1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

جراحی پیوند استخوان فک | انواع پیوند استخوان

شروع موضوع توسط نیاز غنی ‏3/12/22 در انجمن دندان پزشکی

  1. داره راه میوفته!

    تاریخ عضویت:
    ‏11/6/22
    ارسال ها:
    45
    تشکر شده:
    14
    امتیاز دستاورد:
    8
    جنسیت:
    زن
    پیوند استخوان فرایندی است که طی آن بر مقدار توده‌ی استخوانی که ازدست‌رفته است یا کاهش پیدا کرده و نیاز به حمایت دارد، افزوده می‌شود. بافت استخوان پیوند زده شده می‌تواند از هر جای بدن گرفته شود و یا حتی ممکن است استخوان مصنوعی باشد.

    راه‌های مختلفی برای انجام پیوند استخوان فک وجود دارد اما همه‌ی آن‌ها مشمول یک فرایند اساسی هستند و آن عبارت است از:

    جراح یا دندان‌پزشک با ایجاد یک برش کوچک به استخوان فک شما می‌رسد و مواد پیوند را که می‌توانند استخوان خود فرد و یا استخوان مصنوعی باشند، در محل درست خود جای‌گذاری می‌کند.

    معمولاً پیوند استخوان فک برای افرادی موردنیاز است که یک یا چند دندان خود را مدت زیادی از دست داده‌اند و یا از بیماری‌های لثه رنج می‌برند. زیرا که هر دو مورد می‌توانند سبب تحلیل استخوان فک شوند.

    انواع پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت
    • اتوگرفت: در این نوع پیوند استخوان، استخوان موردنیاز برای پیوند از بدن خود فرد برداشته می‌شود که می‌تواند لگن یا فک و بخش‌های دیگر باشد.
    • الوگرفت: در این نوع فرایند پیوند، استخوان از شخص دیگری گرفته می‌شود و به استخوان فک فرد موردنظر پیوند زده می‌شود.
    • زنوگرفت: در این نوع پیوند استخوان، محتوای پیوند از گونه‌ی دیگر مثل گاو و یا خوک گرفته می‌شود.
    • الوپلاست: در این نوع روش پیوند استخوان، بافت پیوند زده شده از مواد ساخته شده در آزمایشگاه تشکیل می‌شود و این مواد می‌توانند کلسیم فسفات یا کلسیم سدیم فسفو سیلیکات (بیوگلس) باشند.
    آیا پیوند استخوان فک فرایندی دردناک است؟
    در پیوند استخوان فکی که بافت استخوانی از بدن خود فرد برداشته نمی‌شود، درد متوسط و نسبتاً کمی وجود دارد. پیش از انجام فرایند جراحی، بی‌حسی زده می‌شود و در طول انجام فرایند شما هیچ دردی حس نمی‌کنید تا بی‌حسی از بین برود.

    معمولاً درد پس از ازبین‌رفتن بی‌حسی با داروهای مسکن بدون نیاز به تجویز نسخه قابل‌تحمل است و مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. ممکن است در صورت لزوم برخی داروهای مسکن قوی‌تر که نیازمند نسخه هستند تجویز شوند.

    میزان اذیت شدن شما و یا ناراحتی که بعد از جراحی حس می‌کنید به عمق جراحی انجام شده بستگی دارد و بهبودی کامل معمولاً طی چند هفته حاصل می‌شود.

    اما اگر جراحی پیوند استخوان انجام شده بر روی شما از نوع اتوگرفت باشد (بافت استخوانی از بدن خود شما گرفته می‌شود)، بهبودی دردناک‌تر و طولانی‌تر خواهد بود. زیرا دو محل جراحی وجود دارد،

    • یکی محلی که از آن پیوند گرفته می‌شود.
    • دوم محلی که در آن پیوند قرار داده می‌شود.
    منبع: پیوند استخوان فک
    نوشته: دکتر محمد نیکزاد جراح و دندانپزشک