1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

هیالورونیک اسید سدیم سالت

شروع موضوع توسط danapharmedco.ir ‏16/12/21 در انجمن مهندسی شیمی

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏15/12/21
    ارسال ها:
    11
    تشکر شده:
    4
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    مواد اولیه آرایشی بهداشتی
    اسید هیالورونیک (به انگلیسی: Hyaluronic Acid - به اختصار HA) نام یک ترکیب شیمیایی آلی است؛ این ترکیب را با نام هیالورونان (Hyaluronan) نیز می‌شناسند و باز مزدوج آن، هیالورونیت نام دارد؛ سدیم هیالورونیت مثالی از باز مزدوج هیالورونیک اسید است.
    اسید هیالورونیک پلیمری تشکیل شده از واحد‌‌‌‌های د-گلولورونیک اسید و ان-استیل گلوکزآمین است. زنجیره‌‌‌‌‌های هیالورونیک اسید می‌توانند شامل ۲۵۰۰۰ واحد یا حتی بیشتر هم باشند و وزن مولکولی این زنجیره‌ها بین ۵۰۰۰ تا ۲۰ میلیون دالتون متغیر است.

    اسید هیالورونیک توسط آنزیمی به نام هیالورونان سنتتاز ساخته می‌شود. انسان حداقل ۳ نوع آنزیم هیالورونان سنتتاز به نام‌‌‌‌‌های HAS2, HAS۱ و HAS۳ دارد.

    آنزیم‌‌‌‌‌های HAS۱ و HAS۲، هیالورونیک اسید‌‌‌‌های با وزن مولکولی بالا تولید می‌کنند، در حالی که HAS۳ سازنده هیالورونیک اسید‌‌‌‌های سبک است. هیالورونیک اسید توسط آنزیمی به نام هیالورونیداز تخریب می‌شود.

    کاربرد این ماده زمانی ارزشمند می‌شود که روی مولکول‌‌‌‌‌های آن عملیات پیوند فضایی مولکولی که به اصطلاح crosslink معروف است صورت پذیرد که تکنولوژی خاص دارد که چند کشور محدود به این تکنولوژی دست یافته‌اند. کلاس لینک کردن این ماده زمان قدرت حفظ رطوبت یا آب را چند برابر می‌کند.



    خاصیت جذب آب اسید سدیم سالت :
    اسید هیالورونیک می‌تواند در مقایسه با حجم خود مقدار بسیار زیادی آب را جذب کرده (هر گرم اسید شش لیتر آب به خود جذب می‌کند)؛ به عنوان مثال ۹۸٪ چشم انسان از آب تشکیل یافته که به وسیلهٔ ۲٪ اسید هیالورونیک در محل متمرکز گشته‌است.

    [​IMG]


    خواص هیالورونیک اسید برای پوست

    هیالورونیک اسید یک هیدروکربن طبیعی و ترکیب شیمیایی آلی است که در ماتریکس خارجی سلول و بافت‌‌‌‌‌های بدن از جمله پوست، استخوان‌ها، چشم و غضروف وجود دارد. این ماده، زمینه‌ ساز بافت همبند پوست است و قوی‌ترین ماده جذب‌ کننده رطوبت و مغذی برای پوست بوده که در بهبود زخم نیز موثر است.

    بدن انسان تقریباً 15 گرم هیالورونیک اسید دارد که در تمام بخش‌‌‌‌‌های بدن موجود است و روزانه یک سوم آن تجزیه شده و سنتز (تجزیه مواد برای تولید ماده یا مواد جدید) می‌گردد.



    کاربرد‌‌‌‌‌های هیالورونیک اسید در درمان‌‌‌‌‌های کلینیکی
    این ماده در داروهایی که برای درمان آرتروز، بی‌اختیاری ادراری، آب مروارید، خشکی چشم و بینی نقش دارند، به کار می‌رود.
    هیالورونیک اسید موجود در استخوان‌ها باعث کاهش درد، سایش، شکستگی و همچنین باعث کاهش علائم و عوارض بیماری‌ آرتریت روماتوئید یا آرتروز می‌شود. تزریق این ماده موجب می‌شود بدن انسان تحریک شده و خودش هیالورونیک اسید بیشتری تولید کند.

    افرادی که به دلیل کاهش تولید اشک یا تبخیر سریع آن مبتلا به خشکی چشم می‌شوند، می‌توانند از لنز‌‌‌‌‌های تماسی یا قطره چشمی که حاوی ماده هیالورونیک اسید هستند استفاده کنند. این ماده به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی و آبرسانی اغلب در جراحی چشم برای کاهش تورم و بهبود زخم مورد استفاده قرار می‌گیرد.



    فواید و مزایای هیالورونیک اسید برای پوست
    هیالورونیک اسید در حفظ رطوبت، ترمیم بافت‌ها و انعطاف پذیری پوست تاثیر گذار است؛ به علاوه مانعی در برابر میکروارگانیسم‌ها است و به رشد و ترمیم کلاژن و الاستین کمک می‌کند. این ماده جایگزین مناسبی برای کاهش حجم برخی از نواحی بدن است که دچار چین و چروک و فرورفتگی شده‌اند.

    به دلیل کاهش تولید کلاژن و الاستین پوست دچار خشکی، پیری، ایجاد چین و چروک و از دست دادن حالت کشسانی بافت خود می‌شود؛ همچنین قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی هم آسیب‌هایی به پوست وارد می‌کند. ماده هیالورونیک اسید موثر در آبرسانی و مرطوب نگه داشتن پوست است و در کاهش عمق چروک‌ها، جوانسازی، استحکام و کشش پوست نقش اساسی دارد.



    اسید هیالورونیک یکی از اجزای مهم غضروف مفصلی است که به صورت پوششی در اطراف هر سلول (کندروسیت) وجود دارد. هنگامی که مونومر‌‌‌‌های آگرکان در حضور HAPLN1 (اسید هیالورونیک و پروتئین پیوند پروتئوگلیکان 1) به هیالورونان متصل می‌شوند، دانه‌‌‌‌های بزرگ و با بار منفی بالا تشکیل می‌شوند. این سنگدانه ها آب را جذب می‌کنند و مسئول انعطاف پذیری غضروف (مقاومت آن در برابر فشار) هستند. وزن مولکولی (اندازه) هیالورونان در غضروف با افزایش سن کاهش می‌یابد، اما مقدار آن افزایش می‌یابد.



    شرکت دانا فارمد با بیش از یک دهه تجربه، به عنوان بزرگترین واردکننده تخصصی انواع مواد اولیه آرایشی بهداشتی و مواد شیمیایی وآزمایشگاهی در ایران شناخته شده است.یکی از مواردی که بازرگانی دانا فارمد را عالی و منحصر به فرد می‌کند مهارت آن در زمینه وارد کردن برند‌‌‌‌‌های خاص است.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏16/12/21
  2. دقیقا سود سوزآور دیجی شیمی همچین خاصیتی داره