1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

انواع چرم بر اساس کیفیت

شروع موضوع توسط kt_leather ‏27/11/21 در انجمن سبک زندگی

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏6/11/21
    ارسال ها:
    2
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    مرد
    انواع چرم بر اساس کیفیت
    [​IMG]
    باید عاشق چرم باشید تا بفهمید تکه های چرم، به تنهایی و به صورت خام هم زیبا و چشم نواز هستند و اما بی تردید جذابیت یک تکه چرم وقتی تبدیل به یک کیف چرم مردانه یا کیف چرم زنانه، دستکش، کمربند و… می شود بی تردید بسیار زیباتر و دلفریب تر خواهد شد.
    چرم بر اساس منشا تولید به دو دسته چرم حلال و چرم حرام تقسیم می شود. در صورتی که چرم از پوست حیوانات حرام گوشت تولید شود چرم حرام و در صورتی که از پوست حیوانات حلال گوشت تهیه شود چرم حلال است.

    معرفی انواع چرم
    اغلب ما بعد از شنیدن اسم چرم، پوست دباغی شده یک گاو به ذهنمان می زند. در واقع تصور عموم این است که فقط از پوست این حیوان می توان چرم تولید کرد. این در حالی است که چرم از پوست حیوانات مختلفی تهیه می شود.
    البته در همه جای جهان بیشتر از پوست گاو و گوسفند برای چرم استفاده می کنند؛ که اخیرا چرم شتر مرغ نیز به جرگه چرم های پر مصرف ارزان قیمت پیوسته است.
    • چرم بوفالو
      از جمله چرم های گاوی بسیار ضخیم است که البته چرم بوفالو کمی خشک و خشن است ولی مقاومت بسیار بالایی دارد.چرم بز در جهان از محبوبیت خوبی برخوردار است؛ زیرا انعطاف پذیری بالایی دارد و بادوام است همچنین نسبت به کیفیتی که دارد قیمت مناسبی نیز دارد. وقتی عملیات دباغی به پایان رسید، چرم های ضخیم تر لایه لایه شده و برش می خورند، به همین دلیل یکی از انواع دسته بندی های چرم؛ دسته بندی بر اساس لایه های چرم و کیفیت این لایه هاست.
    • چرم فول گرین
      در میان انواع چرم ها بالاترین و بهترین کیفیت را دارد. این چرم حاصل از بین بردن مو و سایر مواد اضافی از خارجی ترین لایه پوست حیوانات است. اغلب تکه های چرم فول هیچ آثاری از خرابی و آسیب ندارند. چرم فول گرین چرمی است که با گذر زمان ظاهری جذاب تر و زیباتر پیدا می کند. این نوع چرم جزء گران قیمت ترین انواع چرم موجود است.
    • چرم تاپ گرین
      اگر پوست حیوانات دارای اشکالات سطحی و کوچک باشند که نتوان آنها را به چرم فول گرین تبدیل کرد با کمی پرداخت کاری و کارهای دباغی می توان آن را به چرم تاپ گرین تبدیل کرد. در توضیح بیشتر چرم تاپ گرین باید گفت که این چرم همان چرم فول گرین است که فقط کمی روی آن کار شده است تا کیفیت بهتری داشته باشد. چرم تاپ گرین از پوست گاو و گاومیش تهیه می شود.
    • چرم اصل یا جنیون
      به چرمی گفته میشود که از نظر کیفیت کمی پایین تر از چرم فول گرین قرار دارد ولی یک فرد عادی شاید هرگز به تفاوت میان این دو پی نبرد فقط می توان گفت که چرم جینون به مرور زمان شاید زیبایی و جذابیت اصلی و اولیه خود را از دست بدهد ولی چرم فول گرین با گذر زمان جذاب تر و زیباتر می شود.
    • چرم اسپیلیت
      این نوع چرم از لایه های میانی پوست تهیه می شود. ممکن است این نوع چرم از لایه میانی یا تحتانی اپیدرم باشد؛ به همین دلیل ضعیف و شکننده است، این نوع چرم اغلب دارای ترک های زیادی است؛ البته دباغان برای بالا بردن کیفیت آن کارهای زیادی را روی آن انجام می دهند که سبب افزایش کیفیت و دوام آن می شود. مزیت مهم چرم اسپلیت قیمت مناسب و ارزان بودن آن است.
    • چرم باند شده
      همانطور که از نام این چرم پیداست از به هم چسباندن تکه های باقی مانده چرم های دیگر به دست می آید. به چرم باند شده چرم احیا شده ام می گویند. در این نوع چرم تکه های باقی مانده از چرم های دیگر را ابتدا به شکل خمیر در می آورند سپس طی فرایند خاصی به هم می چسبانند تا یک تکه چرم از آن ها حاصل شود. چرم باند شده در واقع یه نوع چرم است ولی شاید به مرغوبیت چرم یک تکه نباشد. ضمن این که این نوع چرم به مرور دچار فرسایش می شود بنابراین برای تولید لباس یا اکسسوری مناسب نیست. این نوع چرم برای تولید مبلمان یا روکش اتومبیل های لوکس مورد استفاده قرار می گیرد.
    انواع چرم طبیعی که در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد دارای ویژگی های متفاوتی است که بر این اساس به سه دسته تقسیم می شوند.
    1. چرم سبک
    2. چرم نیمه سنگین
    3. چرم سنگین
    چرم سبک
    این چرم از پوست حیواناتی مانند بز، بزغاله، بره و گوسفند به دست می آید؛ چرم سبک نسبت به بقیه چرم ها از ضخامت کمتری برخوردار است. به همین دلیل با این نام شناخته میشود. چرم سبک به دلیل راحتی و سبکی ذاتی خود بیشتر برای تولید دستکش و کلاه و لباس استفاده می شود. چرم سبک از نظر ضخامت بسیار نازک است و سطحی نرم و ظریف دارد. اگر از محصولاتی که دارای چرم سبک هستند استفاده می کنید باید در نگهداری و استفاده از چرم بسیار دقت کنید. نوع نامرغوب این نوع چرم ها برای آستر لباس و کفش و … مورد استفاده قرار می گیرد.

    چرم نیمه سنگین
    از پوست حیواناتی نظیر کروکودیل و شترمرغ به دست می آید و نسبت به بقیه انواع چرم ها از قیمت بالاتری برخوردار است. کمیاب بودن و قیمت بالا و کیفیت خوب این نوع چرم باعث شده است که این چرم برای استفاده در کالاهای لوکس به کار برده شود.

    چرم سنگین
    چرم سنگین بهترین و باکیفیت ترین چرم موجود است. این چرم از پوست گاو، گوساله و شتر به دست می آید. دوام و کیفیت بالایی دارد و نکته جالب درباره این چرم ها این است که این نوع چرم ها با گذر زمان از کیفیت و زیبایی بیشتری برخوردار میشوند. به دلیل این که این نوع چرم ها کیفیت بالایی دارد، بیشتر برای تولید کیف و کفش که در معرض آسیب و فرسایش قرار دارند استفاده میشوند.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏27/11/21