1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

بهبود مهارت خودانگیزی: با این ۱۲ عادت خیلی ساده به خودتان انگیزه بدهید

شروع موضوع توسط traffic ‏3/6/21 در انجمن سبک زندگی

  1. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏16/4/21
    ارسال ها:
    7,070
    تشکر شده:
    22,606
    امتیاز دستاورد:
    137
    جنسیت:
    مرد
    [​IMG]

    هر کس گاه به گاه به کمی انگیزه نیاز دارد. نظریه‌های روانشناختی زیادی در مورد چگونگی بهبود مهارت خودانگیزی وجود دارد و خوشبختانه، این یک حوزه روانشناسی است که به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته‌است. شما فقط با تغییر طرز فکرتان می‌توانید هر آنچه دل‌تان می‌خواهد را به انجام برسانید. اگر تمایل دارید این مهارت را در خود تقویت کنید، با خبرنامه در این نوشتار همراه باشید.

    ۱- از سیستم پاداش استفاده کنید

    حتی اگر به اندازه کافی بزرگ شده باشید، باز هم می‌توانید مثل دوران کودکی از سیستم پاداش بهره‌مند شوید.

    وقتی به خود جایزه می‌دهید، نورون‌های تولید کننده دوپامین را تحریک کرده و احساس خوبی به شما دست می‌دهد. چه کسی به چنین حس خوبی نیاز ندارد؟

    رسیدن به نتیجه به تنهایی احساس خوبی دارد اما جایزه گرفتن حتی حال‌تان را بهتر می‌کند. مغز شما به این محرک‌های مثبت پاسخ خواهد داد و می‌خواهد کارهای بیشتری انجام دهد تا باز هم آنها را تجربه کند.


    ۲- بهبود مهارت خودانگیزی؛ بدانید چه زمانی به استراحت نیاز دارید

    شما باید بدانید چه زمانی به‌استراحت نیاز دارید؛ باید بدانید که چه موقع وقت دور شدن از کار فرا رسیده‌است. شما خودتان می‌دانید که چه زمانی می‌توانید بار زیادی به دوش بکشید، و فقط شما می‌توانید تعیین کنید که چه زمانی وقت استراحت و دوری از کار فرا رسیده‌است.

    ۳- برنامه‌های‌تان را برای خودتان نگه دارید

    اگر نمی‌خواهید به ۱۰۰ سوال در مورد رویاهای ناموفق‌تان پاسخ دهید، بهتر است چیزی را فاش نکنید تا زمانی که به نتیجه برسید.

    ۴- هدف خود را تعریف کنید

    هدف شما چیست و چرا باید به دنبال بهبود مهارت خودانگیزی باشید؟ آیا هر روز با برنامه‌های مرتبط با هدف‌تان پیش می‌روید یا مثل یک روح گمشده در زندگی پیچ و تاب می‌خورید؟

    وقتی هدف خود را تعریف می‌کنید، معلوم می‌شود که چه چیزهایی برای رسیدن به آن لازم‌الاجرا هستند. اگر می‌خواهید به خود انگیزه بدهید، پس باید دلیل آن را تعیین کنید.


    ۵- لیست کارهای روی دست‌تان را کوتاه کنید

    آیا فهرست کارهای انجامی‌تان آنقدر طولانی است که راهی برای انجام همه کارها وجود ندارد؟ واقع‌بین باشید و فقط کارهایی را بنویسید، که می‌توانید انجام دهید. هنگامی که شما یک لیست دلهره‌آور از نشدنی‌ها دارید، انگیزی‌تان نابود می‌شود.

    ۶- بهبود مهارت خودانگیزی؛ هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید

    شما که نمی‌دانید دیگران برای به دست آوردن آنچه که دارند، چقدر سختی کشیده‌اند. فقط تلاش کنید تا به بهترین شکل ممکن و در حد توان خودتان کارها را به نتیجه برسانید. مقایسه، نابودکننده انگیزه است.

    ۷- پیروزی‌ها را جشن بگیرید، هر چقدر هم که کوچک باشند

    برای تشکر کردن از خود و جشن گرفتن موفقیت‌های‌تان وقت بگذارید، زیرا این کار در بهبود مهارت خودانگیزی بسیار موثر است و باعث می‌شود حتی بیش از پیش موفقیت کسب کنید.


    ۸- شیوه تفکر خود را تغییر دهید

    طرز فکرتان چگونه ‌است؟ معمولا مثبت هستید یا منفی؟ تفکر مثبت را تمرین کنید و افکار منفی را تا جایی که ممکن است مهار کنید.

    اگر فکر می‌کنید در هر کاری که قصد انجام آن را دارید شکست خواهید خورد، احتمال شکست‌تان افزایش می‌یابد. با این حال، اگر اعتقاد دارید که یک روز خارق‌العاده خواهید داشت، احتمال موفقیت شما بیشتر خواهد بود.

    ۹- بهبود مهارت خودانگیزی؛ از هرج و مرج‌ها بکاهید

    امروزه هرج و مرج به قدری زیاد است که حفظ انگیزه را دشوار کرده‌است. چند بار حواس‌تان به پیام‌ها، رنگ هشدار ایمیل یا تماس تلفنی پرت می‌شود؟ گاهی اوقات لازم است که همه چیز را قطع کنید و متمرکز روی کارتان بمانید. در غیر این صورت، آخر روز که کارها را به انجام نرسانیده‌یاید، چیزی جز یک حس منفی به دست نخواهید آورد.

    ۱۰- آسیب‌پذیری خود را بپذیرید

    چقدر خوب بود اگر شما فردی کامل بودید که مرتکب هیچ اشتباهی نمی‌شدید؟ اما واقعیت این است که شما هرگز کامل نیستید و هیچ کس دیگری نیز کامل نیست.

    وقت آن است که نقاط آسیب‌پذیر خود را بپذیرید. هرگز از نشان دادن شکست‌های خود نترسید زیرا آنها باعث می‌شوند که شما درس بگیرید و متفاوت شوید. برای بهبود مهارت خودانگیزی مهم است که بدانید و بپذیرید که شما هم به عنوان یک انسان می‌توانید اشتباه کنید.

    ۱۱- از عبارات و جملات تاییدی مثبت استفاده کنید

    آیا به محض بیدار شدن از خواب، عبارات تاییدی مثبت را تمرین می‌کنید؟ اگر این کار را نکنید، یکی از بهترین راه‌های ایجاد انگیزه در خود را از دست می‌دهید. وقتی می بینید خورشید در افق بالا آمده است، مواردی از این قبیل را به خود بگویید:

    «امروز یک روز عالی خواهد بود، من دوست‌داشتنی هستم، من موفق هستم، من همه آنچه را که در لیست کارهایم است انجام می‌دهم، من برای خودم وقت می‌گذارم و … .»

    اگر می‌خواهید سبب بهبود مهارت خودانگیزی در خودتان شده، کل نگرش‌تان را بهبود ببخشید، شروع به گفتن جملاتی از این دست به خودتان کنید.

    ۱۲- مدیتیشن (مراقبه) کنید

    آیا می‌دانستید مدیتیشن هنری باستانی است که بیش از ۵۰۰۰ سال قدمت دارد؟ طبق مجله تایم، این کار به عنوان یک تمرین معنوی آغاز شد. با این حال، امروز بیشتر بعد روانشناسی یافته است. مدیتیشن کلید پاک کردن ذهنیت منفی در تمام طول روز است.

    منبع خبرنامه
     
    m naizar از این پست تشکر کرده است.