1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

چرا باید دندان عقل را کشید؟

شروع موضوع توسط نیاز غنی ‏8/1/23 در انجمن بازارچه انجمن

  1. داره راه میوفته!

    تاریخ عضویت:
    ‏11/6/22
    ارسال ها:
    45
    تشکر شده:
    14
    امتیاز دستاورد:
    8
    جنسیت:
    زن
    حقیقت این است که دندان عقل همچون آپاندیس دهان است. این دندان‌ها در دهان حضور دارند اما کاربرد خاصی ندارند. شما بدون آن‌ها نیز می‌توانید کاملاً سالم و عادی زندگی کنید و مانند قبل غذاها را بجوید.

    گاهی دندان عقل بدون ایجاد مزاحمت برای سایر دندان‌ها در دهان وجود دارد. ولی گاهی هم زندگی را برای شما جهنم می‌کند. به همین دلیل است که بسیاری از دندان‌پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند عمل جراحی دندان عقل را انجام دهند حتی اگر درحال حاضر مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند.

    گاهی دندان عقل تحت فشار قرار میگیرد. این اتفاق هنگامی می‌افتد که دندان سعی در قرار گرفتن در نقطه‌های با فضای کم دارد. رشد دندان عقل بنابر دلایل مختلف از جمله رشد با زاویه و … بر سایر دندان‌ها تاثیر می‌گذارد.

    حتی ممکن است زاویه رشد دندان عقل کاملا مناسب باشد اما در استخوان فک به دام افتد. دندان‌های عقل آسیب دیده یا آن‌هایی که کامل از سطح لثه‌ها بیرون نیامده‌اند، می‌‌توانند باعث ایجاد مشکلات دندانی شوند.

    غذا و باکتری‌های به دام افتاده در اطراف لبه‌های دندان عقل به مرور زمان بر هم انباشته می‌شوند و از طرفی نظافت دندان سخت‌تر از گذشته می‌شود که می‌تواند منجر به موارد ذیل شود:

    • پوسیدگی دندان
    • بیماری‌های لثه (بیماری پریودنتال)
    • سلولیت (عفونت باکتریایی در گونه، زبان و حلق)
    • آبسه (تجمع چرک در دندان عقل یا بافت‌های اطراف آن به دلیل نوعی عفونت باکتریایی)
    • کیست دندان (در موارد بسیار اندک دندان عقلی که از میان لثه عبور نکرده است باعث ایجاد کیست، ورمی ناشی از تجمع مایعات، می‌شود)
    بسیاری از این مشکلات با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و شوینده‌های ضدعفونی کننده دهان برطرف می‌شوند. کشیدن دندان عقل هنگامی توصیه می‌شود که سایر راه‌کارها موثر واقع نشده باشد.
    چه زمان برای کشیدن دندان عقل به دندان‌پزشک مراجعه کنیم؟
    اگر به خاطر دندان عقل درد شدید حس می‌کنید باید فوراً به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید تا پس از انجام معاینات لازم، بدانید کشیدن دندان عقل الزامی است یا خیر.

    اگر دندان‌پزشک تشخیص دهد که کشیدن دندان عقل الزامی است، با تهیه‌ی عکسی از دهان شما نمایی واضح از موقعیت دندان بدست می‌آورد و به دنبال آن فرایندهای درمان آغاز می‌شود.

    درست مانند هر مشکل مربوط به دندان، ضروری است که در اولین فرصت به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید. اگر نیاز به جراحی و کشیدن دندان عقل دارید بهتر است این کار را هرچه زودتر و در جوانی انجام دهید تا این که آن را به تعویق اندازید.

    هر چه سن شما بالاتر می‌رود ریشه دندان‌ها کامل‌تر شکل می‌گیرند و کشیدن آن را سخت‌تر می‌کنند. همچنین با بالاتر رفتن سن رگ‌های کمتری در فک خواهید داشت که خود باعث تعویق و عقب افتادن بهبودی می‌شود.
    عوارض بعد از کشیدن دندان عقل
    متوجه شدیم درد در ناحیه تحت تاثیر جراحی طبیعی است. اما در ادامه با جزییات بیشتری این درد را توضیح می‌دهیم.

    به طور معمول در بیست و چهار ساعت اول به مرور درد تیز به همراه اندکی ناخوشی حس خواهید کرد که ناشی از آسیب وارد شده به استخوان است. خوبی این درد این است که سطحی است یعنی با ترمیم بافت بهبود می‌یابد و کمتر می‌شود.

    عمدتاً هر نوع درد در اثر جراحی دندان در ظرف شش ساعت بعد از انجام عمل به اوج خود می‌رسد. همچنین ممکن است کبودی و کوفتگی و ورم در دهان شروع به پدیدار شدن کنند و آثاری از خون در دهان ظاهر شود.
    منبع: آیا کشیدن دندان عقل درد دارد؟ نوشته دکتر محمد نیکزاد جراح و دندانپزشک
     
    آخرین ویرایش: ‏8/1/23
    مرجــآن از این پست تشکر کرده است.
  2. کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏31/10/22
    ارسال ها:
    1,037
    تشکر شده:
    3,457
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    پس اجداد ما که دندان عقلشان را نمی‌کشیده اند همیشه در عذاب بوده اند ؟
    در تاریخ ندیده ام جائی حرف از درد و کشیدن دندان عقل پادشاهان و سرداران بزنند
     
    مرجــآن از این پست تشکر کرده است.