1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

نحوه تعویض روغن گیربکس ماشین

شروع موضوع توسط sahariM ‏21/10/20 در انجمن خودرو

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏7/11/16
    ارسال ها:
    7
    تشکر شده:
    7
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    زن
    به منظور افزایش طول عمر گیربکس خودرو، باید به طور منظم روغن گیربکس یا جعبه دنده را عوض کنید. گاهی هر 30000 تا 60000 مایل و گاهی بیشتر... در غیر این صورت عمر جعبه دنده به پایان می رسد و در نتیجه سرعت خودرو کاهش می یابد و پشت چراغ راهنمایی خاموش می کند.



    مرحله مقدماتی
    [​IMG]

    1-ابتدا با استفاده از چوب ژرفاسنج، سطح روغن گیربکس را اندازه گیری کنید! روغن گیربکس اتوماتیک (ATF) ، روغنی ست که در وسایل نقلیه با جعبه دنده اتوماتیک یا خودکار بکار می رود. این روغن به رنگ قرمز یا سبز می باشد و تشخیص آن از سایر روغن های ماشین ساده است. در اغلب وسایل نقلیه، میتوانید هنگامی که ماشین روشن است، سطح روغن جعبه دنده را چک کنید. از ضرر زیاد بودن روغن گیربکس چه میدانید؟ اگر سطح روغن پایین باشد، ولی ظاهر آن شفاف به نظر برسد، کافیست آن را پر کنید. اما اگر روغن تغییر رنگ داده و کثیف به نظر می آید، باید آن را عوض کنید. در صورتی که 30 تا 60 هزار مایل پیموده اید ، بدون توجه به شفافیت یا کدر بودن روغن، باید برای تعویض اقدام کنید. برای اطلاع از عواقب زیاد بودن روغن گیربکس این مقاله را بخ

    2-وسیله نقلیه را به کمک جک بالا ببرید! با استفاده از جک ، مطمئن شوید که فضای کافی زیر خودرو دارید . همیشه ماشین را روی سطح صاف و هموار پارک کنید تا به هنگام جک زدن خودرو جابجا نشود و ایمن باشد.

    3-مخزن روغن گیربکس را پیدا کنید! مخزن با شش تا هشت به پایین جعبه دنده متصل شده، پس باید به زیر خودرو بروید تا بتوانید جای آن را پیدا کنید. در اتومبیل های دیفرانسیل جلو، جعبه دنده زیر موتور قرار دارد و در اتومبیل های دیفرانسیل عقب، زیر کنسول مرکزی می باشد. در برخی از خودروها، مخزن روغن گیربکس دارای یک درب تخلیله می باشد که با باز کردن آن داخل یک ظرف، میتوانید به راحتی روغن را تخلیه کنید. اما در برخی وسایل نقلیه، باید کلا مخزن را جدا کنید.



    تخلیه روغن
    [​IMG]

    1-یک ظرف زیر سوراخ تخلیه قرار دهید! یک ظرف نسبتا بزرگ برای تخلیه روغن گیربکس، زیر سوراخ تخلیه مخزن قرار دهید. میتوانید از ظروف پلاستیکی ارزان استفاده کنید. در صورتی که مخزن روغن دارای سوراخ تخلیه نیست، کار شما کمی سخت خواهد شد. کافیست پیچ های مخزن را باز کنید و یک ظرف عریض تر زیر مخزن قرار دهید تا روغن داخل آن بریزد.

    2-روغن را تخلیه کنید! برای تخلیه روغن باید پیچ ها را باز کنید و آن را بیرون بیاورید تا روغن داخل ظرف بریزد. ممکن است دست های شما روغنی شود، پس بهتر است صورت و سینه خود را کنار بکشید تا بدتر نشود. ظرف را زیر مخزن قرار دهید، درب تخلیه را باز کنید و کنار بروید تا روغن خالی شود.

    3-روغن تخلیه شده را بررسی کنید! اغلب مخزن های گیربکس خودکار دارای یک آهنربا می باشد که تراشه های فلزی که بر اثر اصطکاک قطعات بوجود آمده را جمع می کند. این تراشه های فلزی نشان دهنده ی سایش دنده هاست. ولی اگر چیزی غیر از آن داخل روغن بود عادی نیست. این قطعات را به مکانیک نشان دهید و در صورت نیاز جعبه دنده را تعمیر کنید. نزدیک 50 درصد روغن پس از تخلیه، داخل جعبه دنده خواهد ماند. برای تخلیه روغن باقی مانده، از یک متخصص کمک بگیرید.



    تعویض روغن
    [​IMG]

    1-واشرها و فیلترهای روغن گیربکس را بررسی کنید! هنگام تعویض روغن ، بهتر است واشرها و فیلترهای آن را بررسی کنید و در صورت نیاز تعویض کنید. همیشه لزومی ندارد این فیلترها عوض شود ولی در صورت شکستگی یا نشتی باید آن را عوض کنید.

    2-روغن گیربکس جدید را اضافه کنید! روغن جعبه دنده انواع مختلفی دارد و شما باید با توجه به دفترچه راهنمای خودرو انتخاب کنید. در اغلب وسایل نقلیه ، روغن گیربکس از درب ورودی ژرفاسنج عوض می شود. در برخی موارد باید از یک قیف استفاده کنید.

    3-ماشین را روشن کنید و اجازه دهید چند دقیقه روشن بماند! سطح روغن را چک کنید. اگر سطح روغن پایین باشد، روغن بیشتری اضافه کنید. نباید روغن از مخزن سرریز شود. سطح روغن در برخی خودروها باید هنگام پارک چک شود و برخی دیگر هنگام روشن شدن.

    4-روغن تخلیه شده را در محیط زیست رها نکنید! این روغن به شدت مضر می باشد و باید در صورت تماس با دست و صورت ، فورا آن را بشویید. از مکانیکی ها پرس و جو کنید و روغن را مکان مناسب تخلیه کنید.
     
  2. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,839
    تشکر شده:
    27,837
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    هیچوقت زیر ماشینی که روی جکه نباید رفت خیلی خطرناکه . چون ممکنه جک در بره
    باید ماشین توی مغازه تعویض روغنی روی چال باشه
    بعد اینکار ها رو هم نمیکنند . یه لوله دارند سرشو میزارند تو گریبکس به یه پمپ وصله روغنا رو میکشه بیرون البته اگه پیچ تخلیه داشته باشه ار اون استفاده میکنند
    بعد یک وسیله ای دارند سرش یه لوله سرکج u مانند داره توش روغن گریبکس میریزند یه دسته مثل تلمبه داره فشار میدند روغنا میره تو گریبکس
    من یه تابستون میرفتم تعویض روغنی . البته مکانیکی و اینا هم رفتم