1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

آشنایی با بلیچینگ دندان

شروع موضوع توسط sani03 ‏29/9/20 در انجمن دندان پزشکی

  1. داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏1/9/20
    ارسال ها:
    59
    تشکر شده:
    24
    امتیاز دستاورد:
    8
    جنسیت:
    زن
    میزان تاثیر بلیچینگ بر روی سفیدی دندان


    اغلب روش های بلیچینگ بر روی لکه های سطحی و بیرونی بیشترین تاثیر را دارد. اما در صورتی که این کار تکرار شود به مرور لکه های درونی و قسمت های داخلی مینای دندان نیز سفید می شود. دلایل زیادی وجود دارد که باعث تغییر رنگ مجدد دندان می شود، لذا بیلیچینگ دائمی نیست و به مرور مجددا تغییر رنگ ایجاد می شود. شما تنها با رعایت اصول بهداشتی و تکرار بلیچینگ می توانید همیشه دندانی سفید داشته باشید.


    نحوه عملکرد بلیچینگ دندان


    بلیچینگ دندان روشی ساده است که از مواد سفید کننده مانند هیدروژن پروکساید استفاده می کند. به این صورت که لکه های روی دندان را به قسمت های کوچک تر تقسیم و سپس پراکنده می کند. در نتیجه دندان را روشن تر می کند. باید به خاطر داشت که این روش برای افرادی که دندان های یک دست و هم اندازه دارند مناسب است. چرا که در این روش تغییر در فرم و اندازه و شکل دندان ایجاد نمی شود و دندان ها تنها سفید تر و براق تر می شوند. بلیچینگ دندان بر روی دندان های روکش شده و همچنین دندان هایی که لمینت شده اند انجام نمی شود.


    طول عمر بلیچ دندان


    در صورتی که پس از انجام بلیچینگ بهداشت دهان و دندان به صورت کامل رعایت شده و از مواد رنگی مانند قهوه، مواد مخدر، ادویه و غیره استفاده نشود عمر بلیچینگ برای دندان می تواند یک تا سه سال باشد.


    آمادگی برای انجام بلیچینگ



    بهتر است قبل از انجام بلیچینگ دندان مقدمات بلیچینگ و سفید کردن دندان ها انجام شود. باید به خاطر داشت هر چه پیش نیاز ها بهتر انجام شود درصد موفقیت کار بالاتر خواهد بود. در ادامه این پیش نیاز ها را بیان خواهیم کرد.



    • درمان مشکلات دندان


    مراجعه به پزشک و بررسی وضعیت سلامت دندان ها ضروری است و در صورت وجود پوسیدگی اقدامات لازم انجام باید شود.



    • لثه تحلیل رفته


    در صورتی که لثه تحلیل رفته داشته باشید ممکن است ریشه های بیرون مانده دندان هم تغییر رنگ بدهند باید به خاطر داشته باشید که بلیچینگ این قسمتها را سفید نمیکید.



    • رسیدگی به امور زیبایی


    در صورتی که می خواهید دندان های زیبا تری داشته باشید بهتر است از انجام امور پزشکی درمانی و زیبایی از جمله ارتودنسی، لمینت، روکش و غیره را قبل از بلیچینگ انجام دهید در نهایت ظاهری زیبا و یک دست داشته باشید.



    • جرمگیری


    یکی از مهم ترین کارهایی که قبل از انجام بلیچینگ دندان باید انجام شود جرمگیری می باشد که سرعت و تاثیر گذاری کار را بسیار بالا میبرد.


    دلایل تغییر رنگ دندان ها


    اغلب افراد از رنگ طبیعی دندان خود رضایت ندارند و با وجود اینکه رنگ طبیعی دندان می تواند از سفید تا زرد تیره باشد، تمایل دارند دندانی شفاف، سفید و زیبا داشته باشند. در ادامه برخی از دلایلی را که باعث تغییر رنگ دندان ها می شود مطرح می کنیم. لازم به ذکر است هیچکدام از موارد پیش رو به تنهایی و به یکباره تغییر رنگ ایجاد نمی کند. آنچه بیان خواهد شد عادات اشتباهی است که تکرار آن به مرور زمان باعث ایجاد تغییر رنگ بر روی دندان ها می شود.



    • نقش آب و هوا در تغییر رنگ دندان


    محتویات آب مصرفی می تواند در رنگ عمومی دندان ها تاثیر گذار باشد. خشکی هوا و رطوبت نیز بی تاثیر نیستند. این عوامل می توانند در گذر زمان باعث تغییر رنگ دندان ها شوند.



    • مصرف دخانیات


    یکی از مهمترین عوامل تغییر رنگ در دندان ها کشیدن سیگا و قلیان است. این امر تاثیر مستقیمی در تغییر رنگ دندان ها دارد و می تواند با سرعت بیشتری بر روی دندان ها اثر بگذارد.



    • مصرف نوشیدنی های رنگی


    قوه، چای، نوشابه های انرژی زا و آبمیوه های غیر طبیعی با رنگ های مصنوعی؛ استفاده مداوم از هر کدام از این موارد می توانند عامل مهمی در تغییر رنگ دندان ها باشد. همچنین استفاده از مواد غذایی رنگی و به کار بردن ادویه های رنگ دار به صورت مدام و به مقدار زیاد به مرور موجب تغییر رنگ دندان ها می گردند.



    • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان


    همواره در همه مشکلات مربوط به دندان ها یکی از مهمترین دلایل عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان است. متاسفانه صحیح مسواک نزدن و عدم استفاده از نخ دندان از مهم ترین دلایل تغییر رنگ دندان ها می باشند چرا که در صورت مصرف هر گونه مواد غذایی اگر بهداشت دهان و دندان به نحو صحیح و کامل رعایت شود این تغییر رنگ به حداقل می رسد.



    • عوامل ژنتیکی


    حتما افرادی را دیده اید که دندان هایشان از کودکی زرد رنگ است. این امر می تواند به عوامل ژنتیکی و یا نوع تغذیه مادر در دوران بارداری مربوط باشد.



    • بالاتر رفتن سن


    با گذر عمر مینا و عاج دندان ها نازک تر و تیره تر می شوند. با مراقبت از دندان ها می توانید شدت این امر را کم کنید.



    • استفاده بیش از حد از فلوراید


    در صورت استفاده بیش از حد از مایع فلوراید در سن رشد دندان ها، لکه هایی در زیر دندان ها ایجاد می شود که ظاهر دندان را تیره تر می کند.



    • مصرف مواد دارویی


    یکی دیگر از عوامل تغییر رنگ دندان ها به استفاده از مواد دارویی بر می گردد. تغییر رنگ دندان ها از جمله عوارض برخی داروها مثل آنتی بیوتیک ها به شمار می رود.


    روش های بلیچینگ دندان


    در روش بلیچینگ دندان هیچگونه آسیب به مینای دندان نمی رسد. بلیچینگ به دو روش در مطب و در منزل انجام می شود. هر دو این روش ها تاثیر گذار هستند، اما مزایا و معایبی داشته که با بررسی آن می توانید بهترین روش را انتخاب کنید.




    • بلیچینگ دندان در مطب




    از آنجایی که بلیچینگ در مطب زیر نظر دندان پزشک متخصص انجام می شود شما در طول دوره درمان می توانید اطمینان خاطر بیشتری داشته باشید و نگران چیزی نباشید. چون این کار را زیر نظر متخصص انجام می دهید. بلیچینگ در مطب در زمان کوتاه تری انجام می شود و تاثیر بیشتری داشته و سفید شدن دندان ها سریع تر انجام می گیرد. چرا که غلظت مواد بلیچینگ و زمان استفاده از نور یا اشعه مناسب به تشخصیص پزشک برای دندان شما انتخاب می شود.





    • بلیچینگ در منزل



    در این روش زمان بیشتری صرف می شود. چرا که غلظت مواد سفید کننده کمتر است و همچنین در نبود لیزر و اشعه uv کار با سرعت کمتری انجام می شود. لذا طول دوره درمان در منزل بین 2 تا 3 هفته و روزانه دو مرتبه به مدت یک ساعت خواهد بود. بلیچینگ در منزل، خود به دو روش انجام می شود.
     
  2. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏6/2/22
    ارسال ها:
    5
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    زن
    حرفه:
    دندانپزشکی
    به نظر من بلیچینگ دندان کم عارضه ترین و بی خطر ترین روش برای سفید کردن دندان ها است و در صورتیکه مراقبت به درستی از آن انجام شود تا 3 سال هم دوام دارد.