1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

علائم سوختن برد ساید بای ساید :

شروع موضوع توسط yashar niazmand ‏18/9/22 در انجمن بازارچه انجمن

  1. داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏22/3/22
    ارسال ها:
    74
    تشکر شده:
    7
    امتیاز دستاورد:
    8
    جنسیت:
    مرد
    علائم سوختن برد ساید بای ساید :

    · روشن نشدن یخچال

    · سرد شدن بیش از حد و یا گرم شدن بیش از حد

    · تشکیل برفک و یخ

    · روشن و خاموش شدن یخچال

    · اختلال در عملکرد سنسور دما یا ترمیستور

    · اختلال در عملیات دیفراست یا فرآیند یخ زدایی

    · اختلال در عملکرد فن کندانسور

    · اختلال در عملکرد فن اواپراتور

    · نمایش کد خطا بر روی صفحه نمایشگر دستگاه





    روشن نشدن یخچال

    یکی از مهم ترین و شایع ترین علائم سوختن یا خرابی برد ساید بای ساید، روشن نشدن دستگاه می باشد. در این صورت ممکن است که دیپسلی دستگاه نیز روشن نشود و دستگاه هیچ گونه سرمایی نداشته باشد. حتی چراغ داخلی یخچال نیز روشن نمی شود. در صورت مواجه شدن با این مشکل بهتر است که ابتدا از سالم بودن پریز برق منزل، سالم بودن دو شاخه برق دستگاه و کابل برق دستگاه و سپس سالم بودن صفحه نمایشگر مطمئن شوید. توجه داشته باشید که صفحه نمایشگر ممکن است که در اثر ضربه خراب شود، همچنین اگر یخچال شما روشن نمی شود، باید حتما کمپرسور دستگاه نیز به دقت بررسی شود. نهایتا اگر این موارد سالم بودند احتمالا برد سوخته است که دستگاه شما اصلا روشن نمی شود. در نتیجه باید برد دستگاه توسط تکنسین متخصص در زمینه تعمیر یخچال بررسی شود.



    سرد شدن بیش از حد و یا گرم شدن بیش از حد
    یکی دیگر از نشانه های خرابی برد الکترونیکی یخچال ساید بای ساید، سرد شدن بیش از حد و یا گرم شدن فضای داخل یخچال می باشد. اگر برد خراب باشد، یخچال نمی تواند سرمای مناسبی تولید کند. در واقع اگر برد خراب باشد، یک سری از عملیات مثل روشن بودن کمپرسور، به صورت یکسره انجام می شوند و یخچال اتومات نمی کند و باعث می شود که یخچال بیش از حد سرد شود، در این صورت ممکن است که عملیات یخ زدایی نیز با مشکل مواجه شود. همچنین بر عکس این حالت نیز ممکن است رخ دهد و دستگاه اصلا خنک نشود و فضای داخل یخچال گرم شود.



    تشکیل برفک و یخ
    یکی از مهم ترین کارهایی که برد انجام می دهد، کنترل فرایند دیفراست و جلوگیری از ایجاد یخ و برفک می باشد. در صورتی که عملیات دیفراست یا یخ زدایی در یخچال نوفراست به درستی انجام نشود، احتمالا برد مشکل دارد. و لازم است تا ابتدا اجزای سیستم دیفراست بررسی شوند و در صورت سالم بودن این اجزا، احتمالا برد خراب شده است.

    روشن و خاموش شدن یخچال
    یکی دیگر از ایراداتی که در اثر خرابی برد ایجاد می شود، روشن و خاموش شدن خود به خودی یخچال می باشد. معمولا اگر یخچال شما به صورت ناگهانی روشن و یا خاموش می شود، احتمالا برد دستگاه شما مشکل دارد. همچنین توجه داشته باشید که در صورت عدم تعمیر به موقع برد، ممکن است که به کمپرسور فشار زیادی وارد شود و نهایتا منجربه خرابی کمپرسور نیز شود.

    اختلال در عملکرد سنسور دما یا ترمیستور
    سنسور دما یا ترمیستور، دمای داخل یخچال را اندازه گیری می کند و به برد اطلاع می دهد و بدین ترتیب سرمای داخل یخچال توسط برد کنترل می شود. زمانی که یخچال شما کار نمی کند، حتی فن ها نیز روشن نمی شوند، احتمالا سنسور دما دچار مشکل شده است. با تغییر دمای داخل یخچال، سوئیچ فعال می شود و برق را به کمپرسور و فن ها ارسال می کند و کمپرسور هوای سرد تولید می کند و فن ها نیز این هوای سرد را به گردش در می آورند. حال اگر چنین اتفاقی نیوفتد، احتمالا سنسور تشخیص دما، دمای واقعی یخچال را به درستی تشخیص نمی دهد و دمای درستی را به برد اعلام نمی کند. در نتیجه بهتر است تا یک بار دستگاه را از برق بکشید و مجدد به برق وصل کنید، اگر مشکل بر طرف نشد، باید سنسور تشخیص دما بررسی شود و سیم های متصل به سنسور و برد نیز بررسی شوند. برای بررسی سنسور می توانید از مولتی متر استفاده کنید. در نهایت اگر سنسور دما و سیم ها سالم بودند، احتمالا برد دچار مشکل شده که نمی تواند متناسب با دمای دریافت شده از سنسور عملیات خنک سازی را انجام دهد و لازم است که برد دستگاه بررسی شود.

    اختلال در عملیات دیفراست یا فرآیند یخ زدایی
    کمپرسور در طول شبانه روز تقریبا می توان گفت که بعد از هر هشت تا ده ساعت کار، به مدت ۲۰ دقیقه تا ۳۰ دقیقه متوقف می شود و سپس شروع به انجام فرآیند یخ زدایی می کند، در این صورت یخ زدگی لوله های اواپراتور توسط المنت ذوب می شوند و بدین ترتیب عملیات خنک سازی به درستی انجام می شود. اگر یخچال شما فرآیند یخ زدایی را انجام ندهد، به اندازه ی کافی سرد نمی شود. المنت در طی فرآیند یخ زدایی، یخ زدگی های روی کویل های اواپراتور را ذوب می کند. بعضی از اواپراتور ها، المنت های مختلفی روی خود دارند. المنت به صورت یک سیم درون لوله آلومینیومی یا شیشه ای می باشد که در زیر لوله های اواپراتور قرار گرفته است. برای بررسی المنت باید یخچال را از برق بکشید و درپوش اواپراتور را از قسمت پشت یخچال خارج کنید. سپس لوله های المنت را می بینید و برای بررسی المنت نیز باید از مولتی متر استفاده کنید.

    اختلال در عملکرد فن کندانسور
    در یخچال های جدید تر برای کندانسور، یک فن نیز تعبیه شده است. فن کندانسور وظیفه ی خنک کردن سیم پیچ کندانسور و خنک کردن آب حاصل از فرآیند یخ زدایی که در ظرف تخلیه جمع می شود، را به عهده دارد. همچنین فن کندانسور باعث خنک کردن کمپرسور نیز می شود. موتور فن کندانسور همزمان با موتور اواپراتور و کمپرسور روشن می شود. کار نکردن موتور فن کندانسور باعث داغ شدن بیش از حد کندانسور می شود. موتور فن کنداسنور در قسمت پایین و پشت یخچال و در نزدیکی های کمپرسور قرار دارد. برای بررسی موتور فن شما باید از حرکت آزادانه پروانه های موتور فن مطمئن باشید و برای جلوگیری از خرابی موتور فن کندانسور، بهتر است تا توسط یک جارو برقی گرد و خاک جمع شده روی فن کندانسور را تمیز کنید. همچنین در صورت خرابی موتور فن باید آن را تعویض کنید. اگر این موارد سالم بودند ولی باز هم موتور فن کار نکرد، احتمالا برد مشکل دارد یا سیم کشی ها معیوب شده اند. زیرا موتور فن کندانسور برای روشن شدن از برد فرمان می گیرد. اگر موتور فن کندانسور کار نکند، می تواند به کمپرسور آسیب وارد شود و باعث خرابی کمپرسور شود.

    اختلال در عملکرد فن اواپراتور
    یکی دیگر از نشانه های خرابی برد الکترونیکی یخچال ساید بای ساید، روشن نشدن فن اواپراتور می باشد. کار نکردن فن اواپراتور ممکن است در اثر خرابی موتور فن یا در اثر خرابی برد اتفاق افتاده باشد. زمانی که کمپرسور کار می کند سیم پیچ اواپراتور خنک می شود و فن اواپراتور در محفظه فریزر شروع به حرکت می کند تا باعث گردش جریان هوای خنک شود. معمولا در صورت حرکت فن اواپراتور شما صدای آن را می شنوید. اما گاهی ممکن است که اطراف فن یخ زده باشد و فن نتواند حرکت کند و یا این که تیغه های فن آسیب دیده باشند و یا شل شده باشند یا خود موتور خراب باشد مثلا سافت موتور آزادانه بچرخد و لازم باشد که موتور فن تعویض گردد یا برق به موتور فن نرسد که در این صورت ممکن است که برد خراب باشد که دستور روشن شدن فن اواپراتور را صادر نکرده و در نتیجه باید برد بررسی شود.

    نمایش کد خطا بر روی صفحه نمایشگر دستگاه
    در یخچال هایی که دارای برد و صفحه نمایش هستند، ایرادات دستگاه در قالب کد خطا نمایش داده می شود. کد های خطا یا ارور ها در یخچال های مختلف متفاوت می باشند و هر علامتی داری یک مفهوم خاص می باشد. در نتیجه برای یافتن معنای کد خطا بهتر است تا به دفترچه راهنمای محصول خود مراجعه کنید و یا با یک سرچ ساده متوجه مفهوم کد خطا شوید. به هر حال یک سری از کد ها هستند که بیانگر وجود مشکل در برد هستند. در این صورت شما متوجه می شوید که برد دستگاه شما مشکل دارد و باید سریعا اقدام به رفع ارور و بر طرف کردن مشکل کنید تا از سوختن برد جلوگیری شود.


    همچنین در صورت نیاز به تعمیرکار یخچال فریزر می توانید با نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی دیبا پشتیبان ایرانیان تماس بگیرید و با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید و مشاوره ی رایگان دریافت کنید و یا این که درخواست خود را مبنی بر ارسال تعمیرکار به محل ، اعلام بفرمایید .
    این مطلب از لینک زیر و از سایت دیبا پشتیبان ایرانیان استخراج شده است ، در صورتی که تمایل دارید می توانید وارد لینک زیر شوید و این مقاله را به طور کامل مطالعه بفرمایید :

    علائم و علت های سوختن برد یخچال ساید بای ساید و نحوه رفع مشکل