1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

پرتاب ماهواره «مهدا» همراه دو نانو ماهواره

شروع موضوع توسط SiavashBaran ‏28/1/24 در انجمن اخبار فناوری

  1. مدیر تالار شعر و ادب عضو کادر مدیریت ❂مدیر انجمن❂

    تاریخ عضویت:
    ‏19/10/20
    ارسال ها:
    2,247
    تشکر شده:
    9,267
    امتیاز دستاورد:
    126
    جنسیت:
    مرد
    صبح امروز در یک پروژه مشترک بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت دفاع، ماهواره «مهدا» با دو نانوماهواره «هاتف» و «کیهان» سوار بر ماهواره‌بر «سیمرغ» در مدار ۴۵۰ کیلومتر قرار گرفتند.

    [​IMG]

    ماهواره مهدا ماهواره‌ای تحقیقاتی است که مراحل طراحی، ساخت، تجمیع و آزمون آن در پژوهشگاه فضایی ایران انجام شده و یک ماهواره 32 کیلوگرمی از سری ماهواره‌های سبک وزن است که به منظور آزمایش زیرسامانه‌های توسعه‌یافته ماهواره‌ای طراحی و ساخته شده‌اند.

    ماهواره‌بر سیمرغ در ۶ آزمایش قبلی خود تنها در یک پرتاب موفق بود و این هفتمین آزمایش سیمرغ محسوب می‌شود که با پرتاب موفق سه ماهواره، یک رکورد تازه در صنعت فضایی کشور را رقم زد. این برای نخستین بار است که متخصصان فضایی با ماهواره‌بر بومی سه ماهواره داخلی را همزمان در مدار قرار می‌دهند.

    سیمرغ در این پرتاب توانست در تزریق چندگانه محموله‌های فضایی را در مدار پایین زمین قرار دهد، این قرارگیری در مدار موجب ارزیابی عملکرد برخی از طراحی‌های جدید و قابلیت اطمینان فناوری‌های بومی در فضا برای ایران خواهد شد.



    [​IMG]

    ماهواره «هاتف ـ ۱»، تصریح کرد: این ماهواره اولین قدم تحقیقاتی در راستای منظومه اینترنت اشیاست که در راستای برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور تعریف و بدین منظور قراردادی با سازمان فضایی منعقد شده است که در آینده تعدادی ماهواره در قالب یک منظومه باید در قرار بگیرند. این ماهواره اولین گام به عنوان گام تحقیقاتی برای شروع منظومه اینترنت اشیا یا مخابرات باریک باند تعریف شده است.

    ماهواره «کیهان ـ ۲»، نیز، عنوان کرد: این ماهواره در حوزه ناوبری فضاپایه و تعیین موقعیت گام اول تحقیقاتی در این حوزه هست که متخصصان عزیز ما در مجموعه وزارت دفاع این ماهواره را توسعه داده‌اند و ایستگاه‌های زمینی آن نیز توسعه داده شده است. ان‌شاءالله پس از اینکه ارتباطات برقرار شد و در حین در مدار قرار گرفتن ماهواره تنظیمات لازم انجام شد قدم‌های بعدی برای پرتاب ماهواره‌های بعدی در این حوزه نیز انجام خواهد شد.


    دست مریزاد و خدا قوت :گل مبهوت:
     
    m naizar، Farzane و M @ H @ K از این ارسال تشکر کرده اند.
  2. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏15/5/21
    ارسال ها:
    5
    تشکر شده:
    9
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    مرد
    ایول دارن...
     
    m naizar و SiavashBaran از این پست تشکر کرده اند.