1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

سفید کردن دندان ها: ۱۰ روش طبیعی که لبخندی زیبا داشته باشید!

شروع موضوع توسط traffic ‏1/6/21 در انجمن دندان پزشکی

  1. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏16/4/21
    ارسال ها:
    7,070
    تشکر شده:
    22,606
    امتیاز دستاورد:
    137
    جنسیت:
    مرد
    [​IMG]

    محصولات زیادی در بازار وجود دارد که می‌توان برای سفید کردن دندان ها استفاده کرد. اما بیشتر این محصولات حاوی موادی هستند که مضراتی به همراه دارند. اگر به دنبال روش‌های طبیعی برای سفید کردن دندان ها هستید، این مقاله را بخوانید.

    علت زردی دندان چیست؟

    عوامل مختلفی وجود دارد که می‌توانند دندان را کدر و زرد نشان دهد. غذاهای خاصی می‌توانند مینای دندان شما را که بیرونی‌ترین لایه دندان است لکه دار کنند. همچنین تجمع پلاک روی دندان‌ها می‌تواند باعث زرد شدن آنها شود.

    در اینجا ۱۰ روش طبیعی را برای سفید کردن دندان ها می‌بینید:

    ۱. روغن گردانی در دهان را امتحان کنید

    روغن گردانی یک روش درمانی سنتی است که باعث بهبود بهداشت دهان و دفع سموم از بدن می‌شود. این عمل به معنای چرخاندن روغن در دهان و از بین بردن باکتری‌هایی است که می‌توانند به پلاک تبدیل شوند و دندان‌های شما را زرد نشان دهند.

    روغن رایج برای روغن گردانی روغن آفتابگردان و کنجد هستند. همچنین می‌توانید از روغن نارگیل استفاده کنید که سرشار از اسید لوریک است و به دلیل توانایی‌اش در کاهش التهاب و از بین بردن باکتری‌ها شناخته شده‌است.

    انجام روغن گردانی با روغن کنجد باعث کاهش باکتری‌های استرپتوکوک موتانس می‌شود که مسئول پلاک و التهاب لثه است.

    برای انجام روغن گردانی، یک قاشق غذاخوری روغن را در دهان‌تان قرار دهید و آن را در دهان‌تان بچرخانید. روغن گردانی یک عمل بدون خطر است و هر کسی می‌تواند آن را انجام دهد.


    ۲. سفید کردن دندان ها؛ با جوش شیرین مسواک بزنید

    جوش شیرین دارای خاصیت سفید کنندگی طبیعی است. این ماده رویه‌ساب ملایمی است که می‌تواند لکه‌های دندان را از بین ببرد.

    جوش شیرین همچنین به ایجاد یک محیط قلیایی در دهان کمک کرده و از رشد باکتری جلوگیری می‌کند. علم هنوز ثابت نکرده است که جوش شیرین می‌تواند دندان‌های شما را سفید کند، اما مطالعات نشان داده‌اند که خمیردندان‌هایی که دارای جوش شیرین هستند، اثر سفید کنندگی قابل توجهی دارند.

    جهت استفاده از این درمان برای سفید کردن دندان ها می‌توانید یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با ۲ قاشق چای خوری آب مخلوط کرده و دندان ها را با آن مسواک بزنید. می‌توانید این کار را ۲-۳ بار در هفته انجام دهید.

    ۳. پراکسید هیدروژن

    پراکسید هیدروژن یک ماده سفید کننده طبیعی است که باکتری‌های موجود در دهان را نیز از بین می‌برد. مطالعات نشان داده‌اند که خمیر دندان حاوی جوش شیرین و پراکسید هیدروژن۱ درصد می‌تواند به میزان قابل توجهی دندان ها را سفید کند.

    مطالعه دیگری نشان داده است که خمیر دندان حاوی جوش شیرین و پراکسید هیدروژن در صورت استفاده دو بار در روز می‌تواند در طی ۶ هفته منجر به سفید شدن ۶۲ درصدی دندان شود.

    لازم به ذکر است که چندین موضوع در مورد ایمنی استفاده از پراکسید هیدروژن برای سفید کردن دندان ها وجود دارد. این ماده باید به صورت رقیق شده استفاده شود و استفاده بیش از حد از آن می‌تواند باعث حساسیت دندان و تحریک لثه شود.

    اگر قصد استفاده از پراکسید هیدروژن را دارید، حتما از محلول ۱٫۵ یا ۳ درصدی استفاده کنید تا از بروز عوارض جانبی جلوگیری کنید. قبل از مسواک زدن می‌توانید از آن به عنوان دهان شویه نیز استفاده کنید.

    حتی می‌توانید آن را با جوش شیرین مخلوط کرده و دندان ها را با این مخلوط مسواک بزنید.

    ۴. سفید کردن دندان ها؛ میوه و سبزیجات بخورید

    رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات برای سلامتی و دندان ها مناسب است. میوه و سبزیجات ترد و خام می‌توانند هنگام جویدن پلاک‌ها را حذف کنند. اگرچه آنها جایگزین مسواک زدن نیستند اما تاثیر بسزایی دارند. توت فرنگی و آناناس دو میوه‌ای هستند که ادعا می‌شود دندان ها را سفید می‌کند.

    ۵. از بروز لکه روی دندان جلوگیری کنید

    با انجام برخی کارهای ساده می‌توانید از ایجاد لک جلوگیری کنید. مصرف قهوه، نوشابه و توت‌های تیره را محدود کنید. همه اینها دندان ها را لک می‌کنند. نیازی به پرهیز کامل از این مواد نیست، اما باید مصرف آنها را محدود کنید تا به دنبال راه هایی برای سفید کردن دندان ها نباشید!

    همچنین نوشیدنی‌های لکه‌زا را می‌توانید با نی بنوشید ی بعد از مصرف چنین نوشیدنی‌هایی زود مسواک بزنید.

    از مصرف سیگرت پرهیز کنید.

    مصرف قند را محدود کنید، زیرا قند زیاد می‌تواند رشد باکتری‌ها را افزایش داده و باعث ایجاد پلاک و التهاب لثه شود. حتماً بعد از مصرف غذاهای شیرین مسواک بزنید.

    غذاهای غنی از کلسیم مانند پنیر و شیر بخورید تا از دندان‌های شما در برابر فرسایش مینا محافظت کنند.

    ۶. به طور مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید

    تغییر رنگ دندان‌ها بیشتر نتیجه تجمع پلاک است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم می‌تواند به سفید ماندن دندان و کاهش باکتری‌سهای دهان کمک کرده و از تجمع پلاک جلوگیری کند.

    ۷. سفید کردن دندان ها؛ زردچوبه

    خمیر زردچوبه می‌تواند دندان‌های زرد را به سفید مرواریدی تبدیل کند. با این حل عجله نکنید. هیچ تحقیق محکمی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد.

    ۸. سرکه سیب

    گفته می‌شود برای سفید کردن دندان ها، قبل از مسواک زدن به منظور از بین بردن باکتری‌ها و از بین بردن لکه‌ها محلول سرکه سیب غرغره کنید.


    ۹. پوست موز، مالته۹ یا لیمو را روی دندان‌ها مالش دهید

    تحقیقات علمی روی این روش طبیعی برای سفید کردن دندان ها وجود ندارد، با این وجود افرادی که از آن استفاده کرده‌اند، از نتایج راضی هستند. به علاوه، این‌ها که ماده شیمیایی مضر ندارند!

    برای انجام این “ترفند” ، پوست موز، پرتقال یا لیمو را برداشته و به آرامی روی دندان‌ها بمالید. به مدت ۲ دقیقه این کار را ادامه دهید، سپس دهان‌تان را کاملا بشویید و دندان ها را مسواک بزنید.

    پوست این میوه ها حاوی اسید سیتریک است که از نظر تئوری به سفید شدن دندان کمک می‌کند. اگر با انجام این کار اذیت می‌شوید، به احتمال زیاد مینای دندان شما ضعیف یا فرسوده شده است. در این صورت، استفاده از این درمان توصیه نمی‌شود.

    ۱۰. سفید کردن دندان ها؛ زبان‌تان را بشویید

    شاید عحیب به نظر برسد اما شستن زبان نیز می‌تواند دندان‌ها را سفید نگه دارد. بسیاری از مردم نمی‌دانند که باکتری‌های جمع شده روی زبان به تدریج به دندان ها منتقل می‌شوند و گاهی باعث لکه دار شدن آنها می‌شوند. با مسواک زدن زبان، می‌توانید این مشکل بالقوه را محدود کنیدس.

    منبع خبرنامه