1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

دستگاه تصفيه هوا براي كرونا

شروع موضوع توسط goodarzi71 ‏5/12/20 در انجمن مقالات آموزشی

  1. داره راه میوفته!

    تاریخ عضویت:
    ‏19/10/20
    ارسال ها:
    35
    تشکر شده:
    2
    امتیاز دستاورد:
    8
    جنسیت:
    زن
    با فرا رسيدن زمستان فصل سرما و افزايش انواع آلاينده ها در هواي شهرهاي بزرگ و ايجاد وارونگي دمايي، آلرژي هايي مانند خارش چشم، تنگي نفس، سوزش و آبريزش بيني، سرماخوردگي و آنفولانزا آغاز مي گردد و شيوع كرونا افزايش مي يابد.

    همچنين آلودگي هوا با سخت‌كردن ديواره سرخ رگ‌ها سبب افزايش فشار خون مي شود كه در سالمندان و افرادي كه داراي فشار خون بالا هستند مي تواند تپش قلب و سكته‌هاي قلبي و مغزي را سبب شود. علاوه بر موارد ذكر شده ويروس كرونا كه يك بيماري تنفسي مي باشد نيز بر سراسر جهان سايه افكنده و به بزرگترين دغدغه ي انسان در اين روزها تبديل شده است كه طبق پيش بيني ها در فصل زمستان اوج مي گيرد. يكي از راه هاي مقابله با اين ويروس ها و مي توان گفت بهترين راه حل، استفاده از دستگاه تصفيه هوا در منازل و ادارات مي باشد.

    [​IMG]

    دستگاه تصفيه هوا ، با از بين بردن ذرات آلاينده مانند گرد و غبار، گرده، موي حيوانات خانگي، كپك ها، باكتري‌ها، قارچ‌ها، ويروس ها، بوهاي نامطبوع و بوي سيگار، مي تواند هوايي پاك، سالم و عاري از هر نوع آلاينده را در محيط اطراف شما ايجاد كند. با توجه به شيوع بيماري كرونا و اهميت آن در اين روزها، در اين مقاله به تاثير استفاده از دستگاه تصفيه هوا و روش هاي فيلتراسيون هوا براي مقابله با كرونا ويروس پرداخته ايم.

    استفاده از هر نوع دستگاه تصفيه هوا براي مقابله با كرونا ويروس مناسب نيست. امكانات يك دستگاه تصفيه هوا كه براي مقابله با ويروس كرونا مناسب مي باشد عبارت است از : سيستم فيلتراسيون هپا، لامپ uv ، سيستم يونيزاسيون و سيستم پلاسما كه همه انواع دستگاه هاي تصفيه هوا اين امكانات را با هم ندارند.

    فيلتر هپا براي مقابله با كرونا
    در سيستم فيلتراسيون هپا با توجه به گريد هپا يا اولپاي مورد استفاده در فيلتر، ذرات با ابعاد بزرگتر از 0.1 ميكرون اجازه عبور ندارند. در حاليكه سايز ويروس كرونا از 0.06 تا 0.14 ميكرون است و به طور متوسط سايز 0.125 براي ويروس كرونا مطرح است كه عمده ويروس موجود در هوا در منافذ فيلتر هپا گرفتار مي‌شوند.

    گريد فيلترهاي هپا از 14H تا 10 H و گريد فيلترهاي اولپا از 17u تا 15u.

    به‌طور مقايسه‌اي نفوذ پذيري ذرات در فيلتر هپا ۵۵ برابر فيلترهاي اولپا است.

    فيلتر هپا و اولپا براي از بين بردن ويروس آنفولانزا A زير گروه‏H1N1 با ابعاد 1.2 تا 0.08 ميكرون نيز مناسب است.

    لامپ uv براي از بين بردن كرونا ويروس
    لامپ uv يا همان فرابنفش Ultraviolet كه براي توليد آن از لامپ سياه يا لامپ بخار جيوه استفاده مي شود. براي از بين بردن ويروس، باكتري، قارچ، ميكروب و ساير آلاينده ها و همچنين براي ضدعفوني آب، مواد خوراكي، تجهيزات پزشكي، لوازم صنعتي و ... استفاده مي شود.

    سيستم يونيزاسيون دستگاه تصفيه هوا براي از بين بردن كرونا
    اين سيستم براي افرادي كه از آلرژي، آسم و يا بيماري‌هاي ريوي رنج مي‌برند بسيار مناسب است. عملكرد آن به گونه‌اي است كه يون هاي منفي به وسيله الكتريسيته با ولتاژ بالا توليد شده و ذرات موجود در هوا قابليت جذب پيدا مي‌كنند و آلودگي ها را به خود جذب مي كنند. در نتيجه سنگين شده براي كف و ديواره ها مي نشينند بعضي دستگاه هاي تصفيه هوا قابليت توليد يون مثبت را در كنار يون منفي دارند كه سبب جذب تمامي آلاينده ها اعم از منفي و مثبت مي شوند.
    يونيزه سازي هوا سبب نشاط، شادابي، كاهش بي خوابي، خستگي و بهبود ميگرن نيز مي شود.

    تصفيه هوا به روش پلاسما براي نابودي كرونا
    سيستم يون پلاسما كلاستر كه همان سيستم پيشرفته يونيزاسيون است به گونه‌اي كه با انتشار يونهاي مثبت و منفي آلودگي‌ها را جذب مي‌كند و از بين مي‌برد. به سيستم پلاسما كلاستر اصطلاحاً NPI گفته مي‌شود. در فضايي مانند جنگل كه احساس طراوت مي كنيد تعداد يون هاي مثبت و منفي يكسان و بالا هستند اما در محيط هاي شهري و صنعتي ميزان يون ها به شدت كاهش مي‌يابد و تناسب آن ها به هم مي‌خورد.


    ميزان هوادهي دستگاه تصفيه هوا
    استاندارد انتخاب دستگاه تصفيه هوا براي يك محيط به اينگونه است كه فن دستگاه بايد قدرت هوادهي به ميزان ۴ تا ۵ برابر حجم هواي محيط را در ساعت داشته باشد. براي مثال يك دستگاه تصفيه كننده هوا كه داراي ۴۰۰ متر مكعب بر ساعت هوادهي است براي فضاي با متراژ تا 40 و ارتفاع سقف نرمال 2.5 متر مناسب است. به نرخ توليد هواي پاك به ازاي حجم محيط CDAR گفته مي‌شود در واقع عدد CDAR نبايد كمتر از ۳ يا ۴ باشد.

    منبع : بامين تهويه
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏5/12/20