1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

برای نگهداری از کاغذ چه مواردی را باید رعایت کرد؟

شروع موضوع توسط sani03 ‏13/1/21 در انجمن علوم متفرقه

  1. داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏1/9/20
    ارسال ها:
    59
    تشکر شده:
    24
    امتیاز دستاورد:
    8
    جنسیت:
    زن
    سلولز از مهم ترین ترکیبات کاغذ به شمار می آید. الیاف سلولزی به صورت فشرده و نامنظم داخل یکدیگر قرار گرفته و این ابزار نوشتن را تشکیل می دهند. کاغذ از خمیر کتان ، کنف ، پنبه و … ساخته می شود. از مهم ترین گیاهانی که برای تهیه ی کاغذ استفاده می شوند ، می توان بامبو ، درخت اکالیپتوس ، راش ، شاه بلوط ، صنوبر ، سپیدار و … را نام برد.

    مرغوبیت این کالا به مواد اولیه ای که در ساخت آن به کار رفته است بستگی دارد. درجه ی کیفی کاغذ های مختلف با توجه به نوع مصرف آن ها با هم متفاوت است. انواع مختلف این محصول ، از لحاظ مقاومت ، بهداشتی بودن ، صافی و یکدستی ، ضد آب بودن و کیفیت چاپ روی کاغذ با هم فرق دارند. کاغذ های نامرغوب سطح ناهمواری دارند و عمل نوشتن و چاپ روی آن ها بسیار مشکل است.

    درجه ی شفافیت این کاغذ ها کم بوده و در برابر سوراخ شدن و پارگی مقاومت کمی از خود نشان می دهند. علاوه بر آن در مقابل نور و رطوبت دوام چندانی ندارند. در ادامه می خواهیم به تمامی عوامل آسیب زایی که در پایین آوردن کیفیت کاغذ و تخریب آن نقش دارند بپردازیم و روش های نگهداری کاغذ در کارخانه ها را بیان کنیم.

    رطوبت و دمای نامناسب ، مهم ترین عوامل آسیب زا
    هنگام انبارداری کاغذ و جابجایی کارتن ها به محل دیگر نمی توان از اثرات دما و رطوبت چشم پوشی کرد. از دهه های پیشین نیز بسیاری از متخصصان برای اندازه گیری این دو اثر زیانبار روی ترکیبات کاغذ ، اندازه گیری های زیادی انجام دادند و برای تنظیم دما و رطوبت محیط ، استانداردهایی را تعریف کردند. رطوبت عامل آسیب زایی است که به بافت های کاغذی حمله کرده و عمر کاغذ را کم می کند. به همین دلیل برای نگهداری کاغذ ها ، کتاب ها و اسناد و مدارک مهم ادارات ، باید از شیوه های نگهداری آن ها کاملا آگاه باشیم تا کیفیتشان در طی گذر زمان حفظ شود.

    بدیهی است که رطوبت و دمای محیط روی فرایند های تکمیل و مراحل چاپ روی کارتن ، کاغذ و مقوا های مختلف اثر گذار است. عدم نگهداری کاغذ و در نتیجه رطوبت بیش از حد باعث کیفیت بد چاپ ، ترکیب نادرست رنگ ها و یا چروک شدن کاغذها می شود. این اثرات در شرایط نامساعد دمایی ، نظیر گرما یا سرمای بسیار بالا تشدید می شود.

    استفاده از کاغذ های خیس در دستگاه های فتوکپی ، باعث گیر کردن کاغذ در دستگاه می شود. در چنین شرایطی ، دستگاه قادر به جدا کردن صفحات از یکدیگر نبوده وکاغذ های خروجی چروک می شوند. این موارد می توانند در کارکرد دستگاه کپی اختلال ایجاد کرده و هزینه های بیشتری را به همراه داشته باشند.

    در مقابل اگر میزان رطوبت محیط از یک حد مجاز کم تر باشد ، اثرات نامطلوبی روی کیفیت کاغذ ها باقی می گذارد. پیگیری این موضوع در سرمای شدید هوا از اهمیت بیشتری برخوردار است. در فصول سرد سال سیستم های گرمایشی ، هوای محیط داخل را خشک می کنند.

    خشکی بیش از حد هوا ، الکتریسیته ی ساکن در کاغذ ها ایجاد می کند. لبه های کاغذ چروک می خورد و ممکن است هنگام قرار گرفتن در دستگاه چاپ ، ورقه ها به هم چسبیده باشند. اما در این مواقع راهکار چیست؟ آیا روشی برای تنظیم بخار و رطوبت موجود در هوا وجود دارد؟ اگر می خواهید به پاسخ این سوالات برسید ، در ادامه همراه ما باشید.

    استفاده از دستگاه های تنظیم رطوبت هوا برای نگهداری کاغذ و مقوا
    بسیاری از کارخانه ها برای تنظیم بخار و رطوبت موجود در هوا مجبورند که از دستگاه های رطوبت سنج استفاده کنند. این دستگاه مقدار نم موجود در هوا را اندازه می گیرد. دقت اندازه گیری این وسیله در انواع مختلف آن متفاوت است. بسیاری از مدل های صنعتی رطوبت سنج ، بر اساس بیشترین و کمترین میزان مجاز رطوبت ، تنظیم شده است. به طوری که اگر نم موجود در هوا از حد مجاز خارج شود ، به صورت آلارم از سمت دستگاه اعلام می شود.

    یک ابزار رطوبت گیر ، هوای مرطوب را به سمت داخل می کشد و پس از حذف رطوبت آن ، هوای خشک را به محیط وارد می کند. با از بین رفتن نم موجود در هوا سرد سازی صورت می گیرد. البته عملکرد برخی از رطوبت گیر ها در فرایند نگهداری کاغذ و مقوا ، به صورت پاکسازی رطوبت موجود در هوا توسط مواد جاذب است.

    • اثرات نا مطلوب رطوبت بیش از حد روی کاغذ
    یک کاغذ چروک و موج دار ، هنگام استفاده در دستگاه پرینتر و یا چاپ روی کاغذ ، دردسر های فراوانی ایجاد می کند. اگر میزان رطوبت ورقه های کاغذ از رطوبت محیط کارخانه بیشتر باشد ، لبه های کاغذ جمع می شوند. این مورد بیشتر در فصل زمستان به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی اتفاق می افتد.

    برای جلوگیری از بروز این مشکل و نگهداری کاغذ ها ، باید کاغذ و مقوا در یک مکان گرم و خشک قرار گیرند. لازم است که از بسته بندی های ضد آب نگهداری کاغذ ها استفاده شود. سعی کنید هنگام استفاده از این محصول ، به تعداد مورد نیاز کاغذ خارج شود و بقیه در بسته بندی ضد رطوبت خود باقی بمانند. البته این نکته را مد نظر داشته باشید که انواع مختلف کاغذ با درجه کیفیت های مختلف ، میزان رسانندگی گرمایی متفاوتی دارند و برای رسیدن به یک تعادل دمایی با محیط اطراف به زمان های گوناگونی نیاز دارند.

    از دیگر اثرات نامطلوبی که عدم نگهداری کاغذ و در نتیجه ایجاد رطوبت روی کاغذ ها به جا می گذارد ، هلالی شدن و تا شدن کاغذ است. جوهر روی یک کاغذ مرطوب پخش می شود و انتقال رنگ و نوشته روی آن به درستی صورت نمی گیرد. تصاویر روی کاغذ های خیس محو و تار می افتند و دوتایی می شوند. علاوه بر این ها نم بیش ازحد کاغذ ، پیوند بین الیاف کاغذ را از بین برده و با تغییر شکل فیبر های تشکیل دهنده ی کاغذ ، ابعاد آن را تغییر داده و مشکلات بعدی که کاهش کیفیت در انتقال رنگ است را به همراه خواهد داشت.

    • دمای نامناسب عاملی برای تخریب کاغذ
    علاوه بر رطوبت ، اندازه گیری دما برای یک محیط کارگاه یا کارخانه برای نگه داری کاغذ و مقوا باید بسیار دقیق باشد. گرما و حرارت بالا باعث پیچ دار شدن کاغذ می شود. یکی از متداول ترین ابزار تعیین دما ، ترمومتر است. دقت بالا ، دامنه های اندازه گیری دما ، پاسخ دهی سریع و مقایسه ی همزمان دمای مکان های مختلف ، توسط این ابزار به طور دقیق سنجیده می شود.

    • اثرات منفی نور روی کاغذ
    جذب نور های مرئی و غیر مرئی توسط کاغذ ها ، به مرور زمان باعث تغییر در رنگ و ساختار کاغذ می شود. ترکیبات پلیمری کاغذ ، نور شدید خورشید و دیگر تشعشعات پر انرژی را جذب می کنند. این موضوع باعث پاره شدن زنجیر های مولکولی پلیمر می شود و خواص کاغذ را از لحاظ فیزیکی و شیمیایی تحت تاثیر قرار می دهد.

    عدم نگهداری کاغذ موجب کاهش شفافیت و مقاومت کاغذ در برابر پارگی و سوراخ شدن می شود . استفاده از لامپ های تنگستن و مهتابی در محیط کارخانه شدیدا به کاغذ آسیب رسانده و به مرور بافت کاغذ را از بین می برد. بهترین منابع نوری برای محیطی که کاغذ در آن ها نگهداری می شود ، لامپ های ال ای دی هستند.

    • حضور گرد و غبار و پوسیدگی کاغذ
    گرد و غبار نسبت به دیگر عوامل نور ، گرما و رطوبت ، اثر گذاری کمتری در تخریب کاغذ دارد. اما نمی توان از تاثیرات منفی این عامل در روند نگهداری کاغذ و مقوا غافل شد.

    برای نگهداری کاغذ در کارخانه ها ، چه موارد دیگری را باید رعایت کرد؟
    هنگام جابجایی کاغذ ها از دستکش تمیز استفاده کنید. دست کثیف ، لکه های روغن و چربی را روی کاغذ به جا می گذارد. ممکن است آفات و حشرات موذی مثل سوسک ، موش و … از کاغذ ها به عنوان خوراکی و محل سکونت خود استفاده کنند. به همین دلیل باید راهکار هایی برای حل این مشکل پیدا کنید. اگر تعداد بسته هایی که روی هم چیده می شوند از حد مجاز فراتر رود ، به کارتن های زیرین فشار وارد می شود و در کاغذ و مقوا خمیدگی به وجود می آورد.