کنار گذاشت و به شعر و ترانه و دف و سماع پرداخت و از آن زمان طبع ظریف او در شعر و شاعری شکوفا شد و به سرودن اشعار پر شور و حال عرفانی پرداخت. شمس به مولانا چه گفت و چه آموخت و چه فسانه و فسونی ساخت که سراپا دگرگونش کرد معمایی است که «کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را». اما واضح و مبرهن است که شمس مردی عالم و جهاندیده بود. و برخی به خطا گمان کرده‌اند که او از حیث دانش و فن بی‌بهره بوده است مقالات او بهترین گواه بر دانش و اطلاع وسیع او بر ادبیات، لغت، تفسیر قرآن و عرفان است.
    غروب موقت شمسرفته رفته آتش حسادت مریدان خام طمع زبانه کشید و خود نشان داد. آنها می دیدند که مولانا مرید ژنده پوشی گمنام گشته و هیچ توجهی به آنان نمی کند از این رو فتنه جویی را آغاز کردند و در عیان و نهان به شمس ناسزا می گفتند و همگی به خون شمس تشنه بودند.
    شمس از گفتار و رفتار گزندۀ مریدان خودبین و تعصّب کور و آتشین قونویان رنجیده شد و چاره ای جز کوچ ندید. از این رو در روز پنجشنبه ۲۱ شوال سال ۶۴۳ شهر قونیه را به مقصد دمشق ترک گفت.
    شمس در حجاب غیبت فرو شد و مولانا نیز در آتش هجران او بی قرار و ناآرام گشت. مریدان که دیدند رفتن شمس نیز مولانا را متوجه آنان نساخت لابه کنان نزد او آمدند و پوزش ها خواستند.
    پیش شیخ آمدند لابه کنان - که ببخشا مکن دگر هجران
    توبۀ ما بکن ز لطف قبول - گرچه کردیم جرمها ز فضولمولانا فرزند خود سلطان ولد را همراه جمعی به دمشق فرستاد تا شمس را به قونیه باز گردانند. سلطان ولد هم به فرمان پدر همراه جمعی از یاران سفر را آغاز کرد و پس از تحمل سختی های راه سرانجام پیک مولانا به شمس دست یافت و با احترام پیغام جان سوز او را به شمس رساند و آن آفتاب جهانتاب عزم بازگشت به قونیه نمود. سلطان ولد به شکرانۀ این موهبت یک ماه پیاده در رکاب شمس راه پیمود تا آنکه به قونیه رسیدند و مولانا از گرداب غم و اندوه رها شد.
    غروب دائم شمسمدتی کار بدین منوال سپری شد تا اینکه دوباره آتش حسادت مریدان خام طمع شعله ور شد توبه شکستند و آزارو ایذای شمس را از سر گرفتند. شمس از رفتارو کردار نابخردانۀ این مریدان رنجیده خاطر شد تا بدانجا که به سلطان ولد شکایت کرد:
    خواهم این بار آنچنان رفتن - که نداند کسی کجایم من
    همه گردند در طلب عاجز - ندهد کس نشان ز من هرگز
    چون بمانم دراز، گویند این - که ورا دشمنی بکشت یقیناو چندین بار این سخنان را تکرار کرد و سرانجام بی خبر از قونیه رفت و ناپدید شد. بدینسان، تاریخ رحلت و چگونگی آن بر کسی معلوم نگشت.
    شیدایی مولانامولانا درفراغ شمس ناآرام شد و یکباره دل از دست بداد و روز و شب به سماع و رقص پرداخت و حال زارو آشفتۀ او در شهر بر سر زبانها افتاد.
    روز و شب د رسماع رقصان شد - بر زمین همچو چرخ گردان شداین شیدایی او بدانجا رسید که دیگر قونیه را جای درنگ ندید و قونیه را به سوی شام و دمشق ترک کرد. مولانا در دمشق هر چه گشت شمس را نیافت و ناچار به قونیه بازگشت. در این سیر روحانی و سفر معنوی هر چند که شمس را به صورت جسم نیافت ولی حقیقت شمس را در خود دید و دریافت که آنچه به دنبال اوست در خود حاضر و متحقق است. این سیر روحانی د راو کمال مطلوب پدید آورد. مولانا به قونیه بازگشت و رقص و سماع را از سر گرفت و پیرو جوان و خاصو عام همانند ذره ای د رآفتاب پر انوار او می گشتند و چرخ می زدند. مولانا سماع را وسیله ای برای تمرین رهایی و گریز می دید. چیزی که به روح کمک می کرد تا دررهایی از آنچه او را مقید در عالم حس و ماده می‌دارد پله پله تا بام عالم قدس عروج نماید. چندین سال بر این منوال سپری شد و باز حال و هوای شمس در سرش افتاد و عازم دمشق شد ولی هرچه کوشید شمس را نیافت سر انجام چاره ای جز بازگشت به دیار خود ندید.
    صلاح الدین زرکوبمولانا بنا بر عقیدۀ عارفان و صوفیان بر این باور بود که جهان هرگز از مظهر حق خالی نگردد و حق درهمۀ مظاهر پیدا و ظاهر است و اینک باید دید که آن آفتاب جهانتاب از کدامین کرانه سر برون می‌آورد و از وجود چه کسی نمایان می شود؟
    روزی مولانا از حوالی زرکوبان می گذشت از آواز ضرب ایشان حالی دروی ظاهر شد و به چرخ در آمد شیخ صلاح الدین به الهام از دکان بیرون آمد و سر در قدم مولانا نهاد و از وقت نماز پیشین تا نماز دیگر با مولانا در سماع بود. بدین ترتیب بود که مولانا شیفتۀ صلاح الدین شد و شیخ صلاح الدین زرکوب توانست این لیاقت و شایستگی را در خود حاصل کند و جای خالی شمس را تا حدودی پر سازد. صلاح الدین مردی عامی و امّی از مردم قونیه بود و پیشۀ زرکوبی داشت و از علم و سواد بی بهره . مولانا زرکوب را خلیفۀ خود ساخت و حتی سلطان ولد را با آن همه مقام علمی سفارش اکید کرد که باید حلقۀ ارادت زرکوب را به گوش کند. هر چند سلطان ولد تسلیم سفارش پدر خود بود ولی در عین حال مقام خود را به ویژه در علوم ومعارف برتر از زرکوب می دانست ولی سر انجام به فراست دریافت که معلومات و معارف ظاهری نمی تواند چاره ساز مشکلات روحی و معضلات معنوی باشد. او با این تأمل خودبینی را کنار گذاشت و از سر صدق و صفا مرید زرکوب شد. صلاح الدین زرکوب نیز همانند شمس تبریزی مورد حسادت مریدان واقع می شد اما به هر حال مولانا مدت ده سال با وی مؤانست و مصاحبت داشت تا اینکه زرکوب بیمار شد و رانجام نیز خرقه تهی کرد و در قونیه دفن شد.
    حسام الدین چلبینوشتار اصلی: حسام‌الدین حسن چلبی
    حسام الدین چلبی معروف به اخی ترک از اکابر عرفا و مرید صدیق مولانا بود. مولانا با او نیز ده سال مجالست داشت.
    درگذشت مولانا[​IMG]آرامگاه مولوی در قونیه، ترکیهمدتها بود جسم نحیف و خستۀ مولانا در کمند بیماری گرفتار شده بود ا اینکه سرانجام این آفتاب معنا درپی تبی سوزان در روز یکشنبه پنجم جمادی الآخر سال ۶۷۲ هجری قمری رحلت فرمود.
    در آن روز پر سوز، سرما و یخبندان در قونیه بیداد می کرد و دانه های نرم و حریرین برف در فضا می رقصیدند و بر زمین می نشستند. سیل پر خروش مردم پیرو جوان، مسلمان و گبر، مسیحی و یهودی همگی در این ماتم شرکت داشتند. افلاکی می گوید:« بسی مستکبران و منکران که آن روز، زنّار بریدند و ایمان آوردند » و چهل شبانه روز این عزا و سوگ بر پا بود.
    بعد چل روز سوی خانه شدند - همه مشغول این فسانه شدند
    روزو شب بود گفتشان همه این - که شد آن گنج زیر خاک دفینآری چنین بود زندگی مولانای ما، زندگی این خداوندگار بلخ و روم که برای وصول به عشق واقعی برای نیل به از خود رهایی در مقام فنا و بالاخره برای سیر تا ملاقات خدا که راه آن در فراسوی پله های حس و عقل و ادراک عادی انسانی است از زیر رواقهای غرور انگیز مدرسه و از فراز منبری که در بالای آن آدمی آنچه را خود بدان تن د رنمی دهد از دیگران مطالبه می کند، خیز برداشت و با حرکتی سریع و بی وقفه پله پله نردبان نورانی سلوک را یک نفس تا ملاقات خدا طی کرد. یک نفس اما در طول مدت یک عمر شصت و هشت ساله که برای عمر تاریخ یک نفس هم نبود.


    آثار

    آثار منظوممثنوی معنوینوشتار اصلی: مثنوی معنویمولانا کتاب معروفش مثنوی معنوی را با بیت معروف «بشنو از نی چون حکایت می‌کند/از جدایی‌ها شکایت می‌کند» آغاز می‌کند. در مقدمهٔ کاملاً عربی مثنوی معنوی نیز که به انشای خود مولانا است، این کتاب به تأکید «اصول دین» نامیده می‌شود («هذا كتابً المثنوي، و هّو اصولُ اصولِ اصولِ الدين»).
    مثنوی حاصل پربارترین دوران عمر مولاناست. چون بیش از پنجاه سال داشت که نظم مثنوی را آغاز کرد. اهمیت مثنوی از آن رو نیست که یکی از آثار قدیم ادبیات فارسی ایران است بلکه از آن جهت است که برای بشر سرگشته امروز پیام رهایی و وارستگی دارد. مثنوی فقط عرفان نظری نیست بلکه کتابی است جامع عرفان نظری و عملی. او خود گفته‌است: «مثنوی را جهت آن نگفتم که آن را حمایل کنند، بل تا زیر پا نهند و بالای آسمان روند که مثنوی معراج حقایق است نه آنکه نردبان را بر دوش بگیرند و شهر به شهر بگردند.» بنابراین، عرفان مولانا صرفاً عرفان تفسیر نیست بلکه عرفان تغییر است.
    دیوان شمسنوشتار اصلی: دیوان شمسغزلیات و «دیوان شمس» (یا دیوان کبیر)، محبوبیت فراوانی کسب کرده‌اند. درصد ناچیزی از این غزلیات به زبانهای عربی و ترکی بوده و عمده غزلیات موجود در این دیوان به زبان پارسی سروده شده‌اند.
    رباعیاتمولانا در کنار «دیوان شمس» و شعرهایش در «مثنوی‌معنوی»، رباعیات عاشقانه‌ای نیز سروده‌است که می‌گویند پس از خیام از بی‌پرده‌ترین رباعیات به زبان فارسی است.چه کسانی گفته اند؟] پژوهندگان به ظن قوی بسیاری از رباعیات وی را از او نمی‌دانند.کدام پژوهندگان؟]
    نمونه‌ای از رباعیات وی چنین است :
    عشق از ازل است و تاابد خواهدبود - جوینده عشق بی‌عدد خواهدبود
    فردا که قیامت آشکارا گردد - هرکس که نه عاشق است رد خواهد بود
    ***
    عشق آمدو شد چو خونم اندر رگ و پوست - تا کرد مرا تهی و پر کرد ز دوست
    اجزای وجود من همه دوست گرفت - نامیست زمن باقی و دیگر همه اوستآثار منثور
    • فیه ما فیه
    • مجالس سبعه
    • مکاتیب
    سال جهانی مولانا

    یونسکو با پیشنهاد ترکیه سال ۲۰۰۷ را سال جهانی مولانا نامیده‌است.نیازمند پیوند یونسکو است.]
    رویدادهای سال مولانا
    • در این سال تمبر مولانا با نمایی از استاد بهزاد در آمریکا منتشر شد.

    • در روزهای ۶ تا ۱۰ آبان ۱۳۸۶، کنگره بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا با شرکت اندیشمندانی از ۳۰ کشور جهان در سه شهر تهران، تبریز و خوی برگزار شد. ریاست آن را غلامعلی حداد عادل بر عهده داشت. حدود ۴۵۰ مقاله به این کنگره ارسال شده بود و ۲۸۰ استاد و پژوهشگر در آن به ارائه‌ی مقاله پرداختند. در حاشیه‌ی این کنگره محمود فرشچیان از تابلوی مینیاتور شمس و مولوی پرده‌برداری کرد.

    • برگزاری همایش بین المللی داستان پردازی مولوی در روزهای ۶ و ۷ آبان ۱۳۸۶، در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما.
    ادعاهای ترکیه درباره مولانا

    ترکیه در برنامه‌هایی که به مناسبت سال جهانی مولانا برگزار کرده‌است، تلاش کرده‌است که مولانا را به عنوان یک چهره فرهنگی کشور خود به دنیا معرفی کند. در این میان کم توجهی مقامات ایرات در کنار تشدید انزوای ایران در سالهای اخیر، در موفقیت دولت ترکیه نقش فراوانی داشته است و این در صورتی است که به قول دکتر میرجلال‌الدین کزازی: بزرگداشت مولانا را توسط دوستانمان در ترکيه به فال نيک مي گيريم، اما نبايد فراموش کنيم که اين بزرگ مرد ادبيات جهان، نخست به ما (ایرانیان) تعلق دارد و سپس به ديگران. نبايد کوتاهي کنيم.
    همچنین مولانا در مثنوی معنوی به سخن گفتن به پارسی سفارش کرده‌است:
    پارسی گو گرچه تازی خوشتر است - عشق را خود صد زبان دیگر است
     
  3. مدیر ارشد عضو کادر مدیریت ✪مدیر ارشد✪ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏21/10/15
    ارسال ها:
    16,491
    تشکر شده:
    75,207
    امتیاز دستاورد:
    149
    جنسیت:
    زن


    ای عاشقان ای عاشقان امروز ماییم و شما
    افتاده در غرقابه‌ای تا خود که داند آشنا

    گر سیل عالم پر شود هر موج چون اشتر شود

    مرغان آبی را چه غم تا غم خورد مرغ هوا

    ما رخ ز شکر افروخته با موج و بحر آموخته
    زان سان که ماهی را بود دریا و طوفان جان فزا


    ای شیخ ما را فوطه ده وی آب ما را غوطه ده
    ای موسی عمران بیا بر آب دریا زن عصا


    این باد اندر هر سری سودای دیگر می‌پزد
    سودای آن ساقی مرا باقی همه آن شما


    دیروز مستان را به ره بربود آن ساقی کله
    امروز می در می‌دهد تا برکند از ما قبا


    ای رشک ماه و مشتری با ما و پنهان چون پری
    خوش خوش کشانم می‌بری آخر نگویی تا کجا


    هر جا روی تو با منی ای هر دو چشم و روشنی
    خواهی سوی مستیم کش خواهی ببر سوی فنا


    عالم چو کوه طور دان ما همچو موسی طالبان
    هر دم تجلی می‌رسد برمی‌شکافد کوه را


    یک پاره اخضر می‌شود یک پاره عبهر می‌شود
    یک پاره گوهر می‌شود یک پاره لعل و کهربا


    ای طالب دیدار او بنگر در این کهسار او
    ای کُه چه باد خورده‌ای ما مست گشتیم از صدا


    ای باغبان ای باغبان در ما چه درپیچیده‌ای
    گر برده‌ایم انگور تو تو برده‌ای انبان ما

     
    m naizar و n@der از این پست تشکر کرده اند.
  4. مدیر ارشد عضو کادر مدیریت ✪مدیر ارشد✪ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏21/10/15
    ارسال ها:
    16,491
    تشکر شده:
    75,207
    امتیاز دستاورد:
    149
    جنسیت:
    زن
    تاپیک های همنام ادغام شدند.
     
    m naizar از این پست تشکر کرده است.
  5. کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏31/10/22
    ارسال ها:
    1,037
    تشکر شده:
    3,457
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی
    باغ و بهار من تویی بهر تو بود بود من
    خواب شبم ربوده‌ای مونس من تو بوده‌ای
    درد توام نموده‌ای غیر تو نیست سود من
    جان من و جهان من زهره آسمان من
    آتش تو نشان من در دل همچو عود من
    جسم نبود و جان بدم با تو بر آسمان بدم
    هیچ نبود در بین گفت من و شنود من
     
    M @ H @ K و m naizar از این پست تشکر کرده اند.
  6. کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏31/10/22
    ارسال ها:
    1,037
    تشکر شده:
    3,457
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    بی همگان به سر شود بی تو به سر نمی شود
    داغ تو دارد این دلم جای دگر نمیشود

    دیده عقل مست تو چرخه چرخ پست تو
    گوش طرب به دست تو بی تو به سر نمی شود
     
    M @ H @ K و m naizar از این پست تشکر کرده اند.
  7. مدیر ارشد عضو کادر مدیریت ✪مدیر ارشد✪ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏21/10/15
    ارسال ها:
    16,491
    تشکر شده:
    75,207
    امتیاز دستاورد:
    149
    جنسیت:
    زن
    عشق از ازلست و تا ابد خواهد بود
    جویندهٔ عشق بی عدد خواهد بود
    فردا که قیامت آشکارا گردد
    هر دل که نه عاشق است رد خواهد بود

    #رباعی_مولانا
     
    m naizar از این پست تشکر کرده است.
  8. کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏31/10/22
    ارسال ها:
    1,037
    تشکر شده:
    3,457
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    »
    کرامات آن درویش که در کشتی متهمش کردند

    بود درویشی درون کشتیی

    ساخته از رخت مردی پشتیی


    یاوه شد همیان زر او خفته بود

    جمله را جستند و او را هم نمود


    کین فقیر خفته را جوییم هم

    کرد بیدارش ز غم صاحب‌درم


    که درین کشتی حرمدان گم شدست

    جمله را جستیم نتوانی تو رست


    دلق بیرون کن برهنه شو ز دلق

    تا ز تو فارغ شود اوهام خلق


    گفت یا رب مر غلامت را خسان

    متهم کردند فرمان در رسان


    چون بدرد آمد دل درویش از آن

    سر برون کردند هر سو در زمان


    صد هزاران ماهی از دریای ژرف

    در دهان هر یکی دری شگرف


    صد هزاران ماهی از دریای پر

    در دهان هر یکی در و چه در


    هر یکی دری خراج ملکتی

    کز الهست این ندارد شرکتی


    در چند انداخت در کشتی و جست

    مر هوا را ساخت کرسی و نشست


    خوش مربع چون شهان بر تخت خویش

    او فراز اوج و کشتی‌اش بپیش


    گفت رو کشتی شما را حق مرا

    تا نباشد با شما دزد گدا


    تا که را باشد خسارت زین فراق

    من خوشم جفت حق و با خلق طاق


    نه مرا او تهمت دزدی نهد

    نه مهارم را به غمازی دهد


    بانگ کردند اهل کشتی کای همام

    از چه دادندت چنین عالی مقام


    گفت از تهمت نهادن بر فقیر

    وز حق‌آزاری پی چیزی حقیر


    حاش لله بل ز تعظیم شهان

    که نبودم در فقیران بدگمان


    آن فقیران لطیف خوش‌نفس

    کز پی تعظیمشان آمد عبس


    آن فقیری بهر پیچاپیچ نیست

    بل پی آن که به جز حق هیچ نیست


    متهم چون دارم آنها را که حق

    کرد امین مخزن هفتم طبق


    متهم نفس است نی عقل شریف

    متهم حس است نه نور لطیف


    نفس سوفسطایی آمد می‌زنش

    کش زدن سازد نه حجت گفتنش


    معجزه بیند فروزد آن زمان

    بعد از آن گوید خیالی بود آن


    ور حقیقت بود آن دید عجب

    چون مقیم چشم نامد روز و شب


    آن مقیم چشم پاکان می‌بود

    نی قرین چشم حیوان می‌شود


    کان عجب زین حس دارد عار و ننگ

    کی بود طاووس اندر چاه تنگ


    تا نگویی مر مرا بسیارگو

    من ز صد یک گویم و آن همچو مو
     
    M @ H @ K و m naizar از این پست تشکر کرده اند.
  9. کاربر حرفه ای ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏14/10/21
    ارسال ها:
    2,072
    تشکر شده:
    21,882
    امتیاز دستاورد:
    133
    جنسیت:
    زن
    °•▪︎ ▪︎●▪︎○▪︎●▪︎ ▪︎•°


    اگر آتش است یارت تو برو در او همی‌سوز
    به شب‌فراق سوزان تو چو شمع باش تا روز
    تو مخالفت همـی‌کُش تو موافقت همـی‌کُن
    چو لباس تو درانند تو لباس وصل می‌دوز
    به موافقت بیابد تن و جان سماع جانی
    ز رباب و دف و سرنا و ز مطربان درآموز
    به میان بیست مطرب چو یکی زند مخالف
    همه گم کننده ره را چو ستیزه شد قلاوز
    تو مگو همه به جنگند و ز صلح من چه آید
    تو یکی نه‌ای هزاری تو چراغ خود برافروز
    که یکی چراغ روشن ز هزار مرده بهتر
    که به است یک قدخوش ز هزار قامت کوز



    °•▪︎ ▪︎▪︎ ▪︎•°

    [ مولانا ]
     
    m naizar، M @ H @ K و Anoosh از این ارسال تشکر کرده اند.
  10. مدیر ارشد عضو کادر مدیریت ✪مدیر ارشد✪ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏21/10/15
    ارسال ها:
    16,491
    تشکر شده:
    75,207
    امتیاز دستاورد:
    149
    جنسیت:
    زن


    چنان مستم چنان مستم من امروز

    که از چنبر برون جستم من امروز

    چنان چیزی که در خاطر نیابد

    چنانستم چنانستم من امروز

    به جان با آسمان عشق رفتم

    به صورت گر در این پستم من امروز

    گرفتم گوش عقل و گفتم ای عقل

    برون رو کز تو وارستم من امروز

    بشوی ای عقل دست خویش از من

    که در مجنون بپیوستم من امروز

    به دستم داد آن یوسف ترنجی

    که هر دو دست خود خستم من امروز

    چنانم کرد آن ابریق پرمی

    که چندین خنب بشکستم من امروز

    نمی‌دانم کجایم لیک فرخ

    مقامی کاندر او هستم من امروز

    بیامد بر درم اقبال نازان

    ز مستی در بر او بستم من امروز

    چو واگشت او پی او می‌دویدم

    دمی از پای ننشستم من امروز

    چو نحن اقربم معلوم آمد

    دگر خود را بنپرستم من امروز

    مبند آن زلف شمس الدین تبریز

    که چون ماهی در این شستم من امروز

     
    m naizar از این پست تشکر کرده است.