1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

کندانسور چیلر تراکمی

شروع موضوع توسط samanazm ‏5/10/21 در انجمن مهندسی مکانیک

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏21/9/21
    ارسال ها:
    15
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    تمامی دستگاه های تبریدی باید مجهز به کندانسور باشند. از طرفی تمامی چیلرهای تراکمی به طور معمول شامل یک عدد مبدل حرارتی با نام کندانسور چیلر و یک عدد اواپراتور یا تبخیر کننده می شوند. این تجهیزات به همراه کمپرسور، شیر انبساط جریان و مبرد سیکل دائمی سرمایش آب و هوا را برقرار می سازند.

    کندانسور و اواپراتور در سایر دستگاه های سرمایشی و گرمایشی مثل داکت اسپیلت ها، VRF و سایر دستگاه های تبریدی نیز به چشم می خورند.
    اما در خصوص کندانسور چیلر تراکمی می توان گفت این دستگاه دو نوع کاملا متفاوت دارد. کندانسور به عنوان نوعی مبدل حرارتی به انتقال گرما بین مبرد و آب و بین مبرد و هوا وارد عمل می شود. تفاوت این دو نوع کندانسور هم در همین عملکرد است.

    در صورتی که مبرد گرما را به آب بدهد به آن کندانسور چیلر تراکمی آب خنک می گویند و در صورتی که مبرد گرما را به هوا انتقال بدهد به آن کندانسور، کندانسور هوا خنک گفته می شود. در ادامه به معرفی این دو نوع از کندانسورهای چیلر تراکمی پرداخته ایم.

    کندانسور چیلر تراکمی آب خنک
    این نوع از کندانسورها از نوع مبدل حرارتی پوسته و لوله هستند که به آن ها shell and tube هم گفته می شود. نحوه کارکرد این کندانسورها به این گونه است که مبرد داخل لوله هایی که عموما از جنس مس هستند جریان یافته و همچنین آب در اطراف لوله ها نیز جریان پیدا می کند و گرمای مبرد از دیواره لوله ها به آب انتقال پیدا می کند.

    به همین دلیل است که معمولا در کنار این چیلرها دستگاهی به نام برج خنک کننده در کنار چیلر تراکمی آب خنک نصب می شود تا بتواند آب گرم خروجی از کندانسور را خنک کند و به چرخه تبرید بازگرداند. مبرد که به صورت گازی شکل است با دادن گرمای اضافی خود به آب از حالت گازی به شکل مایع تغییر حالت می دهد.

    [​IMG]

    کندانسور چیلر تراکمی هوا خنک
    نوع عملکرد کنداسور هوا خنک کاملا با نوع آب خنک متفاوت است. در کندانسور چیلر تراکمی هوا خنک که معمولا ابعاد بزرگتری هم دارند از مبدل حرارتی هوا خنک استفاده می شود. به این صورت که مبرد در لوله های کندانسور جریان پیدا می کند و هوا از اطراف لوله ها با استفاده از فن دمیده می شود و گرما از سطح بیرونی لوله ها به هوا منتقل می شود.

    [​IMG]

    به دلیل اینکه مبرد به صورت مستقیم و بدون واسطه گرمای اضافه خود را به هوا می دهد، در کندانسور هوا خنک نیازی به برج خنک کننده و آب وجود ندارد. در این کندانسور هم مبرد با دادن گرمای اضافی خود به هوا از حالت گازی به حالت مایع تغییر ماهیت می دهد.