1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

راهنمای جامع خرید برنج شمال ایران

شروع موضوع توسط radicaldo ‏17/10/23 در انجمن غذاهای ایرانی

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏17/10/23
    ارسال ها:
    2
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    احتمالا شما هم به هنگام خرید برنج ایرانی با اصطلاحات و عبارتهای زیادی روبرو شده اید و پس از مدتی ندانسته اید بین این همه برنج و با این همه اصطلاح کدام را خریداری کنید. علاوه بر آن این روزها اخبار زیادی از یرنج تقلبی ( یعنی فروش برنج ارزان قیمت و مخلوط یا خارجی به جای برنج گران قیمت و اصل ایرانی ) می شنوید ، برای این کار شما باید با نکات خرید برنج شمال آشنا باشید .

    بررسی انواع رقم برنج شمال

    برنج شمال ، دارای رقم های مختلفی است که معروف ترین رقم های آن عبارت هستند از : رقم طارم محلی ، رقم طارم هاشمی ،‌رقم دم سیاه ،‌رقم فجر ، رقم ندا.

    بهترین رقم های برنج شمال عبارت هستند از : طارم محلی ، طارم هاشمی ،‌رقم دم سیاه. رقم فجر یک برنج پرمحصول است که ضمن قیمت مناسب عطر و طعم خوبی دارد.

    رقم ندا عطر و طعم کمتری از باقی ارقام شمال دارد و به همین دلیل ارزان قیمت تر می باشد.

    • دقت کنید صرف رقم برنج ، دلیل مرغوبیت نیست بلکه باید آن برنج کاشت ، داشت و برداشت خوبی داشته باشد ،‌ آب و هوای منطقه مساعد باشد و نگهداری خوبی از آن برنج به عمل آمده باشد مثلا یک فجر مرغوب بسیار بهتر از یک دم سیاه نامرغوب است .

    بررسی عطر برنج شمال

    برنج شمال ، خوش‌عطرترین برنج ایرانی است . روش تشخیص عطر برنج این است که هنگام خرید برنج شمال مقداری از آن را درون دست گرفته و در آن بدمید ،( اصطلاحا ها کنید) و سپس برنج را ببویید تا میزان عطر آن را تشخیص دهید.

    • خوش بو ترین برنج های شمال، برنج های دم سایه ،‌طارم محلی و هاشمی هستند. بعد از اینها برنج فجر و سپس اقلام پرمحصول مانند ندا و شیرودی قرار دارد .

    • دقت کنید بوی نامطبوع و کپک زدگی نشان خراب بودن برنج است و آن برنج را نباید خرید.

    • گاهی متقلبین برای معطر نشان دادن برنج های نامرغوب و بی کیفیت، به آن درصد کمی از پودر برنج‌های شکسته ایرانی اضافه می‌کنند تا عطر و بوی برنج مرغوب و ایرانی را بگیرد.

    بررسی طعم برنج شمال

    برای بررسی طعم برنج شمال ، بهترین راه این است که مقداری از برنج مورد نظر را به عنوان نمونه بخرید ( معمولا بسته های یک کیلویی به عنوان برنج تست در نظر گرفته می‌شود ) و آن را پخت کنید و اگر کیفیت مطلوب شما را داشت به فروشنده بگویید از همین نوع برنج به شما در مقدار مورد نیاز خود بدهد.

    بررسی رنگ برنج شمال

    رنگ هر رقم برنج می‌تواند با دیگری فرق کند اما برنج‌های ایرانی معمولا سفید مایل به کرم هستند . بعضی از مردم فکر می‌کنند که برنجی که شفاف تر و سفیدتر باشد از کیفیت بالاتری برخوردار است که این کاملا غلط است.

    بررسی خشک بودن و سفت بودن برنج شمال

    بهتر است دانه برنج خشک‌ تر و سفت‌ تر باشد زیرا این به معنی کمتر بودن رطوبت در آن است. برنج خشک‌تر در هنگام پخت کمتر خمیری(شفته) می‌شود و علاوه بر آن برنج خشک‌تر بیشتر ری(قد) می‌کشد.

    روش تشخیص

    یک روش این است که برنج خشک زا زیر دندان بگذاریم . برنج خشک شده نباید به راحتی بشکند و خرد شود. روش دیگر برای تشخیص خشک بودن برنج، پختن آن است. برنجی که خوب خشک شده است، در پختن و دم کشیدن ، خوب قد می¬کشد یا اصطلاحاً ری می¬کند.

    نکات خرید برنج بوجاری شده و برنج شکسته

    میزان شکستگی برنج باید متناسب با اظهارات فروشنده باشد . هر چه میزان شکستگی بیشتر باشد باید برنج ارزان تر باشد

    نکات خرید و تشخیص برنج یک دست و خالص از برنج مخلوط

    برنج یک ذست ، برنجی است که از یک رقم است ( خالص است و غیر مخلوط با برنج های رقم دیگر) و شرایط کاشت و داشت و برداشت مشابهی را پشت سر گذاشته است ، در یک منطقه کشت شده باشد ( شرایط آب و هوایی مختلف کیفیت برنج متفاوتی را خلق می کند ) و حتی شالی کوبی و انبار کردن آن هم یکسان باشد.

    برنج یک دست بهترین برنج برای پخت است زیرا شرایط پخت یکسان دارد و طعم هر روزه آن نیز یکسان است .

    چربی برنج شمال ایران

    معمولا دانه‌های برنج مرغوب ایرانی کمی چرب است و در صورتی که مقداری از آن را کف دست بریزید و دستهایتان را به هم بمالید، اثرات چربی آن روی دست مشاهده می‌شود.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏17/10/23