1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

آشنایی با عمل بای پس معده

شروع موضوع توسط svz2022 ‏11/10/22 در انجمن محصولات اینترنتی

  1. داره راه میوفته!

    تاریخ عضویت:
    ‏19/5/22
    ارسال ها:
    32
    تشکر شده:
    6
    امتیاز دستاورد:
    8
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    digital manager
    عدم تحرک، استفاده از انواع غذاهای فست فود و … از عوامل مهم ایجاد چاقی و افزایش وزن در افراد مختلف می باشند.در این میان خیلی از افراد به دنبال از بین بردن چربی های بدن خود و یا کمتر غذا خوردن می باشند. بای پس معده روشی علمی برای کاهش وزن و لاغری افراد می باشد.در عمل بای پس معده پزشکان سعی می کنند معده و روده را کوچک کنند تا بدن بتواند کالری کمتری را جذب کند. زیرا افراد به دلایل مختلفی مانند خوردن غذای زیاد در وعده های مختلف غذایی، گشادی معده، دلایل ژنتیکی، مصرف برخی از داروها، بالا رفتن سن و کم خوابی دچار افزایش وزن و چاقی می شوند. این مطلب از وبسایت رسمی دکتر ناصر یاهو متخصص عمل های لاغری مانند: اسلیو معده، بای پس و پیکرتراشی برگرفته شده است.

    [​IMG]

    انواع جراحی بای پس معده
    انواع روش های این نوع جراحی شامل نوع کلاسیک، مینی بای پس، ساسی بای پس و ساسج بای پس می باشند. هدف همه این روش ها یک چیز می باشد اما به طرق مختلف انجام می شوند.

    بای پس کلاسیک
    در عمل بای پس معده، مقداری از حجم معده جدا می شود و سپس روده کوچک از ناحیه ابتدایی و انتهایی بریده می شود.در مرحله بعد روده ها به یکدیگر دوخته می شوند و سپس رود کوچک ایجاد شده به معده دوخته می شود.در این میان معده غذای کمتری را در خود جای می دهد و افراد احساس سیری می کنند.همچنین روده نیز فضای کمتری برای نگهداری غذا در خود دارد و غذا کمتر جذب می شود، به طوری که انواع مواد غذایی زودتر از بدن دفع می شوند.

    [​IMG]

    ساسی بای پس
    یکی از روش های مدرن کوچک کردن معده عمل ساسی بای پس می باشد. در این روش از لاپاراسکوپ استفاده می شود.
    پزشکان در این عمل جراحی ابتدا تمامی متعلقاتی که به معده متصل شده اند را از معده جدا می کنند. در مرحله بعد بخش بزرگی از معده جدا و یا اسلیو می شود.در مرحله آخر نیز بخش کوچکی از ابتدای روده به معده وصل می شود تا عمل جراحی به اتمام برسد. این روش جراحی تلفیقی از روش جراحی بای پس و اسلیو می باشد. به همین دلیل تاثیرگذاری خوبی بر کاهش وزن و لاغری دارد.

    مینی بای پس
    در عمل جراحی بای پس معده حجم بیشتری از معده حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد آن جدا می گردد و تنها قسمتی از روده، آن هم از ناحیه ابتدایی جدا می شود و سپس به معده دوخته می شود.


    [​IMG]


    ساسج بای پس

    این روش جراحی نیز از مدرن ترین روش های جراحی می باشد که در آن حجم بزرگی از معده برداشته می شود و قسمت انتهایی روده کوچک به معده متصل می شود تا فاصله گوارش و جذب مواد غذایی کمتر شود و کالری کمتری جذب بدن شود.

    جراحی بای پس معده مناسب چه افرادی است؟
    برخی از افراد که دچار چاقی و یا اضافه وزن هستند، می توانند با ورزش کردن، استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و یا خوردن غذای کمتر لاغر شوند. اما برخی از افراد با انجام دادن تمامی این کارها، باز هم لاغر نمی شوند و هیچ تغییری در وزن آنها ایجاد نمی شود. این افراد می توانند از انواع روش های جراحی کوچک کردن معده استفاده کنند.

    در بسیاری از موارد افراد به دلیل چاقی و افزایش وزن به بیماری های قلبی و عروقی و یا دیابت مبتلا می شوند. این افراد نیز می توانند از این عمل های جراحی استفاده کنند تا به بهبودی بیماری های خود کمک کنند.


    [​IMG]


    وزن مناسب برای بای پس معده

    برای استفاده از این روش های جراحی، علاوه بر وزن، سن و سال و همچنین قد نیز از اهمیت زیادی برخوردار هستند. در این میان پزشکان ابتدا از یک فرمول به نام bmi برای محاسبه شاخص توده بدنی بیماران استفاده می کنند. اندازه قد و وزن برای فهمیدن اندازه شاخص توده بدنی مهم می باشد.

    به همین دلیل به طور کلی می توان گفت افرادی که اندازه شاخص توده بدنی آنها ۳۵ تا ۴۰ می باشد، می توانند از این عمل جراحی استفاده کنند. البته اندازه دور شکم و کمر خانم ها و آقایان نیز می توانند در استفاده از این عمل های جراحی حائز اهمیت باشند.

    [​IMG]


    اقدامات لازم قبل از انجام عمل بای پس معده

    پزشکان قبل از انجام عمل بای پس معده ابتدا معاینات و آزمایشات لازم را روی بیمار انجام می دهند تا ببینند که فرد در چه شرایطی است و نیازمند استفاده از این عمل می باشد یا خیر.بعد از تایید پزشک، بیمار باید به مدت ۱۵ روز یک رژیم غذایی که دارای کربوهیدرات کمی است را در پیش بگیرد تا کبد او کوچکتر شود و بتوان معده را کوچک کرد.

    در این مدت افراد باید به مصرف مایعات و گاهی هم سبزیجات بپردازند.افراد باید استفاده از قلیان، سیگار و تنباکو را نیز از شش هفته قبل از عمل جراحی قطع کنند تا خون آنها لخته نشود و در هنگام عمل مشکلی ایجاد نگردد.

    نحوه انجام عمل بای پس معده
    • در این عمل جراحی، پزشکان میزان اکسیژن، ضربان قلب و دیگر علائم حیاتی بدن را در حین عمل در نظر می گیرند و سپس بیمار را بیهوش می کنند.
    • این عمل جراحی به صورت باز و یا لاپاراسکوپ انجام می شود. در عمل باز شکم بیمار به طور کامل برش می خورد. اما در عمل لاپاراسکوپ، چند برش ساده روی شکم بیمار صورت می گیرد تا لوله مجهز به دوربین وارد بدن بیمار شود.
    • بعد از این اقدامات پزشک ابتدا تمام اتصالات معده را از آن جدا می کند و سپس قسمتی از حجم انتهایی معده که درشت تر است را جدا می کند.
    • در ادامه کمی از قسمت ابتدایی روده کوچک و همچنین انتهایی روده کوچک را برش می زند و سپس آنها را به هم می دوزد.
    • در مرحله بعد روده کوچک شده را به معده متصل می کند. در نتیجه استفاده از این روش، هم معده و هم روده به خوبی کوچک می شوند و افراد نمی توانند غذای زیادی بخورند و همچنین غذا به مدت خیلی کمتری در روده باقی می ماند.

    [​IMG]


    مدت زمان عمل بای پس معده

    زمان این عمل جراحی عموما به مهارت پزشک و کادر حرفه ای همراه او بستگی دارد. اما به طور کلی می توان گفت که این عمل جراحی تقریبا نیاز به سه تا چهار ساعت زمان دارد.

    هزینه ی عمل بای پس معده
    به طور کلی این عمل جراحی نیازمند صرف هزینه زیادی نمی باشد و با این وجود هزینه کلی انجام این عمل جراحی به مهارت پزشک متخصص، نوع عمل جراحی بای پس معده، مکان و بیمارستان مورد نظر، نوع ابزار استفاده شده برای انجام عمل جراحی بستگی دارد.


    [​IMG]


    مراقبت های لازم بعد از عمل بای پس معده

    نحوه مراقبت از افرادی که بای پس معده را به صورت باز و یا با استفاده از لاپاراسکوپ انجام داده اند، متفاوت می باشد. زیرا زمان بستری آنها و ترمیم جای زخم های آنها با یکدیگر متفاوت می باشد.

    ۱- افراد بعد از دو تا سه روز از انجام عمل جراحی بای پس باید هر روز بین دو تا سه بار برای مدت کمی راه بروند تا روند سوخت و ساز بدن به خوبی انجام گیرد.

    ۲- بیماران باید داروهای مسکن خود را به صورت منظم مصرف کنند تا دردهایشان کاسته شود. بیماران نباید بگذارند که بدنشان دچار کم آبی شود و باید آب را بسیار آرام بنوشند.

    ۳- عطسه و سرفه می تواند به معده این افراد آسیب بزند و سبب ایجاد درد در آنها شود. به همین دلیل این بیماران باید فشار کمتری به معده و بدن خود وارد کنند.

    ۴- تعداد ویزیت و زمان مراجعه به پزشک، نیز توسط خود پزشک و با توجه به وضعیت بیمار تعیین می شود.


    [​IMG]


    رژیم غذایی بعد از عمل بای پس معده

    بیماران بعد از انجام عمل های لاغری مانند : بای پس و اسلیو معده یا بای پس باید دارای یک رژیم غذایی مناسب باشند که هم مقدار کالری روزانه آنها تامین شود و هم به معده جراحی شده آسیبی وارد نشود. بیماران باید این موضوع را در نظر داشته باشند که معده آنها کوچک شده است و نمی تواند غذاهای دیرهضم و چربی ها را تحمل کند، پس بهتر است در پخت غذا نهایت دقت را داشته باشند. همچنین این افراد باید تا یک ماه از خوردن غذاهای جامد خودداری کنند.

    قابل ذکر است که افراد در این مدت باید از غذاهایی استفاده کنند که انواع ویتامین ها، پروتئین ها، مواد معدنی ضروری بدن را برای آنها تامین کنند.گفتنی است که افراد در هفته های ابتدایی بعد از این نوع جراحی باید از خوردن انواع آجیل ها، کرفس، گوشت قرمز، مشروبات الکلی، سس مایونز، غذاهای سرخ شده، نوشیدنی های گازدار خودداری کنند. این مواد غذایی دارای قند، کربوهیدرات و چربی زیادی می باشند و برای هضم شدن، فشار زیادی به معده وارد می کنند.


    [​IMG]


    مزایای بای پس معده

    استفاده از این عمل جراحی دارای مزایای زیادی می باشد، به طوری که می تواند رضایت بسیاری از افراد را جلب کند.

    تاثیر آن بر تسریع روند کاهش وزن

    این عمل سبب می شود که فرد مورد نظر در مدت کمی بعد از عمل جراحی، لاغر شود. زیرا این فرد دارای معده کوچکتری است و کمتر غذا می خورد و خیلی زودتر احساس سیری می کند. همچنین روده های فرد کالری کمتری را جذب می کنند و بدن برای تامین کالری روزانه خود نیازمند استفاده از چربی های تجمع یافته در بدن می باشد.

    تاثیر آن بر از بین بردن بیماری ها

    افرادی که از این روش استفاده می کنند، می توانند با استفاده از نظر پزشکان دوز داروهای مصرفی برخی از بیماری ها مانند فشار خون، کلسترول و ضد التهاب خود را پایین بیاورند.
    این افراد با استفاده از بای پس معده می توانند به بهبود بیماری دیابت خود که سرچشمه آن چاقی و افزایش وزن است، نیز کمک کنند.


    [​IMG]


    تاثیر آن بر تنظیم هورمون ها


    همچنین افراد با استفاده از این روش درمانی می توانند هورمون های خود را تنظیم کنند و در نتیجه به روند سوخت و ساز بدن خود کمک کنند.

    سخن پایانی

    در این مقاله به صورت کامل با خدمات لاغری بای پس و مزایا و معایب این عمل آشنا شدیم. امید است این مطلب راهنمایی پیش از عمل بای برای افرادی که قصد انجام آن را دارند، باشد.