1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

همه چيز در مورد گرافيك برداري

شروع موضوع توسط minaaa ‏19/6/11 در انجمن گرافیک عمومی

  1. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113



    در دنیای امروز یکی از مهمترین فر آیند ها، انتقال اطلاعات است . بدین منظور تصمیم گرفته شد که در مورد نحوه ی انتقال تصاویر در این مقاله ( مثلا مقاله ) صحبت شود .
    حالا از خودتون می پرسید : که چی؟ اومدیم عکس درست کردید ، چه ربطی دارخ به مهندسی پزشکی ؟!!؟
    و اما جواب میدهیم : جانا ! عکس های دستگا ههای مختلف تصویر برداری باید یک طوری ذخیره بشوند و یا بتوان آن را از یک ج به جای دیگر انتقال داد . فکرش رو بکنید می خواهید یک تصویر MRI را از طریق اینترنت باز یک بیمارستان تخصصی در تهران به آمریکا بفرستید . کدام نوع عکس رو انتخاب می کنید؟

    امیدوارم بتونید تصمیم خود را از طریق خواندن این مقاله بگیرید :

    امروزه فرمت هاییی که از همه بیشتر مورد استفاده می گسرند عبارتند از TIF، JPGو GIF . در این نوشته یک فرمت دیکر به نام PNG نیز معرفی می شود .

    حال ببینیم که هر کدام چه نوع تصویری را در خود می توانند ذخیره کنند :
    TIF: RGB(24 تا 48 بیت ) ، طیف خاکستری(8 تا 16 بیت )، رنگ اندیسی(1تا 8بیت) ، دو سطحی(1 بیت )


    PNG: RGB(24 تا 48 بیت )، طیف خاکستری(8 تا 16 بیت )، رنگ اندیسی(1تا 8بیت) ، دوسطحی(1 بیت )
    JPG: RGB(24 بیت ) ، طیف خاکستری (8بیت)
    GIF: رنگ اندیسی(1 تا 8بیت)

    برای کسانی که آشنایی با تنوع تصاویر ندارند ، در زیر آنها را توضیح می دهیم :
    RGB: این کلمه مخفف Red، Green ، blue است . با این 3 رنگ می توان تمام رنگ ها را درست کرد .
    طیف خاکستری(grayscale) : این نوع طیف ، رن های بین سفید و سیاه را شمال می شود ( رنگ های خاکستری)
    رنگ های اندیسی:این نوع تصاویر فقط چند تا رنگ را شامل می شوند .( رنگ های محدود ).
    رنگ های دوسطحی (bilevel):این نوع تصاویر فقط شامل ذو رنگ سیاه و سفید می باشند .

    در دنیای اینترنت و یا در جا های دیگر ، دو نوع تصویر استفاده می شود : عکس ها و گرافیک ها
    تفاوت این دو می تواند باعث شود که ما بتوایم بهترین نوع فرکت تصویر را انتخاب کنیم :

    عکس ها معمولا دارای تغغیرات پیوسته هستند ، به این معنا که پیکسل های کنار هم معمولا دارای رنگ های بسیار نزدیک به هم هستند . مثلا ، یک آسمان آبی ممکن ایت انواع آبی را در خود داشته باشد .معمولا این رنگها از نوع RGB یا طیف خاکستری هستند و یک عکس رنگی معمولی تقریبا 100000 رنگ از 16 میلیون رنگ یک RGB 24 بیتی را دارا می باشد .
    گرافیک ها ( که شمل لوگو ها و تصاویر دو سطحی است ) معمولا پیوسته نیستند ( البته ممکن است دارای گرادیان رنگ باشند ؛ گرادیان رنگ یعنی سایه روشن در رنگ ها مثلا تغسسر آهسته از آبی به زرد ).گرافیک ها معمولا نقاشی هستند ، نع عکس، و از رنگ های کمی استفاده می کنند ( در حدود 16 رنگ ) .در یک کاریکاتور گرافیکی ، آسمان معمولا یک رنگ هست ( آسمان ما هم یک رنگ هست !! چقدر شاعرانه !!) ولی در یک عکس ممکن است تعداد زیادی آبی ممکن است وجود داشته باشد . و یا یک نقشه ممکن است 6 یا هفت رنگ برای نقشه و راهنما داشته باشد به علاوه ی رنگ سفید کاغذ و رنگ آب دریا . برای تخیه این چند رنگ می توان از تصاویر با رنگ های اندیسی استفاده کرد . معمولا کناره های تصاویر دارای سایه نیستند .



    تصاویر JPEG(Joint Photographic Experts Group ):
    این فرمت ( که اصطلاحا به آن "جی پگ ) گفته می شود ). برای عکس ها که نیاز دارند حجم کمی داشته باشند( برای e-mail یا سایت ها) مناسبترین گزینه است . JPG در حافظه ی دوربین های دیجیتالی به کار برده می شود ولی فرکت های RAW و یا TIF نیز در آنها استفاده می شود . فایل های JPG به طور شگفت انگیزی کوچک هستند . معمولا حجم آنها یک دهم حجم فایل اصلی هستند . این کاهش حجم شگفت انگیز قیمتی دارد . JPG از فشردگی با حذف داده استفاده می کند (lossy compression) . حذف داده یاعث می شود که کیفیت عکس ها پایین بیاید و این کاهش کیفیت قابل ترمیم و بازگشت نیست .
    روش های فشردگی در فرمت های دیگر تقریبا بدون خذف اطلاعات هستند . فشردگی بدون حذف داده های اولیه را بیت به بیت باز می گرداند . ما به ذخیره دادن داده ها و باز گرفتن آنها در هنگام باز کردن آنها عادت کرده ایم. فایل های exel < یا word همانطور که ذخیره میش وند همانطور هم دوباره باز می شوند .و ما هیچ ذهنیتی نسبت به خذف اینگونه داده ها نداریم . TIF، BMP،GIF،PNG و فرمت های تصویری دیگر بدون حذف هستند .این "بدون حذف بودن " خود باعث می شود که برای فشردگی محدودیت هایی ایجاد شود ؛ به این معنا که نمی توان آنها را بیش از 10 تا 40 درصد کوچکتر کرد . در نتیجه راندمان فشردگی آنها پایین است .
    ولی فایل های JPG اینطور نیستند . این نوع فشردگی دارای بازده بسیار بالایی است ( دارای فایل های بسیار کوچکی هستند) چون طوری طراحی شده است تا "با حذف" باشند .JPG تثویر را طوری تغییر می دهد تا برای فشردگی مناسب باشد . جزدیات بسایر کوچک که در فشردگی ممکن است مشکل ایجاد کنند( تغییرات رنگ بسیار کم ) صرف نظر می شوند . این باعث می شود تا یک فشردگی شگفت آوری درحجم تصویر ها بوجود بیایداین حذف شدن اطلاعات در تصویر اصلی به صورت از بین رفتن صافی و یکنواختی تصویر ظاهر می شود .( درجه ی آن می توند فرق بکند ). این خصوصیت JPG باعث میشود تفاوتی عمده بین آن و ذدیگر فرمت های تصویری بوجود بیاید .
    این حرف شاید موعظه آمیز باشد و لی حتما دلیل قانع کننده ای برای استفاده از این فرمت داشته باشید .
    در استفاده از e-mail و یا در سایت ها که لازم است اطلاعات از طریق مودم انتقال پیدا کند و همچنین کیفیت مهم نباشد ، این نوع فرکت مناسب است . بعضی جا ها واقعا لازم است حجم جای کیفیت را بگیرد .
    همچنین این نکته را باید متذکر شد مه هر دفعه از که فایل به صورت JPG فشرده می شود ، کیفیت آن پاینن می آید . به هنمین دلیل تغییر دادن و ذخیره کردن دوباره ی JPG مسئله ای است .
    در دوربین های دیجیتال ، گزینه ای وجود دارد که در آن می توان ادازه ی تصویر را انتخاب کرد. این انتخاب اندازه ی تصویر ، در اصل انتخاب نوع فشردگی تصویر می باشد .
    تصاویری که در آن ویژگی ها و جزئیات تصویر کم است ، حجم خیلی کمتر می شود . برای دو تصویر هم اندازه و دارای روش JPG یکسان ولی محتویت مختلف اندازه ها می تواند بین 1 تا 2 برابر تفاوت داشته باشد .

    از آنجایی که تصویر به اندازه ی بسیار کمی تغییر می کند ، اندازه ی تصویر یک پارمتر بسیار ضعیف برای فهمیدن تغییرات در کیفیت تصویر است( به این معنا که حجم تصویر نمی تواد سخنی از کیفیت آن بزند ) . برای یک تصویر RGB معمولی 24 بیت یم تصویر غیر قشرده 3 بایت به ازای هر پیکسل است . .به طور مثال ، یک تصویر با ابعاد 3000*2000 6 مگا پیکسل است . وقتی این تصویر یه صورت غیر فشرده ذخیره می شود 18 ماگابایت جا اشغال می کند . اگر با JPG با کیفیت بالا این تصویر ذخیره شود ، 25 تا 50 درصد حجم کل آن است یک JPG با 10 درصد حجم کل که دیگه آخرشه ( ولی کیفینت...).
    یک نکته دیگر . رنگ ها خیلی بهتر از طیف خاکستری فشرده می شوند . به این معنا که حجم طیف خاکستری زیاد کاهش پیدا نمی کند ( چون تغییرات رنک زیاد نیست ).

    و در آخر باید گفت که برای باز کردن تصاویر فشرده شده ، CPU باید به کار بیفتد . چون الگوریتم های پیچیده ی ریاضی در پشت JPG نهفته هستند . برنامه های مختلف نیز برای باز کردن JPG از روش های مختلف استفاده می کنند . به این معنا که ممکن است در باز کردن JPG( به منظور سریع باز کردن) میانبر یزنند. سریع تر بودن یعنی کیفیت تصویری متفاوت .
    در نهایت ، تصویر نهایی JPG به جزئیات تصویر ،درجه ی فشرده سازی،روش فشرده سازی برنامه و روش باز کردن فایل JPG بستگی دارد .




    [​IMG]

    تصویری با فشردگی



    [​IMG]


    یک چیز جالب بگم، هر دو عکس به صورت JPG ذخیره شده اند!!!​
     
  2. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : همه چيز در مورد گرافيك برداري

    گرافيک برداري :


    گرافيک برداري با استفاده از عناصر هندسي مانند نقطه ، خط، منحني و همچنين اشکال و چند ضلعي ها که براي نمايش عکس هاي در گرافيک رايانه اي است از معادلات رياضي استفاده مي کند .



    [​IMG]


    گرافيک برداري مکمل گرافيک تصويري است که براي نمايش تصاوير از ارايه اي از پيکسل ها استفاده مي شود.


    نمايش کامپيوتري از نقاط کوچکي به نام پيکسل تشکيل شده است .عکس ها از اين تقاط ساخته مي شوند . هر چه اين نقاط ريز تر و نزديک تر به ه مباشند کيفيت نمايش تصوير بالا مي رود ولي در عوض فضا بيشتري براي ذخيره سازي اين فايل نياز است .ار تصوير بزرگ شود به طوري که رزولوشن ديد چشم قادر باشد، مي توان عکس را به صورت دانه دانه و پيکس هاي جدا از هم مشاهده نمود.گرافيک برداري بر مبنا ي فرمول هاي رياضي خطوط واشکال ورنگ هاي سازنده تصوير را ذخيره مي کند برنامه هاي گرافيک برداري با بهره گيري از روابط رياضي ، هنگام نمايش تصوير ، بهترين حالت ممکن را براي نمايش فراهم مي کند اين کار از طريق دريافت ديتا ها ي رياضي رزولوشون انجا م مي شود . قوانين رياضي پيش بيني مي کنند که براي نمايش بهترين کيفيت تصوير بايد نقاط يا همان پيکس ها در کجا قرار بگيرند.


    از انجا که اين روابط مي توانند تصاوير با اسکيلينگ و بزرگ نمايي همراه با حفظ کيفيت را دهند بايد بدانيم که يان ها فقط از طريق ديتا هاي رزولوشن که در فايل ذخيره شده است ميسر گرديده است و اين به حجم فايل ما بستگي دارد . چاپ بر روي کاغذ تصوير تيز تر و خروجي با رزولوشن بالا تر نسبت به نمايش در صفحه نمايش دارد ولي مي توان از همان فايل برداري تصوير براي نداشتن اين تفاوت استفاده کرد .






    [​IMG]


    نرم افزار هاي ترسيم به منظور ساهخت و ويرايش تصاوير برداري استفاده مي شوند ، ما مي توانيم تصوير نمايش داده شده مان را ويرايش کنيم که بعد از ذخيره به صورت يک سري روابط رياضي در فايل نا قرار مي گيرد.عملگر هاي رياضي نرم افزار را مي توا ن به منظور باز کردن ، کشيدن و يا فشردن قسمتي و يا کل تصوير به کار برد فايل نهايي را مي توا ن به صورت bitmap ذخيره نمود و يا هر فايل برداري با تبديل به bitmap جهت استفاده در ساير وسايل نمود. ​
     
  3. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : همه چيز در مورد گرافيك برداري

    فرمت PNG
    (پسوند PNG که به صورت ping تلفظ می شود ). PNG یک فرمت درجه یک یا پرکابرد نیست اما خوب می خواهیم راجع به آن چیزهایی با هم یاد بگیریم. PNG هنوز معروف نیست ، اما به محض اینکه مردم متوجه شوند که این فرمت چه کارهایی می تواند انجام دهد درخواست های اون روبه رشد خواهد گذاشت.
    فرمت PNG با دانستن مزیت تمام تجربه های پیشین طراحی شده است. هدف اصلی PNG جایگزینی مناسب برای فرمت های GIF و LZW با تمام امتیازات آنها بود. به هر حال فرمت PNG مجموعه ی بزرگی از ویژگیهای تکنیکی را پشتیبانی می کند، شامل فوق فشرده سازی بدون لطمه زدن به فایل از LZ77 .
    فشرده سازی در PNG، ZIP کردن نامیده می شود، و این روش شبیه به روش deflate در PKZIP است.
    اما امتیاز ویژه ی PNG در ترکیب کردن ویژگیهای *****های پیش پردازشگر است، که می تواند به طور عمده ای بازده Lossless compression(به این معنی که تصویر را فشرده می مند بدون اینکه به فیال لطمه ای وارد شود) را بهبود بخشد.این *****های پیش پردازشگر باعث می شوند فرمت PNG در مقایسه با دیگر فرمتها در خوانده و نوشتن فایل کندتر باشد. البته تمام فایل های فشرده نیازمند زمانی برای پردازش هستند.
    Photoshop 7 و Elements 2.0که اکنون تصحیح شده اند، اما قبلاً ورژن های قدیمی تر Adobe نمی توانستند شماره های ppi(پیکسل در واحد اینچ) PNG را بخوانند و ذخیره کنند تا فایل های PNG را جهت چاپ مدرج کنند. (Adobe های قبلی با PNG مثل GIF رفتار می کردند، با این حال 72 ppi نمایش داده می شد.)
    Ppi در نمایش های ویدئو و یا وب مورد توجه نیست، اما به شدت در اهداف چاپی مهم و کاربردی است. بدون این مقیاس بندی و شماره های ppi دخیره شده بایستی برای هر بار چاپ کردن تصویر آن را از نو مدرج ساخت. در کاربردهای خانگی این امتیاز بزرگی محسوب نمی شود چرا که این عمل معمولاً به طور اتوماتیک انجام می شود(مثلاً در دوربین های دیجیتال که همین عمل را بر روی فایل های JPG خود انجام می دهد.) اما فستادن یک تصویرسایز نشده که قابلیت تغییر سایز را دارد به یک چاپگر جاری کار اشتباهی است. بنابراین فایل های دارای فرمت TIF را در این رابطه به کار می برند.
    بیشتر برنامه ها مقدار وضوح مدرج شده ی صحیح فایل های PNG را ذخیره و استفاده می کنند. PNG وضوح را به صورت پیکسل در متر دخیره می کند.، بنابراین هنگام محاسبات بازگشتی به پیکسل در اینچ بعضی از برنامه ها رقم های دهدهی زائدی را ذخیره می کنند. مثلاً 299.999 به جای 300 ppi (مسلما این مقدار مهم نیست.)
    فرمت PNG یک ویژگی منحصر به فرد دیگری نیز دارد، شبیه به کانال آلفا که ماسکی برای شفافیت های متغیر است (می توان گفت هر RGB یا پیکسل های Grayscale را 79% شفافیت دارند و دیگر پیکسل ها ممکن است به تنهایی مقادیر دیکری از شفافیت را داشته باشند.)
    اگر رنگها شاخص باشند ، مقادیر پالت ها ممکن است مقادیر مشابهی چون شفافیت ها داشته باشند . ممکن است فرمت PNG دارحاوی مقادیرگما جاسازی شده در تصویر باشند، این ویژگی سبب می شود روشنایی تصاویر در هر دو نمایش های یندوز و مکینتاش به درستی مایش داده شود.
    ان دست ویژگی ها ممکن است ویژگی های شگفت انگیزی باشند اما در بسیاری موترد این ویژگی ها به درستی در بسیاری برنامه ها اجرا نمی شوند. در صفحات وب این ویژگی ها نادیده گرفته می شوند.
    با این وجود این موترد مئاخله ای با ویزگی های استاندارد ندارند. خصوصاً برای فشرده سازی موثر و Lossless .
    Netscape 4.04 و MS IE 4.0 امکانات پشتیبانی فایل های فرمت PNG را در صفحات وب اضافه کرده اند. به این صورت که در کاربردهای گرافیکی PNG جایگزین GIF شده است ، اما کاربرد JPG همچنان مانند قبل است.
    برای کاربرد های غیر وب و غیرگرافیکی PNG در رقابت با TIF است. بیشتر برنامه های تصویر فرمت PNG را پشتیبانی می کنند.، بنابراین سازگاری اولیه مسئله ینگران ننده ای نخواهد بود. ( ممکن است خیلی از PNG خوشتون بیاد.)
    ممکن است PNG خیلی جالب باشد، از آنجا که LC آن برای کپی داده های اصلی بسیار مناسب است. و ار آنجا که اندازه ی PNG به طرز قابل توجهی کوچکتر از TIF LZW است. مثلا حدود 25% کوچکتر از TIF LZW برای فایل های 24 بیتی و حدود 10% تا 30% کوچکتر از فایل های GIF برای داده های شاخص شده.
    صاویر مختلف به سایزهای مختلفی از فشرده سازی نیاز دارند. اما PNG جایگزین خوبی برای تصاویر GIF و TIFF LZW 24 بیتی هستند. PNG می تواند باری فایل های 48 بیتی هم تعریف شود. اما برنامه ای که بتواند فایل 48 بیتی PNG را پشتیبانی کند وجود ندارد.(البته برنامه برای دیگر فرمت ها نیز نمایش این نوع خیلی کم است.)
    در اینجا نماینده چند سایز فایل برای تصاویر رنگی RGB 9.9 مگاپیکسل و 1943*1702 پیکسل و 24 بیتی می بینید.

    File type File size
    TIFF 9.9 megs
    TIFF LZW 8.4 megs
    PNG 6.5 megs
    JPG 1.0 megs (1.0 / 9.9) is 10% file size
    BMP 9.9 megs


    به نظر من هم PNG جایگزین مناسبی برای TIFF خواهد بود
     
  4. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : همه چيز در مورد گرافيك برداري

    Graphic Interchange Format (GIF)
    این فرمت را هم می تواند به صورت “Jiff” و یا به صورت “Gift” ( بدون تلفظ t) خواند .
    GIF توسط شرکت CompuServe برای نشان دادن تصاویر روی اینترنت ایجاد شد . ( در سال 1987 برای بردهای ویدئویی 8 بیتی ، قبل از JPG و رنگ های 24 بیتی ) . GIF از رنگ اندیسی استفاده میکند . به همین دلیل ترکیب رنگ های آن خیلی محدود بوده و شامل 256 رنگ ی شو.د . برای گذشته ( برد های ویدئویی 8بیتی ) این فرمت مناسب بود ولی برای عکس های 24 بیتی امروزه اصلا به رد نمی خورد .

    GIF در درون خود عدد ppiرزولوشن بزرنگنمایی تصویر را نشان نمی دهد (عدد ppi در متن png امده است . ) به همین دلیل برای هر پرینت کردن ، لازم است اندازه ی آن را تغیییر داد . این هیچ اهمیتی برای تصویر های وب ندارد . در سال 1987 کسی نیازی به پرینت کردن تصویر نداشت و اصلا پرینتری نبود که تصویر را پرینت کند ! به همین دلیل اطلاعات در مورد رزولوشن تصویر نیازی نبود .
    ولی GIF هنوز هم به منظور کار های گرافیکی یکی از بهترین فرمت ها است و امروزه هم به این منظرور کاربرد دارد . تصاویر گرافیکی ( مانند لوگو ها یا dialog box ها )به رنگ های کمی احتیاج دارند . محدود بودن به 3 رنگ برای یک لوگوی 3 رنگه اصلا مهم نیست . یک GIF 16 رنگه دارای حجم بسیار پایین ترو تصویر واضحتر نسبت به JPG است . و در نتیجه، ایده آل برای استفاده در وب .
    گرافیک ها معمولا از رنگ های ثابت به جای سایه روشن استفاده می کند . این باعث پایین آمدن تعداد رنگ های مورد استفاده می شود . GIF از LZW بدون حذف داده برای فشردگی به حجم های پایین استفاده می کند . فایل های GIF از یک فشردگی بهینه برای گرافیک های رنگ ثابت استفاده می کند . زیرا در LZW اجزا ی تک رنگ به صورت بسیار بهینه فشرده می شوند . فشردگی LZW بدون حذف است ولی تبدیل یک تصویر به تصویری با 256 رنگ خودش دارای حذف بسیاری است . JPG برای عکس ها در وب ( با 24 بیت) بسیار مناسب تر هستند . برای رنگ های ثابت ، JPG هم دارای حجم پایینی است . ( ولی در عوض دارای حذفیات است ) . ولی برای گرافیک ها GIF دارای حجم کمی خواهند بود و دارای کیفیت بالاتر . ( در مقایسه با JPG واضحتر و خالصتر).
    اگر GIF برای عکس های با رنگ ثابت استفاده شود ، رنگ های محدود باعث ضعیف شدن تصویر می شود و با اینکه تنها 246 رنگ استفاده می شود ولی حجم آن تقزیبا اندازه ی JPG خواهد بود . ( با انیکه فقط 8 بیت به جای 24 بیت استفاده می کنیم .) عکی ها معمولا از 100.000 رنگ استفاده می کنند . هب همین دلیل کیفیت تصاویر با 256 رنگ بسیار پایین است . اگر تصاویر به 256 رنگ محدود شدند ، می توان از GIF استفاده کرد و در غیر صورت بهتر است از این فرمت برای ذخیره استفاده نشود .


    GIF به صورت اختیاری پیشزمانه های بی رنگ (transparent background) در اختیار کاربر می گذارد . در اصل، بین رنگ های موحود در GIF یکی به بیرنگ اختصاص داده می شود .

    به همبافته شدن( Interlacing) نیز یک گزینه در ابطه با GIF است که در صورت انتخاب ، باعث می شو دکه تمام تصویر را با کیفیت کم نشان می دهد و پس از دانلود کردن ، تصویر به حالت اولیه بر می گردد . این کار برای تصاویر وب مناسب است ولی حجمی را به این تصاویر اضافه می کند .

    تبدیل کردن تصاویر RGB به GIF یک نوع کتهش رنگ است ولی گزینه های رنگ فرمت GI
     
  5. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : همه چيز در مورد گرافيك برداري

    TIFF-Tag Image Format File
    این فرمت برای آرشیو کردن تصاویر مهم به کار می رود . این فرمت دزر زمینه های حرفه ای و تجاری پیشرو می باشد . این فرمت همچنین در تمامی سیستم عامل قابل استفاده است و تا 48 بیت را در بر می گیرد .
    TIFF اکثر فضا های رنگی را می تواند در بر بیگیرد : RGB، CMYK، YCBr و .... . TIFF یک فرمت انعطاف پذیز است و گزینه ها ی اختیاری زیادی را دارا می باشد . داد های موجو در این فرمت دارای برچسب هایی می باشند که مشخص می کند که چه نوع داده ای در درون این فرمت وجود دارد . انواع جدید نوخع داده می تواند به راحتی ساخته شوند ولی مشکل این قابلیت تغییر ، عدم توانایی تطابق ایت . ولی به طور کلی هر برنامه TIFF های استاندارد را می توانند بخوانند .
    TIFF می توانند داده های را ب دو طریق PC وMAC ذخیره کنند . انتخاب این روش ها فقط دز سرعت است ولی TIFF در هر دو صورت می تواند خوانده شود و به راحتی داده می توانند تبادل شوند .
    TIFF معمولا از LZW با فشرده سازی بدون حذف داده استفاده می کد . بدن حذف داده بدین معنا است که همان چیزی که ذخیره شده ، بیت به بیت ، بازسازی می شود بودن اینکه تغییری در آن رخ بدهد . این عامل ، عامل مهمی در کپی کردن تصاویر بسیار مهم است .
    فشرده سازی به این ترتیب کار می کند که رشته های همسان مکرر شناخته مش وند و به جای چند تا ، از یکی برای ذخیره ی آن استفاده می شود . این کار بسیار حجیم است و همین باعث می شود که فایل های فشرده شده دیر تر باز و یا ذخیره شوند .
    LZW زمانی تاثیگذار است که برای فشرده سازی رنگ های اندیسی استفاده می شود .( تعریف رنگ های اندیسی در متن JPEG امده است ) . و برای رنگ های 24 بیتی پیوسته در عکس ها کا رآمد نیست . نواحی که بدن ویژگی های خاصی هستند راحت تر از نواحی دارای ویژگی و شکل خاص فشرده می شوند . LZW نیز برای تصاویر طیف خاکستری(grayscale) مناسب تر از رنگی است . این روش برای رنگ های 48 بیتی تقربیا بی اثر است . LZW مخفف lempel –ziv-welch، گرفته شده از نام 3 اسرائیلی است که در سالهای 1977 و 1978 مقالاتی را در IEEE منتشر کردند .این مقالات اساس و پایه ی فشردگی سازی های آینده بود . terry Welch برا ساس این مقالات روشی را برای فشردگی سازی ابداع کرد که اکروزه نام آن LZW است . برای tif پس ار این اختراع حق الامتیاز هایی در نظر گرفته شد .البته برای gif نیز می خواستند حق الامتیازهایی در نظر بگیرند
    برنامه های مربوط به تصویر ، هر نوعکه باشند ، دارای LZW هستند ولی بعضی از برنامه های ساده که حقالامتیاز را برای بهره مند شدن از LZW پرداخت نمیکنند ، دچاز مشکل "عدم تطابق " مواجه می شوند .
    نیاز زیادی نیست که در مورد TIF زیاد صحبت کنیم : کار می کند ، خیلی خوب است ، خیلی کاربردی است یک فرمت جهانی برای تصاویر با کیفیت بالا است و هر کاری را به بهترین نحو انجام می دهد . اهمیت بالای TIF در تصاویری است که نیاز است با کیفیت بالا آرشیو شوند .
    ولی ...فایل های TIF برای عکس ها نسبتا حجیم هستند . تصاویر TIFF فشرده نشده تقریبا به همان اندازه ای که تصویر در حافظه اشغال می کند ، جا می گیرد . البته این زیاد بودن یک ویژگی مثبت است، از آنجایی که تصویر با اطلاعات بیشتری ذخیره می شود . یک تصویر RGB 24 بیتی برای هر واحد تصویر به 3 بایت نیاز دارد .

    در بعضی موارد پیش می آید که کیفیت دارای اهمیت کمتری تست . فایل های JPEG کوچکتر هیتند و برای هر کاربرد غیر آرشیوی می تواند استفاده شود( عکس برای e-mail) . البته باید در نظر گرفت که این حجم کمتر به قیمت کاهش کیفیت تمام می شود . ​