1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

روف تاپ پکیج چیست؟

شروع موضوع توسط soheilfk1 ‏26/6/21 در انجمن مهندسی مکانیک

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏1/5/21
    ارسال ها:
    11
    تشکر شده:
    1
    امتیاز دستاورد:
    3
    روف تاپ پکیج یا پکیج یونیت در واقع یک سیستم ترکیبی تشکیل شده از هواساز و چیلر می باشد که به صورت یک مجموعه یکپارچه و منظم فعالیت می نماید.

    روف تاپ پکیج ها این قابلیت را دارند تا عمل های مختلف سرمایش، گرمایش، تنظیم رطوبت هوا و فیلتراسیون را به صورت گسترده و یکپارچه انجام داده و خدمات مناسب را در اختیار کاربر استفاده کنند قرار دهند.

    از جمله مهمترین اجزای داخلی می توان به مواردی مانند تجهیزات ایجاد رطوبت، کویل آبگرم، انواع مختلف آن کویل ها، چیلر هوا خنک و غیره اشاره نمود

    برای تولید سرمایش با استفاده از روف تاپ پکیج، چیلر تراکمی هوا خنک به کار رفته وارد عمل شده و مورد موجود در سیستم را به قسمت کوی لاوی موجب مبرد یا همان اپراتور هدایت می کند و با توجه به چرخشی که توسط اپراتور ایجاد می گردد هوای مناطق اطراف کاهش داده شده و در نتیجه کاهش دمای هوا ایجاد می گردد.

    در صورتی که قصد تولید گرمایش مورد نظر باشد، لازم است تا از تجهیزاتی مانند موتورخانه و دستگاه پکیج دیواری و غیره کمک گرفته و با استفاده از کل آب گرم و چرخشی که روف تاپ پکیج ایجاد می‌کند دمای هوا را تا حدود مورد نظر را افزایش دهیم.

    روف تاپ پکیج دارای ۳ کانال انتقال دهنده هوا می باشد که یکی از آنها کانال هوایی رفت، دیگری کانال هوای برگشت و آخری کانال هوای تازه نام دارد. از دیگر نام هایی که به روف تاپ پکیج اطلاق می گردد می توان به دستگاه پکیج یونیت نیز اشاره نمود

    ساختمان و طراحی روف تاپ پکیج
    در حالت کلی از دو قسمت عمده و اساسی تشکیل می‌گردد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

    معمولا مدل های مختلف در فضاهای آزاد را در مکانهایی مانند پشت بام ها نصب شده و مورد بهره‌ برداری قرار می‌گیرد و در آنها سه کانال و دریچه تهویه و هوا وجود دارد که یکی از آنها دریچه های هوای سیرکوله شده ساختمان و یا همان درجه هوای برگشتی و دیگری دریچه هوای مطبوع که از دستگاه به سمت قسمت های مختلف ساختمان هدایت می گردد و آخرین دریچه مربوط به دریچه هوای تازه می باشد.

    [​IMG]

    معمولاً مکانیسم عملکرد در یک روف تاپ پکیج به این صورت است که هوای تازه وارد میگردد و با هوای سیرکوله شده ساختمان ادغام شده و بعد از آنکه گرم یا سرد شد و همچنین از فیلترهای تعبیه شده درون دستگاه از دریچه خروجی دستگاه هدایت شده و با کانال و یا میزبان در ساختمان هدایت شده و به اتاق ها و سالن های مختلف درون یک سازه و ساختمان هدایت می گردد.

    همچنین با توجه به اینکه در یک روف تاپ پکیج از سیکل تبرید تراکمی مانند چیلر کولر گازی و غیره استفاده می گردد. سرمایشی که توسط این دستگاه ارائه می شود حالتی بسیار مطبوع و دلچسب داشته و در عین حال با توجه به استفاده از تجهیزات موتورخانه ها و پکیج های گازی و گرمایش آن نیز بسیار عالی مطبوع و دلپذیر خواهد بود و نظر هر کاربری را جلب می نماید

    مهمترین نکات موجود در هنگام خرید و انتخاب یک روف تاپ پکیج
    در حالت کلی زمانی ما قصد خرید و یا انتخاب یک روف تاپ پکیج داریم باید به یک سری نکات ریز و در عین حال حساس توجه کنیم تا یک انتخاب صحیح و گزینه مناسب برای خرید خود بیابیم.

    اولین موردی در هنگام خرید و انتخاب این است که باید توجه به این موضوع باشد که حتما کار انتخاب و خرید پکیج را با استفاده از مشاوره های فرد مجری انجام داده و یا به صورت کامل خرید و انتخاب آن را بر عهده خود فرد مشاور و مجری بگذاریم که در هنگام خرید نیازی نیست زیاد وارد موضوع برندها شده و تمرکز خود را برای آن ها بگذاریم و می تواند در این زمینه به تجربه فرد مشاور و مجری تکیه نمایم

    همچنین در ابتدای پروژه لازم است تا زیرسازی های لازم برای راه اندازی و نصب روف تاپ پکیج به صورت کاملا آماده باشد و به هیچ وجه در خرید نباید گول قیمت های فریبنده و گران را بخوریم و همیشه گرانی یک محصول نشان دهنده کیفیت آن نخواهد بود.

    [​IMG]

    همچنین در هنگام خرید می توان از فروشنده تمامی سوال هایی که در ذهن ما وجود دارد را پرسیده و اطلاعات مناسبی کسب کنیم و همچنین به هیچ وجه نباید به پیمانکار فشار آورد تا سیستم را در کمترین زمان ممکن راه اندازی کند چرا که در صورت انجام این کار ممکن است کیفیت مطلوب و مورد نظر ما حاصل نگردد.

    همچنین در هنگام راه اندازی سیستم اجرای کانال های انتقال برای روف تاپ پکیج بسیار ضروری بوده و باید به آن توجه بسیار ویژه‌ای داشته باشیم.

    مورد آخر این موضوع باشد که به هیچ وجه نباید روف تاپ پکیج را با کولر آبی مقایسه کنیم چرا که تفاوت بسیار زیاد در کیفیت این دو محصول وجود داشته و روف تاپ پکیج یک سیستم مدرن جهت تهویه مطبوع به حساب می‌آید و عملکرد کاملاً متفاوت با کولر آبی ارائه می نماید.

    مهمترین ویژگی های روف تاپ پکیج
    معمولا در ساخت روف تاپ پکیج ها یا همان پکیج یونیت های مختلف از موتور فن های بسیار قوی و با کیفیتی استفاده می شود که میزان صدای آنها در کمترین مقدار ممکن و همچنین مصرف انرژی آنها نیز در حداقل حالت ممکن می باشد.

    همچنین این امکان را دارد تا برای آن کویل بخار و یا الکتریکی نصب کرده و گرمای مطبوع را از این طریق ایجاد نماییم.

    از دیگر از دیگر مزایا و ویژگی‌های مثبت این موضوع می باشد که می‌توان بر روی آن انواع مختلف کمپرسور ها را از نوع اسکرال، اسکرو و سانتریفیوژ به کار برده و از آن نهایت استفاده را در شرایط و موقعیت های خاص ببریم.

    از دیگر مزایا و ویژگی‌های مثبت با توجه به پیشرفته بودن و به روز بودن تکنولوژی به کار رفته در آن این موضوع باشد که می توان از این سیستم گرمایشی و سرمایشی پیشرفته در سیستم مدیریت هوشمند ساختمان نیز بهره ببریم و خدمات بسیار عالی را در جهت سرمایش و گرمایش سازه ها و ساختمان های مختلف ایجاد نماییم
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏26/6/21
    sanazhabibi از این پست تشکر کرده است.