[h=2][/h] در یونیت گراف یکسری روال برای انجام کارهای گرافیکی هست ، برای استفاده از یونیت گراف این دستور رو بنویس: کد: uses graph; وقتی که میخوایم از حالت گرافیکی صفحه نمایش استفاده کنیم باید صفحه نمایش رو از حالت متن به گرافیک تغییر بدیم و شما از این دستور میتونید استفاده کنید : کد: initgraph (driver,mode,directory); initgraph گرافیک سیستم ررو بررسی میکنه تا به mode و driver مقدار مناسب بده mode حالتی است که ابعاد صفحه نمایش رو تعیین میکنه .... driver یه مبدل گرافیکی هست و directory هم مسیر و نام فایل مرتبط با نرم افزار گرافیکی هست برای اینکه از حالت گرافیک خارج بشی میتونی از تابع closegraph استفاده کنی یه نمونه برنامه : کد: Program prog1; uses graph; const directory = 'c:\bgi'; var driver : integer; mode : integer; a,b,c,d : integer; begin initgraph(driver,mode,directory); x= getx; y= gety; mx= getmaxx; my= getmaxy; writeln('x = ', x, ',y = ', y); writeln('mx = ', mx ,'my =' , my); closegraph; توابع getx و gety موقعیت مکان نما رو مشخص میکنن توابع getmaxx و getmaxy به ترتیب بیشترین مقدار x و y رو نشون میدن موفق باشید