1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

ساز موسیقی کوک است

شروع موضوع توسط Anoosh ‏23/4/23 در انجمن موسیقی

  1. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,839
    تشکر شده:
    27,837
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    ساز موسیقی کوک است

    موسیقی در همه جوامع انسانی جایگاه خاصی دارد و به‌عنوان سند هویت ملت‌ها، نقش‌های بسیاری در زبان ارتباطی- کلامی ایفا می‌کند. موسیقی در تاریخ ملت ما، حافظه ادبیات بزرگ ایران بوده است. بخش قابل‌توجهی که در ذهن و روان ما از ادبیات فاخر ایران باقی می‌ماند، در فضای موسیقی شکل گرفته است. ما با زبان موسیقی امروز بخشی از زندگی روزمره‌مان را می‌گذرانیم. آمار‌ها نشان می‌دهد موسیقی در زندگی‌ ما نقش قابل‌توجهی پیدا کرده است. طبق آخرین آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1398، 92 درصد مردم ایران موسیقی گوش می‌دهند. همچنین میانگین مصرف روزانه در کشور و برای مخاطبان سنی 15 تا 22 سال، 92درصد است. مردم ایران روزانه یک ساعت و 12 دقیقه و در سن 15 تا 29 سال دوساعت به موسیقی گوش می‌دهند. درواقع زندگی ما به‌گونه‌ای با موسیقی عجین شده است و این‌گونه نیست که مصرف موسیقی شامل حال طبقه خاصی باشد. جریان‌های موسیقی در تاروپود وجود افراد جامعه راه پیدا کرده است و هرروز بیشتر از گذشته بر اهمیت توجه به آن افزوده می‌شود.
    نمونه این مدل توجه به موسیقی را باید در تک‌آهنگ محسن چاوشی دید که همین چند روز پیش منتشر شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت و آنقدر در فضای مجازی پخش شد که به‌گفته کارشناسان حوزه موسیقی در عرض چندساعت، توانست رکوردی را به نام خودش ثبت کند. استقبال از این آهنگ باعث شد سراغ آهنگ‌هایی که در همین یک‌ماه 1402 منتشر شده‌اند، برویم و ببینیم کدام خوانندگان آهنگ جدید داشته‌اند. از طرف دیگر از ابتدای سال هم کنسرت‌هایی در سراسر کشور برگزار شده است و در این گزارش آماری هم از این کنسرت‌ها خواهیم داشت.

    آهنگ‌های معروف فروردین 1402
    آخرین تک‌آهنگ منتشرشده از سوی محسن چاوشی مربوط به انتشار قطعه «به‌خدا» بود که چندماه پیش در دسترس مخاطبان و طرفداران این خواننده قرار گرفت، اما سریال «رهایم کن» دوباره انگار با یادی از سریال «شهرزاد»، چاوشی را به روزهای اوج برگرداند. همزمان پخش قسمت نهم سریال رهایم کن به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی، تک‌آهنگی به همین نام روز جمعه بیست‌وپنجم فروردین با صدای محسن چاوشی پیش‌روی مخاطبان قرار گرفت. در این قطعه که امید روزبه ترانه‌سرایی آن را برعهده داشت، چاوشی با صدایی که برای همه طرفدارانش آشناست، مخاطبان زیادی را به دیدن این سریال ترغیب کرد.
    صدای او چنان محبوبیتی دارد که وقتی روی برنامه‌ها، فیلم‌ها و سریال‌ها قرار می‌گیرد توجهات به‌سمت آن آثار جلب می‌شود. چاوشی نه‌تنها نزدیک به دودهه است که در فضای هنری ایران می‌درخشد که شخصیتی ممتاز در عرصه اجتماعی دارد. نمونه‌اش فعالیت مثال‌زدنی او برای آزادی زندانی‌ها و بیماران نیازمند که در فضای مجازی‌اش با اشتراک گذاشتن با هوادارنش این مبالغ را جمع‌آوری می‌کند. آهنگ رهایم کن در این یک هفته‌ای که از انتشارش می‌گذرد، جزء آهنگ‌های پرطرفدار فضای مجازی بوده است.
    «ما سرزمینی دور و تنها در غباریم
    چیزی به غیر از غم به غیر از هم نداریم
    ما حسرتِ یک خنده‌ دنباله‌داریم
    ما خسته از این روزهای بی‌قراریم»

    روز 29 اسفند 1401، علیرضا قربانی بعد از چند مدت، تک‌آهنگ روزهای بی‌قرار را منتشر کرد، او با انتشار ویدئوی پشت‌صحنه ضبط این قطعه در صفحه اینستاگرامش نوشت: «ما چیزی به غیر از هم نداریم... .
    امسال نیز به آخرین دقایقش رسید؛ سالی که ما مردم ایران، بسیار عزیزان‌مان را جوانان زیباروی و شجاع‌مان را از دست دادیم و بر مزار آنان اشک، باران شد و موی به نشانه سوگ بریدیم و اما عهد بستیم دست همدیگر را رها نکنیم برای ایران آباد...
    ما، مردم ایران، نجیب و ریشه‌دار در تاریخ، روز‌های بی‌قرار بسیار پشت‌سر گذاشته‌ایم و گرچه امروز هنوز بی‌قراریم، ولیکن فرهاد این افسانه بی‌شیرین نخواهد ماند. قطعه «روز‌های بی‌قرار» هدیه‌ای تقدیم از فرزند کوچک ایران به مردم بزرگ کشورم.»
    «الهی از کوی تو بیرون نشود پای خیالم
    نکند فرق به حالم، چه برانی چه بخوانی چه به اوجم برسانی چه به خاکم بکشانی
    نه من آنم که برنجم نه تو آنی که برانی نه من آنم که ز فیض نگهت چشم بپوشم
    نه تو آنی که گدا را ننوازی به نگاهی الهی در اگر باز نگردد نروم باز به جایی... .»
    راغب که این روزها طرفداران زیادی هم دارد با آمدن سال جدید و همزمان شدن آن با ماه رمضان، آهنگ «الهی» را منتشر کرد. آهنگی که شعرش از خواجه‌عبدالله انصاری است.

    فرزاد فرزین هم 4 فروردین 1402 تک‌آهنگی را با نام «مدلی» همزمان با سال جدید منتشر کرد و با توجه به همزمانی با سال جدید، تک‌آهنگ او هم شاد و پرانرژی بود.
    پازل بند، 29 اسفند 1401، آهنگ جدیدش را با عنوان «جواهرده» منتشر کرد، آهنگی که به‌گفته خودشان به بهانه سال جدید، می‌خواستند دل هموطنان‌شان را شاد کنند.
    فرزاد فرخ با آهنگ انگار عاشق شدم، حمید هیراد با تک‌آهنگ «خانم گل»، علی عبدالمالکی با تک‌آهنگ «منو یادت نره‌ها»، حمید عسکری با آهنگ «مثل کوه»، بابک جهانبخش با آهنگ «شرح شیرین»، مجید رضوی با آهنگ «خجالتی» و محسن ابراهیم‌زاده با آهنگ «دلبرانه» ازجمله تک‌آهنگ‌های جدید در فروردین 1402 هستند.

    رونق دوباره کنسرت‌ها
    «نیم‌فصل لیگ فوتبال تمام شد، همه فوتبال‌شان و شغل‌شان را انجام دادند و میلیاردها پول رد‌و‌بدل شد. مثل پزشکان، رستوران‌داران، خلبانان، مغازه‌داران، مکانیکی‌ها، شیرینی‌فروش‌ها و... ولی کسی بابت انجام شغل‌شان به آنها دشنام نمی‌دهد! انجام این مشاغل عادی‌سازی هم به حساب نمی‌آید ولی نوازندگان موسیقی از زمان شروع کرونا بیکارند و این روزها به فروختن ساز و وسایل شخصی روی آورده‌اند. می‌گویند فوتبالیست‌ها در این شش‌ماه خوشحالی بعد از گل انجام ندادند. من فدای هنرمندانی که سال‌هاست نه شادی پس از اجرا دارند و نه قبل از آن... !»
    این حرف‌های محمد معتمدی در دی‌ماه 1401 حرف بسیاری از اهالی موسیقی بود که گلایه داشتند از شرایطی که بر صنعت موسیقی حاکم شده بود. ضرری که به جان موسیقی نشسته بود و تا حرفی از برگزاری کنسرت می‌شد، با هجمه‌های سنگین رسانه‌ای علیه فعالان این حوزه صحبت از برگزاری کنسرت رها می‌شد. بعد از برگزاری جشنواره موسیقی فجر، اما اوضاع جور دیگری رقم خورد و تقریبا کنسرت‌ها توانست اوضاع بهتری پیدا کند. در فروردین 1402 و از ابتدای سال جدید، حدود 92 کنسرت در سراسر کشور برگزار شده است. کنسرت‌هایی که تقریبا بعد از اتفاقات سال 1401 خبری از برگزاری‌اش نبود. اما با آمدن سال جدید انگار دوباره کنسرت‌ها رونق گرفت و در بیشتر شهرها، کنسرت برگزار شد و رونق دوباره‌ای به صنعت موسیقی وارد شد.
     
  2. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,839
    تشکر شده:
    27,837
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد

    همه روز روزه بودن همه شب نماز کردن
    همه ساله حج نمودن سفر حجاز کردن
    ز مدینه تا به کعبه سر و پا برهنه رفتن
    دو لب از برای لبیک به وظیفه باز کردن
    به مساجد و معابد همه اعتکاف جستن
    ز ملاهی و مناهی همه احتراز کردن

    شب جمعه ها نخفتن به خدای راز گفتن
    ز وجود بی نیازش طلب نیاز کردن
    به خدا که هیچکس را ثمر آنقدر نباشد
    که به روی نا امیدی در بسته باز کردن
    به خدا که هیچکس را ثمر آنقدر نباشد
    که به روی نا امیدی در بسته باز کردن

    محسن چاوشی به خدا