1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

آب‌های شیرین زیر دریاها

شروع موضوع توسط fateme11 ‏15/6/23 در انجمن اخبار فناوری

  1. کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏10/4/18
    ارسال ها:
    444
    تشکر شده:
    1,473
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حجم "آب‌های شیرین زیر دریاها" برابر مصرف آب شرب ۵۵ هزار سال ایران!

    • [​IMG]
    دبیر ستاد آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: نتایج یک تحقیق، حجم آب‌های شیرین زیر دریا را مقدار ۵۰۰۰۰۰ میلیارد کیلومتر مکعب تخمین زده که معادل مصرف شرب حدود ۵۵ هزار سال ایران است!
    تشدید تنش‌های آبی در کشورهای مختلف و کاهش دسترسی به آب شیرین در سال‌های اخیر، کشورهای مختلف را به سمت تحقیق و استفاده از منابع آبی جدید برده است.

    یکی از این منابع که کمتر به آن پرداخته می‌شود، آب‌های زیرزمینی فراساحلی شیرین و شور است که در زیر بستر دریاها در سراسر جهان مدفون شده است.

    پیشتر، بر اساس مطالعه‌‌ محققان مرکز ملی تحقیقات و آموزش آب‌های زیرزمینی استرالیا و دانشگاه فلیندرز نشان داد حجم این آب‌ها برابر500000 کیلومتر مکعب آب شیرین است!

    این ذخایر در طول صدها هزار سال گذشته، زمانی که به‌طور متوسط سطح دریا بسیار پایین‌تر از امروز بود و خط ساحلی دورتر بود، تشکیل شده‌اند؛ بنابراین وقتی باران می‌بارید، آب به داخل زمین نفوذ می‌کرد و سطح آب را در مناطقی که امروزه زیر دریا هستند پر می‌کرد.

    این اتفاق در سرتاسر جهان رخ داد و زمانی که حدود 20000 سال پیش زمانی که یخ‌ها شروع به ذوب شدن کردند، سطح دریا بالا رفت، این مناطق توسط اقیانوس پوشانده شدند. بسیاری از سفره‌های زیرزمینی توسط لایه‌هایی از خاک رس و رسوب که در بالای آن‌ها قرار دارد، از آب دریا محافظت می‌شدند و هنوز هم هستند.

    در زمان انجام این تحقیق، دانشمندان توضیح دادند که سفره‌های آب شیرین زیرزمینی زیر دریا مشابه سفره‌های زیرزمینی هستند که بیشتر جهان برای آب آشامیدنی به آن متکی است و شوری آن‌ها به اندازه‌ای کم است که به آب آشامیدنی تبدیل شوند.

    آنها تأکید کردند: دو راه برای دسترسی به این آب وجود دارد؛ ساختن یک سکو در دریا و حفاری در بستر دریا و روش دوم حفاری از خشکی یا جزایر نزدیک به سفره‌های زیرزمینی.

    در رابطه با این موضوع، دکتر محمد همت؛ دبیر ستاد آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در صفحه شخصی خود نوشت: بر اساس این مطالعه یکی از نقاطی که این آب‌ها وجود دارند، زیر دریای عمان است؛ این میزان آبی که در تحقیق اشاره شده (500000 میلیارد کیلومتر مکعب)، معادل مصرف آب شرب حدود 55 هزار سال ایران است!
     
    hossein2 و nasri از این پست تشکر کرده اند.