1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

ویتامین های مورد نیاز دندان +خواص ویتامین ها

شروع موضوع توسط 1sogand ‏9/4/22 در انجمن رشته پزشکی

  1. داره راه میوفته!

    تاریخ عضویت:
    ‏25/1/22
    ارسال ها:
    24
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    ویتامین های مورد نیاز دندان که امروز قصد داریم در این مقاله به انواع آن بپردازیم، می توان گفت تغذیه مناسب برای کل بدن شما از جمله دندان ها و لثه ها مفید می باشد. با مصرف ویتامین های مناسب از طریق غذا یا مکمل ها، می توانید به محافظت از سلامت دهان و دندان خود کمک کنید. در اینجا ویتامین ضروری برای سلامت دندان ها و لثه های شما آورده شده است.با سایت دکتر مریم محمدی همراه باشید، البته همانطور که می دانید استفاده از نخ دندان و مسواک زدن برای بهداشت دهان و دندان ضروی است.


    [​IMG]

    • کلسیم برای دندان
    اکثر کلسیم بدن در استخوان ها ذخیره می شود و یکی از حیاتی ترین مواد مغذی برای سلامت دهان و دندان، کلسیم است، ماده معدنی که مسئول محکم نگه داشتن استخوان های شماست. مکمل های کلسیم یا مولتی ویتامین های حاوی این ماده مغذی را یک بار در روز مصرف کنید تا مقدار توصیه شده روزانه را برآورده کنید. کلسیم در بسیاری از غذاهای مختلف یافت می شودکلسیم را می توان در محصولات لبنی مانند شیر و پنیر یافت، و ما پیشنهاد می کنیم کلسیم را از پنیر دریافت کنید. این به این دلیل است که پنیر دارای پروتئینی به نام کازئین است که برای ساختن مینای دندان قوی ضروری است.

    [​IMG]

    • ویتامین B
    ویتامینB کمک بسیاری بر فشار روانی و جلوگیری اززخم های آفتی در دهان می شود، نیاسین B-3 و ریبوفلاوین B-2 دو ویتامین به جلوگیری از زخم ها و التهاب دهان کمک می کنند که دو مورد از ویتامین های B ضروری که به سلامت دندان کمک می کنند، که می تواند به پیشگیری و درمان آفت، لثه های ملتهب و همچنین آسیب های داخل دهان کمک کند. لثه های سالم و بافت های نرم موجود در دهان همگی بخشی از حفظ یک لبخند کامل و سالم هستند که برخی از ویتامین های B شامل بادام، اسفناج، حبوبات، گوشت قرمز و محصولات لبنی می باشد.

    [​IMG]

    • فلوراید
    فلوراید معمولا توسط دندانپزشکان و در اکثر خمیردندان ها به عنوان درمانی برای مبارزه با پوسیدگی دندان و لثه استفاده می شود. این ماده معدنی مجدد مینای دندان را تقویت می کند، پوشش بیرونی محافظ دندان که باید به طور منظم تقویت شود و به طور طبیعی در خارج از مطب دندانپزشکی یافت می شود. برای گنجاندن فلوراید بیشتر در رژیم غذایی خود، آب لوله کشی، چای سیاه بنوشید و غذاهای دریایی بیشتری بخورید.

    [​IMG]

    • زینک
    زینک یکی از مواد معدنی کمیاب است که به طور طبیعی در بزاق یافت می شود. ثابت شده است که با رشد باکتری‌ها و پلاک‌ها که می‌توانند دندان‌ها و بافت‌های لثه را خراب کرده و باعث پوسیدگی و بیماری لثه شوند، مبارزه می‌کند. با غذاهایی مانند بادام هندی، گوشت قرمز، تخمه کدو تنبل، کدو حلوایی، صدف، قارچ، شکلات تلخ و حبوبات می توانید اطمینان حاصل کنید که دهان شما تمام زینک مورد نیاز خود را دریافت می کند.

    [​IMG]

    • ویتامین E
    بین ویتامین E و پیشگیری از بیماری لثه ارتباط هایی وجود دارد. این بیشتر به دلیل خواص ضد التهابی ویتامین E است. این ویتامین می تواند به کاهش التهاب در دهان و همچنین کمک به جلوگیری از تورم و اکسیداسیون کمک کند. برای دریافت ویتامین E می توان به جوانه گندم، روغن گیاهی، دانه ها و مغزها، ماهی و آووکادو اشاره کرد.

    [​IMG]

    • ویتامین C
    ویتامین C برای دندان ها و لثه ها مفید است ویتامین C به سالم و قوی ماندن بافت‌های همبند لثه‌ها کمک می‌کند، که دندان‌های شما را در جای خود نگه می‌دارد، به این معنی که کمبود آن می‌تواند منجر به خونریزی لثه و بیماری لثه شود. علاوه بر این، مکمل‌های ویتامین C همچنین سایش دندان‌های فرسایشی را در اوایل کودکی کاهش دادند. شما احتمالاً مقدار زیادی ویتامین C در رژیم غذایی خود دریافت می کنید، زیرا این ویتامین در مرکبات، فلفل، سیب زمینی شیرین، کلم بروکلی، انواع توت ها و کلم پیچ وجود دارد. مکمل ها نیز به طور گسترده در دسترس هستند.

    • ویتامین A
    ویتامین A بهترین ویتامین برای تقویت چشم و پوست است، بلکه برای دهان، به ویژه تولید بزاق شما نیز عالی است. بزاق به تجزیه غذا کمک می کند و همچنین باکتری ها را از بین دندان های شما پاک می کند. ویتامین A را می توانید در میوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ مانند هویج، سیب زمینی شیرین، فلفل دلمه ای، به علاوه ماهی و زرده تخم مرغ پیدا کنید. به عنوان مکمل نیز موجود است.

    [​IMG]

    • ویتامین K
    این ویتامین به مسدود کردن موادی که استخوان شما را تجزیه می کنند کمک می کند. همچنین به بدن شما کمک می کند استئوکلسین، پروتئینی که از استحکام استخوان پشتیبانی می کند، تولید کند. کمبود ویتامین K همچنین می تواند روند بهبودی بدن شما را کند کرده و احتمال خونریزی را افزایش دهد.

    • فسفر
    فسفر مانند ویتامین دی برای جذب کلسیم ضروری است و یکی دیگر از ویتامین های مهم برای سلامت دندان ها است. علاوه بر کلسیم، شما بیش از هر ماده معدنی دیگری در بدن فسفر دارید و بیشتر آن در دندان‌هایتان است. در نگهداری و ترمیم تمام بافت های بدن ضروری است. در واقع فسفر با کلسیم کار می کند تا دندان های شما را قوی نگه دارد.

    فسفر در بسیاری از غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت، تخم مرغ، آجیل، حبوبات و لبنیات وجود دارد. همچنین می توان آن را در غلات کامل، میوه های خشک و حتی نوشابه های گازدار یافت. اکثر مردم به اندازه کافی از این ویتامین در رژیم غذایی معمول خود بدون نیاز به مکمل دریافت می کنند.

    [​IMG]

    • ویتامین D
    بدن برای جذب کلسیم به ویتامین دی نیاز دارد و می توان گفت ویتامین D به عنوان یک ارتباط دهنده عمل می کند و به روده سیگنال می دهد که کلسیم را به جریان خون جذب کند. ویتامین D و کلسیم کافی، استخوان‌ها و دندان‌ها را متراکم‌تر و به مراتب قوی‌تر می‌کند، که به جلوگیری از شکستگی و ترک کمک می‌کند. شما می توانید ویتامین D را در تخم مرغ، ماهی و محصولات لبنی مانند پنیر و شیر غنی شده پیدا کنید.

    نکته:

    فراموش نکنید که در حالی که خوردن یک رژیم غذایی متعادل در حفظ سلامت دهان و دندان شما مهم است، معاینات منظم دندانپزشکی برای اطمینان از سلامت دهان شما تا حد ممکن ضروری است.