1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

۶ علت درد هنگام دفع مدفوع که باید حتما درمان شوند

شروع موضوع توسط bijanabedian ‏6/1/21 در انجمن پزشکی سلامت

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏12/5/20
    ارسال ها:
    10
    تشکر شده:
    2
    امتیاز دستاورد:
    3
    [​IMG]

    اگر شما هم جزو کسانی هستید که عمل دفع و اجابت مزاج برایتان آزاردهنده و دردناک است و علت درد هنگام دفع مدفوع را نمی‌دانید، در این مقاله با ما همراه باشید. درد هنگام مدفوع یکی از مشکلاتی است که بخصوص در میان زنان بیشتر دیده می‌شود و اکثر افراد از عنوان آن خجالت می‌کشند.
    درد هنگام دفع مدفوع اگر خفیف باشد و گاها احساس شود چندان غیر طبیعی نیست اما وقتی این درد خیلی شدید باشد و به صورت پایدار احساس شود، باید برای تشخیص علت به پزشک مراجعه کنید.
    دلایل درد هنگام دفع مدفوع چیست؟
    دلایل گوناگونی برای بروز این عارضه وجود دارد که در صورت عدم درمان ممکن است باعث ایجاد عوارض جدی شود. ما در ادامه برخی از شایع ترین دلایل بروز این عارضه را بررسی خواهیم کرد:
    یبوست
    یبوست یکی از مشکلات شایع گوارشی است و افرادی که به این عارضه دچارند معمولا اجابت مزاج سختی دارند. فشار زیادی که در زمان یبوست و خشکی مدفوع به مقعد وارد می‌شود می تواند علت درد هنگام دفع مدفوع را باشد. اگر یبوست ادامه دار شود، مزمن شده و عوارضی مثل شقاق و یبوست را به همراه دارد. در زمان ابتلا به این عارضه سعی کنید با مصرف فیبر و مایعات کافی آن را برطرف کنید.
    عفونت
    یکی دیگر از علل درد هنگام مدفوع می تواند یبوست باشد. عفونت هایی که در روده ایجاد میشوند معمولا در زمان محدودی (بین یک تا دو هفته) از بین می روند. در صورتیکه علائم و نشانه های شما بهبود نیافت باید نیاز به مراقبت های پزشکی خواهید داشت.
    شقاق یا فیشر مقعد
    شقاق یا همان زخم مقعدی به دلیل ایجاد فشار بیش از حد در ناحیه مقعد اتفاق می‌افتد و علائم آزاردهنده ای ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید علت درد هنگام دفع مدفوع شقاق است یا نه باید سایر علائمتان هم بررسی کنید.
    احساس خارش و سوزش در زمان دفع مدفوع، مشاهده خون روی مدفوع یا دستمال، بیرون زدگی یا برجستگی در پوست مقعد سایر نشانه‌های شقاق مقعدی هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند. البته تشخیص قطعی را به عهده پزشک بگذارید چون علائم شقاق و بواسیر گاهی خیلی به هم نزدیک هستند و ممکن است تشخیص شما درست نباشد. بعد از تایید بیماری توسط پزشک کارهایی که باید برای درمان شقاق انجام دهید برایتان تجویز می‌شود.
    بواسیر یا هموروئید
    بیماری بواسیر یا هموروئید که یک عارضه بسیار شایع است به معنی ایجاد تورم و التهاب در رگهای دیواره مقعد است. عروق مقعدی بسیار حساس هستند و وقتی فشار زیادی به آنها وارد شود دچار تورم، التهاب و آسیب می‌شوند.
    البته هموروئید داخلی گاهی بدون هیچ نشانه ایست و افراد متوجه آن نمی شوند اما بواسیر خارجی علائم شدیدتری ایجاد می‌کند و می تواند علت درد هنگام دفع مدفوع باشد.
    البته باز هم باید علائم دیگری که بیمار تجربه می‌کند بررسی شود. نشانه های دیگر بواسیر شامل خارش مقعد، بیرون زدگی و تورم، خروج ترشحات مخاطی و خونریزی است که اگر با درد هنگام مدفوع همراه شود احتمال مبتلا شدن به هموروئید زیاد است.
    برای درمان بواسیر روش‌های زیادی وجود دارد که با توجه به نوع و گرید بیماری‌تان بهترین روش توسط پزشک برای شما تجویز می‌شود.
    بیماری های التهابی روده
    التهاب روده و مجرای گوارشی که با نام IBD هم شناخته می‌شود ممکن است علت درد شکم هنگام دفع مدفوع باشد. این عارضه شامل کولیت اولسراتیو، کرون و سندروم روده تحریک پذیر است و شایع ترین علائم آن شامل اسهال، احساس تپش در معده، احساس خستگی، کاهش وزن بدون دلیل و وجود خون در مدفوع است.