1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

کشف دو سیاره عجیب دارای آب

شروع موضوع توسط asbesefid ‏18/12/22 در انجمن فیزیک و نجوم

  1. کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏31/10/22
    ارسال ها:
    1,037
    تشکر شده:
    3,457
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    ستاره شناسان به تازگی دو سیاره عجیب را در فاصله ۲۱۸ سال نوری از زمین پیدا کردند که دارای منابع آب هستند.

    [​IMG]
    کشف دو سیاره دارای آب در فاصله ۲۱۸ سال نوری از زمینبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ وجود آب برای زندگی ضروری است و ما برای مدت طولانی، معتقد بودیم که زمین تنها سیاره‌ای است که این مایع را دارد. اکنون می‌دانیم که آب در سیار مناطق کیهان وجود دارد هرچند هنوز به طور مستقیم آن را در سیاره‌ای خارج از منظومه شمسی شناسایی نکرده ایم.




    به تازگی تیمی از محققان دانشگاه مونترال در مجله Nature Astronomy گزارشی منتشر کردند که بر اساس آن خبر از شناسایی دو سیاره دارای آب داده شد.
    این تیم پژوهشگران با مشاهده داده‌های جمع آوری شده توسط دو تلسکوپ هابل و اسپیتزر توانستند به این نتیجه برسند که دو سیاره در فاصله ۲۱۸ سال نوری از سیاره ما، در منظومه‌ای به نام کپلر-۱۳۸، دارای بخش‌های قابل توجهی از آب هستند.

    این دو سیاره، Kepler-۱۳۸ c و Kepler-۱۳۸ d نامیده می‌شوند و هر دو سه برابر زمین حجم و دو برابر آن جرم دارند، اما چگالی هر دو کمتر از زمین است.
    بنا بر اعلام وبگاه آتوایولوشن (autoevolution)، دانشمندان با استفاده از ابزارها و روش‌های خاص دریافتند که نیمی از هر سیاره از موادی سبک‌تر از سنگ، اما سنگین‌تر از هیدروژن یا هلیوم ساخته شده است. متداول‌ترین ماده با این خواص آب است.

    یکی از پژوهشگران این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق گفت: ما قبلاً فکر می‌کردیم سیاراتی که کمی بزرگ‌تر از زمین هستند، مانند نسخه‌های کوچک شده این سیاره، توپ‌های بزرگی از فلز و سنگ هستند. با این حال، ما اکنون نشان داده‌ایم که این دو سیاره، Kepler-۱۳۸ c و d، از نظر ماهیت کاملاً متفاوت بوده و بخش بزرگی از کل حجم آن‌ها احتمالاً از آب تشکیل شده است. این بهترین مدرک برای وجود جهان‌های آبی است.
     
    m naizar و Adamak-h از این پست تشکر کرده اند.