1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

مجموعه ترفندهای كاربردي ایندیزاین

شروع موضوع توسط minaaa ‏20/12/10 در انجمن A.Indesign

  1. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    ترفند شماره 6 - Kerning - Tracking and Leading

    درود
    Kerning: برای افزایش و کاهش فاصله بین حروف و عقب و جلو بردن یک لغت می توانید استفاده کنید. موارد استفاده آن بسیار گوناگون و متنوع است. مثال: می خواهید تمام خط های شما از ابتدا با هم در یک خط مستقیم باشند. پس یک خط راهنمای عمودی یا Guide Line ترسیم کنید و با زوم کردن و گذاشتن کرسر در ابتدای حرف اول هر خط و نگه داشتن کلید Alt و استفاده از کلیدهای Arrow keys چپ و راست تمام خط ها را در یک امتداد بگذارید. می توانید به پالت Character بروید (همچنین می توانید به پالت Control بروید) و در فیلد kerning اعدادی را وارد کنید البته قبل از آن نشانگر موس خود را در بین یک حروف لغت بگذارید.
    Kerning به صورت دستی با کلید میانبرهای زیر:
    دقت کنید که لغت و متن انتخاب نکنید چون آن موقع این کلیدها کار Tracking را انجام می دهند و شما باید نشانگر موس را بین حرف یا ابتدای لغت و خطی بگذارید و آن را نسبت به یک شی یا خط راهنما و نوشته دیگر تراز کنید.
    Kerning به سمت راست: Alt + Right Arrow
    Kerning به سمت چپ: Alt + Left Arrow


    Tracking: این حالت برای افزایش و کاهش فاصله بین حروف یک لغت، خط و پاراگراف بکار می رود و این فاصله یکسان خواهند بود که در موارد برای ساخت یک سرتیتر یا Heading می توانید از ترکینگ استفاده کنید. به پالت Character بروید (همچنین می توانید به پالت Control بروید) و به درصدی را در این فیلد وارد کنید.
    Tracking به سمت راست: Alt + Right Arrow
    Tracking به سمت چپ: Alt + Left Arrow



    Leading: برای افزایش و کاهش فاصله و فضای عمودی خطوط نسبت به خط Baseline خود متن به Baseline بالایی یا پایینی می باشد که در زیر و بالای حروف قرار دارند و حروف بر آنها سوار می شوند بکار می رود.
    حرکت به Baseline بالا با: Alt + Up Arrow
    حرکت به Baseline پایین با: Alt + Down Arrow

    نکته: این تصویر برای صفحه کلید مکینتاش است و Option معادل Alt در ویندوز است.
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  2. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    ساخت و تکرار نسخه ای از یک شی (شکل یا فریم متن) در پالت Control
    ترفند شماره 7

    درود
    یک سند باز کنید. یک شکل یا یک فریم متن ترسیم کنید یا یک عکس (پیکسل یا وکتور) وار کنید. یکی از ابزارهای Select را کلیک کنید و یک شی (آبجکت) را انتخاب نمائید تا فیلدهای پالت Control روشن شوند. مثلا به فیلد X (یا محور افقی) بروید و تایپ کنید8+4. کلید Option در مکینتاش و کلید Alt در ویندوز را پایین نگه دارید و کلید Enter را بزنید.
    نکته اول برای درک بهتر : شی خود را انتخاب کنید و اعداد تمام چهار فیلد X-Y- H – W را یک عدد گرد یا رند بدهید (مثل 90 نه 94) حالا مثلا در فیلد W تایپ کنید 90 + 8 ، با این کار شکل دومی که ساخته می شود 8 واحد (برای من در ایندیزاین میلیمتر تعریف شده است) بزرگتر از شکل قبلی است. شکل اول 90 میلیمتر پهنا دارد و شکل دوم 98 میلیمتر پهنا. اینها اعمال بسیار ساده ریاضی است که در پالت کنترل ایندیزاین انجام می شود.
    یادتان باشد وقتی شما در فیلدهای X و Y یک عمل جمع و یا تفریق را انجام می دهید کپی شکل قبلی تغییر اندازه نمی دهد و فقط موقعیت آن نسبت به شکل اول با توجه به اعداد و عمل ساده ریاضی شما تغییر می کند. اما در فیلد های H و W که فیلدهای ارتفاع و پهنا هستند کپی شی شما از لحاظ اندازه با توجه به اعداد و عمل ریاضی شما نسبت به شکل اول تغییر اندازه می دهد که طبیعی است و این را گفتم که فرق بین این دو جفت فیلد را خوب بدانید و اشتباه نشود. ضمنا چهار عمل اصلی قابل اجراست
    نکته دوم: محور عمودی یا Y در ایندیزاین برخلاف محورهای مختصات ریاضی یک فرق دارد و آن این است که وقتی شی (آبجکت) به طرف پایین حرکت می کند مقدار عددی در فیلد Y افزایش می یابد و وقتی به طرف بالا حرکت می کند مقدار عددی کاهش می یابد.
    نکته سوم: در پایان برای دقیق تر مشاهده کردن کارتان و لذت بردن از چهار عمل اصلی و ساده ریاضی بهتر است اگر شی (فریم متن یا شکل یا عکس پیکسلی یا وکتور) دارید مقدار زوم را نسبت به شی بالا ببربد بعد با به گوشه سمت چپ بالا خط کشهای افقی و عمودی نگاه کنید، جایی که آنها همدیگر را قطع می کنند، در داخل مربع خاکستری یک علامت + خط چین مشاهده می کنید که می توانید با نگاه داشتن کلید موس آن را بکشید و حرکت دهید این نقطه Zero Point یا نقطه صفر مختصات شما است. آن را به حاشیه شی خود بکشید و یک خط راهنما هم در کنار همین حاشیه درست کنید تا دقیق ببینید بعد اعمال خود را در فیلدها با زوم دلخواه (نه زیاد نه کم) انجام دهید و آن موقع به راحتی و چند بار تمرین و وارد کردن مقدارهای مثبت و منفی به خوبی با این ترفند در پالت Control آشنا خواهید شد.
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  3. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    Easter Eggشماره 5

    تبدیل یک خط به ردپای حیوان


    1- به پالت Stroke رفته و از گزینه Pop Menu (مثلث گوشته سمت راست پالت) Stroke Stylesرا انتخاب کرده.
    2- دکمه New را فشار دهید و در پنجره که باز می شود از منوی کرکره ای Type گزینه Dash را انتخاب کنید. و در فیلد Name کلمه Woof را تایپ نمائید. (توجه: اگر کلمه ای غیر از این تایپ شود غلط است و نمی توانید خطی با رد پای حیوان داشته باشید و حتما باید کلمه Woof را درست تایپ کنید و حرف اول بزرگ باشد، مثل چیزی که می بینید).
    3- Add و سپس Done نمائید و پنجره بعدی را Ok کرده.
    4- حالا یک خط از Tool Box ایندیزاین رسم کنید. (از ابزارهای line Tool – Pencil‌- Pen می‌توانید برای رسم استفاده کنید). و خط با شکل رد پای حیوان را با ضخامت مناسب به خط و یا یک حاشیه شکل استفاده نمائید.
    [​IMG]
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  4. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    ترفند شماره 8


    تبدیل متن به گرافیک در Adobe InDesign CS3


    درود

    ممکن است در متنی از حروف و نوشته و همینطور علامات و شکلهایی که برای یک فونت تعریف و ساخته شده است به عنوان حرف اول در یک پاراگراف یا یک لوگو و علامت (از نوع فونت نه شکل) در قسمتی از متن استفاده کرده باشید. ولی اگر بخواهیم این علامات و نوشته ها را که همگی در واقع فونت و قلم هستند به گرافیک و شکل تبدیل کنیم چه می کنیم؟
    در این مثال ما می خواهیم علامت و لوگوی شرکت مایکروسافت را به لوگوی شرکت اپل تغییر دهیم. چهار علامتی که در گوشه بالای هر پاراگراف مشاهده می کنید یک Glyph از فونت Windings می¬باشد و علامت شرکت اپل که در تصویر مشخص است یک شکل با فرمت EPS است، یعنی یک تصویر گرافیکی است نه یک Glyph یا Symbol از یک فونت.

    حالا به این صورت جلو بروید:
    1- کلیدهای ترکیبی Ctrl + F را فشار دهید یا به منوی Edit < Find Change… بروید تا کادر Find/Change ظاهر شود.
    2- به فریم یا باکسی که حرف یا Glyph که باز در واقع یک فونت است بروید و آن را انتخاب کنید، در مثال ما همان لوگوی ویندوز منظور است و کلیدهای ترکیبی Ctrl + C را فشار دهید تا در حافظه کپی شود و حالا به سربرگ اول یعنی Text در کادر Find/change برگردید به فیلد Find what رفته و کلیدهای ترکیبی Ctrl + V را فشار دهید تا حرف و علامت ویندوز Paste شود.
    نکته: در این مثال وقتی شما علامت فوق را در این فیلد Paste می کنید این نوشته <F0FF> را می بیند که در واقع کد این Glyph می باشد پس تعجب نکنید و نگران نباشید و اگر شما از علامات دیگر استفاده کنید این کد متفاوت خواهد بود.
    3- حالا به فیلد پایینی یا Change to بروید و از دکمه ی روبروی آن که علامت @ (آت ساین) را دارد به مسیر Other < Clipboard Contents, Formatted بروید و کلیک کنید این علامت ^c را در فیلد مشاهده می کنید که بصورت دستی از روی صفحه کلید نیز می توانید آن را تایپ کنید و بسیار دقت کنید که درست تایپ شود. (کلید Shift + عدد 6 در ردیف بالا که این علامت را دارد) و عدد سی انگلیسی یا c.

    [​IMG]

    4- حالا به شکل خود که همان لوگوی شرکت اپل است برگردید و بعد از انتخاب آن را با کلیدهای ترکیبی Ctrl + C کپی کنید و بعد به فیلد Chang to رفته و یک کلیک کنید و سپس کلیدهای ترکیبی Ctrl + V را برای Paste کردن کلیک کنید.
    نکته مهم: وقتی شما شکل را در این فیلد Paste می کنید چیزی نوشته نمی شود که شما مشاهده کنید چون شما یک شکل را کپی کرده اید نه یک فونت یا حرف را اما کار را درست انجام داده اید و مشکلی نیست.
    5- حالا برای اطمینان از این که مسیر و کارهای گفته شده بالا را درست انجام داده ایم دکمه Find Next را بزنید و بعد از آن دکمه Change. می بینید که شکل جایگزین حرف و Glyph شده است حالا اگر تعداد بسیاری از این حروف و نشانه ها یا Glyph و Dingbats در سندتان وجود دارد با فشار دکمه Change all همگی به شکل گرافیکی دلخواه شما تغییر می کند.
     
    یک شخص از این تشکر کرد.