1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

این قل قل خبر ساز. دودی که به چشم همه میرود

شروع موضوع توسط mahdi ‏25/2/21 در انجمن محفل تاپ فرومی ها

  1. داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/11
    ارسال ها:
    59
    تشکر شده:
    127
    امتیاز دستاورد:
    33
    حرفه:
    استاد
    قلیان به لبم ناد علی میگوید
    نی بر دهنم سَیَنجلی میگوید
    آن قلقلکی که در کف قلیان است
    الله و محمد و علی میگوید
    ...........................
    [​IMG]
    حضور جوانان در پاتوق های امروزی با عنوان چایخانه و یا سفره خانه های سنتی موجب شده است که بسیاری از سرمایه گذارن با ورود به این دایره بر توسعه و گسترش این مکان ها با سرعت بیشتری افزوده و همه ساله تعداد جوانان بیشتری را به این اماکن جذب کنند این درحالیست که قلیان پای ثابت اکثر این مراکز تفریحی است.

    به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان آسیب های اجتماعی معتقدند به دلیل کمبود بسیاری از امکانات رفاهی و تفریحی متناسب با روحیات نسل جدید و عدم برنامه ریزی لازم هر روز شاهد رشد قارچ گونه پاتوق هایی با نام چایخانه و مکان هایی برای استعمال دخانیات در سطح شهر ها هستیم.

    در حال حاضر راه اندازی چایخانه های بدون مجوز و خالی از نظارت نه تنها پای جوانان را به وسط کشیده است بلکه برای بسیاری از شهروندان و کسبه در سطح شهر موجب ایجاد مزاحمت و دردسر شده است.

    چرا قلیان ؟

    برای دریافت پاسخ به این سوال که چرا بیشتر جوانان امروزی قلیان و چایخانه را به عنوان گزینه نخست تفریح انتخاب می کنند از تعدادی جوانان در یکی از چایخانه ها نظراتشان را جویا شدیم.

    فاروق در این رابطه گفت: قلیان صرف نظر از لذت، به دلیل جمع کردن افراد هم سن و سال دور هم قابل توجه است.

    وی جمع شدن دور هم و کشیدن قلیان را تفریحی کم هزینه دانست و افزود: به نظر من یک استکان چای، قلیان و کمی زغال و تنباکو ارزان ترین، ساده ترین و در دسترس ترین ابزار تفریح در این شهر است که اوقات فراغت ما را پر می کند.

    مسعود نیز به جای اینکه به سوال ما پاسخ دهد با تمسخر اظهار داشت: اینجا نیاییم کجا برویم؟

    محبوبه یکی از دختران نیز در این رابطه به خبرنگار ما گفت: پارک ها به دلیل تبدیل شدن به پاتوق کارتن خواب ها و معتادان به هیچ وجه محل مناسبی برای نشستن و یا تفریح به خصوص برای دختران محسوب نمی شود.

    وی افزود: از طرفی گرمای هوا در تابستان هم مزید بر علت می شود و لذا بهترین مکان برای دور هم نشستن و چند ساعتی گفت و شنود خارج از محیط خانه، همان محیط سرد و مطمئن چایخانه با پذیرایی مختصر است.

    الناز هم در این رابطه گفت: چایخانه و قلیان تنها بهانه ای برای با هم بودن است.

    وی ادامه داد: در اجتماع به گونه ای برخورد می شود که ورود بانوان به چایخانه وکشیدن قلیان با آداب و قواعد اجتماعی مغایرت دارد و عده ای با ورود بانوان به این مراکز مخالفند اما باید پرسید اگر ما با دوستانمان از همین مکان ها نیز منع شویم کجا باید برویم؟

    امیرحسین نیز حضور در چایخانه و کشیدن قلیان را تنها به دلیل دور شدن از مشکلات شخصی و رفع خستگی عنوان کرد و گفت: وقتی با دوستانم بیرون می آیم چند ساعتی بی خیال همه چیز می شویم
     
  2. داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/11
    ارسال ها:
    59
    تشکر شده:
    127
    امتیاز دستاورد:
    33
    حرفه:
    استاد
    دودی که به چشم همه می رود!

    علی سارانی یکی از کسبه خیابان امیرالمومنین(ع) از جمله کسانی است که با راه اندازی چایخانه ها بدون نظارت ابراز نارضایتی می کند.

    وی در این رابطه گفت: در حال حاضر بسیاری از مغازه ها و حتی زیر زمین برخی از پاساژ ها به چایخانه تبدیل شده است که متاسفانه باقی کسبه در پاساژ باید دود این بی قانونی در چشمشان برود.

    وی افزود: به دلیل ازدیاد دود مشمئز کننده قلیان بسیاری از مشتریان به خصوص خانواده هایی که با کودکان خود به بازار آمده اند سعی می کنند این محل را هر چه زودتر ترک کنند و لذا دود این پدیده در چشم همه می رود.

    وی تاکید کرد: راه اندازی این همه به اصطلاح چایخانه در هر مکان و جمع آوری جوانان در این دخمه ها و پذیرایی از آنها با عامل سرطان بسیار پدیده نامیمون و نامبارکی برای جامعه اسلامی و فرهنگ ما است.

    یک دبیر بازنشسته نیز در این رابطه گفت: وقتی شما یک صنفی را مانند همین چایخانه ها را به طور مثال در هر خیابان بیش از 10 واحد را به آن اختصاص می دهید یعنی این صنف بسیار مورد قبول و پسند جامعه است و در اصل زمینه تبلیغ برای آن را فرهم می کنید.

    وی افزود: وقتی بچه ها و نوجوانان ما در طول خیابان به کرات چشمشان به قلیان و چایخانه و الکی خوشی سایر جوانان دیگر می افتد انتظار دارید چه تصویری در ذهن آنها نقش ببندد؟
     
  3. داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/11
    ارسال ها:
    59
    تشکر شده:
    127
    امتیاز دستاورد:
    33
    حرفه:
    استاد
    90 درصد چایخانه های مجوز ندارند

    رئیس اتحادیه صنف هتل و رستوران داران در پاسخ به رشد قارچ گونه این مکان ها اظهار داشت: هزاران چایخانه در سطح شهر ها وجود دارد که از این تعداد تنها تعداد کمی چایخانه مجوز تاسیس دارند.

    بالغ بر 90 درصد چایخانه های سطح شهر بدون مجوز در حال فعالیت هستند که دلیل این امر نیز عدم همکاری مناسب اداره اماکن و مرکز بهداشت است.

    وی با اشاره به اینکه برای بالغ بر 50 درصد این چایخانه ها پرونده تشکیل شده است ادامه داد: این اتحادیه برای صدور پروانه تاسیس چایخانه نیاز به تاییدیه ادارات اماکن و همچنین مرکز بهداشت دارد و از آنجا که این ادارات بنا به دلایل خود از دادن تاییدیه به این اماکن خودداری می کنند لذا بسیاری از چایخانه ها از مسیر قانونی خارج شده و به صورت غیر قانونی اقدام به تاسیس چایخانه می کنند.

    وی تنها راه کنترل و پیشگیری از آسیب های احتمالی و جلوگیری از رشد فزاینده چایخانه ها را اجرای طرح ساماندهی با همکاری اداره اماکن عنوان کرد و گفت: جمع آوری چایخانه ها در گذشته نیز نتیجه مناسبی نداشته بلکه باید با همکاری مناسب با شهرداری، مرکز بهداشت و اداره اماکن این مرکزا را ساماندهی کرد چرا که با تعطیلی آنها عده زیادی از افراد بیکار شده و نتیجه معکوسی در بر خواهد داشت.

    وی گفت: در حال حاضر با چایخانه هایی که در زیر زمین واقع شده اند برخورد شده و از آنان تعهد محضری مبنی بر عوض کردن مکان گرفته شده است.

    وی تجاری بودن مکان و قرار داشتن در طبقه همکف و عدم همجواری با مدارس دخترانه و آرایشگاه های زنانه را از جمله پیش شرایط های لازم برای صدور پروانه فعالیت عنوان کرد و افزود: ورود افراد زیر 18 سال به این اماکن ممنوع است و با افراد خاطی به طور حتم برخورد می شود.

    وی نبود مکان های تفریحی مناسب برای جوانان را مهم ترین دلیل کشیده شدن جوانان به چایخانه ها و قلیان عنوان کرد و گفت: در صورت ایجادمکان های تمیز، سالم و در خور و شان جوانان می توان با کار فرهنگی آنها را از این مکان ها دور کرد.

    وی گفت: دریافت پروانه فعالیت در این صنف نیاز به تاییدیه اماکن، شهرداری، دارایی و مرکز بهداشت دارد و لذا این اتحادیه در این زمینه به تنهایی تصمیم گیرنده نیست.

    ضرورت ایجاد تفریحات سالم و فرهنگی برای جوانان

    یک آسیب شناس مسائل اجتماعی از جمله دلایل گسترش چایخانه ها و جذب جوانان به این اماکن را نبودمکان ها تفریحی سالم برای قشر جوان عنوان کرد و گفت: با ایجاد امکانات برای تفریحات سالم و فرهنگی می توان جوانان را به سمت سرگرمی های مفید و سازنده سوق داد.

    محمود ضیا سعیدی در گفتگو با مهر اظهار داشت: برگزاری اردوهای سازندگی و عمرانی در روستاها، مسابقات علمی و فرهنگی متناسب با روحیات جوانان، ایجاد پاتوق های فرهنگی برای مطالعه و کتاب خوانی و ایجاد رغبت در جوانان به منظور شرکت در فعالیت های مذهبی از جمله مسائلی است کرد که می توان از طریق آن زمینه ایجاد تفریحات سالم را برای جوانان فراهم کرد.

    این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کمرنگ بودن فعالیت های ورزشی تاثیر مستقیمی در جذب جوانان به این گونه مراکز دارد اضافه کرد: در گذشته وجود زورخانه های سنتی و انجام ورزش های باستانی تعداد زیادی از جوانان را به خود جذب می کرد که علاوه بر ترویج فرهنگ پهلوانی، روحیه جوانمردی را نیز در جوان پرورش می داد اما متاسفانه امروزه تعداد این مراکز کاهش یافته است و فرهنگ پهلوانی رو به فراموشی است.

    وی فعالیت نهادهایی از جمله سازمان جوانان ، ائمه جماعات و برنامه های فرهنگی و مذهبی در مساجد را نیز در این زمینه موثر دانست و گفت: تعطیل کردن چایخانه ها هیچ نتیجه ای در بر نخواهد داشت بلکه مسئولان باید جایگزین مناسبی برای این مکان ها به منظور استفاده قشر جوان فراهم کنند.

    وی کارآفرینی را یک راهکار مناسب در این راستا عنوان کرد و افزود: با آموزش مهارت های فنی و حرفه ای مختلف به جوانان می توان ابزار تفریح، اشتغال و درآمدزایی برای آنها فراهم کرد که این امر بی شک در زندگی آینده جوانان نیز تاثیرگذار خواهد بود.

    ..................................

    [​IMG]

    [​IMG]