1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

بهترین جایگزین های قند

شروع موضوع توسط lunaplateada ‏18/8/22 در انجمن خواص خوراکی ها

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏13/5/22
    ارسال ها:
    9
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    زن
    قند یا شکر چیست ؟
    اکثر ما قند را یک ماده سفید رنگی می شناسیم که با چای و قهوه از آن استفاده می کنیم. اما قند یک کربوهیدرات ساخته شده از کربوهیدرات یک یا دو واحد است که فروکتوز، گلوکز، ساکارز، مالتوز و یا لاکتوز می باشد. شکر هم به صورت طبیعی در اکثر مواد غذایی، حتی در مقادیر کم به صورت های جداگانه و یا ترکیبی موجود است. به طور مثال قند ترکیبی از گلوکز و فروکتوز است و لاکتوزی که در لبنیات موجود است ترکیبی از گلوکز و گالاکتوز می باشد.
    انواع شیرین کننده ها
    شیرین کننده های مصنوعی

    شیرین کننده های مصنوعی، موادی هستند که در مواد غذایی و نوشیدنی ها جایگزین شکر می باشند و ممکن است از مواد طبیعی تولید شوند. شیرین کننده های مصنوعی به دو گروه بزرگ تقسیم می شوند که شامل موارد زیر است.
    1. شیرین کننده مغذی
    2. شیرین کننده غیر مغذی

    موارد مصرف شیرین کننده های مصنوعی
    1. انواع مربا
    2. انواع ژله ها
    3. لبنیات
    4. نوشابه ها و نوشیدنی ها
    5. آب نبات
    6. پودینگ
    7. غذاهای کنسرو شده
    8. مواد غذایی فرآوری شده
    شیرین کننده های طبیعی
    شیرین کننده های طبیعی از مواد طبیعی و بدون هیچ ماده ی افزودنی شیمیایی ساخته شده است. همه قندهای سفید، قهوه ای، پودری و گرانولی تصفیه شده اند ولی بعضی شیرین کننده های طبیعی با مرحله های کمتری در فرآیند تصفیه ساخته می شوند که این باعث از بین نرفتن کامل ویتامین ها، آنزیم ها و املاح و مواد معدنی آن می باشد.

    این موضوع که تولید کنندگان ذرت، شربت ذرت با فروکتوز بالا را به عنوان شیرین کننده طبیعی معرفی کرده اند، صحت ندارد و شربت ذرت از تبدیل گلوکز به فروکتوز در نشاسته ذرت اصلاح شده ژنتیکی تولید می شود. فروکتوز یکی از قندهای ساده می باشد که توسط کبد متابولیزه و سبب افزایش قند خون می شود. این قند با سرعت زیاد باعث ذخیره چربی در کبد می شود و باعث به وجود آمدن کبد چرب خواهد شد.
    موارد شیرین کننده های طبیعی
    1. عسل
    2. توت خشک
    3. مویز
    4. ملاس
    5. خرما
    6. شکر نارگیل
    7. شیره افرا
    8. نکتار آگاو
    9. عصاره برنج قهوه ای
    10. استویا
    بهترین جایگزین قند و شکر چیست؟
    به طور کلی اگر به دنبال جایگزین مناسب برای قند هستید، بهتر است مصرف قند را در رژیم غذایی خود محدود نمایید زیرا تفاوت بین آن ها بسیار ناچیز است. قندهایی با حداقل فرآیند فرآوری شدن تنها دارای ریز مغذی های ناچیزی هستند و طبق مطالعات برتری آنها محدود است.

    می بایست مصرف قند را به 10 درصد از کل کالری دریافتی روزانه خود محدود نمایید و در بهترین حالت این میزان کمتر از 5 درصد می باشد. قند و شکر اضافه شده در رژیم غذایی شامل 6 قاشق چای خوری (25گرم) در روز برای زنان و 9 قاشق چای خوری (36گرم) در روز برای مردان می بایست محدود شود.
    اگرچه شیرین کننده های طبیعی کمتر فرآوری شده اند اما از نظر تغذیه ای تفاوت ناچیزی با قندهای فرآوری شده دارند.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏18/8/22