1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

پیشینه طراحی داخلی

شروع موضوع توسط nimaart ‏18/6/22 در انجمن مهندسی معماری

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏18/6/22
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    آیا تابحال از خود پرسیده‌اید که تاریخچه طراحی داخلی به چه زمانی بر می گردد؟
    مطمئناً ذات هنرمند انسان همراه علاقه مند به هنر بوده است. این علاقه به هنر به شکل های مختلفی نمود یافته است. چه به صورت تزیینات روی ابزار و ظروف یا طرح ریزی و فضاسازی محل زندگی‌اش؛ ما در این مقاله در جستجوی چیستی و ریشه یابی تاریخچه طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی هستیم.
    [​IMG]

    اولین تلاش های انسان برای تزیین محل زندگی اش به پیش از تاریخ باز می گردد. اولین نشانه های این موضوع را می توان در سرپناه های دوران پیش از تاریخ جستجو کرد. انسان عصر سنگی علارغم اینکه بیشتر زمان خودمضغول شکار یا جمع آوری غذا بود، فرصت این را داشت تا خانه خود را با نقاشی هایی از گیاهان، حیوانات یا انسان تزئین کند.

    علاقه انسان به تزیین محل زندگی خود با شکل گیری تمدن های بزرگی همچون مصر، ایران، یونان و ... بیش از گذشته مطرح شد. در این دوره ها با ظهور خاندان های سلطنتی، اعیان و اشراف، فضاسازی خانه، ساختمان های حکومتی یا مذهبی رواج یافت. این امر تا جایی پیش رفت که مجموعه هایی از اصول و قواعد ذهنی شکل گرفت که هر یک از این تمدن ها، حین ساخت هر سرپناه یا فضایی خود را به آن قائل می دانستند و از آن پیروی می نمودند. ما این قواعد را امروزه با نام هایی همچون سبک مصری، سبک یونانی و ... می شناسیم. در این دوره ها هنر و صنعت یک ماهیت یکسان داشته اند. در قرن های بعدی این مقوله ها از یکدیگر تفکیک و شکل و شمایل تازه ای یافتند.

    از اوایل قرن نوزدهم با افول تمدن های بزرگ، دولت های منطقه قدرت یافتند. به همین دلیل در این دوره همزمان با چندن سبک یا سیاق طراحی و ساختمان سازی مواجه هستیم. مثل: سبک نئوکلاسیک، جنبش زیبایی شناختی، جنبش هنر و صنایع دستی، آرت نوو، اکلکتیک و ... طی دو قرن 19 و 20، سبک های متعددی همچون آرت دکو ، آرت نوو ،ویکتوریایی، باهاوس و ... پدید می آمدند و خیلی زود هم از مد می افتادند.

    در قرن بیستم عملکرد به یک جزء کلیدی در طراحی و دکوراسیون داخلی تبدیل شد. زیرا حضور روزافزون مصالح و لوازم خانگی چالش جدیدی را برای طراحان داخلی ایجاد کرد. در این زمان بود که نیاز به وجود متخصصان و افراد حرفه ای در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون که دارای پشتوانه های علمی باشند بیش از پیش مشخص شد. بدین ترتیب طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی به‌عنوان یک رشته و حرفه جدید در جهان شکل گرفت.

    لازم به ذکر است که امروزه «معماری داخلی»، «طراحی داخلی» و «دکوراسیون داخلی» واژگان جدایی هستند که تعاریف و تفکیک های مشخصی از نظر علمی دارند. توصیه می کنیم حتما با کسب اطلاع از « تفاوت معماری داخلی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی » دید عمیق تری نسبت به این واژگان مشابه کسب نمایید.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏18/6/22