1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

ترفندهایی در فري هند FreeHand

شروع موضوع توسط Amon Amarth ‏5/5/13 در انجمن Freehand

  1. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏7/6/12
    ارسال ها:
    12,082
    تشکر شده:
    28,151
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    ترفندهایی در فري هند FreeHand


    ۱) ساخت يك صفحه الگو(template)
    صفحه اي را به دلخواه خود (قلم ها، رنگ ها، سبك ها، اندازه صفحه و راهنماها) تنظيم و آن را در قالب فايل FreeHand template ذخيره كنيد. درFreeHand ، كادر محاوره اي Preferences را باز كرده (Ctrl+U) و در زبانه Document، فايل مربوط به الگوي جديد را انتخاب كنيد.



    2) ساخت كليدهاي ميان بر شخصي
    در FreeHand مي توانيد از طريق Keyboard Shortcuts Edit کليدهاي ميان بري براي تمام توابع و ابزارها تعريف كنيد. به علاوه در كادر محاوره اي Customize مي توانيد از تنظيمات كليدهاي ميان بر برنامه هاي ديگر مانندIllustrator ،QuarkXPress ،CorelDRAW و Photoshop نيز استفاده كنيد.



    3) استفاده از پانل Transform براي تغيير مقياس چند شيء در يك زمان
    تمام اشياي مورد نظر را انتخاب و درصد مقياس را در كادر ورودي بنويسيد. روي دكمه Scale كليك كرده يا كليد Enter را فشار دهيد تا تمام اشيا به طور همزمان و نسبت به يك مركز، تغيير مقياس دهند.




     
  2. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏7/6/12
    ارسال ها:
    12,082
    تشکر شده:
    28,151
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    پاسخ : ترفندهای در فري هند FreeHand

    4) استفاده از پانل Find & Replace and Select براي تغيير مقياس اشيا
    زماني كه گزينه Scale را در پانل Find & Replace and Select انتخاب كنيد، اشيا نسبت به مركز خودشان تغيير مقياس مي دهند، يعني در جاي خود ثابت مي مانند.


    5) سفارشي كردن نوار ابزار
    ابزارهاي مفيد را در نوار ابزار گذاشته و آنهايي را كه به كارتان نمي آيد، حذف كنيد. ابزارها را مي توانيد در نوار ابزار اصلي كه به طور عمودي در صفحه ديده مي شود يا در پانل Tools قرار دهيد.




    6) استفاده از نماهاي مختلف در حين كار
    از منوي Window، گزينه New Window را انتخاب كنيد تا يك كپي از پنجره جاري ايجاد شود. سپس مي توانيد نماي يك پنجره را تغيير دهيد؛ مثلا در يك پنجره نماي كلي و در پنجره ديگر بخشي از ترسيمات خود را قرار دهيد. هر تغييري در يك پنجره انجام شود، در تمام پنجره هاي ديگر نيز اعمال خواهد شد. در منوي Window از طريق گزينه هايCascade ،Tile Horizontally ،Tile Vertically و Arrange Icons مي توانيد پنجره ها را مرتب كنيد.



     
  3. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏7/6/12
    ارسال ها:
    12,082
    تشکر شده:
    28,151
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    پاسخ : ترفندهای در فري هند FreeHand

    7) اضافه كردن رنگ به لايه ها
    برخي برنامه ها اين كار را به طور خودكار انجام مي دهند، زيرا اين كار به سهولت در انتخاب اشيا كمك مي كند. براي اين منظور، يك رنگ از پانل Mixer and Tints انتخاب كرده و آن را روي مربع آبي كنار نام لايه درگ كنيد.



    8) انتخاب يكباره تمام اشيا
    كليد Alt را فشرده و روي نام لايه كليك كنيد تا تمام اشياي درون لايه انتخاب شوند. كليد Shift را فشرده و روي يك لايه ديگر كليك كنيد تا اشياي درون اين لايه نيز به اشياي انتخاب شده، اضافه شوند.


    9) پيوست كردن متن به دور يك بيضي
    يك دايره يا بيضي رسم كرده و متني را بنويسيد .كليد Shift را فشرده و با استفاده از ابزار Pointer هر دو شيء را انتخاب كنيد. گزينه Text -> Attach to path را انتخاب كنيد. بدين ترتيب متن در جهت عقربه هاي ساعت به دور بيضي مي پيچد.



     
  4. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏7/6/12
    ارسال ها:
    12,082
    تشکر شده:
    28,151
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    پاسخ : ترفندهای در فري هند FreeHand

    10) قرار دادن متن زير دايره يا بيضي
    براي درست خوانده شدن متن دور دايره، پس از نوشتن در خط بالاي دايره، كليد Enter را فشار دهيد تا يك خط ديگر در جهت مخالف دايره ايجاد شود و ادامه متن را در اين خط بنويسيد. بدين ترتيب هر دو متن به خوبي خوانده مي شوند.



    11) حركت دادن متن در طول مسير دايره يا بيضي
    وقتي گزينه Text -> Attach to path را انتخاب مي كنيد، يك مثلث كوچك در مركز متن ظاهر مي شود. با جابه جا كردن اين مثلث، مي توانيد متن را حول دايره حركت دهيد.


    12) بررسي وضوح سند در هنگام استفاده از Raster Effects
    هر Raster Effects در FreeHand با وضوح 27 نقطه در اينچ (dpi) تنظيم شده است. يعني وقتي پنجره سند در حالت نمايش 100 درصد است، همه چيز خوب و درست به نظر مي رسد. اما اگر تصوير را بزرگ كنيد، متوجه مي شويد كه همه چيز به صورت طرح بيتي بوده و اگر دقت نكنيد به همين شكل نيز چاپ مي شوند. براي تغيير وضوح شيء، به پانل Object رفته و از منويOptions ، گزينه Raster Effects Settings را انتخاب كنيد. در كادر محاوره اي باز شده، گزينه Use document Raster Effects Resolution را غيرفعال كنيد تا بتوانيد وضوح مورد نظر خود را در كادر Resolution بنويسيد. راه دوم، انتخاب گزينه هاي زیر از منوي اصلي و اعمال تغييرات در كادر محاوره اي باز شده است:
    File -> Document Settings -> Raster Effects Settings
    البته تا پيش از چاپ بهتر است با وضوح 72 نقطه در اينچ كار كنيد، زيرا در صورت افزايش درجه وضوح، ترسيم مجدد (redraw) اشكال وقت زيادي مي گيرد ولي براي چاپ، درجه وضوح را روي 300 نقطه در اينچ تنظيم كنيد.



     
  5. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏7/6/12
    ارسال ها:
    12,082
    تشکر شده:
    28,151
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    پاسخ : ترفندهای در فري هند FreeHand

    13) دقت بيشتر در استفاده از Raster Effects
    اگرچه Raster Effects داراي افكت هاي جالبي است ولي افكت هاي آن دو مشكل ايجاد مي كنند. اول، رنگ در اشياي افكت دار به RGB تبديل مي شود. يعني چاپگر براي چاپ بايد آنها را دوباره به CMYK تبديل كند؛ بنابراين كاربر هيچ كنترلي بر اين فرآيند نداشته و ممكن است نتيجه كار، دور از انتظار شود. دوم، اين اشيا درون يك كادر بسته قرار دارند. اگر اين كادر با شيء افكت دار مشابه يا محدوده رنگ شده اي هم پوشاني كند، كادر چيزي نشان مي دهد كه گويي رنگ داخلي Lighten Lens را بر آن اعمال كرده ايد و اين خطا به همين شكل نيز چاپ مي شود. پس با كار روي ترسيمات برداري، اين افكت ها را به روش قديمي ايجاد كنيد يا از برنامه هاي طرح بيتي مانند Photoshop استفاده كنيد.



    14) تغيير رنگ ساده متن
    ساده ترين راه تغيير رنگ متن، زماني است كه تغيير ديگري بر آن اعمال نشده باشد. در اين حالت مي توانيد متن را با ابزار Text انتخاب كرده و رنگ آن را عوض كنيد . ولي اگر متن را به مسير (path) تبديل كرده باشيد، تغيير رنگ متن به اين سادگي نيست. در اين حالت چند روش براي تغيير رنگ متن وجود دارد. در روش اول بايد متن يا عنصر را انتخاب كرده و روي قسمت Contents در پانل Objects دابل كليك كنيد. اين كار را تكرار كنيد تا رنگ درست متن در پانل Tools ديده شود. سپس رنگ متن را عوض كنيد. در روش دوم بايد متن يا شيء را انتخاب و گزينه هاي زیر را برگزينيد تا بتوانيد تغييرات را اعمال كنيد:
    Edit -> Select -> Subselect
    بهترين روش، استفاده از كليدهاي ميان بر سفارشي براي Subselect است (مثلا Ctrl+Alt+X).


    15) وارد كردن مستقيم جداول از Excel
    براي وارد كردن يك فايل Excel به FreeHand، بايد آن را در قالب فايل Tab Delimited ذخيره كنيد. در اين حالت تمام سلول ها (cells) بدون تغيير باقي مي مانند. البته فرمول ها از بين مي روند و فقط نتايج ثابت مي مانند.







     
  6. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏7/6/12
    ارسال ها:
    12,082
    تشکر شده:
    28,151
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    پاسخ : ترفندهای در فري هند FreeHand

    16) استفاده از نماهاي سفارشي
    اگر در كارهاي مختلف از نماهاي خاصي استفاده مي كنيد، بهتر است نماهاي سفارشي ايجاد كنيد. مثلا قسمت خاصي از كار خود را بزرگ كرده و آن نما را ذخيره كنيد( Custom، View و New ). بدين ترتيب نماي جديد به منوي View -> Custom اضافه مي شود. يك نما براي نمونه هاي مورد نياز بسازيد و سپس سند را در قالب template يا صفحه اصلي
    (Master Page) ذخيره كنيد. حال مي توانيد نماي مورد نظر را از منوي View يا Magnification (در گوشه پايين سمت چپ صفحه انتخاب كنيد ).



    17) استفاده از Clone به جاي كپي و الصاق
    فرمان (Clone (Ctrl+Shift+D شيء انتخاب شده را در جلوي نمونه اول و در همان محل اصلي آن كپي مي كند، در حالي كه شيء كپي شده به صورت انتخاب شده باقي مي ماند.


    18) استفاده از كليد Alt در هنگام كپي كردن
    در هنگام كپي كردن يك شيء، كليد Alt را فشرده و شيء را درگ كنيد تا يك clone از آن ايجاد شود.






     
  7. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏7/6/12
    ارسال ها:
    12,082
    تشکر شده:
    28,151
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    پاسخ : ترفندهای در فري هند FreeHand

    19) همانندسازي (duplicate) قدرتمند
    بسياري از ويژگي قدرتمند همانندسازي در FreeHand خبر ندارند. با استفاده از نكته قبل، يك كپي از شيء در صحنه (Scene) ايجاد كنيد. در حالي كه شيء جديد انتخاب شده است، گزينه زیر را انتخاب كنيد تا كپي سوم دقيقا در همان راستا و به فاصله مساوي نسبت به كپي دوم و شيء اصلي ايجاد شود:
    Edit -> Duplicate (Ctrl+Alt+D)


    [h=2] [/h]
    20) استفاده از فرمان clone
    يك clone از يك شيء ايجاد كرده (مطابق نكته 17) و آن را تغيير مقياس داده، بچرخانيد، مورب كنيد و حركت دهيد. سپس با فرمان Edit -> Duplicate از آن يك كپي تهيه كنيد. بدين ترتيب تمام تغييراتي كه در شيء دوم ايجاد كرده بوديد، بر شيء كپي شده نيز اعمال مي شود. اگر اين كار را ادامه دهيد، تغييرات نيز به طور مكرر اعمال مي شوند.






    21) استفاده از كليد Alt براي تكثير خطوط راهنما
    به جاي ايجاد خطوط راهنما به طور مكرر، يك خط راهنماي افقي يا عموي از خط كش هاي افقي يا عمودي به صحنه درگ كرده و در هنگام جابه جا كردن آن، كليد Alt را پايين نگه داريد تا يك خط راهنماي جديد ايجاد شود.