1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

ربات جراحی «سینا» رونمایی شد

شروع موضوع توسط Mr Perfect ‏23/7/15 در انجمن مهندسی پزشکی

  1. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏23/6/15
    ارسال ها:
    4,491
    تشکر شده:
    6,069
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    Engineering Management
    در حاشیه نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۵ ، ربات جراحی سینا که یک سیستم پیشرفته جراحی از راه دور است ، رونمایی شد.

    [​IMG]

    ربات جراحی سینا که به نام ابوعلی سینا نام‌گذاری شده و با ربات داوینچی آمریکایی رقابت می کند ، با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ، معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری ، مدیرکل تجاری‌سازی فناوری و نوآوری معاونت علمی و رئیس مرکز همکاری های فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد.

    فرزام فرهمند ، مدیر طرح ربات جراحی سینا گفت: ربات جراحی سینا دارای یک کنسول جراحی است که جراح در پشت آن قرار می گیرد و با استفاده از دو بازوی رباتیک ، قادر به کنترل و هدایت جراحی است.

    وی ادامه داد: جراح در کنار این ابزارها می تواند با استفاده از یک مانیتور ، تصویر بیمار را مشاهده و از طریق یک پدال نمای جراحی را کنترل کند.

    مدیر طرح ربات جراحی سینا همچنین افزود: نیروهایی که به ابزار جراحی وارد و به بدن بیمار منتقل می‌شوند ، با استفاده از ربات های کوچک این دستگاه قابل اندازه‌گیری هستند و در نهایت جراحی با دقت و کیفیت بالاتری انجام می شود.

    فرهمند تصریح کرد: با استفاده از ربات جراحی سینا میزان آسیب به بافت های سالم به هنگام جراحی به حداقل می رسد. از این رو بیمار آسیب کمتری خواهد دید.

    وی خاطرنشان کرد: همچنین اگر عمل جراحی با استفاده از این دستگاه انجام گیرد ، دوره نقاهت بیمار و خون‌ریزی به هنگام جراحی کاهش پیدا می کند.

    مدیر طرح ربات جراحی سینا با بیان اینکه تاکنون دو تست حیوانی بر روی دو گوسفند انجام گرفته است ، گفت: این دستگاه تا مرحله تست های حیوانی پیش رفته و اکنون در حال اخذ مجوزهای لازم است تا وارد تست‌های انسانی شود.

    فرهمند اظهار داشت: برای ورود به جراحی های بالینی ابتدا باید بر روی جسد انسان و بعد بر روی انسان زنده مورد تست قرار گیرد تا بتوانیم آن را بعد از انجام این تست ها به بیمارستان ها ارائه کنیم.

    وی افزود: ربات جراحی سینا بیشتر برای اعمال جراحی ناحیه شکمی مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از متداول‌ترین زمینه استفاده از آن جراحی پروستات است.

    به گفته مدیر طرح ربات جراحی سینا ، ما تنها کشوری هستیم که بعد از آمریکا توانسته ایم به این فناوری دست یابیم.

    ساخت ربات جراحی سینا با همکاری دکتر میرباقری ، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفته است.
    منبع: خبرگزاری مهر
     
    M @ H @ K، traffic و Delane از این ارسال تشکر کرده اند.
  2. مدیر تالار شعر و ادب عضو کادر مدیریت ❂مدیر انجمن❂

    تاریخ عضویت:
    ‏19/10/20
    ارسال ها:
    2,247
    تشکر شده:
    9,265
    امتیاز دستاورد:
    126
    جنسیت:
    مرد
    تابستان امسال بود که در دیدار مجازی سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و «بودی گونادی سادیکین» وزیر بهداشت کشور اندونزی، قرارداد صادرات ربات جراحی سینا و ایجاد ۲ مرکز مهارت‌های پیشرفته جراحی رباتیک از راه دور در ۲ شهر «بندونگ» و «جوکجاکارتا» میان شرکت رباتیک سینا و ایندوفارمای اندونزیایی به امضا رسید.

    تا اینکه پنجشنبه هفته پیش خبر صادرات و تحویل دو ۲ نمونه از ربات جراحی از راه دور سینا به ۲ بیمارستان شاخص در کشور اندونزی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

    «علیرضا میرباقری» مدیر عامل شرکت دانش بنیان تولید کننده سامانه جراحی رباتیک از راه دور سینا;
    ما یک همکاری ۴ ساله با کشور اندونزی داریم که از تاسیس مرکز آموزش مهارت‌های پیشرفته جراحی رباتیک بر پایه پلتفرم بومی سامانه بومی جراحی رباتیک سینا شروع می‌شود. در ادامه در دو مرکز در دو شهر بندونگ و جوکجاکارتا تاسیس می‌شود که این مراکز نیز در ۱۴ ام آذرماه افتتاح شد. طی یکسال پیشرو ما در هر شهر ۴۰ جراح اندونزیایی را آموزش می‌دهیم که بتوانند با رباط جراح سینا کار بکنند و وارد فاز مطالعات پری کلینیکال در کشور اندونزی خواهیم شد. این موارد برنامه سال اول خواهد بود.

    سال دوم وارد فاز اخذ مجوزهای فنی و استانداردهای فنی خواهیم شد و ان شاء الله مجوز مطالعات کلینیکال را دریافت خواهیم کرد. در سال سوم نیز وارد فاز مطالعات بالینی انسان خواهیم شد و پس از موفقیت در فاز بالینی و اخذ مجوز نهایی برای ورود به بازار اندونزی و «آسه آن» وارد فاز تولید مشترک در کشور اندونزی خواهیم شد و لایسنس تولید و فروش در منطقه «آسه آن» را به کشور اندونزی واگذار خواهیم کرد.

    حدود ۲۰ سال است که تولید این محصول در اختیار کشور آمریکا بوده است. ما هم حدود ۱۸ سال است که در این حوزه کار می‌کنیم و به دلیل محدودیت‌هایی که در بحث سرمایه‌گذاری داشتیم سرعت رشد مناسبی نداشتیم. ولی به هر حال طی یک مسیر طولانی موفق شدیم وارد بازارهای جهانی شویم. شکست انحصار آمریکا برای شرکت رقیب می‌تواند بسیار نگران کننده باشد. ۱۸ سال پیش که ما شروع کردیم شاید بعد از آمریکا دومین کشوری بودیم که به این حوزه ورود پیدا می‌کردیم و تا سال‌ها نیز ما دومین کشور در حوزه ربات های جراحی از راه دور بودیم. اما اخیرا کشورهای دیگر نیز به این عرصه ورود پیدا کرده اند و تاکنون حدود ۵ یا ۶ محصول در دنیا توسعه پیدا کرده است که بزودی آماده ورود به بازار می‌شود و ما تنها رقیب داوینچی آمریکایی نیستیم، بلکه رقبای دیگری هم در بازار وجود دارند.

    ما از ابتدای ساخت این ربات ۶ مزیت اصلی را برای خودمان هدف‌گذاری کرده بودیم.
    اول رعایت ارگونومی جراحی است که جراح در شرایط ارگونومیک‌تری نسبت به سایر نمونه‌های ربات، عمل جراحی را انجام دهد. به این صورت که اگر از نشستن خسته شد بتواند بایستد و عمل جراحی را انجام دهد.

    مزیت دوم قطر ابزارهایی است که وارد شکم بیمار می‌شود. در نمونه آمریکایی قطر ابزارهای ۸ الی ۱۰ میلی متر است اما ما در ربات جراحی سینا به قطر ۵ میلی متر رسیدیم.

    مزیت سوم نوع ابزارهاست که نمونه آمریکایی از ابزارهای ۶ الی ۱۰ بار مصرف استفاده می‌کند که پس از هر عمل باید با ماشین آلات خاصی تحت فشار آب شستشو داده شود و خونی که در داخل آن‌ها قرار دارد تخلیه و استریل شود. این فرایند هم به ماشین آلات و مواد خاصی احتیاج دارد و هم به نیروی انسانی احتیاج دارد که اینکار را انجام دهد. در عین حال امکان سرایت عفونت از بیمار به بیمار دیگری نیز دارد. ما در ربات سینا به ابزارهای یک بار مصرف دسترسی پیدا کردیم و توانستیم از ابزارهایی استفاده کنیم از نظر قیمت نزدیک به ابزارهای متدوال جراحی هستند.

    مزیت پنجم این است که سیستم ربات سینا به گونه ای طراحی شده است که با تخت جراحی یکپارچه است و لذا شما می‌توانید حین جراحی بدن بیمار و تخت جراحی را حرکت بدهید و به اطراف دوران دهید تا احشاء داخل شکم به یک طرف حرکت کرده و سایت جراحی باز شود تا شما بتوانید جراحی را ادامه دهید. این قضیه در جراحی‌ها بسیار حائز اهمیت است که در نمونه های قبلی داوینچی امکان پذیر نبوده است.

    مزیت مهم دیگر ربات سینا امکان استفاده از این فناوری در کشورهای در حال توسعه بود. یعنی باید طراحی ربات به گونه‌ای می‌شد که قیمت خود دستگاه، هزینه‌های تعمیر و نگهداری و هزینه‌های ابزارهای مصرفی به ازای هر عمل انقدر کاهش پیدا می‌کرد که در کشورهای در حال توسعه نیز قابل استفاده باشد. این یکی از دستاوردهایی است که ما به آن دست پیدا کرده ایم. کما اینکه ربات داوینچی در حال حاضر در کشور اندونزی وجود دارد و به دلیل هزینه‌‌ی مصرفی بسیار بالایی که دارد قابل استفاده نیست و برای عمل های جراحی از آن استفاده نمی شود.

    دستاورد آخر و ششم ما این است که طراحی ربات سینا یک طراحی ماژولار است. به این مفهوم که شما 4 ربات مجزا دارید به این مفهوم که شما می‌توانید هر یک از ربات‌ها را در دو طرف تخت جراحی قرار دهید و معماری جراحی را خودتان را طراحی کنید. این قابلیت ماژولاریتی کمک می‌کند که اگر یکی بازوهای دستگاه خراب شد به راحتی بتوان آن را با یک بازوی جایگزین تعویض کرد. با این قابلیت کل سیستم از کار نمی افتد و می‌توانید به جراحی ادامه دهید.

    با افتخار ساخت ایران
    با افتخار صادرات آن آغاز شد

    [​IMG]
     
    M @ H @ K، traffic و Delane از این ارسال تشکر کرده اند.