1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

انواع كارتن بسته بندي مواد غذايي +توضیح

شروع موضوع توسط sani03 ‏20/12/20 در انجمن علوم متفرقه

  1. داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏1/9/20
    ارسال ها:
    59
    تشکر شده:
    24
    امتیاز دستاورد:
    8
    جنسیت:
    زن
    انواع مختلفي از كارتن بسته بندي مواد غذايي وجود دارد كه بسته به نوع محصولات از يكي از آنها استفاده مي كنند. در اين مقاله با ما همراه باشيد تا كارتن مواد غذايي ، انواع آن و مزاياي بسته بندي اصولي مواد خوراكي بيشتر بدانيد. پس تا پايان با ما همراه باشيد.

    اصول بسته بندي مواد غذايي
    با توجه به حساسيت هايي كه ذكر شد، بسته بندي مواد غذايي بايد با اصول خاص آن انجام پذيرد. اما چه اصولي در بسته بندي اين مواد وجود دارد؟

    • جلوگيري از فاسد شدن
    يكي از مهم ترين مسائلي كه بسته بندي مواد خوراكي را از ساير مواد و محصولات متمايز مي كند، بحث فاسد شدن آنها است. طبيعي است كه محصولات غذايي از قبيل ماست، كره، شير، دوغ؛ آبميوه و حتي مواد خوراكي خشك در برابر برخي تغييرات دمايي حساس بوده و به مرور فاسد مي شوند.

    نور و گرماي مستقيم دو دليل اصلي از بين رفتن و فاسد شدن مواد غذايي محسوب مي شوند كه كارتن بسته بندي مواد غذايي تا حد قابل توجهي از آن جلوگيري مي كند.

    • خلاقيت و زيبايي
    مواد غذايي براي فروش بيشتر نياز به بسته بندي شكيل، زيبا و البته خلاقانه دارند. با يك بسته بندي معمولي كه براي محصولات و قطعات صنعتي به كار مي رود، نمي توان انتظار فروش زياد را از محصولات غذايي داشت. معمولا در بسته بندي مناسب مواد غذايي دست به طراحي متناسب با محصول مي زنند كه قطعا شما نيز روزانه انواع اين طرح ها را مشاهده كرده ايد. زيبايي كارتن مواد غذايي نقش زيادي در ميزان فروش آن و جذب مخاطبان دارد.

    • قابليت باز شدن آسان
    يكي ديگر از اصول و نكاتي كه بايد در بسته بندي صحيح مورد توجه قرار گيرد، بحث قابليت باز شدن صحيح و آسان آن است. واقعيت آن است كه در حال حاضر بسياري از مواد غذايي و غيرخوراكي وجود دارند كه افراد در باز كردن آنها به مشكل برمي خورند. بنابراين در بسته بندي صحيح و مناسب مواد غذايي حتما نياز است كه به اين نكته توجه كافي شود. در اين خصوص مي توان به باز كردن شيرهاي پاكتي اشاره كرد كه در آن تلاش شده راحتي مشتريان در نظر گرفته شود.

    • جابجايي آسان
    بحث قابليت جابجايي آسان همواره يكي از نكات مهم در بسته بندي محصولات خصوصا مواد خوراكي بوده است. كارتن بسته بندي مواد غذايي بايد به گونه اي باشد كه افراد بتوانند به خوبي آن را جابجا كرده و مشكلي در اين خصوص نداشته باشند. ضمن آنكه نياز است به گونه اي طراحي شود كه در كاميون هاي حمل بار يا در داخل بسته بندي هاي بزرگتر به خوبي جاي گيرد.

    • نشان دهنده ويژگي هاي محصول
    در هر نوع بسته بندي تلاش مي شود تا ويژگي ها و مشخصات مختلف محصول بر روي آن نمايش داده شود. اين كار باعث مي شود تا مشتريان با اطلاعات بيشتري دست به انتخاب بزنند. اين مساله در بسته بندي مواد غذايي اتفاقا از اهميت بيشتري نيز برخوردار است. چرا كه غالبا مردم در خصوص برخي اطلاعات مواد خوراكي حساس هستند. به عنوان مثال، مشتريان بايد بدانند كه يك محصول لبني پرچرب بوده يا كم چرب است.

    همچنين آنها بايد در خصوص تازه يا يخ زده بودن برخي محصولات كسب اطلاع كنند. اين موارد در كنار برخي اطلاعات از قبيل تاريخ توليد و انقضاء از مهم ترين اطلاعاتي هستند كه بايد بر روي كارتن مواد غذايي قيد شوند.

    كاهش ضايعات مواد غذايي
    يكي ديگر از نكات مهم در اين خصوص مربوط به كاهش دادن ضايعات مواد غذايي است. چنان چه يك بسته بندي به صورت اصولي طراحي شده باشد، اثري از ضايعات مواد غذايي بعد از مصرف كردن ديده نمي شود. اين در حالي است كه بسته بندي برخي محصولات به گونه اي بوده كه نمي توان از تمامي محصول موجود در داخل بسته بندي استفاده كرد. بدين ترتيب بخشي از آن هدر خواهد رفت كه يك بسته بندي اصولي نبايد اينگونه باشد.

    ما به اصول مهم در بسته بندي مواد خوراكي اشاره كرديم. اما قطعا نكات ديگري در اين خصوص وجود دارد كه بايد در نظر گرفته شود. توجه كنيد كه طيف مختلفي از مواد غذايي نياز به بسته بندي دارند كه براي هر كدام از آنها بايد يك نوع بسته بندي خاص را در نظر گرفت.

    به عنوان مثال، محصولات لبني به گونه اي هستند كه نياز به كارتن مخصوص دارند و نمي توان از كارتن عادي براي بسته بندي آنها استفاده كرد. اين در حالي است كه در بسته بندي مواد غذايي خشكبار مي توان از كارتن عادي نيز استفاده كرد.

    انواع كارتن بسته بندي مواد غذايي
    معمولا هر دسته از محصولات غذايي نياز به بسته بندي مخصوص خود دارند. به عنوان مثال، ادويه جات غالبا به روش خاص خود و با استفاده از كارتن هاي يك لايه يا حتي نايلون بسته بندي مي شوند. اين در حالي است كه مواد غذايي فاسد شدني نياز به كارتن مخصوص به خود دارند. ما در ادامه به مهم ترين كارتن هاي مورد استفاده در بسته بندي مواد غذايي اشاره مي كنيم.

    • كارتن آسپتيك
    اين نوع كارتن را مي توان اصلي ترين كارتن براي مواد غذايي محسوب كرد. اين كارتن از چندين لايه تشكيل شده كه شامل پلي اتيلن، آلومينيوم و مواد ديگر است. كارتن آسپتيك بيشتر براي بسته بندي مواد خوراكي مايع مورد استفاده قرار مي گيرد كه از جمله آنها مي توان به دوغ و آبميوه ها اشاره كرد. اين كارتن از محصولات داخل بسته بندي در برابر نور، رطوبت، باكتري و موارد ديگر محافظت مي كند.

    • كارتن تاشو
    از كارتن تاشو بيشتري براي بسته بندي سفارشات غذايي استفاده مي كنند. احتمالا شما هم بارها كارتن بسته بندي پيتزا را مشاهده كرده ايد كه معمولا از اين نوع كارتن ها استفاده مي كنند. از مزاياي آن مي توان به باز و بسته كردن آسان و راحت اشاره كرد.

    • كارتن بوش
    كارتن بوش نيز نقش زيادي در سالم ماندن مواد درون بسته بندي ايفا مي كند. از اين كارتن بيشتر براي بسته بندي مواد نيمه جامد و همچنين مايعات استفاده مي كنند. با اين حال، كاربردهاي ديگري نيز دارد.

    • كارتن تخم مرغ
    اين كارتن نيز همانگونه كه از نام آن مشخص است بيشتر براي بسته بندي تخم مرغ كاربرد دارد. هر چند كه جنس و كيفيت آن مي تواند متغير باشد. معمولا از كارتن تخم مرغ در برخي موارد و مصارف ديگر نيز استفاده خواهد شد.

    • كارتن عادي
    كارتن عادي را مي توان يكي از پرمصرف ترين كارتن ها در صنعت بسته بندي دانست كه علاوه بر مواد غذايي در بسته بندي محصولات ديگر نيز مورد استفاده قرار مي گيرد. از كارتن عادي معمولا براي بسته بندي خشكبار مختلف از جمله ماكاروني، رشته و امثال آنها استفاده مي كنند. با اين حال، براي مواد غذايي فاسدشدني نيز كاربرد دارد.
     
    m naizar از این پست تشکر کرده است.
  2. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏26/2/22
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    مرد
    سلام، من میخوام برای فروشگاهم دستگاه بسته بندی مواد غذایی آماده و نیمه آماده بگیرم اما نمیدونم چه مدل دستگاهی باید بگیرم که هم برای مثلا کتاب و... بتونم استفاده کنم هم محصولات غذایی. میتونید منو راهنمایی کنید.
    ممنونم
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏26/2/22