1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

اولین عکس ۳۲۰۰ مگا پیکسلی جهان ثبت شد

شروع موضوع توسط m naizar ‏9/9/20 در انجمن عکاسی

  1. مدیر ارشد عضو کادر مدیریت ✪مدیر ارشد✪

    تاریخ عضویت:
    ‏29/7/15
    ارسال ها:
    21,358
    تشکر شده:
    99,513
    امتیاز دستاورد:
    148
    جنسیت:
    مرد
    اولین عکس ۳۲۰۰ مگا پیکسلی جهان ثبت شد
    [​IMG]


    محققان با استفاده از سنسورهای بزرگترین دوربین دیجیتال دنیا موفق شدند تصاویری با کیفیت بی سابقه ۳۲۰۰ مگاپیکسل ثبت کنند.

    محققان آزمایشگاه ملی شتاب دهنده اسلک (SLAC) که توسط دانشگاه استنفورد اداره می شود، با استفاده از سنسورهایی که قرار است در بزرگ ترین دوربین دیجیتال دنیا به کار روند، تصاویری با رزولوشن ۳۲۰۰ مگاپیکسل ثبت کردند . این دوربین در تلسکوپی به نام LSST که در شیلی واقع شده و متعلق به دانشگاه استنفورد است نصب خواهد شد تا انرژی و ماده تاریک را مطالعه کرده و «بزرگ ترین فیلم نجومی تاریخ» را بسازد.

    [​IMG]

    تصاویر گرفته شده آنقدر بزرگ هستند که برای نمایش دادن یکی از آنها در اندازه واقعی به ۳۷۸ تلویزیون 4K نیاز است. این دوربین می تواند سوژه های بسیار کوچک و تاریکی را ثبت کند که دوربین های معمولی توانایی ثبت آنها را ندارند. رزولوشن تصاویر نیز آنقدر بالاست که بیننده می تواند جسمی به اندازه یک توپ گلف را از فاصله تقریبا ۲۴ کیلومتری ببیند. سنسورهای این دوربین می توانند اجسامی که ۱۰۰ میلیون برابر کم نورتر از اجسامی هستند که توسط چشم دیده می شوند را ثبت کنند. به گفته محققان با این حساسیت بالا می توان یک شمع را از فاصله چند هزار کیلومتری دید.

    [​IMG]

    دوربین مورد بحث به لطف بهره مندی از ۱۸۹ سنسور موسوم به دستگاه بازجفت شده (CCD) که هر کدام ۱۶ مگاپیکسل هستند، به چنین عملکرد خیره کننده ای دست پیدا می کند. سنسورها درون واحدهایی به نام Raft قرار گرفته اند که صفحه فوکال (Focal Plane) دوربین را تشکیل می دهند. این دوربین در مجموع از ۲۱ واحد Raft و چهار واحد مخصوص دیگر برخوردار است که برای تصویربرداری استفاده نمی شوند. صفحه فوکال در مجموع شامل ۳.۲ میلیارد پیکسل است. هر کدام از واحدهای Raft ارزشی معادل ۳ میلیون دلار دارند که محققان با صرف ماه ها زمان آنها را با دقت درون صفحه فوکال قرار دادند.

    گرفتن عکس های ۳۲۰۰ مگاپیکسلی یکی از آزمایش های مهمی بود که این دوربین موفق به انجام آن شد. با اینکه این دوربین آزمایش های مختلفی را با موفقیت پشت سر گذاشته، برای تکمیل آن هنوز چالش هایی وجود دارند که باید از سر راه برداشته شوند. آزمایش های نهایی این دوربین اواسط سال ۲۰۲۱ انجام خواهد شد.

    دیجیآتو
     
    نانیلا از این پست تشکر کرده است.