1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

تاریخ نگارتاپ فروم

شروع موضوع توسط para3to ‏11/7/11 در انجمن دیدنی و شنیدنی

  1. کاربر ارزشمند❤

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    39,254
    تشکر شده:
    47,237
    امتیاز دستاورد:
    170
    پاسخ : تاریخ نگارتاپ فروم

    تقویم ایران و جهان ( 19 بهمن ماه )
    ۱۹ بهمن - از آغاز سال در تقویم رسمی ایران ۳۲۵ روز گذشته و به پایان آن ۴۰ روز (در سال عادی) یا ۴۱ روز (در سال کبیسه) مانده است.

    رویدادها

    1. * ۱۳۴۹_حمله به پاسگاه سیاهکل در شهر سیاهکل توسط چریکهای فدایی خلق
    2. * ۱۳۵۷_جمعی از پرسنل نیروی هوایی با انجام رژه و خواندن سرود در مقابل روحالله خمینی، با انقلاب و رهبر آن اعلام همبستگی کردند. در نخستین سالروز رژه همافران نیروی هوایی در برابر روحالله خمینی، روز ۱۹ بهمن به عنوان «روز نیروی هوایی» اعلام شد.
    3. * ۱۳۶۰-کشته شدن اشرف ربیعی و موسی خیابانی در یک خانهٔ تیمی سازمان مجاهدین خلق در تهران به دست پاسداران.


    زادروزها

    1. افشين قطبي

    مرگها

    1. * ۱۳۷۴_سیاوش کسرایی، شاعر ایرانی

    وقایع تاریخی امروز 4 ربیع الاول مطابق با 19 بهمن ماه1390

    1. يرون آمدن حضرت رسول اکرم ( ص ) از غار ثور پس از سه شبانه روز و حرکت به سوي مدينه
    2. وفات علامه " يوسف بحراني " - ق1186

    __________________
    برگی از تاریخ (۱۹ بهمن)

    ● حرکت کاروان اسیران کربلا از کوفه به طرف شام(۶۱ق)
    ● آغاز جنگ و محاصره بغداد توسط هلاکوخان مغول(۶۵۶ق)
    هلاکوخان مغول در اوایل ذیحجه سال ۶۵۵ق از راه کرمانشاه عازم بغداد شد و پس از شکست طلایه داران لشکر خلیفه عباسی از دجله گذشت و بغداد را به محاصره خود درآورد. لشکریان خلیفه در ابتدا از ظاهر بی اهمیت مغولان که هیچ سلاح سنگینی بر تن نداشتند و سوار اسب های کوچک بودند خوشحال شدند. اما همین که جنگ درگرفت، دریافتند که حریفان آنان بیش از آن چه تصور می رفت نیرومند می باشند با یک حمله سپاه مغول قوای خلیفه از هم پاشید و شهر به تسخیر مغولان درآمد.

    ● وفات بانو ست الاهل از زنان محدثه و عالمه(۷۰۳ق)
    بانو ام احمد ست الاهل دختر علوان بن سعد بن علوان بعلبکی حنفی، زنی صالح، عفیفه و دین دار و از بانوان محدثه و اندیشمند مسلمان می باشد. ام احمد در کثرت مسموعات حدیثی در زمان خود منحصر به فرد بود. ام احمد به هنگام فوت هشتادو پنج سال داشت.
    __________________

    ۱۹ بهمن ـ ۸ فوریه ـ در واقع حکمران هند همسر ایرانی امپراتور بود




    هشتم فوریه سال ۱۶۲۷ بانو «نورجهان» همسر ایرانی جهانگیر شاه امپراتور گوركانی هند كودتای ژنرال محبت خان فرمانده پادگان دهلی را برضد شوهرش سركوب و توطئه گران را به بند كشید. هنگام كودتا، جهانگیر شاه در بستر بیماری بود و ژنرال محبت خان در نظر داشت كه پس از پیروزی كودتا، « خرّم » پسر نابینای شاه را بر تخت بنشاند و خود، صاحب اختیار هند شود ؛ حال آن كه «اورنگ زیب» پس دیگر جهانگیر شایستگی بیشتری داشت و با فساد و خودسری دولتمردان مخالف بود.

    جهانگیر شاه بسال ۱۶۰۵ پس از درگذشت پدرش اكبر شاه بر جای او نشسته بود و چهار پسر به نام های خرّم ، خسرو ، دارا شكوه ، و اورنگ زیب داشت. نورجهان كه نام او قبلا « نورالنساء » بود همسر دوم جهانگیر شاه بود. از علاقه جهانگیر شاه نسبت به همسر ایرانی اش با وجود دو شكست نظامی از ایران در دهه ۱۶۲۰ در منطقه قندهار كاسته نشده بود و پدر او را هم به وزارت منصوب و از كمك به گسترش فرهنگ، هنر و ادب ایرانی در هند فرو گزار نكرده بود .

    جهانگیر شاه كه از اواخر سال ۱۶۲۶ میلادی بیمار و بستری شده بود ۲۸ اكتبر ۱۶۲۷ در گذشت. پیش از بیماری او هم، امور كشور عملا در دست نورجهان بود، زیرا جهانگیر شاه به علم و هنر و ادب بیش از سیاست علاقه داشت.

    « توماس رو Thomas Roe» نماینده سیاسی وقت انگلستان در هند در خاطرات خود از اقامت در این شبه قاره نوشته است كه به سبب بی علاقگی جهانگیر شاه به امور سیاست ، در بیشتر سالهای سلطنت او ، زمام امور هند عملا در دست همسرش بانو « نورجهان » دختر اعتماد الدوله ایرانی بود كه زنی باهوش و جسور بود و اطلاعات منطقه ای و تاریخی فراوان داشت. به نوشته توماس رو ، جهانگیر شاه پژوهشهای علمی و بحث و همنشینی با دانشمندان و ادیبان را بر كار سیاست ترجیح می داد. یك نمایشگاه بزرگ مینیاتور و یك هزار و ۴۰۰ نقاشی ترسیم شده بر پرده داشت. زبان دربار او« فارسی» بود و شاعر فارسی گو بیش از شاعر هندی به آنجا رفت و آمد داشت. نورجهان از داخل حرمسرا حكومت می كرد ؛ بنابر این كمتر مقامی به او دسترسی داشت تا چاپلوسی کند. او حتی احكام اعدام را از جانب شوهرش امضاء می كرد. نور جهان از همان نخستین روز ازدواج با جهانگیر شاه ، کار اندرز دادن به او را آغاز كرده بود.
    __________________
    ۱۹ بهمن ـ ۸ فوریه ـ ایران، یا منطقه تحت نفوذ اعلیحضرت تزار همه روسیه!


    هشتم فوریه سال ۱۹۰۸ دولت مسكو در پی دادن اخطار به دولت عثمانی ( تركیه ) كه نیروهایش را از مرز ایران باز گرداند به اعزام واحدهای تازه نفس به مرزهای عثمانی دست زد. این وضعیت یك سال و چند ماه پس از امضای معاهده مورخ ۳۱ اوت ۱۹۰۷ انگلستان و روسیه معروف به موافقتنامه سن پترز بورگ مبنی بر تقسیم ایران میان این دو قدرت اروپایی صورت گرفت . دولت مسكو در اخطاریه خود به دولت استانبول به جای بردن نام ایران نوشته بود : « منطقه تحت نفوذ اعلیحضرت تزار همه روسیه ».
    __________________
    ۱۹ بهمن ـ ۸ فوریه ـ ایران متهم به شرکت در توطئه بر ضد دولت عراق شد



    دولت عراق در بهمن ۱۳۴۸( فوریه ۱۹۷۰ ) ضمن صدور اعلامیه ای شدیداللحن دولت وقت ایران را متهم كرد كه در توطئه كودتای عراق كه سركوب شده بود به امریكا كمك كرده و در تحریك كردها برضد دولت بغداد ابزار سیاست آمریكا شده و آمریكا از طریق ایران پول و اسلحه به كردهای عراق می رساند. دولت ایران پاسخی صریح به این اعتراض دولت عراق نداد.

    سالها بعد ، طبق كتاب خاطرات هنری كیسینجر مقام وقت دولت آمریكا ، معلوم شد که اعتراض دولت عراق بی مورد نبود . طبق خاطرات کیسینجر، دولت ایران كمكهای آمریكا را به كردهای عراقی كه با دولت این كشور در حال جنگ بودند می رساند و به مصطفی بارزانی اجازه داده بود كه در ایران سكونت و از اینجا جنگ بر ضد حكومت بغداد را رهبری كند.

    این رویداد شباهت معکوسی به مبادله اعتراضیه های شوروی و ایران نسبت به یکدیگر در سال ۱۳۲۶ داشت. دولت مسكو اعتراض كرده بود كه چرا ایران بر خلاف قراداد ۱۹۲۱ رفتار كرده و با مساعی آمریكا بر ضد شوروی همكاری می كند و دولت ایران در پاسخ ۱۴ بهمن ماه سال ۱۳۲۶ خود به اعتراض دولت مسكو متقابلا به این دولت اعتراض كرده بود كه چرا مصطفی بارزانی را كه هم ـ پیمان تجزیه طلبان ایران بوده پناه داده است .


    ۱۹ بهمن ـ ۸ فوریه ـ بررسی ریشه اختلاف آمریکا و ایران از زمان انقلاب ـ در تئاتر جهانی، جمهوری اسلامی در نقش مخالف درجه یک آمریکا

    روزنامه نگاران و تاریخدانان در پی خط و نشان كشیدن های تازه آمریكا در هفت روز اول فوریه ۲۰۰۵ و واكنش هایی كه ایران نسبت به آنها نشان داده و در رسانه ها منعكس شده است، به طور جداگانه نظراتی در باره سیاست های این دو كشور نسبت به یكدیگر ابراز داشته اند و پیش بینی هایی كرده اند كه از جمع بندی آنها این استنباط به دست آمده است:
    به باور دولت آمریكا كه تلاش خود را از دیر زمان روی نفوذ در آسیای مركزی و منطقه قفقاز، و نیز بسط نفوذ در خاورمیانه نفتخیز متمركز كرده است به این مقصود نخواهد رسید مگر این كه به وجود یك دولت كاملا دوست در ایران اطمینان داشته باشد و تردید دارد كه اگر هم مناسبات آن با دولت جمهوری اسلامی بهبود یابد این دولت كمكی به تامین هدفهای واشنگتن كند. بنا براین، بهانه تراشی و اختلاف ادامه خواهد داشت. جمهوری اسلامی دست كم تا آینده ای دور از اصول اعلام شده خود دستبردار نخواهد بود و به علاوه نمی خواهد كه به مناسبات دوستانه اش با روسیه ـ همسایه شمالی ـ كه برایش حیاتی است آسیب برسد كه روسیه آسیای میانه و قفقاز را مناطق نفوذ بی چون و چرای خود می داند. ادامه حیات بن لادن و كج دار و مریز اوضاع عراق به این دلیل است كه آمریكا می خواهد در منطقه تا آن زمان كه از ناحیه تهران مطمئن نشود حضور داشته باشد. اگر بن لادن از میان برود، روسیه با ماندن آمریكا در افغانستان در سطح فعلی و استقرار در آسیای میانه بنای مخالفت را خواهد گذاشت و شاهد ماجراهایی نظیر آن چه كه آمریكا در دهه ۱۹۸۰ با نیروهای شوروی در افغانستان كرد خواهیم بود. به علاوه، آمریكا نخواهد توانست هر برنامه ای را به بهانه مبارزه با تروریسم و به نام آن اجرا كند. آمریكا همانند خلفای عباسی ۱۲۵۰ سال پیش از این، بغداد را قلب و مركز كنترل قسمت شرقی جهان عرب می پندارد كه فعلا آن را در دست دارد و با این مخالفتها از دست نخواهد داد. بنا براین، به همان اندازه كه ایران قرن ۱۹ برای انگلستان اهمیت داشت تا هند را از نفوذ دیگران محفوظ دارد و بر مناطق جنوبی و غربی خلیج فارس (مناطق نفتدار امروز) مسلط باشد، ایران قرن ۲۱ هم برای آمریكا مهم است. اهمیت ایران برای آمریكا از آغاز جنگ سرد شروع شد و در آن زمان هم محاصره شوروی و نفت دو عامل اصلی بودند.
    یكی از تاریخدانان، محتوای كتاب «حیات من» تالیف بیل كلینتون رئیس جمهوری پیشین آمریكا را كه در سال ۲۰۰۴ در ۹۵۴ صفحه و ۱۸ نوار ۹۰ دقیقه ای انتشار یافت و ده میلیون دلار حق التالیف آن بود سند قرار داده و گفته است: آمریكا در جریان انقلاب ایران دل به باقیمانده سیاستمداران ملی گرای زمان حكومت دكتر مصدق كه در زیر نام او فعالیت می كردند بسته بود ولی این سیاستمداران به علت نداشتن حزب دیری نپاییدند. در دو ماه اول سال ۱۹۷۹ شاه به یك دسته از این سیاستمداران متوسل شده بود و نخست وزیری را به یكی از آنان (شاپور بختیار) سپرده بود و آیهٔ الله خمینی رهبر ارشد انقلاب یكی دیگر از آنان را (مهدی بازرگان) به نخست وزیری منصوب كرده بود.
    این سیاستمداران ملی گرا عموما سالخورده بودند و جز داریوش فروهر، هیچیك حزب و تشكل سیاسی نداشتند كه بر شانه های آنها استوار بایستند. نخستین اشتباه آنان این بود كه پلیس ایران را ، بلافاصله پس از پیروزی انقلاب بكار دعوت نكردند و باعث شدند كه كمیته ها تشكیل شوند و جای پلیس را بگیرند و به دستگیری مخالفان بپردازند و .... اشتباه دیگر این سیاستمداران ملی گرا (مصدقی) این بود كه با سپرده شدن امر محاكمات انقلابی به طور مطلق به روحانیون مخالفت نكردند زیرا كه خودشان مایل به اعدام ژنرال نصیری و برخی دیگر بودند ولی نمی خواستند كه این كار به نام آنان تمام شود.
    ایجاد كمیته ها توسط هركس كه چند فرد مسلح داشت و مورد حمایت یك روحانی بود، و انجام اعدامها توسط دادگاههای انقلاب سبب شد كه شركت كنندگان در انقلاب (انقلابیون) به سمت روحانیون گرایش یابند و اختیار از دست مهدی بازرگان و وزیران ملی گرای او خارج شود، برغم نظر او چند مقام نظام سابق از جمله امیر عباس هویدا اعدام شوند، سفارت آمریكا تصرف شود و ... كه سرانجام به كناره گیری بازرگان منجر شد. چپگرایان كه در رسانه ها و كمیته ها نفوذ یافته بودند شدیدا بر ضد آمریكا تبلیغ می كردند و دولتهای بعد از مسئله گروگانگیری نوامبر سال ۱۹۷۹ نیز روش ضد آمریكایی در پیش گرفتند كه در ۲۶ سال اخیر ادامه یافته است.
    وی گفت: مطالب صفحه ۴۴۰ كتاب كلینتون ثابت می كند كه دولت ریگان به همان دلایل (بیم از ایران) به دولت صدام حسین كمك می كرد تا ارتشی داشته باشد كه بتواند در برابر ایران بایستد و با همین هدف، یك شعبه بانك دولتی ایتالیا در اتلانتا را مجبور كرده بود كه میلیارد ها دلار اعتبار به صدام بدهد تا اسلحه خریداری كند و دو میلیارد دلار از این اعتبار روی دست مالیات دهندگان آمریكایی ماند.
    این تاریخدان همچنین به مطالب صفحات ۶۵۴ و ۶۵۵ این كتاب استناد كرد كه نوشته است: من (كلینتون) به یلتسین گفتم كه ما كمك كردیم تا شما سلاحهای اتمی را از اوكراین، قزاقستان و بلاروس به روسیه منتقل كنید. باید به من اطمینان دهید كه تكنولوژی هسته ای شما و مواد لازم برای ساختن موشك و اسلحه اتمی به دست ایران نیافتد. اگر ایرانیان به چنین سلاحهایی دست یابند برای هر دوی ما ( آمریكا و روسیه ) خطرناك خواهد بود.
    این تاریخدان گفت كه كلینتون می دانست هر وقت شكم ایرانیان سیر شود به یاد امپراتوری خود در دوران هخامنشی و ساسانی می افتند و دیگر كسی جلوگیرشان نمی تواند بشود به همان گونه كه در عهد بوئیان، صفویان و افشاریان آن را لمس كردیم، ولی یلتسین كه «تاریخ» نخوانده بود متوجه عمق حرفهای كلینتون نشد. كلینتون نگران همكاری دانشمندان ایرانی نژاد روسیه از جمله تاجیكها و نیز اتم شناسان و اسلحه سازان كمونیست با ایران بود و متوجه كینه جویی كمونیستهای روسیه با آمریكا بود كه هنوز هم زیادند و آمریكا را عامل از دست دادن حكومت می دانند.
    تاریخدان مورد بحث سپس به صفحه ۷۵۱ كتاب كلینتون استناد كرد كه نوشته است: ما از ترس این كه روزگاری ایران دارای موشك دوربرد شود از خیر برنامه موشك های ضد موشك قاره پیما (در مقابله با روسیه و قدرتهای بزرگ نظیر چین) گذشتیم و به برنامه تولید موشك ضد موشك كوچكتر( تی. ام . دی) روی آوردیم تا نظامیان و اتباع آمریكایی را كه در خلیج فارس و مناطق نفتخیز عربی شرق سوئز ( كویت، قطر، بحرین، دوبی، ابوظبی، عمان و عربستان سعودی) مستقر و یا مشغول بكارند از خطر احتمالی موشكهای ایران محافظت كنیم.
    به اظهار این تاریخدان، مقامهای واشنگتن مطمئن نیستند كه بتوانند در آینده ای قابل پیش بینی یك دولت دوست (درحد دولت شاه) را در تهران مشاهده كنند و این نگرانی را كلینتون در صفحه ۸۷۷ كتاب خود منعكس كرده و نوشته است: ... و ما تلاش كردیم كه لوله های نفت و گاز تركمستان و ... به جای ایران از طریق جمهوری آذربایجان و گرجستان به تركیه كشیده شود و كمك كردیم كه این كار «بدون ایران» كه برای ما نامطمئن است انجام شود.
    این تاریخدان سپس به سیاست سخت تر ولی علنی دولت بوش (پسر) نسبت به ایران اشاره كرد و نتیجه گرفت كه در ربع قرن اخیر، در سیاست خارجی آمریكا، ایران همان جایی را كه شوروی در جریان جنك سرد ۴۵ ساله قرن ۲۰ داشت گرفته است و به صورت دشمن شماره یك آمریكا جلوه گر شده و ظاهرا آمریكا لازم دارد كه در صحنه تئاتر جهان یك بازیگر مخالف هم وجود داشته باشد و فعلا، ایران نقش مخالف سرسخت و قسم خورده آمریكا را ایفاء می كند.
    __________________

    ۱۹ بهمن ـ ۸ فوریه ـ داستان نویسی به نام «آن رادکلیف»


    در این روز در سال ۱۷۶۴ بانو « آن رادكلیف (وارد Ann Radcliffe Ward) » داستان نویس معروف چشم به جهان گشود و ۵۹ سال عمر كرد و بیش از ده داستان روماتیك نوشت كه كار او سرخط برای زنانی شده است كه در دو قرن اخیر داستان نوشته اند.

    نگارش او روان و محاوره ای است . داستان را بدون توجه به روش علمی كتاب نویسی، از جایی شروع و به جای دیگر ختم می كند . توجه او معطوف به امور روزمره شخصیت های دادستان است تا نتیجه گیری از آن .

    داستانهای معروف او عبارتند از : رمانس جنگل ، قصرهای اتلین ، كار مرموز آدولفو ، روزهای زندگی(سفرنامه) ، و " ایتالیایی" كه داستان آخیر را یك شاهكار ادبی خوانده اند.
    __________________
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  2. کاربر ارزشمند❤

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    39,254
    تشکر شده:
    47,237
    امتیاز دستاورد:
    170
    پاسخ : تاریخ نگارتاپ فروم

    تقویم ایران و جهان ( 20 بهمن ماه )
    ۲۰ بهمن - از آغاز سال در تقویم رسمی ایران ۳۲۶ روز گذشته و به پایان آن ۳۹ روز (در سال عادی) یا ۴۰ روز (در سال کبیسه) مانده است.

    زادروزها

    * ۱۳۲۴ - پیروز مجتهدزاده، جغرافیدان، محقق و کارشناس مسائل سیاسی ایرانی.

    درگذشتها

    * ۱۳۸۶ - ژازه طباطبایی، نقاش، شاعر و مجسمهساز ایرانی.
    __________________9 فوریه سال 1564

    "آندره وزالیوس "طبیب و جراح معروف بلژیكی به سن 50 بدرود حیات گفت .وی كه پدر علم تشریح لقب یافته است ،از طرف كلیسا به جرم) تشریح جسد آدمی (محكوم به مرگ شد ولی بعد با یكدرجه تخفیف او را محكوم كردند كه پیاده به زیارت بیتالمقدس برود و در بازگشت از این سفر بود كه وی مرد .وزالیوس روز 31 دسامبر 1514 میلادی متولد شده بود .به روز 31 دسامبر 1514 مراجعه شود
    9 فوریه سال 1649

    "شارل اول "پادشاه انگلستان كه دومین فرمانروای سلسله استوارتها محسوب میشد پس از 49 سال زندگی و 24 سال سلطنت بدرود حیات گفت" .شارل اول "كه روز 31 ژوییه 1600 میلادی در لندن متولد شده بود ارشد اولاد" ژاك اول "سرسلسه استوارتها محسوب میشد .قیام" كرامول "در زمان سلطنت او اتفاق افتاد .به روز 30 ژوئن 1625 و 31 ژوییه 1600 مراجعه شود
    9 فوریه سال 1675

    "والنتین كونرار "نویسنده و ادیب فرانسوی در قرن هفدهم میلادی پس از 72 سال زندگی در اوج شهرت بدرود حیات گفت .این مرد كه بعدها منزل او به صورت یك محفل بزرگ و مهم علمی و ادبی و هنری درآمد ،روز 25 ژوئن 1603 میلادی متولد شد .كونرار بعدها به توصیه" ریشلیو "انجمنی برای توسعه ادبیات فرانسه تاصسیس كرد و همین انجمن بود كه بعدها به دوران اجتماع ادبا و علماص فرانسه مشهور شد .به روز 25 ژوئن 1603 مراجعه شود
    9 فوریه سال 1715

    نیكولومال برانش" نیكولومال برانش "فیلسوف و روحانی دانشمند قرون هفدهم و هجدهم میلادی فرانسه پس از 77 سال زندگی بدرود حیات گفت .روز 15 ژوییه سال 1638 میلادی در پاریس متولد شده بود .خانوادهاش مردمی مذهبی بودند و خود او نیز پس از تحصیلات روحانی به سلك آنان درآمده بود .وی در فلسفه پیرو نظریات" دكارت "محسوب میشد .به روز 15 ژوییه 1638 مراجعه شود
    9 فوریه سال 1801

    قرارداد صلح میان امپراتوری اتریش و دولت جمهوری انقلابی فرانسه در شهری به نام" لونویل "به امضاص رسید .قرارداد متاركه جنگ بین دو كشور ،پس از شكست اتریش از فرانسه) در جنگ بزرگ" هوهن لیندن "در 3 دسامبر 1800 میلادی (روز 25 دسامبر همان سال در" استهیر "امضاص شده بود .معاهده" لونویل "را ژوزف بناپارت از طرف فرانسه و" كوبنزل "از طرف اتریش امضاص كردند .به روز 3 و 25 دسامبر 1800 مراجعه شود
    9 فوریه سال 1898

    "برتولت برشت "شاعر بزرگ و انساندوست آلمانی در" آوسبورگ "قدم به عرصه وجود گذاشت .تحصیلاتش را در رشته طبیعی تمام كرد ولی چون میهن او مورد تاخت و تازهای قرار گرفت ،وی با طبع حساس و نقادی كه داشت به مبارزه با نازیسم برخاست و به علت این كه نازیها در تعقیب او بودند به آمریكا گریخت و پس از پایان جنگ سالهای آخر زندگی را در آلمان گذرانید .به روز 30 آوریل 1956 مراجعه شود
    9 فوریه سال 1943

    شهر صنعتی" خاركوف "به تصرف ارتش سرخ شوروی درآمد و بیش از 200 هزار سرباز و افسر آلمانی در جریان تصرف خاركوف و دفاع از آن در برابر روسها كشته شدند .خاركوف كه قبل از" كیف "پایتخت سرزمین اوكرایین بود در مغرب روسیه واقع شده و مركز ساخت تراكتور و لكوموتیو و سایر ماشینهای كشاورزی است .تصرف خاركوف یك روز بعد از فتح روستوف انجام شد. وقایع تاریخی 20 بهمن ماه

    1. تولد ابراهيم پور داوود - ش1264
    2. شهادت روحاني مجاهد سيد مصطفي خميني والد امام امت به دست اشرار - ش1281
    3. آغاز دوره جديد انتشار نشريه هاي زيرزميني و مطبوعات پنهاني در ايران - ش1356
    4. حمله به گارد رژيم ستم شاهي به پادگان نيروي هوايي - ش1357
    5. عمليات والفجر ( 8 ) در منطقه فاو - ش1364
    6. انتشار پيش شماره روزنامه سلام - ش1369
    7. انتشار روزنامه سلام - ش1369

    وقایع تاریخی 9 فوریه مطابق با 20 بهمن ماه 1390

    1. امضاء قرارداد صلح اونوپل بين اتريش و فرانسه - م1801
    2. جدا شدن دو خواهر به هم چسبيده سيامي توسط " دکتر دويان" - م1902
    3. نخستين پرواز تجاري ميان لندن و پاريس - م1919
    4. واگذاري امتياز راه آهن ايران به انگليس - م1925
    5. درگيري طرفداران حزب کمونيست و اتحاديه کارگان فرانسه با پليس در اعتراض به تظاهرات راست گرايان افراطي و کشته شدن 9 تن از تظاهرکنندگان - م1934
    6. تشکيل دولت جديد فرانسه از سوي " استون دو مرگ " در پي استعفاء دولت " دالاديه" - م1934
    7. امضاء پيمان تضمين امنيت مرزي ميان کشورهاي يونان ، روماني ، ترکيه و يوگسلاوي - م1934
    8. اعلام حالت فوق العاده در الجزاير و انحلال جبهه نجات اسلامي - م1992
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  3. کاربر ارزشمند❤

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    39,254
    تشکر شده:
    47,237
    امتیاز دستاورد:
    170
    پاسخ : تاریخ نگارتاپ فروم

    تقویم ایران و جهان ( 21 بهمن ماه )
    ۲۱ بهمن - از آغاز سال در تقویم رسمی ایران ۳۲۷ روز گذشته و به پایان آن ۳۸ روز (در سال عادی) یا ۳۹ روز (در سال کبیسه) مانده است.

    زادروزها

    * ۱۳۱۱ - فرامرز پایور، نوازنده سنتور، آهنگساز و مولف موسیقی ایرانی.

    درگذشتها

    * ۱۳۷۵ - بزرگ علوی، نویسنده ایرانی وقایع تاریخی امروز 21 بهمن ماه

    1. امضاء قرار داد ننگين ترکمن چاي بين فتحعلي شاه و پاسکويچ - ش1206
    2. امضاء عهدنامه ترکمانچاي بين ايران و روسيه - ش1207
    3. درگذشت عباس اقبال آشتياني - ش1334
    4. برگزاري مراسم بيستمين سال وفات " عباس اقبال آشتياني " در کتابخانه مرکزي و مرکز اسناد دانشگاه تهران - ش1354
    5. ممنوع القلم شدن 22 نفر از نويسندگان مطبوعات - ش1355
    6. شليک گلوله ماموران شهرباني به ساختمان روزنامه اطلاعات و شهادت يک جوان - ش1357
    7. شکسته شدن حکومت نظامي به فرمان حضرت امام خميني ( ره ) - ش1357
    8. عمليات طريق القدس دربندي خان عراق - ش1362
    9. شهادت " محمد علي جلالي "، خبرنگار جمهوري اسلامي در جبهه جزيره مجنون - ش1364
    10. برگزاري نخستين جشنواره خوشنويسي جهان اسلام در تهران - ش1375

    وقایع تاریخی امروز 10 فوریه مطابق با 21 بهمن ماه 1390

    1. تولد " تامس آلوا اديسون "، يکي از مخترعان آمريکايي سينما - م1847
    2. برتولت برشت Bertolt Brecht - م1898
    3. اعلان جنگ ژاپن به روسيه - م1904
    4. درگذشت " سرگئي ايزنشتين "، فيلمساز وتئورسين روس - م1948

    روز شمار دفاع مقدس
    21/11/57

    ابزار ناتواني نيروهاي نظامي و انتظامي شاهنشاهي از مقابله با توزيع سلاح بين مردم در مساجد. ادامه هجوم نيروهاي گارد به نيروي هوايي. سرازير شدن سيل جمعيت براي كمك به مدافعان پايگاه هوايي در فرحآباد. انهدام پنج دستگاه تانك و تصرف سهدستگاه ديگر به دست مردم و خلعسلاح افراد گارد.
    انتشار اعلاميه شماره 40 فرمانداري نظامي در تهران در ساعت 14 مبني بر افزايش ساعت منع رفت و آمد از ساعت 30 :16 تا 5 بامداد و بروز هيجان و التهاب در شهر. انتشار اعلاميه امامخميني در ساعت 16 مبني بر غيرقانوني بودن اعلاميه فرمانداري نظاميتهران و دعوت از مردم به ناديدهگرفتن آن. هجوم مردم به خيابانها و سنگربندي آنها به منظور مقابله با حكومت نظامي. همچنين صدور اعلاميه نخستوزير درباره پذيرفتني نبودن ممنوعيت اعلام شده از سوي فرماندار نظامي.
    انتشار اعلاميه شماره 41 فرمانداري نظاميتهران در ساعت 20 و افزايش ساعت منع رفت و آمد تا ساعت 12 ظهر روز 22 بهمن 1357. هجوم مردم به مراكز نظامي و انتظامي و سقوط كلانتريهاي 10، نارمك، تهراننو. محاصره كلانتري 6، تسليحات ارتش در فرحآباد و پادگان لويزان در تهران. خلع سلاح پايگاه نوژه در همدان به دستور آيتالله مدني و مسدود شدن جاده همدان به تهران و جاده ساوه به تهران به دست مردم براي جلوگيري از حركت ستونهاي نظامي به سوي پايتخت.
    پيام آيتالله طالقاني خطاب به مردم و نيروهاي درگير در مركز آموزش دوشانتپه : واقعه پادگان نيروي هوايي توطئهاي از ناحيه بعضي از مسؤولين جزء در ارتش است ؛ ملت از مداخلهجويي پرهيز نمايند.
    آغاز درگيري مسلحانه در داخل ارتش شاه به طرفداران انقلاب در نيروي هوايي و نظاميان وفادار به رژيم گذشته در ساعت 22 ديشب (20/1/1357) به هنگام تماشاي مراسم استقبال امام از تلويزيون و ابراز احساسات پرسنل نيروي هوايي نسبت بهايشان. شرح چگونگي اين ماجرا به نقل از مطبوعات و از زبان ارتشبد قرهباغي (آخرين رئيس ستاد بزرگ ارتشتاران). تشكيل جلسه شوراي امنيت ملي با شركت شاپور بختيار (نخستوزير)، ميرفندرسكي (وزير امورخارجه) و فرماندهان نيروهاي نظامي و انتظاميدر ساعت 18 پس ازاينكه مردم به دستورهاي حكومت نظامي عمل نكردند و تصميماين شورا دربارة تشديد مقررات حكومت نظامي و دستگيري رهبران انقلاب.
    گزارش لحظه به لحظه روزنامه اطلاعات از مقر امام و واكنش عمومي در مقابل اعلاميه شماره 41 فرمانداري نظامي. پخش شايعه توطئه كودتاي نظاميدر ساعت 22 و اعترافهاي سرهنگ كيخسرو نصرتي (آخرين رئيس ستاد پليس تهران) از چگونگي اجراي طرح كودتا.
    21/11/58

    ديدار شاه حسن از عربستان و عراق.
    21/11/62

    درگذشت آندروپوف صدر هيئت رئيسه اتحاد جماهير شوروي
    21/11/64

    تصميم عربستان به پرداخت وام 6 ميليارد دلاري در عرض 6 ماه آينده به عراق
    21/11/65

    اعزام سپاه يكصد هزار نفري حضرت مهدي (عج) به جبهههاي نبرد.
    21/11/66

    عراق در هفتههاي اخير جنگ صادرات نفت را افزايش داده است.
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  4. کاربر ارزشمند❤

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    39,254
    تشکر شده:
    47,237
    امتیاز دستاورد:
    170
    پاسخ : تاریخ نگارتاپ فروم

    تقویم ایران و جهان ( 22 بهمن ماه )
    وقایع تاریخی 11 فوریه مطابق با 22 بهمن ماه1390

    11 فوریه سال 660 قبل از میلاد

    اولین پادشاه ژاپن به تخت سلطنت نشست و به این ترتیب طولانیترین سلطنتهای جهان آغاز شد این پادشاه كه در 2627 سال قبل به سلطنت رسید" یی - مو "نام داشت .بعدها در سال 1889 میلادی ژاپنیها به عنوان یادبود از موئسس پادشاهی در آن كشور ،مقبره مجللی به عنوان مقبره" یی - مو "بنا كردند و هر ساله نیز روز 11 فوریه را به نام عید ملی جشن میگیرد.
    11 فوریه سال 1575

    جنگهای مذهبی بین هانری چهارم و پاپ گرگوار هفتم آغاز شد .این جنگ كه در آن دو رهبر بزرگ و مقتدر سیاست و مذهب با یكدیگر روبرو بودند به سبب طرفداری بعضی از ملل از یكی از آن دو ،توسعه فراوان یافت و در این ماجرا عده زیادی از كشیشهای كاتولیك كشته شدند و بسیاری از كلیساهای معروف ویران شد .این جنگ و اختلاف روز 24 اوت 1577 میلادی با تسلیم شدن هانری چهارم به پاپ ،به پایان رسید.
    11 فوریه سال 1660

    "شارل گوستاو "پادشاه سوئد ،ملقب به" شارل دهم "بعد از 38 سال زندگی و شش سال سلطنت ،چشم از جهان فرو بست .این پادشاه جنگجو كه اوایل سلطنتش به جنگ با" ژان كازیمیر "مدعی دیگر سلطنت سوئد سپری شد ،روز 16 آوریل 1622 میلادی در استكهلم متولد شده بود و روز 5 مارس 1654 به جای" كریستین "ملكه سوئد زمامدار شد .به روز 5 مارس 1654 و 16 آوریل 1622 مراجعه شود
    11 فوریه سال 1668

    ناحیه معتبر" فرانتس كونته "در فرانسه به تصرف سپاهیان پرنس" كنده "سردار نامآور فرانسوی درآمد .جنگ برای تسخیر فرانتس كونته كه در آن زمان متعلق به اسپانیا بود ،از 14 روز قبل یعنی از 29 ژانویه همان سال آغاز شد بود و علت آن خودداری ملكه اسپانیا و نایبالسلطنه شارل دوم از به رسمیت شناختن تسخیر فلاندر توسط دولت فرانسه بود.
    11 فوریه سال 1755

    "لویی استانسیلاس كزاویه "یا لویی هجدهم فرزند كوچك لویی پانزدهم در" ورسای "متولد شد و تا قبل از این كه روز 4 آوریل 1814 میلادی به سلطنت فرانسه برسد ،با عنوان كنت" پروونس "میزیست وی بعد از شكست و تبعید ناپلئون به جزیره الب در 59 سالگی به سلطنت فرانسه رسید و پس از ده سال سلطنت روز 16 سپتامبر 1824 میلادی در 69 سالگی مرد .به روز 16 سپتامبر 1824 مراجعه شود
    11 فوریه سال 1811

    "گوتفرید كلر "نویسنده نازك طبع و ادیب ناتورالیست آلمانی در" زوریخ"متولد شد و چون زوریخ امروزه جزص سویس است او را سویسی نیز میدانند .وی به سبب تاصثیر محیط زیبای خویش ،در آثار خود بیشتر به توصیف از زیباییهای طبیعت پرداخت و مخصوصاش هنرش در تجسم زندگی روستاییان بود .از كتب مهم وی" هانری لوور و مردم سلدوید "را باید نام برد .او به سال 1898 مرد .به روز 30 اوت 1898 مراجعه شود
    11 فوریه سال 1847

    "توماس آلوا ادیسون "مخترع نابغه آمریكایی در دهكدهای به نام" میلان "در ایالت اوهایو در آمریكا متولد شد .پدرش نجار بود و خانوادهای فقیر داشت .تحقیقات علمی او از دهسالگی شروع شد و این تحقیقات تا آخر عمرش ادامه داشت و در این مدت اختراعات و اكتشافات بسیاری كرد كه لامپ برق و گرامافون و ضبط صورت از آن جمله است .وی روز 18 اكتبر 1931 میلادی مرد .به روز 18 اكتبر 1931 مراجعه شود
    11 فوریه سال 1882

    "ادموند دو والرا "آزادیخواه و سیاستمدار معروف ایرلندی در نیویورك قدم به عرصه وجود گذاشت .پدرش اسپانیایی و مادرش ایرلندی بود .در كودكی به ایرلند مهاجرت كرد و بعد از اتمام تحصیلات به تدریس پرداخت .در قیام ایرلند جهت تحصیل آزادی ،وی از سران قیام محسوب میشد و بعد از كسب استقلال ،اولین رییس جمهوری ایرلند جنوبی گردید. وقایع تاریخی 22بهمن

    1. روز حاکميت ملي ژاپن
    2. ساخت دستگاه تلفن گنگ توسط جبار باغچه بان - ش1312
    3. توقيف روزنامه " آرزو " به جاي " هور " - ش1323
    4. انتشار روزنامه رسمي کشور - ش1323
    5. صدور دستور تشکيل کميسيون به رسيدگي مندرجات مطبوعات در وزارت کشور و وزارت فرهنگ - ش1326
    6. ترور " محمد مسعود "، مدير روزنامه مرد امروز توسط رژيم پهلوي - ش1326
    7. راهپيمايي سراسري و بزرگ 22 بهمن - ش1345
    8. تصرف راديو و تلويزيون ايران بوسيله مردم - ش1357
    9. پخش صداي انقلاب از تلويزيون - ش1357
    10. پيروزي انقلاب اسلامي ايران و سقوط نظام شاهنشاهي - ش1357
    11. شهادت " حبيب قاسمي "، خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي در جبهه فاو - ش1364
    12. عمليات مرحله اول فتح ( 4 ) در منطقه عمومي رواندوز و ديانا - ش1365
    13. برگزاري راهپيمايي انقلاب در زير بمباران هاي عراق - ش1365
    14. سخنراني لوئيس فراخان در ايران - ش1374

    برگی از تاریخ (۲۲ بهمن)

    ● به امارت رسیدن یعقوب بن لیث صفاری در سیستان(۲۴۷ق)
    ● تولد حسن بن حسن معروف به ابن هیثم ریاضی دان شهیر اسلام و جهان(۳۵۴ق)
    ابوعلی حسن بن حسن بن هیثم معروف به ابن هیثم در سال ۳۵۴ ق به دنیا آمد. وی فیزیکدان بود و توصیفات او درباره چشم انسان، مخاط خارجی، قرنیه، شبکیه و عنبیه قابل توجه است. ابن هیثم تالیفاتی درباره هیات، هندسه کائنات جو، منطق، حساب، طب و تشریح دارد. اختراع ذره بین نیز از اوست. وی در دوره خلیفه فاطمی مصر به نام الحاکم بالله زندگی می کرد که از ترس این خلیفه خود را به دیوانگی زد و پس از مرگ حاکم، اظهار عقل نمود. ابن هیثم در دوران شکوفایی علوم در تمدن اسلامی می زیست و از میراث علمی عظیمی که به دست دانشمندان برجسته مسلمان شرح و بسط داده شده بود، بهره های بسیاری برد. مهمترین کتاب ابن هیثم المناظر نام دارد که این اثر مورد استفاده کپلر ستاره شناس آلمانی نیز قرار گرفته است. ابن هیثم در سال ۴۳۰ق در ۷۶ سالگی در قاهره درگذشت.

    ● رحلت شیخ طوسی عالم شهیر شیعه و موسس حوزه علمیه نجف اشرف(۴۶۰ق)
    شیخ ابو جعفر محمد بن الحسن طوسی معروف به شیخ الطائفه از ستارگان درخشان جهان اسلام در سال ۳۸۵ ق در خراسان به دنیا آمد. در سال ۴۰۸ ق یعنی ۲۳ سالگی به بغداد که مرکز بزرگ علوم و فرهنگ اسلامی آن زمان بود مهاجرت نمود و تا پایان عمر در عراق ماند. وی مدت پنج سال از محضر درس شیخ مفید مستفیض شد و ۲۳ سال هم از خدمت سید مرتضی شاگرد ارزشمند شیخ مفید بهره مند گشت. شیخ طوسی پس از استادش سید مرتضی ریاست علمی و فتوایی شیعه را بر عهده گرفت و به علت یک سلسله آشوب های به وجود آمده از سوی مخالفان، خانه و کتابخانه اش به تاراج رفت. شیخ که خانه، کتاب ها و دست نویس های خود را در بغداد از دست داده بود به نجف اشرف مهاجرت کرد. او حوزه علمیه جدیدی را در آنجا به وجود آورد و پایه های استوار این مرکز بزرگ را بنا گذاشت به طوری که پس از گذشت هزار سال از آن تاریخ، هنوز اصالت علمی خود را حفظ کرده و دیگر مراکز اسلامی را تغذیه فرهنگی می کند. شیخ طوسی فقه را با نگارش کتاب المبسوط وارد مرحله ای جدید نمود، ولی دو اثر مهم ایشان با نام تهذیب و استبصار در کنار کتاب کافی از کلینی، و من لایحضره الفقیه از شیخ صدوق کتب چهارگانه حدیث شیعه را تشکیل می دهند. شمار آثار شیخ طوسی به بیش از ۵۰ جلد می رسد که التبیان فی تفسیر القرآن در ۱۰ جلد، تلخیص الشافی، کتاب الابواب و ... از آن جمله اند. گذشته از آثار گرانبها و ارزشمند علمی، دانشوران بزرگی در حوزه درسی شیخ طوسی پرورش یافتند که شمار آنان را افزون از سیصد دانشمند مجتهد نوشته اند. شیخ طوسی سرانجام در محرم سال ۴۶۰ ق در ۷۶ سالگی رخ در نقاب خاک کشید و در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

    ● وفات ملاسعد تفتازانی فقیه و دانشمند نامی مسلمان (۷۹۲ق)
    مسعودبن عمر بن عبدالله خراسانی هروی ملقب به سعدالدبن و معروف به ملاسعد تفتازانی در دهه دوم قرن هشتم هجری در خراسان به دنیا آمد. وی در فقه، اصول، تفسیر، کلام، منطق و تمامی فنون ادبی و اکثر علوم متداول استاد بود و بر علوم زمان احاطه داشت. ارشاد الخادی، اربعین، تهذیب، المنطق و الکلام و شرح نهج البلاغه و نیز مختصر و مطول از آثار اوست. برخی از کتب تفتازانی هنوز هم در حوزه های علمی تدریس می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند.
    __________________
    ۲۲بهمن ،سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و سقوط رژیم ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی


    از هفدهم تا ۲۲ بهمن ۵۷، ایران یکی از دوره های استثنایی تاریخ سیاسی جهان را گذرانید. در این ایام، دو دولت در یک مرکز و بدون هیچ گونه مرزبندی مواجه بودند. دولتی که پشتوانه و عامل مشروعیت خود را از دست داده و از قدرت نظامی محروم گشته و با انقلابی عظیم روبرو بود. و دولتی دیگر متکی به رهبری انقلاب توده های میلیونی مردم که به جای قدرت نظامی، تنها به ارتش مردم وابستگی داشت. با وسعت یافتن دامنه های انقلاب، قرار بر این شد که سران ارتش پهلوی، دست به کودتا زده و با به دست گرفتن قدرت، انقلاب مردمی را سرکوب سازند. از این رو از ساعت چهار بعداز ظهر روز ۲۱ بهمن ۵۷، حکومت نظامی اعلام شد.
    پس از اعلان حکومت نظامی، حضرت امام خمینی (ره) اعلام کرد که مردم به حکومت نظامی اعتنایی نکنند. مردم نیز همچنان به یورش خود به مراکز دولتی و نظامی و انتظامی ادامه دادند و تقریباً تمام این مراکز با اندک درگیری و مقاومت، تسخیر شد و به دست مردم افتاد. این درگیری ها در روز بعد نیز به شدت ادامه یافت و در این روز هزاران زن و مرد و پیر و جوان، هر یک به اندازه توان خود برای سرنگونی نهایی رژیم ظلم و جور، کوشش کردند. آنها با سنگربندی در خیابان ها، سینه سپر کردن در برابر تانک ها و با فداکاری و جانفشانی، انقلاب را به پیروزی رساندند. نه فقط در تهران، بلکه در تمامی شهرهای ایران، درگیری مردم با بقایای رژیم شاه جریان داشت. هنگامی که خبر حرکت نیروهای نظامی از شهرهای مختلف ایران به سمت تهران برای سرکوب قیام مردم پخش شد، مردم شهرهای مسیر به درگیری با نیروهای نظامی پرداختند و با بستن راه، مانع حرمت آنها به سمت تهران شدند. برخی از فرماندهان رده بالای ارتش در این درگیری ها به دست مردم کشته شدند تا سرانجام، ارتش، بی طرفی خود را اعلام کرد.

    روز سرنوشت فرا رسید و در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، نظام پوسیده ستمشاهی فرو ریخت و ریشه های فاسد دودمان سیاه پهلوی از این کشور اسلامی کنده شد. مبارزه پانزده ساله ملت مسلمان ایران به رهبری امام خمینی (ره) به ثمر رسید و با سرنگونی نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران پیروز گردید.


    ۲۲ بهمن ـ ۱۱ فوریه ـ ۴۰ سال پس از شکست نهاوند، ایرانیان به دعوت مختار شمشیر برگرفتند


    مورخان اروپایی ماه فوریه سال ۶۸۳ میلادی را آغاز بپاخیزی مختار ابوعبیده ثقفی در عراق به خونخواهی حسین ابن علی ( ع ) و یارانش نوشته اند و اضافه كرده اند كه در اندك مدتی بیش از ۲۰ هزار ایرانی با اسب و اسلحه به وی پیوستند و ظرف چهار سال بسیاری از لشكریان بنی امیه و سردارن اعزامی از شام ( سوریه ، لبنان ، اردن و فلسطین) را از پای در آوردند .
    به نوشته این مورخان ، قیام مختار فرصت مناسبی به ایرانیان داده بود تا با عربان كه بر وطن آنان مسلط شده و نوه پیامبر اسلام را با شقاوت تمام مقتول ساخته و خانواده او را اسیر كرده بودند در آویزند .

    قیام مختار ۴۰ سال و چند ماه پس از شكست نهاوند آغاز شده بود. مختار در سال ۶۸۷ در جنگ با سپاه امویان شام كشته شد. « مختارنامه» كه شرح جنگهای مختار به زبان فارسی بود از پرخواننده ترین كتابها در ایران بشمار رفته است و پس از پیدایش چاپ سنگی در ایران به چاپ رسید . در سپاه مختار به فارسی تكلم می شد.
    __________________

    ۲۲ بهمن ـ ۱۱ فوریه ـ تمجید پی در پی مقامات دولت حزب دمکرات آمریکا از کارهای دکتر امینی نخست وزیر وقت


    چستر باولز مشاور ویژه و دستیار نزدیك جان اف كندی رئیس جمهوری وقت آمریكا ازحزب دمكرات در دیدار ازایران در این روز در بهمن ماه ۱۳۴۰ ( فوریه ۱۹۶۲ ) از كارهای اصلاحی دكتر علی امینی نخست وزیر وقت كه اواخر دهه ۱۹۹۰ در پاریس فوت شد به ویژه برنامه اصلاحات ارضی او تمجید كرد . پیش از وی ، تالبوت معاون وزیر خارجه امریكا كه به تهران آمده بود از مبارزه دولت دكتر امینی با فساد اداری و تعقیب قضایی بیش از چهارصد مقام و كارمند دولت قدرشناسی كرده بود . قبل ازاو نیز اورل هریمن عضو كابینه آمریكا ضمن دیدار از ایران از برنامه اصلاحات دولت امینی تقدیر بعمل آورده بود. مقامات آمریكائی صندوق بین المللی پول هم برنامه های صرفه جویی دكتر امینی را مورد تقدیر قرار داده بودند.

    دكتر امینی كه در جریان اعتصاب و تظاهرات وسیع معلمان مدارس ابتدایی و موسطه تهران در اردیبهشت سال ۱۳۴۰ نخست وزیر شده و برجای شریف امامی نشسته بود و شهرت داشت كه مورد حمایت رئیس جمهوری وقت آمریكاست اصلاحات خود را انقلاب سفید نام نهاده بود .

    نور الدین الموتی وزیر دادگستری او بسیاری از مقامات سابق از جمله ابتهاج ، مهام ، فرود و ...رابه اتهام سوءاستفاده های ادارای تحت تعقیب قرار داده بود. برنامه صرفه جویی او صدای شاه را هم در آورده بود. وی فروش ارز به مسافران را محدود ، ورود اشیاء لوكس را تنها با ارز آزاد مجاز كرده بود و....

    دكتر امینی در دوران نخست وزیری خود كه تا تیرماه ۱۳۴۱ ادامه داشت بیش از هر نخست وزیر دیگر ایران نطق ایراد كرد و رادیو دولتی مجبور بود كه نطقهای او را به طور كامل پخش كند . تشكیل اجتماعات را در میدان جلالیه ( پارك لاله امروز) آزاد كرده بود ، ولی هنگامی كه جبهه ملی میتینگهای خود را در آنجا برگزار كرد دستگیری ها آغاز شد كه امینی آن را به به حساب شاه و عوامل او گذاشت. در زمان دكتر امینی از سانسور مطبوعات تا حدی محسوس كاسته شده بود . در همین زمان بود كه مهندس مهدی بازرگان با اطلاع دكتر مصدق كه در تبعید بود نهضت آزادی ایران را تاسیس كرد.

    دكتر امینی با وجود حمایت های آمریكا از او، بعدا گله كرد كه دولت آمریكا در طول حكومت او تنها ۶۰ ــ ۷۰ میلیون دلار به ایران كمك كرده بود . وی در ماههای بهمن و اسفند ۱۳۴۰یك سفر طولانی به اروپا انجام داد ، ولی موفق به دریافت كمكهای مالی قابل توجه از اروپائیان نشد.

    بر سر بودجه ارتش با شاه اختلاف شدید پیدا كرد كه گفته شد شاه شكایت او را به حامیانش در واشنگتن كرده بود و بالاخره بر اثر همین موضوع هم كناره گیری كرد و علم جای اورا گرفت. ​

    __________________

    ۲۲ بهمن ـ ۱۱ فوریه ـ دوستویفسکی در زاد روز او


    فئودور دوستویفسكی Feodor Dostoevsky نویسنده روس در این روز در فوریه ۱۸۲۱ در مسكو به دنیا آمد و ۵۹ سال وچند ماه عمر كرد . پدرش یك پزشك بود كه كشته شد. فئودور قلم و مهارت خود را در شرح و توصیف رنج انسانها بكار برد.

    وی كه دارای افكار سوسیالیستی بود به همین دلیل در سال ۱۸۴۸ دستگیر و زندانی شد . در پی ۴ سال زندان ، او را به چهار سال تبعید هم محكوم كردند. محصول این دوران كتاب « یادداشتهایی از خانه مردگان » بود. دیدار دوستوفسكی از آلمان، انگلستان ، فرا نسه و ایتالیا جهان بینی اورا گسترش داد. او لندن آن زمان را پایتخت كاپیتالیسم جهان نامید.

    مهمترین داستانهای او ؛ جنایت و مجازات ، شبهای سفید ، مضاعف ، و برادران كارامازوف هستند.

    بررسی زندگی دوستویفسكی توسط پژوهشگران قرن ۲۰ باعث شده است كه اصحاب اندیشه مخالف را به جای فرستادن به زندان و تبعید با اعمال شاقه ؛ تنها منزوی كنند و رفت و آمد آنان را محدود سازند ، زیرا ثابت شد كه محبس، تفكرات اندیشمندان را تیز تر می كند . به علاوه ، هدف از زندان متنبه ساختن و اصلاح فرد است كه در مورد اصحاب فكر مصداق ندارد.
    __________________
    ۲۲ بهمن ـ ۱۱ فوریه ـ بمباران هانوی و هایفونگ با بمب افکن بی ــ ۵۲


    یك سال پس از آغاز بمباران ویتنام شمالی آن زمان از سوی هواپیماهای نیروی هوایی و نیروی دریایی آمریكا ، از اوایل سال ۱۹۶۶ در این حملات از بمب افكن های سنگین هشت موتوره بی ـ ۵۲ نیز استفاده شد . این هواپیما ها كه عمدتا برای حمل سلاحهای هسته ای ساخته شده اند برای بمباران هانوی و هایفونگ از پایگاه جزیره گوام به پرواز در می آمدند. هدف از این بمبارانهای سنگین و شدید كه تا اوایل ۱۹۷۳ ادامه داشت به زانو در آوردن دولت هانوی بود كه دیدیم چنین نشد.

    هر هواپیمای « بی ـ ۵۲ » قادر است ۲۰ تن بمب متعارفی حمل و در ارتفاع ۵۰ هزار پایی پرواز كند. هنوز این هواپیما ها از رده خارج نشده اند و نیروی هوایی آمریكا درجنگ ۱۹۹۱ با عراق از آنها استفاده كرد.
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  5. کاربر ارزشمند❤

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    39,254
    تشکر شده:
    47,237
    امتیاز دستاورد:
    170
    پاسخ : تاریخ نگارتاپ فروم

    تقویم ایران و جهان ( 23 بهمن ماه )
    امروز 23 بهمن 1390
    امروز، كشور یونان از قدیمیترین ممالك جهان ،در جریان جهانگیری امپراتوران روم به تصرف سپاهیان رومی درآمد و به این ترتیب آزادی و استقلال كلیه سرزمینهای مجزا و مستقل این قسمت از شبه جزیره بالكان از میان رفت .دوران سلطه امپراتوری روم بر یونان تا روز 15 سپتامبر 1453 كه امپراتوری روم مغلوب امپراتوری عثمانی شد ادامه داشت و در این روز به تصرف عثمانی درآمد .به روز 15 سپتامبر 1453 مراجعه شود

    امروز، "جورج واشینگتون "سردار بزرگ و بانی استقلال ایالات متحده آمریكا ،در مزرعهای واقع در" وست مورلند "در ایالت" جئورجیا "متولد شد .وی در جریان جنگهای معروف استقلال آمریكا ،سرداری آزادیخواهان را علیه انگلستان داشت و اولین رییس جمهوری آمریكا بود .واشنگتن روز 14 دسامبر 1799 میلادی درگذشت و پایتخت آمریكا به یاد او نامگذاری شده است .به روز 14 دسامبر 1799 مراجعه شود

    امروز، قیام بزرگ و مسلحانه مردم ایالت" وانده "در فرانسه آغاز شد .در این قیام یكصد هزار نفر از مردم ایالت وانده به عنوان اعتراض به اعدام لویی شانزدهم علیه اقدامات و حكومت مجلس" كنوانسیون "شركت داشتند .افراد مسلح وانده عدهای از طرفداران انقلاب را كشتند ولی چون در همان زمان خطر حمله ممالك خارجی به فرانسه پیشآمد انقلابیون وانده نیز دست از قیام خود برداشتند.

    امروز، "ژوزف كونیو "اولین مخترع ماشینهای بخاری كه از برجستهترین مهندسین فرانسه در قرن هجدهم میلادی محسوب میشود ،بعد از 79 سال زندگی كه سمت عمده آن در فقر و ناكامی گذشت بدرود حیات گفت .وی روز 3 سپتامبر 1725 میلادی در شهر" ود آو "در ایالت" لورن "متولد شده و روز 6 دسامبر 1769 میلادی موفق به اختراع خود شده بود .به روز 6 دسامبر 1769 و 3 سپتامبر 1725 مراجعه شود

    امروز، "آبراهام لینكلن "شانزدهمین رییس جمهوری آمریكا در" هاجن ویل "واقع در ایالت كنتوكی قدم به عرصه وجود گذاشت .پدر و مادرش فقیر بودند و خود او نیز سالها با گرسنگی و رنج به سر برد تا بعد از مشقات فراوان در سال 1861 به ریاست جمهوری انتخاب شد .در دوران او جنگهای معروف انفصال و آزادی بردگان سیاهپوست اتفاق افتاد .وی روز 15 آوریل 1765 كشته شد .به روز 5 آوریل 1865 مراجعه شود

    امروز، "آرتور شینتسلر "یكی از بزرگترین نویسندگان آلمانی در" وین "پایتخت زیبای كشور اتریش قدم به عرصه وجود گذاشت .وی تحصیلاتش را در رشته طب به پایان رسانید ولی آن را رها كرد و به ادبیات پرداخت آثار" شینتسلر "از بهترین آثار ادبی آلمان محسوب میشود و مهمترین آنها عبارتند از" انتقام گربه - داوطلب - عشق و عاشقی - فرار در تاریكی - در راه آزادی - و بئاتریس."

    امروز، ژنرال" برادلی "یكی از برجستهترین سران نظامی ایالات متحده آمریكا در" كلارك "یكی از شهرهای ایالت میسوری قدم به عرصه وجود گذاشت .پدرش معلمی فقیر بود ولی خود او بعد از احراز مقام افسری به علت لیاقت و هوش سرشاری كه داشت به مقامات بزرگ ارتشی رسید و در 57 سالگی" ژنرال 5 ستاره "شد .ژنرال" عمر برادلی "از برجستهترین افسران آمریكا در جنگ بینالملل دوم بود.

    امروز، نبرد اول" تمبین "كه قسمتی از برنامه عملیات جنگی فتح حبشه توسط سپاهیان ایتالیایی بود ،با پیروزی كامل ایتالیاییها پایان یافت .پایان این مرحله از عملیات جنگی كه مارشال ایتالیایی" بادوگلیو "قهرمان آن شناخته شد ،تصرف" آمبارادام "بود .شروع نبر تمبین كه از خونینترین جنگهای ایتالیا و حبشه محسوب میشود از روز 20 ژانویه همان سال بود .به روز 20 ژانویه 1936 مراجعه شود

    امروز، "آلفونس سیزدهم "آخرین پادشاه اسپانیا بدرود حیات گفت .این پادشاه كه روز 24 اكتبر 1885 میلادی در مادرید متولد شده و هام روز نیز بر اثر مرگ پدرش آلفونس دوازدهم به سلطنت رسیده بود ،پس از 47 سال سلطنت روز 12 آوریل 1932 بر اثر پیروزی جمهوریخواهان از سلطنت دست برداشت و به فرانسه پناهنده شد .به روز 12 آوریل 1932 و 24 اكتبر 1885 مراجعه شود

    امروز، اولین میسیون نظامی آمریكا در سایگون پایتخت ویتنام جنوبی مستقر شد و به این ترتیب ایالت متحده آمریكا وارد ماجرایی از تاریخ سیاسی خویش شد كه نتیجه آن جنگ معروف" ویتنام "بود .میسیون نظامی آمریكا كه از 342 افسر جزص وارد شد تشكیل شده بود برای بررسی پیرامون نحوه دفاع از ویتنام جنوبی در برابر كمونیستهای ویتنام شمالی به آن سرزمین آمده بودند .به روز 8 فوریه 1962 مراجعه شود
    __________________ وقایع تاریخی امروز 23 بهمن ماه

    1. آغاز اولين برنامه مذهبي در راديو تهران
    2. ترور محمد مسعود مدير روزنامه مرد امروز - ش1326
    3. انتشار هفته نامه شورش به مديريت " امير مختار کريمپور شيرازي " در تهران - ش1329
    4. تشکيل کميته هاي انقلاب اسلامي - ش1357
    5. برگزاري اولين دوره بازيهاي بانوان کشورهاي اسلامي - ش1371
    6. مراسم تحليف عرفات در غزه به عنوان اولين رئيس جمهور - ش1374
    7. وفات سيد ابوالفتح رسام عربزاده ،استاد فرش بافي - ش1376

    وقایع تاریخی امروز 12 فوریه مطابق با 23 بهمن

    1. چارلز رابرت داروين - م1809
    2. تولد " فيليپ لامور "، اقتصاددان فرانسوي - م1903
    3. تولد " ميشل دوسنت پير "، رمان نويس فرانسوي - م1916
    4. مغلوب شدن تيم فوتبال فرانسه از سوي تيم فوتبال اتريش - م1933
    5. آغاز اعتصاب و تظاهرات سراسري در فرانسه با دعوت سنديکاها و احزاب چپ گرا - م1934
    6. شهادت " حسن البناء "، از بنيانگذاران اخوان المسلمين - م1949
    7. درگذشت " ژان رنوار "، فيلمساز و بازيگر فرانسوي -م1979

    روز شمار دفاع مقدس
    23/11/57


    گزارشي از آخرين درگيريهاي بين مردم و نظاميان طرفدار رژيم گذشته. محاصره و سقوط پادگانهاي سلطنتآباد و لويزان به دست مردم. كشته شدن سپهبد بدرهاي (فرمانده نيروي زميني) و سرلشكر بيگلري (فرمانده گارد جاويدان) و تسليم استعفاي فرماندهان نيروهاي سهگانه به امام خميني.

    آغاز سازماندهي ارتش و نيروهاي انتظامي پس از انقلاب. تحويل رسميستاد ارتش به دولت بازرگان. دولت موقت سرلشكر قرهني را به سمت رئيس ستاد ارتش برگزيد. انتصاب سپهبد محمدعلي نوروزي به كفالت شهرباني، سپهبد مهديون به عنوان كفيل نيروي هوايي و سپهبد احمدعلي محققي به سرپرستي ژاندارمري كلكشور.



    مواضع گروههاي سياسي در قبال ارتش : سازمان چريكهاي فدايي خلق : ارتش حربه اصلي امپرياليسم و نوكرانش به نيروي شكوهمند تودههاي مردم درهم شكست و ميرود تا فردا ارتش خلق بنيان گيرد. سازمان نويد : در ماشين و دستگاه پليسي و نظاميرژيم شكاف عميق افتاد اما هنوز كاملاً درهم شكسته نشده است. شفق سرخ : ملت اكنون براي نبرد نهايي مسلح شده است ولي شب و روز تبليغ ميشود كه تفنگها را تحويل دهيم. جاما : ارتش استعماري بايد به يك ارتش مردمي تبديل گردد. تلاشهاي سازمانهاي سياسي براي جذب هوادار از تودههايي كه بشدت سياسي شدهاند و صدور دستورالعملهاي سياسي - نظاميخطاب به اعضاء و هواداران و ارائه رهنمود درباره چگونگي به دستگيري جريان انقلاب در سرتاسر كشور و ادامه فعاليت و جذب نيرو و نيز تشكيل جنبش ملي مجاهدين به عنوان يك نهاد سياسي براي فعاليت در وضعيت جديد در عين حفظ هويت چريكي در بقاي تشكيلات سازمان مجاهدين خلق.



    پيامها و هشدارهاي امامخميني خطاب به ملت درباره تحريكهاي ضدانقلاب داخلي و خارجي، ارتش، خلع سلاح عمومي و … امام : اكنون كه قواي انتظامي (ارتش، ژاندارمري، شهرباني) به ملت پيوستهاند بر عموم ملت لازم است كه به هيچوجه تعرض به آنان نكنند. اسلحههايي كه در دست مردم است جمع شوند. هركس اسلحهاي پيدا كرد بايد به مسجد خود ببرد و به امام جماعت مسجد تحويل بدهد و بعداين اسلحهها از مسجد به كميتهها آورده ميشود.

    ضرورت تجديد سازمان هر چه سريعتر ارتش به دست دولت بازرگان از نگاه راديو لندن : كميتهها كشور را تحت اداره موثر واحدي در خواهند آورد، مگر آنكه مهندس بازرگان بسرعت نيروي ارتش و پليس را بشناسد و بتواند آنها را وادار سازد كه به فرمان او عمل كنند. ازهمپاشيدگي در ارتش خطر بيشتري دربر دارد.



    گزارش مفصل ويليام سوليوان (سفير آمريكا در تهران) با قيد " خيلي محرمانه " دربارة " حوادث جاري درايران " و بررسي آنچه آمريكاييها درباره آن ميخواهند چيزي بدانند و در طول دو روز گذشته روي داده است.

    اعلام آمادگي آمريكا براي همكاري با دولت جديد ايران : جيميكارتر (رئيسجمهور آمريكا) : آمريكا آماده همكاري با دولت انقلابي ايران به رياست مهندس بازرگان است. كارمند بلندپايه آمريكا :ايالات متحده براي برقراري روابط عادي با زمامداران جديد ايران تلاش ميكند.



    سايروس ونس (وزير خارجه آمريكا) : دستورهايي به سوليوان ابلاغ شد كه با دولت موقت تماس بگيرد و تصميم آمريكا را به برقراري روابط با دولت اعلام نمايد. هدف، حفظ دستگاههاي حساس نظامي و اطلاعات آمريكا درايران و تامين امنيت اتباع آمريكايي دراين كشور بود.

    اقدامهاي واشنگتن براي تخليه اتباع آمريكايي از ايران : رويتر : هليكوپترهاي بزرگ نفربر از ارتش آمريكا با 69 تفنگدار دريايي عازم خاورميانه شدند تا به تخليه هفت هزار آمريكايي مقيم ايران بپردازند. هادينگ كارتر (سخنگوي وزارت خارجه آمريكا) :اين نيرو به عنوان يك اقدام احتياطي به مراكز نزديك به ايران اعزام شده است. تلاشهاي بازرگان دليل اصلي لغو برنامه اعزام يك گروه از هليكوپترهاي آمريكايي حامل 69 تفنگدار دريايي به تهران جهت تخليه افراد آمريكايي سفارت بوده است.



    شوروي دولت جديد ايران را به رسميت شناخت. پيام الكسيكاسيگين (نخستوزير شوروي) به مهندس بازرگان : اتحاد شوروي شناسايي دولت موقت ايران را اعلام ميكند و آمادگي خود را براي گسترش روابط بين دو كشور براساس اصول برابري و حسن همجواري و احترام به حاكميت ملي و عدم مداخله در امور داخلي يكديگر اظهار مينمايد.

    مواضع دولتهاي اروپايي در قبال انقلاب اسلامي ؛ ديويد اوئن (وزير خارجه انگلستان) : لندن قصد مداخله در امور ايران را ندارد. سخنگوي وزارت خارجه آلمان : دولت آلمانغربي حوادث ايران را يك مسألة كاملا داخلي ميداند. فرانسوا ميتران : انقلابهايي از نوع انقلاب ايران در كشورهاي اسلامي همسايه نيز روي خواهد داد.



    آثار پيروزي انقلاب اسلاميدر خاورميانه ؛ النهار : محل سفارت اسرائيل در تهران در اختيار فلسطينيها قرار خواهد گرفت. بگين (نخستوزير اسرائيل) : به نظر ميرسد موجي از اسلام تعصبآميز در خاورميانه شيوع پيدا كند. رويتر : در تظاهرات شيعيان در شهر صيدا اين شعار به چشم ميخورد. امروزايران، فردا فلسطين. رهبر جبهه خلق براي آزادي فلسطين : انقلاب ايران پيروزي بزرگي براي خلق فلسطين و تودههاي عرب است.

    كشورهاي پاكستان، سوريه، موريتاني ليبي و هند دولت موقت ايران را به رسميت شناختند
    گزارش غيررسمي از اقدام سازمان چريكهاي فدايي خلق در برانگيختن حساسيتهاي قومي در گنبدكاووس. به تحريك چريكهاي فدايي عدهاي از جوانان تركمن به نيروهاي انقلابي مستقر در شهرباني گنبد هجوم آورده، خواهان تقسيم سلاح شدند. چريكها شايع كردهاند كه شيعهها تفنگها را گرفته، ميخواهند حملههاي (قبلي) چماق به دستها را - كه تركمنها انجام دادند - تلافي كنند. نيروهاي انقلابي مستقر در شهرباني براي اينكه سلاح به دست چريكهاي فدايي نيفتد با دعوت از پرسنل شهرباني، پاسگاه شهرباني را مجدداً به آنها تحويل دادند.
    23/11/61

    سفر كلودشون وزير خارجه فرانسه به سه كشور امان، عراق، سوريه، لوموند. هدف كمك به عراق است.
    23/11/63

    اجراي مانور آزادي قدس در بيش از 90 منطقه كشور
    ايران براي اولين بار شهرهاي بصره – مندلي و خانقين را در هم كوبيد.
    23/11/64

    ايران براي اولين بار شهرهاي بصره – مندلي و خانقين را در هم كوبيد.
    23/11/66

    سفر ولاديمير پتروفسكي معاون وزير خارجه شوروي به ايران برگی از تاریخ (۲۳ بهمن)

    ● درگذشت ابوسلیمان منطقی فیلسوف و حکیم(۳۷۵ق)
    ابوسلیمان محمد بن بهرام منطقی سجستانی در منطق و حکمت و فلسفه مقامی عالی داشت و در سلک حکمای قرن چهارم محسوب می شود. او نزد عضدالدوله، دومین سلطان آل بویه(۳۳۸-۳۷۲ هـ ق) بسیار محترم و مشمول مراحم وی بود و او نیز شرح هایی به کتب ارسطو را به نام عضدالدوله نمود. ابوسلیمان، استاد ابوحیان توحیدی (معتزلی الاصول و شافعی الفروع) است. از آثار او: رساله فی مراتب قوی الانسان، رسائل الی عضدالدوله، شرح کتب ارسطاطالیس قابل ذکر می باشند. ( جالب این که ابوسلیمان منطقی نزدیک به ۸۰۰ سال پیش از نیوتن قانون جاذبه خورشید را کشف کرده است).

    ● درگذشت ثعلبی از مشاهیر، فقها و مفسرین مسلمان(۴۲۷ق)
    شیخ ابواسحاق احمد فرزند محمد نیشابوری معروف به ثعلبی یا ثعالبی است. وی در نیشابور زاده شد و بعدها به یکی از فقها و مفسرین برجسته بدل گشت. ثعلبی کرسی استادی را در نیشابور به خود اختصاص داد و جمع بسیاری از مشاهیر علمای سنی و شیعی در حوزه وی تربیت یافتند. مشهورترین اثر وی الکشف و البیان فی تفسیر القرآن است که معروف به تفسیر ثعلبی است و همچنین کتاب مشهور تاج العروس نیز از این دانشمند بزرگ ایرانی می باشد.

    ● رحلت حکیم بزرگوار حاج ملامحمد نراقی عالم بزرگ شیعه(۱۲۹۷ق)
    حاج ملامحمد نراقی ملقب به عبدالصاحب معروف به حجت الاسلام فرزند ملااحمد نراقی از علمای بزرگ شیعه بوده است که در علم کلام و فقه و اصول صاحب تالیف است. وفات ایشان در سال ۱۲۹۷ ق در کاشان در حدود هشتاد سالگی واقع شد و نزد مدفن پدر بزرگوار خود به خاک سپرده شد. کتب انوارالتوحید در کلام، المراصد و مسارق الاحکام در فقه از جمله آثار این جکیم جلیل می باشند.۲۳ بهمن ـ ۱۲ فوریه ـ پس از ۳ سال جنجال، فاطمه پهلوی با شوهر آمریکایی اش به تهران بازگشت


    فاطمه پهلوی ۱۸ بهمن ۱۳۳۲ به همراه شوهر آمریکایی اش علی هیلر به تهران بازگشت و برغم پیش بینی قبلی مورد استقبال اعضای خانواده سلطنتی وقت قرار گرفت. وی سه سال پیش از آن بدون کسب اجازه از وزارت امور خارجه ایران به هیلر که یک روزنامه نگار آمریکایی بود ازدواج کرده بود. طبق قانون، وی به عنوان یک زن ایرانی قبلا باید از وزارت امور خارجه ایران کسب اجازه می کرد. این قانون ازدواج زن ایرانی را با اتباع کشورهای دیگر منوط به کسب اجازه از دولت (وزارت امورخارجه ایران) کرده بود. به علاوه، ازدواج مسلمه (زن مسلمان) با مرد غیر مسلمان ممنوع بود که بعدا هیلر مسلمان شده بود. این ازدواج که در جریان مبارزه برای ملی شدن نفت ایران صورت گرفته بود، موقع شاه را شدیدا تضعیف کرده بود. بعدا این ازدواج که با عشق! آغاز شده بود به طلاق ختم شد و فاطمه با خاتمی دوست شاه و فرمانده نیروی هوایی ازدواج کرد که خاتمی هم چند سال بعد هنگام تمرین با کایت کشته شد.
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  6. کاربر ارزشمند❤

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    39,254
    تشکر شده:
    47,237
    امتیاز دستاورد:
    170
    پاسخ : تاریخ نگارتاپ فروم

    تقویم ایران و جهان ( 24 بهمن ماه )
    1. شهادت علي خادمي خنداني فرمانده لشگر علي بن ابيطالب( ع )
    2. درگذشت " عباس اقبال آشتياني "، مدير مجله يادگار ، پژوهشگر و نويسنده نامي، استاد دانشگاه در رم - ش1334
    3. حريق و انفجار مرکز انستيتور پاستور تهران - ش1343
    4. درگذشت فروغ فرخزاد - ش1345
    5. شهادت " قنبر طاهري برتيني "، نماينده کيهان در قم در عمليات والفجر 8 - ش1364
    6. درگذشت شاعره توانان سپيده کاشاني - ش1371
    7. کشف صدها گور دسته جمعي از مسلمانان در بوسني و هرزگوين - ش1371
    8. قتل پاتريس لومومبا رهبر مبارز آفريقا به دست موسي چومبه - ش1961

    __________________
    وقایع تاریخی امروز 13 فوریه مطابق با 24 بهمن ماه 1390

    1. اختراع دوربين فيلم برداري توسط لويي لومير - م1895
    2. ايلات متحده ، بريتانيا و آلمان جزاير مختلف پوليننري را بين خود تقسيم کردن - م1900
    3. برگزاري صدمين سالگرد گشايش بانک فرانسه - م1900
    4. تولد " ژرژ سيمانون "، رمان نويس بلژيکي - م1903
    5. تاسيس استوديو " لندن فيلم " توسط الکساندر کوردا ، انگلستان - م1932
    6. انجام اولين آزمايش اتمي فرانسه - م1960

    __________________روز شمار دفاع مقدس
    24/11/57


    آغاز به كار سرلشكر قرهني در محل ستاد ارتش و تشريح وضعيت نيروهاي مسلح : ما اينك وارث يك ارتش از همپاشيده هستيم. اكنون ارتش دچار وضع نابسامان و از همپاشيدهاي است. وضع ما در مورد ارتش بحراني است. در ارتش فعلي تصفيه اساسي و كلي صورت خواهد گرفت. اعتراض پرسنل نيروي هوايي به انتصاب سپهبد مهديون به كفالت اين نيرو و واكنش سرلشكر قرهني ؛ اجتماع پرسنل نيروي هوايي در محوطه ستاداين نيرو در اعتراض به انتصاب سپهبد مهديون به سرپرستي نيروي هوايي ؛ اعتراض و تحصن پرسنل پايگاه هوايي بابلسر بهاين انتصاب ؛ بركناري سپهبد مهديون و انتصاب سپهبد آذربرزين به جاي وي به دستور سرلشكر قرهني.
    اعلام حمايت مجدد پرسنل نيروي هوايي از انقلاب اسلامي و امامخميني ؛ اطلاعات : نزديك به هزار نفر از افسران نيروي هوايي به نشانه همبستگي با انقلاب خلق ايران در ميدان بهارستان رژه رفتند. اطلاعيههاي كميته انقلاب اسلامي و سازمان چريكهاي فدايي خلق درباره سلاحهاي موجود در نزد مردم ؛ كميته انقلاب اسلامي: اشخاص با مراجعه به مساجد و گرفتن رسيد، اسلحه خود را تحويل بدهند. مردم سلاح خود را به افراد غيرمجاز تحويل ندهند. سازمان چريكهاي فدايي :اين سازمان با تشكيل كميتههاي مركب از مسؤولان سازمان و نمايندگان كميته انقلاب اسلامي جهت هماهنگي و نظارت در استفاده از تجهيزات مصادره شده و رفع اشكالات احتمالي موافقت كامل دارد.
    اخبار امروز كردستان : پادگان مهاباد در محاصره نيروهاي مسلح حزب دمكرات كردستان. تشكيل شوراي انقلاب در مهاباد به دستور عزالدين حسيني. انتصاب محمدمهدي كتيره به سرپرستي لشكر 28 سنندج به دستور دولت موقت. اعلاميه لشكر 28 سنندج مبني بر اعلام آمادگي براي حفظ سرحدات كشور و وفاداري به انقلاب و امام خميني. اعلام مواضع سازمانهاي سياسي درباره ارتش و انتصابهاي جديد و نيز خلع سلاح عمومي ؛ جاما : مردم ميخواهند به جاي ارتش استعماري يك ارتش مردمي در خدمت خلق قرار گيرد. نهضت راديكال ايران : خلع سلاح مردم و جوانان انقلابي در شرايط فعلي مصلحت نيست. سازمان چريكهاي فدايي خلق : انحلال ارتش، اخراج مستشاران خارجي و تشكيل ارتش خلقي خواست ماست.
    اعلام موجوديت و برنامه از سوي سازمانهاي مختلف سياسي ؛ حزب جمهوريخواه ايران به رهبري دكتر عبدالحسين بقايي كرماني : وجود تشكيلاتي قوي و مومن و متشكل را در برابر كساني كه ايده آنان بر محور خفقان و چپاول دور ميزند، لازم ميدانيم. حزبتوده : از رهبران تازة كشور ميخواهيم ممنوعيتي را كه توسط شاه به حزب ما تحميل شده است، لغو كنند. دانشجويان پيشگام (وابسته به سازمان چريكهاي فدايي خلق) : انقلاب خلق ما انقلابي دمكراتيك و ملي بود. سازمان چريكهاي فدايي خلق : رؤوس برنامه و مواضع ما انحلال ارتش و تمامي ارگانهاي حاكميت رژيم سابق، لغو كليه قراردادها و پيمانها، لغو كليه قوانين كارگري، تامين آزادي اجتماعات، به رسميت شناختن آزاديهاي فرهنگي و قومي خلقهاي ايران ميباشد. ابراز حساسيت مطبوعات داخلي و خارجي درباره چگونگي روابط ايران و آمريكا ؛ مطبوعات داخلي و گزارش تحركهاي مشكوك ناوگانهاي خارجي در آبهاي خليجفارس و درياي عمان ؛ از سوي ديگر، ورود ناوهاي آمريكايي را به آبهاي ايران، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا (هادينگ كارتر) تكذيب كرد. مطبوعات خارجي و تفسير و تحليل از آينده روابط ايران و آمريكا و اقدامهاي واشنگتن در منطقه ؛ نيويورك تايمز : روابط ايران و آمريكا تيره خواهد بود زيرا رهبران انقلاب ايران ضدآمريكايي هستند. ديلي نيوز : سقوط دولت بختيار ضربه فاجعهآميزي براي نفوذ آمريكا در خاورميانه بود. القبس : آمريكا از كشورهاي خليجفارس خواسته است يك فرماندهي متحد ايجاد كنند.
    اظهار نظر شخصيتها و مطبوعات خارجي درباره آثار پيروزي انقلاب اسلامي: انورسادات : حوادث ايران نياز به صلح بين اعراب و اسرائيل را در حال حاضر زيادتر كرده است. اسحاق رابين (نخستوزير پيشين اسرائيل) : از دست دادن ايران براي غرب بزرگترين ضربه پس از جنگ جهاني دوم به شمار ميرود. الوطن (چاپكويت) : پيروزي كامل خلق ايران حمايتي واقعي براي آرمان عرب خواهد بود. البعث (چاپ دمشق) : جهان عرب و تمامي جهان تحت تاثير رويدادهاي ايران قرار گرفتهاند. الرياض (چاپ سعودي) :ايران در آستانه ابهام پاي ميگذارد. البلاد (چاپ سعودي) : خطرها و مشكلات زيادي ايران را تهديد ميكند. روزنامه داوار (چاپ اسرائيل) : هيچ دليلي ندارد كه اسرائيل از پيروزي خميني خوشحال باشد. 24/11/63

    بيانيه مشترك الجزاير و فرانسه پيرامون پايان دادن به تشنج در منطقه خليج فارس
    24/11/64

    درخواست خاويرپرزدكوئيار دبيركل سازمان ملل از آمريكا و شوروي مبني بر استفاده از نفوذ خود در پايان دادن به جنگ عراق و ايران.
    24/11/65

    مذاكره ولايتي با مقامات شوروي درمسكو – مذاكره پيرامون پايان جنگ شهرها
    24/11/66

    ديدار ولايتي با وزير خارجه المان پيرامون قطعنامه 598 و طرح اجرايي دبير كل.
    ديدار ولايتي با وزير خارجه ايتاليا پيرامون قطعنامه 598

    آیا همه رویدادهای روز به دست مردم می رسد تا برای آیندگان تجربه شود؟

    از فواید خواندن تاریخ مرور كردن روزنگارها (محل ثبت روزانه رویدادها) است از هر قبیل؛ بیان و عمل، تا به مرور زمان از یاد نروند بررسی و حقیقت یابی شوند مورد قضاوت قرار گیرند و از آنها پندگیری شود و این، روزنامه نگار است كه باید در همان روز وقوع، این رویدادها را با نهایت دقت و امانتداری جمع آوری كند و به دست «ثبت» دهد كه اگر او كامل و دقیق نباشد (كه در دهه های اخیر نبوده است) نسلهای بعدی محكومند كه بی خبر بمانند و اشتباهات گذشته را تكرار بكنند.

    رویدادی كه امروز می توان آن را به آسانی نوشیدن آب به دست ثبت داد، فردا و فرداهای دور تنها با مشقت و صرف وقت و هزینه می شود آن را از لابلای یادداشت های اداری، خصوصی و ... به دست آورد، نوسازی كرد (به صورت متاع رسانه ای درآورد) و این بار به عنوان یادآوری و هشدار ارائه كرد. چرا در دهه های اخیر ثبت همه رویدادها به همان صورتی كه اتفاق می افتند دشوار است؟
    زیرا كه هر مقام دارای مشاور تبلیغاتی (روابط عمومی كه گاهی یك خبرگزاری بین المللی است) شده است، كه رویدادها را برحسب منافع و مصالح «مقام» تحریف و مطرح می سازد و یا این كه در دهان او می گذارد تا بیان دارد، یعنی نطق مقامات را هم همین ها (نطق نگاران) تهیه می كنند كه اصطلاحا «مصنوعی» است. چرا با این همه ابزار ارتباطی و اطلاع رسانی، مردم امروز از حقایق بی اطلاع می مانند و به همین صورت آیندگان؟ زیرا كه واقعیت ها و همه رویداد ها به آنان داده نمی شود.

    رسانه ها پر از خبر و مطلب است ولی همه اش تشریفات، اطلاعیه و اعلامیه، آمار نادقیق مصلحتی و شرح دید و بازدید های رسمی و .... در سابق در وطن خودمان، هر ماه میزان پول در گردش و متوسط بهای كالا با تحلیل و تفسیر انتشار می یافت؛ در پایان هر سال جزئیات درآمد حاصل از نفت اعلام می شد، هر هفته شمار پرونده های وارده و مختومه شده دادگستری و نوع آنها به نظر مردم می رسید، جزئیات بودجه و دخل و خرجها با تفسی و تحلیل منتشر می شد و در كتابخانه ها در دسترس بود، همه انتصابات و نقل و انتقالهای اداری و تغییرات شركتهای غیر دولتی و مسافرت های خارجی مقامات به طور روزانه به چاپ می رسید و .... با وجود این، همین فیلترها هم نمی توانند مانع رویدادهای مشهود شوند كه یادآوری آنها به مناسبت روز وقوع، جالب ؛ تامل برانگیز و پند آموز است از جمله دو رویدادی كه در زیر می آید:

    امروز درست یك سال از روزی می گذرد كه ولادیمیر پوتین رئیس كشور روسیه كار جلب «رای» برای تجدید انتخاب خود را با بیان این حقیقت آغاز كرد كه مردم عادی از انحلال شوروی طرفی نبستند و سودی نبردند و برنده این تراژدی، در هر جمهوری ، گروهی كم و نخبگان بودند و .... وی انحلال شوروی را یك اشتباه تاریخی بزرگ خواند. در طول یك سال گذشته (پس از تجدید انتخاب) دیدیم كه نتوانست و یا نخواست كاری برای رفع آن اشتباه صورت دهد و آن انحلال با اختراع «انقلابهای نارنجی» عمیقتر شد كه می رود غیر قابل برگشت شود.

    امروز همچنین درست ۵۰ سال از دو روزی می گذرد كه شهر«درسدن» آلمان با ۱۱۸۳ بمب افكن انگلیسی و امریكایی ویران و جمعا ۴۵ هزار تن كشته و۹۰ هزار نفر دیگر مجروح شدند. در این بمباران در آخرین روزهای جنگ جهانی دوم، بر این شهر بی دفاع، بمب های آتشزا فرو ریخته شد كه گرمایی معادل ششصد درجه ایجاد و تیر های آهن ساختمانها را ذوب می كنند. ۴ سال پیش از این بمباران (در همین روز)، هیتلر سرمست از پیروزی تصرف لهستان، فرانسه و ... به كمك ایتالیا به شمال آفریقا نیرو فرستاده بود و چندی بعد هم شوروی را مورد حمله قرار داده بود و با این زیاده طلبی ها، آلمان را به صورتی درآورده بود كه چند توپ ضد هوایی برای دفاع از «درسدن» نداشت. با مداخلات آلمان نوین در لشكركشی های ناتو، به نظر می رسد كه سران فعلی آلمان وقت مروری بر رویدادهای تاریخی و مشاهده روزنگارها را در ستون ویژه مطبوعات ندارند تا بدانند كه همه انسانها بمانند درسدنی ها قابل نابود شدن و سوختن هستند.

    ۲۴ بهمن ـ ۱۳ فوریه ـ طلا در غنا


    رئیس كشور افریقایی غنا ( گانا ) در فوریه سال ۹۹۰ میلادی ( طبق محاسبه مورخان اروپایی ۱۳ فوریه ) در پایتخت خود كه آن هم شهر «غنا» نام داشت در برابر گروهی از سران قبایل افریقای غربی قلمرو خود را از صحرای افریقا تا انتهای سنگال اعلام داشت كه پس از قلمرو حكومت اسلامی شمال آفریقا ( افریقیه ) به صورت بزرگترین كشور افریقایی در آمده بود.

    وی یك محله از شهر غنا را اختصاص به بازرگانان خارجی طلا داده بود كه عمدتا اتباع كشورهای اسلامی خاور میانه و شمال افریقا بودند . واژه غنا نیز از عربی است كه توسط همان ها رایج شده است .

    احمد بن حسین همدانی كه در سال ۹۹۸ میلادی در شهر هرات فوت شد در باره غنا نوشته است : در غنا ، طلا مانند هویج از زیر شنها بیرون می آید. وی اضافه كرده است كه بیشتر طلای تازه كشور های اسلامی و رومیه ( روم شرقی ) از غنا می آید.
    اروپائیان پس از استعمار غنا ، نام ساحل طلا بر آن گذاردند كه بعد از كسب استقلال بار دیگر به نام غنا ( گانا ) باز گشته است.
    ۲۴ بهمن ـ ۱۳ فوریه ـ یپرم خان در گیلان گروه مسلح تشکیل داد



    [​IMG]


    بهمن سال ۱۲۸۷ خورشیدی (فوریه ۱۹۰۹ ) در سراسر ایران تب قیام برضد استبداد هردم بالامی رفت و گروههای مجاهد راه مشروطیت در نقاط مختلف کشور تشكیل می شد.

    ۲۴ بهمن ماه ۱۲۸۷ گروههای مجاهد گیلان در رشت به هم پیوستند و روز بعد گروهی از قفقازی ها نیز به آنان اضافه شدند . این گروهها در همین روز تصمیم گرفتند كه یپرم خان رئیس قفقازی ها مجاهدان مسلح را سر و سامان دهد و یك گروه مسلح آماده از آنان به وجود آورد. این كار سریعا انجام گرفت .

    یك هفته بعد حكومت رشت به دست این گروه مسلح افتاد و« آقا بالاخان » حاكم رشت و تنی چند از مقامات دولتی توسط این گروه كشته شدند.

    مجاهدان گیلان از محمد ولی خان تنكابنی دعوت كردند كه ریاست جنبش را به دست گیرد . وی پذیرفت و وارد رشت شد .
    مجاهدین سپس به سوی قزوین به حركت در آمدند و در پی یك زد و خورد شدید شهر را تصرف و قاسم خان فرمانده پادگان شهر كه دستور مقاومت داده بود اعدام شد .

    مجاهدان گیلان سپس رهسپار تهران شدند و با كمك مجاهدان دیگر و مخصوصا سواران بختیاری كه از اصفهان آمده بودند پایتخت را متصرف و محمد علیشاه را به ساختمان تابستانی سفارت روسیه فراری دادند.
    پس از این پیروزی پیرم خان كه از ارمنیان بود رئیس پلیس تهران شد و مدتها در این سمت بود.
    __________________
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  7. کاربر ارزشمند❤

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    39,254
    تشکر شده:
    47,237
    امتیاز دستاورد:
    170
    پاسخ : تاریخ نگارتاپ فروم

    تقویم ایران و جهان ( 25 بهمن ماه )
    ۲۵ بهمن از آغاز سال در تقویم رسمی ایران ۳۳۱ روز گذشته و به پایان آن ۳۴ روز (در سال عادی) یا ۳۵ روز (در سال کبیسه) مانده است.


    رویدادها

    * ۱۳۶۷ ‐ صدور فتوای خمینی مبنی بر ارتداد سلمان رشدی نویسندهٔ کتاب آیات شیطانی امروز، سفر تاریخی" بارتولومیودیاز "یكی از برجستهترین دریانوردان پرتغالی قرن پانزدهم میلادی آغاز شد .در این سفر" بارتلمی دیاز "از پرتغال حركت كرده و قاره آفریقا را از مغرب ،در اقیانوس اطلس به طرف جنوب دور زد .پایان این سفر اكتشافی كشف جنوبیترین نقطه آفریقا بود كه خود" دیاز "آن را" دماغه امید نیك "نام گذاشت .به روز 28 اوت 1488 مراجعه شود

    امروز، انجمنی تاریخی و مذهبی" ترانت "كه از روز 17 اوت 1560 میلادی در شهری به همین نام در ایتالیا تشكیل شده بود ،پایان یافت .این انجمن كه آخرین دوره سلسله انجمنهایی به همین اسم بود ،برای ایجاد اتحاد میان ممالك و ملل كاتولیك مذهب به همت و ابتكار پاپ" آدرین ششم "تاصسیس شده بود .یكی از علل جنگهای مذهبی كه بعداش اتفاق افتاد همین انجمن بود .به روز 17 اوت 1560 مراجعه شود

    امروز، "شارنهورست "یكی از میهنپرستترین و شجاعترین سرداران كشور پروس) آلمان (در قرون هجدهم و نوزدهم میلادی در" بورونو "قدم به عرصه وجود گذاشت .وی كه درجه ژنرالی داشت ،جزو مشاوران دربار پروس نیز محسوب میشد و بعد از معاهده تیلسیت در 8 ژوییه 1807 وی بانی اصلی تحول در ارتش پروس گردید .به روز 11 ژوئن 1813 و 8 ژوییه 1807 مراجعه شود

    امروز، در جریان مبارزات ناپلئون بناپارت امپراتور معروف فرانسه و پاپ پی هفتم رهبر بزرگ مذهب كاتولیك ،شهر رم كه در آن زمان مركز همه فعالیتهای سیاسی و نظامی بود به تصرف نیروهای فرانسوی درآمد و امپراتور فرانسه اعلام كرد كه رم كه درگذشته توسط شارلمانی به كلیسا اهدا شده بود دوباره از پاپ پس گرفته میشود .رم در جریان مبارزات ایتالیا برای اتحاد ،دوباره پایتخت ایتالیا شد.

    امروز، "كریستوفر شولز "مخترع ماشین تحریر در" آرمروی "چشم به جهان باز كرد .خانوادهاش مردمی فقیر بودند و او از نوجوانی به تلاش معاش افتاد و در كارگاه صنعتگری موسوم به" جان رایز "مشغول كار شد وی از 32 سالگی در اندیشه اختراع وسیلهای برای تحریر افتاد و پس از چند سال زحمت توانست ماشین تحریر را بسازد .ماشینهای تحریر امروزی تكامل یافته ماشین" كریستوفر شولز "است.

    امروز، "سرژاكوب اپشتین "بزرگترین مجسمهساز معاصر جهان كه او را پیشرو مجسمهسازی دنیای حاضر مینامند ،در خانوادهای متوسط و هنردوست متولد شد .زادگاهش" لندن "بود و هنرمند بزرگ جز مدت كمی ،بقیه اوقات خود را در همین شهر گذرانید به دریافت دو لقب" سر "و" تانت "از دربار انگلستان مفتخر شد .وی روز 1 سپتامبر 1959 میلادی مرد .به روز 1 سپتامبر 1959 مراجعه شود

    امروز، ایالت" آریزونا "به اتحادیه ایالات آمریكا پیوست و به این ترتیب با الحاق" آریزونا "به ایالات متحده آمریكا تعداد ایالات این كشور به 48 ایالت رسید .آریزونا در حدود 113/956 مایل مربع مساحت دارد و پنجمین ایالات آمریكا از حیث وسعت میباشد .آریزونا در جنوب غربی ایالات متحده قرار گرفته و پایتخت آن" فونیكس "نام دارد.

    امروز، دریاسالار" فونتیر پیتز "فرمانده معروف نیروی دریایی آلمان در جنگهای بینالملل اول ،پس از 81 سال زندگی ،چشم از جهان فرو بست .این دریانورد بزرگ ،روز 21 ماه اوت 1849 میلادی در) كوسترین (متولد شده و بعد از تحصیلات مقدماتی وارد مدرسه نیروی دریایی شده بود .به دستور هیلتر نام او به روی یكی از نبرد ناوهای بزرگ آلمان گذاشته شد .به روز 21 اوت 1849 مراجعه شود

    امروز، جزیره بزرگ" سوماترا "در اندونزی امروزی در جنگ دوم ،به تصرف نیروهای ژاپنی درآمد و پس از تصرف" برنئو "این پیروزی ،مهمترین پیرزوی ژاپن در جنگهای اقیانوس آرام بود .با وجودی كه ژاپنیها نیروی نسبتاش زیادی برای تسخیر این جزایر بسیج نكرده بودند معهذا تصرف سوماترا آسانتر از سایر جزایر صورت گرفت .به روز 8 دسامبر 1941 و 1 مارس 1942 مراجعه شود

    امروز، دوران زمامداری" فیدل كاسترو "انقلابی مشهور كوبا بر آن كشور آغاز شد .كوبا ،كه امروزه تنها كشور سوسیالیست نیمكره غربی محسوب میشود ،در طول تاریخ سیاسی خود بارها دچار كودتا و قیامها و انقلابهای متعدد واقع شده بود كه آخرین آن قیام فیدل كاسترو ،بود .در این قیام كه به یك انقلاب ملی مبدل شد ،فیدل كاسترو موفق به سرنگون كردن رژیم باتیستا شد .به روز 10 مارس 1952 مراجعه شود
    __________________

    وقایع تاریخی امروز 25 بهمن ماه

    1. درگيريهاي خونين ساواکي ها و عناصر ضدانقلاب با نيروهاي انقلابي در تبريز
    2. مسافرت آقاي رجبعلي خان با دوچرخه و بدون پول به دور دنيا - ش1305
    3. درخواست " حبيب يغمامي " از نخست وزير مبني بر رفع توقيف از يغما - ش1324
    4. تيراندازي به " شهيد دکتر حسين فاطمي " در مراسم پنجمين سال قتل " محمد مسعود " - ش1330
    5. پايان دادن به اعتصاب سراسري در ايران به فرمان امام خميني( ره ) - ش1334
    6. حمله هوايي صدام به شهرهاي بهبهان و مسجد سليمان - ش1362
    7. فتواي تاريخي امام خميني (ره) در مورد سلمان رشدي - ش1367
    8. ترسيم سياستهاي کلان و برنامه نوين صدا و سيما توسط رهبر - ش1372
    9. پيام رهبر انقلاب اسلامي حضرت آيت ا...خامنه اي به رهبر کليساي ارتدوکس روسيه - ش1375

    روز شمار دفاع مقدس
    25/11/57

    معرفي هفت تن از اعضاي كابينه دولت موقت : داريوش فروهر، كاظم سامي، صدرحاجسيدجوادي، علياكبر معينفر، مصطفي كتيرايي، طاهريقزويني، اعلام فهرست برنامه كلي دولت : احراز و انتقال قدرت، رفراندوم، اداره مملكت، تدوين و تصويب قانون اساسي، انتخابات مجلس و استعفاء و تحويل كار به رئيس جمهور و دولت رسمي بعدي. اعتراض گروهها و سازمانهاي مذهبي و غيرمذهبي به محافظهكارانه بودن تركيب و برنامه هيات دولت.

    گزارش روزنامه كيهان از وجود سيصد هزار اسلحه در دست مردم. درخواست كميته انقلاب از مردم مبني بر تحويل سلاحها به مراكز كميتهها و پيام امام خميني درباره تحويل سلاحها و اموال دولتي به كميتههاي مستقر در مساجد و تعيين پانزده مسجد براي اين امر.



    اعلام مخالفت مجدد سازمان چريكهاي فدايي خلق با خلع سلاح عمومي و تجديد سازمان ارتش. بيانيهاين سازمان : «ارتش ضدانقلابي را بايد به تمام و كمال نابود ساخت. ما خلع سلاح نمودن مردم را در چنين موقعيتي تائيد نخواهيم كرد.» سخنگوي سازمان : مايليم زماني كه نيروهاي مسلح خلقي با كنار گذاشتن ارتش تشكيل شود سلاحهاي خود را تحويل دهيم. سفارت آمريكا را در تهران عناصر مسلح سازمان چريكهاي فدايي خلق اشغال كردند. تلاش نمايندگان امام و دولت موقت براي خارج كردن سفارت ازاين اشغال. ابراز هراس سرهنگ نصرالله توكلي دراين باره و بازتاب اشغال سفارت در رسانههاي خارجي.
    ارزيابي مقامهاي آمريكايي دربارة لغو قراردادهاي خريد اسلحه و روابط آينده ايران و آمريكا. گراهام كليتور (وزير نيروي دريايي آمريكا) : لغو قرارداد ساخت كشتيهاي جنگي براي ايران در كارخانههاي آمريكا حدود هشتصد ميليون دلار هزينه براي ايران خواهد داشت. سخنگوي وزارت خارجه آمريكا : براي آمريكا كار شاه از نظر سياسي تمام شده است.

    ارزيابي مقامها و رسانههاي شوروي از تحولات جديد ايران : بوريس پونوماريوف (عضو عليالبدل دفتر سياسي حزب كمونيست شوروي) : انقلاب ايران ضربه بزرگي به نفوذ آمريكا وارد كرد. شوروي در مورداينكه آيا دولت جديد روابط دوستانهاي با مسكو خواهد داشت مطمئن نيست. پراودا : حوادثايران نميتواند موجبات خوشحالي محافل امپرياليستي را فراهم سازد. وابسته نظامي شوروي در تهران : نزديكي ناوگانهاي آمريكايي به سواحل ايران باعث نگراني شوروي شده و اين كشور هر اقدامي را كه لازم باشد انجام خواهد داد.



    كشورهاي زير شناسايي رسمي دولت موقت انقلاب را اعلام كردند : انگليس، فرانسه، دانمارك، اتريش، سوئد، بلغارستان، چكسلواكي، آلمانشرقي، مجارستان، مراكش، يمنجنوبي، هند، كرهشمالي، ژاپن، چين، قبرس، بنگلادش، لبنان، سومالي، الجزاير و مصر.

    تفسير مطبوعات اروپا از آثار انقلاب اسلامي بر مسائل منطقهاي و بينالمللي : روزنامه لونيتا (چاپ ايتاليا : انقلاب ايران با هيچيك از ضابطههاي عادي نميخواهد. ديولت (چاپ بن) :ايران ديگر نميتواند به عنوان يك قدرت ثباتبخش در منطقه تلقي شود.
    سخنان سران صهيونيسم درباره پيامدهاي انقلاب ايران : موشه دايان (وزير خارجه اسرائيل) : آمريكا و اسرائيل به منظور حفظ ثبات و امنيت منطقه خاورميانه بايد روابط اعراب و اسرائيل قابل ملاحظه خواهد بود. عزر وايزمن (وزير دفاع اسرائيل) : آمريكا و اسرائيل به منظور حفظ ثبات و امنيت منطقه خاورميانه بايد يك همكاري نظامي به وجود آورند. نامه سفارت عراق به نخستوزير و تاكيد بر حسن همجواري و احترام به حاكميت و عدم مداخله در امور داخلي ايران.
    25/11/62

    رئيس ستاد ارشت عراق بركنار شد.
    25/11/63
    برگی از تاریخ (۲۵ بهمن)

    ● شهادت حضرت امام زین العابدین (ع) امام چهارم شیعیان بنا به روایتی (۹۴یا ۹۵ق)
    تاریخ دقیق شهادت امام سجاد(ع) مشخص نیست ولی روایت ۲۵ محرم سال ۹۴ هجری سند بهتری دارد. مدت عمر آن حضرت پنجاه و هفت سال و طول امامت آن بزرگوار سی و چهار و اندی می باشد. آن حضرت به دست هشام بن عبدالملک در زمان خلافت ولید بن عبدالملک مسموم گردیدند و در کنار مرقد مطهر عموی بزرگوارش، حضرت امام حسن مجتبی(ع) در قبرستان بقیع به خاک سپرده شدند. حضرت امام زین العابدین (ع) پس از واقعه پرشور کربلا، به همراه دیگر افراد خاندان اهل بیت(ع) به کوفه و شام برده می شوند. ایشان به همراه عمه بزرگوار خود حضرت زینب کبری(س) رسالت حسینی را با افشای ماهیت دستگاه فاسد اموی و معرفی راه پاک ثارالله به عنوان مسیر صحیح به سوی نجات، کامل می کنند. آن امام بزرگوار پس از رسوا ساختن حکام جور در مجلس عبیدالله بن زیاد و یزید بن معاویه به مدینه باز گشتند و لحظه ای از زنده نگاه داشتن واقعه عاشورا باز نایستادند.

    ● قتل محمدامین به دستور برادرش مامون در جنگ بین سپاهیان دو طرف(۱۹۸ق)
    هارون در زمان حیات خود پسر خویش محمد ملقب به امین را که مادرش زبیده بود، جانشین خود قرار داد و پسر دیگرش عبدالله مامون را که بزرگتر از امین و مادرش کنیزی ایرانی بود ولیعهد امین قرار داد. پس از مرگ هارون امین به خلافت رسید و پنج سال خلافت کرد و برادرش را از ولایتعهدی خلع نمود. مامون که در خراسان امارت داشت به کمک ایرانیان علیه برادرش قیام کرد و سرانجام طاهر بن حسین ذویمینین را به بغداد فرستاد او امین را کشت و سرش را به مرو منتقل کرد از آن زمان خلافت عباسی به مامون منتقل شد.

    ● خلع امیرکبیر از مزارت نظام پس از عزل وی از صدارت عظمی (۱۲۶۸ق)
    لیاقت و تدبیر و طهارت اخلاقی امیرکبیر موجب وحشت درباریان ناپاک و حسودان جاه طلب گشت. سرانجام شاه جوان ۲۰ ساله و بی تجربه بر اثر دسیسه ها و تحریکات درباریان و مادر خود مهد علیا ، در بیستم محرم ۱۲۶۸ق امیرکبیر را از صدارت برکنار کرد ولی مقام امیر نطامی را همچنان در عهده او گذاشت. اما این مقام امیر نیز پنج روز بعد، از او گرفته شد. پس از عزل امیرنظام، مهدعلیا، همچنان از ماندن او در تهران نگران بود و برای این که شاه دیگر باره با وی بر سر مهر نیاید، درکار او مکر و حیله می کرد. سرانجام شاه را بیش از پیش به امیر کبیر بدبین ساختند تا این که ناصرالدین شاه، دستور تبعید او به فین کاشان و قتل این امیر لایق را صادر کرد.
    __________________

    ۲۵ بهمن ـ ۱۴ فوریه ـ شکست نیروهای خاقان چین در فرغانه از لشکریان ایران


    ۱۴ فوریه سال ۱۰۲ میلادی «وادی» خاقان وقت چین با استفاده از فرصت درگیری ایران با رومیان در غرب، چهل هزارتن از نیروهای خود را روانه فرغانه (ورارود) كرد. این حمله بدون نیاز به اعزام افراد پادگانهای تپورستان (مازندران) ، آثرپاتیگان (آذربایجان) و پارس (سراسر جنوب ایران تا اصفهان) ، توسط نیروهای محلی پارت (خراسان) ، آریانا (افغانستان) و كهستان در هم شكسته شد و بسیاری از چینیان به اسارت درآمدند.
    اسیران چینی هدف حمله را به دست آوردن اسبان دره فرغانه كه بزرگتر از اسبان چین ، نیرومند و پرطاقتند بیان كردند .
    قضیه به مهستان (سنای ایران) در تیسفون گزارش شد و قرار شد كه اگر خاقان پوزش بخواهد، اسیران چینی آزاد و سه هزار اسب نیز به خاقان فروخته شود كه خاقان پذیرفت و به جای پول نقد، بابت بهای اسبان به ایران ابریشم تحویل داد.

    آثرپاتیگان از نام آثرپاتی( آذربد) شهربان و موبد (روحانی زرتشتی) این خطه گرفته شده كه هنگام حمله اسكندر به ایران در راس امور ایالت بود .
    ۲۵ بهمن ـ ۱۴ فوریه ـ قتل رئیس دوره اول مجلس شورای ملی


    در بهمن ماه ۱۲۸۹ خورشیدی( فوریه ۱۹۱۱) مرتضی قلی خان رئیس پیشین مجلس شورای ملی در تهران هدف گلوله دو قفقازی تبعه روسیه قرار گرفت و كشته شد. وی رئیس نخستین دوره مجلس شورای ملی بود. در آن زمان انتخاب نمایندگان برحسب طبقات بود و مرتضی قلی خان از جانب اعیان به نمایندگی مجلس انتخاب شده بود كه به ریاست آن بر گزیده شد. قاتلان مرتضی قلیخان به سفارت روسیه تحویل داده شدند!.
    __________________
    حمله هوايي عراق به نفتكش انگليسي نيتونيا.
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  8. کاربر ارزشمند❤

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    39,254
    تشکر شده:
    47,237
    امتیاز دستاورد:
    170
    پاسخ : تاریخ نگارتاپ فروم

    تقویم ایران و جهان ( 26 بهمن ماه )
    ۲۶ بهمن: در این روز از آغاز سال در تقویم رسمی ایران (تقویم جلالی) ۳۳۲ روز گذشته و به پایان آن ۳۳ روز (در سال عادی) یا ۳۴ روز (در سال کبیسه) مانده است.


    رویدادها

    * ۱۳۴۵: خاکسپاری فروغ فرخزاد در گورستان ظهیرالدوله تهران
    * ۱۹۸۹: شوروی اعلام کرد همهٔ نیروهای نظامیاش از افغانستان خارج شدهاند.


    زادروزها

    * ۱۳۲۱: ناصر ممدوح، دوبلور و بازیگر ایرانی
    * ۱۳۳۵: شهریار مندنیپور، نویسنده ایرانی
    * ۱۳۵۸: سمیرا مخملباف، کارگردان ایرانی
    * ۱۶۳۸: زیبالنسا متخلص به مخفی، شاعر سبک هندی در ادبیات فارسی
    * ۱۸۷۳: انریکو کاروسو خواننده اپرای ایتالیایی
    * ۱۵۶۴: گالیلئو گالیله، فیزیکدان و منجم ایتالیایی 15 فوریه سال 1564

    "گالئیلو گالیله "دانشمند بزرگ ایتالیایی در شهر معروف" پیزا "قدم به عرصه وجود گذاشت .تا 19 سالگی به ادبیات مشغول بود و در این سن به فیزیك و ریاضی روی آورد و اولین اختراع وی ترازوی آبی بود و در 25 سالگی به استادی دانشگاه پیزا رسید وی بعدها موفق به كشف گرماسنج و اولین دوربین نجومی شد و روز 8 ژانویه 1642 میلادی مرد .به روز 8 ژانویه 1642 مراجعه شود
    15 فوریه سال 1763

    قرارداد تاریخی" هوبرتسبورگ "در شهری زیبا به همین نام بین فردریك دوم پادشاه پروس و ماری ترز امپراتوریس اتریش به امضاص رسید و به موجب این قرارداد اختلافات و دشمنیها گذشته میان دو ملت از میان رفت و پروس متعهد شد در صورتی كه اتریش از ادعای خود نسبت به سیلزی دست بردارد ،در هیچ میدان جنگی با سپاهیان اتریشی روبرو نشود.
    15 فوریه سال 1782

    جنگ هفتماهه دریایی نیروهای انگلیسی و فرانسوی در سواحل هندوستان با حمله" بیلی دوسوفرن "دریاسالار فرانسوی كه میخواست هندوستان را دوباره برای فرانسه فتح كند آغاز شد .در جریان این 7 ماه بارها بین ناوگان دو طرف جنگهای خونین در گرفت كه در هر بار فرانسویان پیروز بودند .این جنگ به طور كلی روز 21 سپتامبر 1782 میلادی به نفع فرانسه بود .به روز 21 سپتامبر 1782 مراجعه شود
    15 فوریه سال 1804

    "شارل اگوستن دوسنت - بو "ادیب و نویسنده و شاعر فرانسوی در" بولونی "متولد شد .در اوایل جوانی مدتی به تحصیل طب پرداخت و بعد نویسنده شد .از بهترین آثار این نویسنده و شاعر معروف" دلداریها - افكار ماه اوت و مكالمات دوشنبه "را باید نام برد .وی كه روز 24 اوت 1869 میلادی در 65 سالگی مرد از منقدین درجه یك قرن نوزدهم میلادی است .به روز 24 اوت 1869 مراجعه شود
    15 فوریه سال 1832

    سلطنت یكی از شجاعترین و میهنپرستترین سلاطین ایتالیایی آغاز شد و این پادشاه كه فقط بر جیزیه ساردنی و ناحیه پیهمونته سلطنت داشت ،شارل آلبرت بود .شارل آلبرت به خاطر اتحاد ایتالیا دوبار رسماش با اتریش جنگید كه هر دو بار به علت خیانت هم پیمانهای خود شكست خورد .وی كه روز 15 نوامبر 1798 میلادی متولد شده بود ،روز 23 مارس 1849 میلادی از سلطنت استعفا داد.
    15 فوریه سال 1875

    نووس پاسكویه" میخائیل گلینكا "موسیقیدان و آهنگساز برجسته روسی ،بعد از 71 سال زندگی بدرود حیات گفت .وی روز 1 ژوئن 1804 میلادی در متولد شده بود و پس از فراغت از تحصیل موسیقی ،اولین اثرش به نام" ایوان سومانین "با استقبال گرم مردم روبرو شد .وی پایهگذار هنر" اپرا "در روسیه محسوب میشود .به روز 1 ژوئن 1804 مراجعه شود
    15 فوریه سال 1931

    "پاوولوف "یكی از بزگترین علمای فیزیولوژی جهان ،بعد از 82 سال زندگی كه جز دوران تحصیل ،سراسر آن به تحقیق و تتبع در امور مختلفه فیزیولوژی گذشت بدرود حیات گفت .نام اصلی این مرد بزرگ" ایوان پتروویچ پاوولوف "بود و روز 23 ژوئن 1849 میلادی در" ریازان "متولد شد" .انعكاس شرطی "كه سبب شهرت او و اعطای جایزه نوبل در 1904 به او شد ،از مهمترین اقدامات پاوولوف محسوب میشود.
    15 فوریه سال 1942

    "سنگاپور "معروفترین جزیره آسیایی جنوب شرقی ،در جریان جنگهای بینالمللی دوم ،بعد از نبردی خونین به تصرف نیروهای امپراتوری ژاپن درآمد .از سنگاپور كه در آن زمان متعلق به بریتانیای كبیر بود نیروهای مختلط انگلیسی و هندی دفاع میكردند .پس از دفاعی شدید ،انگلیسیها و هندیها شكست خوردند و همزمان با سقوط سنگاپور ،ژاپنیها 60 هزار اسیر گرفتند و تا 1945 سنگاپور در تصرف ژاپنیها بود.
    15 فوریه سال 1960

    شورش دریایی" سانتاماریا "به رهبری یك سروان شورشی پرتغالی به نام" گالوائو "آغاز شد .در این شورش كه علیه رژیم دیكتاتوری" سالازار "انجام گرفت ،سروان گالوائو كه از نویسندگان معروف پرتغال نیز هست ،كشتی" سانتا ماریا "متعلق به پرتغال را در حین عبور از دریای كارائیب با 49 نفر از همدستان خویش تصرف كرد .وی بعدها با سانتاماریا به برزیل پناهنده شد و سپس كشتی را به مقامات پرتغالی پس داد.
    __________________
    وقایع تاریخی 15 فوریه

    1. تولد " ژرژ گورس "، سياستمدار فرانسوي - م1915
    2. نافرجام ماندن سوء قصد به جان " فرانکلين روزولت "، رئيس جمهوري آمريکا - م1933
    3. وحدت سوريه و مصر - م1958
    4. قيام انقلابي سانتاماريا عليه استبدادي " سالازار "، ديکتاتور پرتقال به رهبري " گالوائو " - م1960
    5. خروج کامل نيروهاي متجاوز شوروي از افغانستان - م1989

    روز شمار دفاع مقدس
    26/11/57

    اقدامهاي سازمان يافته در مخالفت با حفظ ارتش : راهپيمايي گروهي از دانشگاه صنعتي تا محل سكونت امام خميني در حمايت از انحلال ارتش و تشكيل " ارتش خلقي ". امام نمايندگان تظاهركنندگان را به حضور نپذيرفتند. سخنراني آقايهاشميرفسنجاني به نمايندگي از امام براي تظاهركنندگان و ابلاغ اين پيام كه آنها خواستههاي خود را از طريق منطقي بدوناينكه برداشت سوء و خرابكاري شود، ايراد كنند. گردهمايي گروهي از نظاميان در دانشگاه صنعتي براي حمايت از انحلال كامل ارتش و كمك گرفتن از تجربههاي نظري و عملي چريكهاي فدايي و مجاهدين خلق و اعلام اينكه تا خواستهاي آنها عملي نشود از حضور در يگانها خودداري ميكنند. اطلاعيه سازمان مجاهدين خلق در مخالفت با انتصابهاي جديد در ارتش : كساني كه ترفيعات خود را در زمان رژيم شاه كسب كردهاند به هيچوجه صلاحيت تجديد سازمان و فرماندهي ارتش ملي ايران را ندارند. درگيري مسلحانه در تبريز. اجتماع گروهي از مردم تبريز به تحريك گروههاي مذهبي و غيرمذهبي در مقابل پادگان براي دريافت اسلحه. تشكيل ستاد مركزي ارتش خلق به دستور آيتالله قاضي طباطبايي (نميانده امام خميني در تبريز) و توزيع اسلحه بين جوانان. حمله جوانان مسلح به پادگان در ساعت 10 صبح و تسخير آن و دستگيري سرلشكر بيدآبادي (فرمانده پادگان) و انتصاب سرتيپ ارزيلي به جاي وي.
    پيام امام خميني به ملت : الان قدم ثاني كه شما بايد برداريد و آن قدم سازندگي است. اعتصابات از روز شنبه بايد شكسته بشود ؛ نه اجازه، حكم است. از تعرض به مراكز عمومي و سفارتخانهها بايد جلوگيري كرد. تعرض چه به قواي ارتش، چه شهرباني و چه ژاندارمري تعرض به دولت اسلامي است. 26/11/58

    موافقت ايران و امريكا براي تشكيل كميسيون 5 نفره از سوي كورت والدهايم براي رسيدگي به اتهامات ايران عليه شاه و آمريكا.
    26/11/59

    قاسملو: سازمان مجاهدين خلق آماده همكاري با حزب دمكرات است.
    عمليات آزادسازي – ارتفاعات ...
    26/11/62

    عمليات آزادسازي – ارتفاعات ...
    26/11/64

    چارلز دمن سخنگوي وزارت خارجه امريكا: منطقه خليج فارس براي آمريكا خيلي مهم است و اهميت خليج فارس به علت تغيير قيمت روز به روز نفت متزلزل نميشود. محكوميت ايران توسط كشورهايي عربي حوزه خليج فارس و ديگر كشورهاي عربي بعد از انجام عمليات والفجر 8 (فاو) و ورود ايران به خاك عراق و اعلام حمايت ليبي و سوريه از ايران.
    موضعگيري كشورهاي بلوك شرق (بلغارستان، يوگسلاوي و روماني) در قبال جنگ بعد از عمليات والفجر8 (فاو) مبني بر تاييد موضع ايران. 26/11/65

    ديدار تيم بازرسي سازمان ملل از مناطق بمباران شده ايران.
    رئيس اداره ارزشيابي سياسي وزارت خارجه شوروي: شوروي بمباران شهرها را محكوم ميكند و اين كشور طرفدار يك ايران قدرتمند است.برگی از تاریخ (۲۶ بهمن)

    ● محاصره مکه و سنگ باران کعبه از سوی سپاهیان یزید بن معاویه(۶۴ق)
    یزید بن معاویه پس از شهادت اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش در کربلا و اسیر نمودن اهل بیت و بازماندگان آنان، خود را در نزد مسلمانان بی مقدار و بی اعتبار کرد. از سوی دیگر افشاگری خاندان عصمت و طهارت و طرفداران اهل بیت(ع) مردم را بر ضد حکومت یزید وادار به قیام نمود. به همین جهت در سال ۶۳ ق شورش ها و جنبش هایی بر ضد یزید در حجاز بوجود آمد. سرانجام اهالی مکه و مدینه اقدام به مخالفت های علنی و درگیری مسلحانه با سپاهیان و عاملان یزید نمودند. در مکه عبدالله بن زبیر با پرداختن به عبادت و مخالفت با یزید بن معاویه مردم را به گرد خود جمع کرد و به تدریج قوت یافت و توانست شهر مکه را از دست عامل یزید بیرون آورد و خود بر آن استیلا یابد. سپاهیان شام به مکه هجوم آوردند و آن را در محاصره خویش قرار دادند و بر اهالی آن بسیار سخت گرفتند. آنان بر بلندیهای اطراف مکه منجنیق ها و سنگ اندازهای بزرگی نصب کرده و به وسیله آنها شهر را سنگ باران کردند. عبدالله بن زبیر و بسیاری از مردم به مسجدالحرام پناه آورده تا از شدت سنگ باران دشمن در امان باشند، ولی حصین بن نمیر دستور داد که مسجد الحرام و کعبه را نیز نشانه گرفته و زیر ضربات خویش قرار دهند. سپاهیان یزید با این اعمال ننگین خود کاری از پیش نبرده و متقابلا موجب تقویت عبدالله بن زبیر و قیام او گردیدند. سرانجام یزید در ربیع الاول همان سال به هلاکت رسید و نیروهای شامی به شام بازگشت نمودند و عبدالله زبیر زمام امور حجاز را به دست گرفت.

    ● درگذشت عالم جلیل القدر ملاعبدالله تستری دانشمند عهد صفوی(۱۰۲۳ق)
    ملاعبدالله بن حسین تستری از علما، فقها و محدثین نامی امامیه و از پرورش یافتگان حوزه درس مقدس اردبیلی می باشد. وی بسیار عابد و زاهد بود. نمازهای نافله شب وی هرگز ترک نمی شد و بیشتر ایام را به روزه داری سپری می نمود. در خوراک و پوشاک بسیار قانع بود و از لذایذ دنیوی دوری می کرد. مجلسی اول که از شاگردان وی می باشددرباره ایشان می گوید: او نسبت به من و تمامی مومنین به منزله پدری مهربان بود و از ایشان کرامات بسیاری مشاهده گشته است. مولی برخلاف سایر علما فقط به تدریس اشتغال داشت.از شاگردان ایشان علامه مجلسی اول، شیخ بهایی و میرزا محمد نایینی را می توان نام برد. کتاب التتمیم لشرح الشیخ نورالدین علی قواعد الحلی در هفت جلد و کتاب خواص القرآن و نیز جامع الفواید از آثار اوست. وی در ۲۶ محرم سال ۱۰۲۱ یا ۱۰۲۳ ق وفات یافت و میرداماد بر جنازه اش نماز خواند و در کربلا مدفون شد.
    ۲۶ بهمن ـ ۱۵ فوریه ـ گزارش جالب و مهم دیدار فرستاده تزار روسیه با نادر شاه


    ۱۵ فوریه سال ۱۷۴۲ تزار روسیه و مشاورانش گزارش « كالوشكین » نماینده اعزامی به ایران را از ملاقاتش با نادر شاه به دقت بررسی كردند. نادر ۱۵ ماه مه سال ۱۷۴۱ هنگام عبور از راه جنگلی سواد كوه ( مازندران ) با شلیك گلوله از داخل جنگل به سویش مورد سوء قصد قرار گرفته بود و این رویداد عمیقا بر روحیه اش اثر گذارده بود. نادر پس از این تیر اندازی كه صدمه ای هم به او وارد نساخت ماهها در تهران كه شهركی خوش آب و هوا بود اقامت كرد و در همین جا «كالوشكین» موفق به دیدار او شد. كالوشكین در گزارش خود كه در آرشیو سن پترز بورگ محفوظ است نوشته بود:

    ملاقات با نادر بسیار دشوار بود . وی چنان از باده پیروزی سرمست است كه صریحا می گوید كه اگر اراده كند؛ با یك حركت كره زمین را مسخر خواهد كرد.نادر مردی نظامی است و نمی توان روی تعهدات سیاسی او حساب كرد. او با عثمانی خوب نیست و با ما هم قلبا خوب نخواهد شد. خیلی دشوار است كه بشود با او وارد یك معامله سیاسی شد ، زیرا او برای هر مسئله ای راه حل نظامی را ترجیح می دهد. او عاشق شمشیر درخشان ، توپ دور زن ، اسب اصیل و سرباز مطیع است . با وجود این، هروقت كه خسته می شود از منشی اش كه در جلسات رسمی همیشه حضور دارد می خواهد كه برایش از دیوان حافظ غزلی بخواند.
    __________________
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  9. کاربر ارزشمند❤

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    39,254
    تشکر شده:
    47,237
    امتیاز دستاورد:
    170
    پاسخ : تاریخ نگارتاپ فروم

    تقویم ایران و جهان ( 27 بهمن ماه )
    ۲۷ بهمن - از آغاز سال در تقویم رسمی ایران ۳۳۳ روز گذشته و به پایان آن ۳۲ روز (در سال عادی) یا ۳۳ روز (در سال کبیسه) مانده است.


    رویدادها

    * ۱۳۶۵ - تغیر رسمی نام باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران به پیروزی
    * ۱۳۸۷ - سقوط هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ در حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان و کشته شدن تمامی پنج سرنشین آن

    زادروزها

    * ۱۳۲۵ - غزاله علیزاده، داستاننویس ایرانی.
    * ۱۳۲۶ - داود کریمی، از فرماندهان ایرانی جنگ ایران و عراق

    مرگها

    * ۱۳۴۴ - اسماعیل امیرخیزی، نویسندهٔ ایرانی و از رجال انقلاب مشروطه ایران
    * ۱۳۸۱ - رضا ژیان، بازیگر، کارگردان و فیلمنامه نویس سینما، تلویزیون و تئاتر ایرانی.
    ۲۷ بهمن ـ ۱۶ فوریه ـ رضا شاه روابط ایران با آمریکا را قطع کرد


    رضاشاه پس از دریافت گزارش رئیس هیات سیاسی ایران در واشنگتن دراین روز در سال ۱۳۱۴ ( ۱۶ فوریه ۱۹۳۶ ) دستور داد كه روابط سیاسی با ایالات متحده آمریكا قطع شود. غفار جلال علاء رئیس نمایندگی ایران در آمریكا گزارش كرده بود كه پلیس شهر واشنگتن اتومبیل وی را متوقف و با این كه خود را معرفی كرده بود به او ورقه جریمه داد. وی نوشته بود كه به علت امتناع از دریافت ورقه ، مامور پلیس او را به ایستگاه پلیس منتقل می كند و در آنجا چند ساعت بازداشت می شود . در آن روز غفارجلال علاء خود رانندگی اتومبیل سفارت را برعهده داشت . پلیس واشنگتن او را متهم به رانندگی بیش از سرعت مجاز كرده بود.
    وزارت خارجه ایران گزارش را عینا برای رضا شاه ارسال می دارد و وی این عمل را بی احترامی نسبت به كشور ایران تلقی كرده و دستور قطع روابط و احضار كاركنان سفارت ایران از واشنگتن و اخراج هیات سیاسی آمریكا از تهران را می دهد.قطع روابط ازنیمه فرودین ۱۳۱۵ عملی می شود ، ولی غفار جلال علاء در بهمن ماه به تهران احضار می گردد . مقام وی « وزیر مختار » بود. روابط ایران و آمریكا پس از این رویداد مدتها قطع بود.

    ۲۷ بهمن ـ ۱۶ فوریه ـ زادروز صادق هدایت

    [​IMG]

    امروز زادروز داستان نگار معروف ایران « صادق هدایت » است كه در ۱۹۰۲ متولد و ۴۹ سال زندگی كرد. داستان نویسی ایران با آثار او و معروفترین شان «بوف كور» وارد عصر تازه ای شده بود كه در نیم قرن گذشته نتوانسته است پا به پای سایر كشورها پیش برود. ​

    __________________

    ۲۷ بهمن ـ ۱۶ فوریه ـ باز گشودن تابوت فرعون « توتانخامن» ۳۳ قرن پس از مرگ او


    ۱۶ فوریه سال ۱۹۲۴ نزدیك به دو سال پس از این كه مصر شناسان موفق به یافتن محل دفن« توتانخامن » فرعون خردسال مصر شده بودند كه ۱۳۳۷ سال پیش از میلاد مرده بود تابوت او را كاملا باز كردند و به جسد مومیایی شده اش رسیدند. معاینه استخوانهای توتانخامون ثابت كرد كه وی هنگام مرگ بیش از ۱۵ سال نداشت . وی در دره فراعنه در نزدیكی لوكسور مدفون شده بود. تابوت او در مركز چند اطاق داخل هم قرارداده شده بود . در اطاقهای دیگر اشیائی كه در طول حیات با انها سر و كار داشت از جمله دو ارابه قرار داده شده بود. ظروف و ابزار های متعدد طلا و نقره و علامت سلطنت بر مصر علیا و سفلی نیز در انجا یافت شد. بر دیوار اطاقها مطالب متعدد نوشته شده بود. البسه و ظروف حاكی از تمدن پیشرفته آن زمان بوده است. عكس بالا ، دكتر كارتر مصر شناس انگلیسی را در حال مشاهده جسد مومیایی شده توتانخامن در فوریه ۱۹۲۴ نشان می دهد.
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  10. کاربر ارزشمند❤

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    39,254
    تشکر شده:
    47,237
    امتیاز دستاورد:
    170
    پاسخ : تاریخ نگارتاپ فروم

    تقویم ایران و جهان ( 28 بهمن ماه )
    [HR][/HR] 28 بهمن - از آغاز سال در تقویم رسمی ایران ۳۳۴ روز گذشته و به پایان آن ۳۱ روز (در سال عادی) یا ۳۲ روز (در سال کبیسه) مانده است.

    زادروزها

    * ۱۲۸۱ - صادق هدایت، نویسنده، مترجم و روشنفکر ایرانی ، (مرگ ۱۹ فروردین ۱۳۳۰)
    * ۱۳۴۹ - آرش حجازی، نویسنده، مترجم
    * ۱۲۹۷ - امیرعباس هویدا نخست وزیر در دوران پهلوی

    مرگها

    * ۱۳۶۴ - جیدو کریشنامورتی، عارف، متفکر، نویسنده و سخنران مشهور هندی (زادهٔ ۲۱ اردیبهشت، ۱۲۷۴)
    * ۱۳۸۲ - عماد خراسانی، شاعر غزلسرا و قصیدهسرا (زادهٔ ۱۳۰۰)
    __________________
     
    یک شخص از این تشکر کرد.