1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

دیوار پوش های سه بعدی

شروع موضوع توسط sani03 ‏13/2/21 در انجمن مهندسی معماری

  1. داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏1/9/20
    ارسال ها:
    59
    تشکر شده:
    24
    امتیاز دستاورد:
    8
    جنسیت:
    زن
    دیوار پوش های سه بعدی به تازگی در کشور ما رواج یافته و طراحی بسیار زیبا با تنوع نامحدود رنگی و طرح در فضاهای داخلی ساختمان ایجاد می کند. دیوارپوش سه بعدی با نام تری دی پنل نیز شناخته می شود و عایق بسیار خوبی در برابر حرارت ، رطوبت و صدا است. در ساخت این پوشش می توان از اجناس متعددی مانند چرم مصنوعی ، پی وی سی ، فایبر گلاس و ام دی اف به انتخاب مشتری استفاده کرد.

    با توجه به تنوع طرح و رنگ این دیوار پوش دکوراتیو ، در فضاهای متعددی مانند منزل مسکونی ، اماکن تجاری ، اداری ، فست فود ، کافی شاپ ، نمایشگاه ، تالار عروسی ، سالن ورزشی و… قابلیت استفاده دارد.

    از سوی دیگر این پوشش دیواری کاملا قابل شستشو است و بعد از چند بار شستشو به هیچ وجه زیبایی و درخشندگی اولیه خود را از دست نمی دهد. استفاده از نور پردازی های مناسب نیز می تواند زیبایی آن را دو چندان کنند.

    نکته قابل توجه دیگر در این پوشش دیواری مقاومت بالای آن در برابر ضربه و خش است. به همین دلیل نیز نسبت به بسیاری از انواع دیوار پوش ها مزیت دارد.

    دیوار پوش چرمی
    [​IMG]

    در تهیه این نوع پوشش دیواری از چرم طبیعی و مصنوعی استفاده می شود. با توجه به شکل لوکسی که چرم دارد ، می توان از این پوشش دیواری در لابی هتل ها ، مجتمع های مسکونی ، تجاری و یا سایر فضاهای داخلی استفاده کرد.

    نکته جالب توجه در این دیوار پوش عایق بودن آن در برابر صدا و حریق است. البته در صورتی عایق حریق است که از چرم طبیعی در ساخت آن استفاده شده باشد. با توجه به اینکه این پوشش دیواری از نظر بصری جذابیت زیادی دارد و گیرا است ، بهتر است از آن در قسمت های استفاده شود که نقطه کانونی فضا باشند.

    از جمله این موارد استفاده از انواع دیوار پوش چرمی برای دیوار پشت تلویزیون ، دیوار ناهارخوری و پذیرایی است. از جمله مزایای قابل توجه این پوشش دیواری نصب آسان و تنوع رنگ و طراحی است.

    دیوارپوش چوبی
    [​IMG]

    این پوشش دیواری از جنس چوب و یا مواد مشابه و طرح چوب ساخته می شود. این دیوارپوش برای اکثر فضاها قابل استفاده است و در دکوراسیون های داخلی مختلف گرمی خاصی در فضای ایجاد می کند. البته اجرا و زیرسازی آن کمی زمان بر است.

    علاوه بر این در اجرای این نوع پوشش دیواری باید به فضا و میزان رطوبت و ضربه خوردن به آن هم توجه کرد. پوشش دیواری چوبی که با چوب طبیعی تهیه شده باشد از نظر نگهداری حساسیت بالایی دارند و تنوع رنگی کمی در آن مشاهده می شود. اما در مقابل آن نوع مصنوعی که از ام دی اف و یا جنس کامپوزیت ساخته می شود و طرح چوب است ، حساسیت کمتری دارد.

    انواع دیوار پوش چوبی یا طرح چوب مزایای قابل توجهی دارند. از جمله اینکه وزن سبک ، عمر بالا ، عایق صوتی ، تنوع رنگ و طرح و امکان اجرای آن در فضاهای مختلف برای دکوراسیون های متعدد وجود دارد. نوع دیگر دیوارپوش چوبی ، دیوار پوش پی وی سی است.

    این پوشش جزء مصالح سبک ساختمانی مهم در طراحی دکوراسیون محسوب می شود. مزایایی مانند مقرون به صرفه بودن ، عمر و دوام بالا ، قابلیت بازیافت شدن و گرما بخشیدن به فضا در این دیوارپوش وجود دارد.

    دیوارپوش سنگی
    [​IMG]

    استفاده از سنگ به عنوان عنصری طبیعی می تواند حس و حال خوبی در دکوراسیون داخلی ایجاد کند. دیوار پوش های سنگی نیز در نوع طبیعی و مصنوعی در بازار وجود دارند و با توجه به جنس به چندین نوع سنگ مرمر ، آجری ، سنگ آنتیک یا دکوراتیو ، تراونتن و گرانیت تقسیم می شوند.

    هر کدام از انواع سنگ ، مزایا و معایب خاص خود را دارد. به طور مثال سنگ آنتیک مزایایی مانند تنوع زیاد در طرح ، استفاده در ابعاد مختلف ، جذب صدا ( عایق صدا ) و قیمت مناسب تر نسبت به نمونه های مشابه سنگی دارد. اما در مقابل تمیزی و نظافت آن در برخی قسمت ها و فرورفتگی ها سخت و زمان بر است.

    دیوار پوش شیشه ای
    [​IMG]

    شیشه تنوع رنگی بسیار بالایی دارد و در دو نوع مات و شفاف در بازار موجود است. به همین دلیل می توان از آن به عنوان دیوار پوش در فضاهای داخلی ساختمان استفاده کرد و جذابیت و زیبایی به محیط بخشید. مزایای قابل توجهی مانند وزن کم و سبک ، نشکن بودن ، ضد خش بودن ، قابل شستشو بودن ، نصب سریع و آسان باعث محبوبیت آن می شود.

    از این پوشش دیواری در اماکن اداری و رسمی به وسعت زیاد استفاده می شود؛ زیرا عمر و ماندگاری بالایی دارد و از سوی دیگر ترکیب آن با نور خورشید و یا نورپردازی های مناسب می تواند زیبایی و درخشندگی آن را بیشتر کند.

    انواع دیوار پوش شیشه ای در دسته های اداری ، بهداشتی ( حمام و سرویس بهداشتی ) ، بین کابینتی و فروشگاهی در بازار موجود است. این مسئله نشان دهنده وسعت تنوع طرح و رنگ این نوع پوشش دیواری است.

    آجر های دکوراتیو
    آجر های دکوراتیو یکی از دیوارپوش های محبوب در دکوراسیون داخلی محسوب می شوند. این آجر ها در رنگ های مختلفی تولید می شوند و با توجه به تنوع و دوام بالایی که دارند، قابلیت استفاده در قسمت های مختلف دکوراسیون داخلی را دارند.

    بتن اکسپوز
    [​IMG]

    یکی دیگر از کاربردی ترین انواع دیوار پوش ، بتن اکسپوز است. بتن اکسپوز معمولا به صورت پنل های پیش ساخته مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله ویژگی های بارز این پنل ها ، سطح صاف و سیقلی آن است. این نوع بتن از ترکیب چند ماده شیمیایی مختلف با نسبت های معین تولید می‌شود. در ساخت پنل های پیش ساخته ، سیمان ، آب و ماسه به همراه مواد روان کننده ، پرکننده و مواد پلیمری به کار می‌روند.

    دیوار پوش فومی
    این مدل دیوارپوش با توجه به اینکه طرح و رنگ های محدودی دارد و با وجود سادگی ، زیبایی خاصی در فضای ایجاد می کند. به طور معمول این پوشش دیواری در طرح آجری تهیه می شود و به صورت شیت (پنل) در بازار موجود است. همچنین ضخامت آن به اندازه نیم سانت و به صورت برجسته است و برای نصب آن روی دیوار از چسب استفاده می شود.

    از جمله مزایای قابل توجه این مدل پوشش دیواری مواردی مانند نصب سریع و آسان ، عایق صوتی ، حرارتی و رطوبتی ، قابلیت شستشو با مواد شوینده ، قابلیت استفاده در فضاهای مختلف ، وزن کم و انعطاف پذیری بالا است. اما در مقابل معایبی نیز دارد.

    این دیوار پوش فومی قابلیت رنگ آمیزی ندارد و مقاومت بسیار کمی در مقابل حرارت دارد. همچنین ضربه اجسام تیز و برنده نیز می تواند به آن صدمه وارد کند. به همین دلیل بیشتر جنبه نمایشی و دکوراتیو دارد و نباید در دسترس کودکان آن را نصب کرد.

    آینه
    [​IMG]

    آینه یکی از زیباترین دست ساخته های بشر است. انواع دیوار پوش آینه ای کاربرد زیادی در طراحی دکوراسیون داخلی منزل دارد و زیبایی منحصر به فردی به آن می بخشد. البته وسعت کاربرد این پوشش دیواری فقط به فضای منزل ختم نمی شود؛ بلکه در اماکن متعددی مانند هتل ، تالار ، آرایشگاه ، باشگاه ورزشی ، رستوران ، مرکز خرید ، پاساژ ، سرویس بهداشتی و… می توان از آن استفاده کرد.

    از جمله مزایای این نوع پوشش دیواری این است که به دلیل انعکاس نور باعث بزرگتر نشان دادن فضا می شود و نور محیط را افزایش می دهد. به همین دلیل می توان فضای دکوراسیونن داخلی را زیباتر و بزرگتر نشان دهد. اگر در کنار آن از نورپردازی های مناسب نیز استفاده شود ، زیبایی دکوراسیون داخلی بیشتر خواهد شد.
     
    mj12 از این پست تشکر کرده است.