1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

بازخوانی اسطوره ها از زایش و پیدایش جهان

شروع موضوع توسط m naizar ‏17/5/21 در انجمن فیزیک و نجوم

  1. مدیر ارشد عضو کادر مدیریت ✪مدیر ارشد✪

    تاریخ عضویت:
    ‏29/7/15
    ارسال ها:
    21,271
    تشکر شده:
    98,881
    امتیاز دستاورد:
    148
    جنسیت:
    مرد
    بازخوانی اسطوره ها از زایش و پیدایش جهان

    [​IMG]


    به گزارش ایسنا، امین دالوند، عضو انجمن نجوم آماتوری و پژوهشگر تاریخ اساطیری ملل باستان در نشست ویژه انجمن نجوم آماتوری به مناسبت هفته جهانی ستاره شناسی ایران با بیان اینکه اسطوره ها ریشه در تاریخ دارند، گفت: در اسطوره ها به بیان روایت داستان گونه که ریشه در آداب و رسوم ملل دارد، پرداخته می شود و ما با بازشناسی این اسطوره ها درصدد هستیم تا با فرهنگ های کهن و غنی باستان آشنا شویم.

    وی با بیان اینکه این اسطوره ها ما را در درک بهتر طرز فکر و زندگی آنها و فعالیت های علمی آنها که به صورت مکتوب درآمده است، یاری می کند، اظهار کرد: در بین النهرین ۳ تمدن "سومری"، "آشور" و "بابل" وجود داشته و این منطقه امروز در زمره یکی از مراکز بزرگ تحقیقات باستان شناسی دنیا قرار گرفته است؛ چرا که رمز و رازهایی در آن وجود دارد که ناشناخته باقی مانده است و همچنین از نظام آیینی کهن برخوردار بوده اند.

    دالوند با اشاره به تقویم بابلیان و ثبت وقایع در آن، خاطر نشان کرد: در این تقویم وقایع دسته بندی شدند، به عنوان مثال ماهی که قرار است باج و خراج گرفته شود و یا روزی که قرار است قربانی به قربانگاه برود و یا قرار است اتفاق شومی رخ دهد.

    این پژوهشگر اساطیر باستانی ملل با بیان اینکه در دوران باستان رخداد کسوف (خورشید گرفتگی) را پدیده شوم می پنداشتند، ادامه داد: از این رو افرادی که به خود نسق خدایی می دادند، افرادی را به عنوان قربانی به مناطقی به نام زیگورات می بردند تا آنها را قربانی کنند و از این طریق اهریمن را مجبور کنند که از چهره نور و خورشیدی کنار برود. در زمان باستان پدیده های طبیعی به نوعی پدیده های شوم پنداشته می شد و موجب کدر شدن چهره خدای آنها می شد.

    وی با بیان اینکه مردمان باستان نور را می پرستیدند، خاطرنشان کرد: از این رو با بررسی تاریخ قربانی کردن در عصر باستان می توانیم بفهمیم که در زمان های باستان کسوف رخ داده است یا خیر.

    بیان خلق آفرینش در اسطوره ها

    دالوند با تاکید بر اینکه حیات ما از نقطه ای آغاز می شود و به تدریج به سمت نقطه ای در حرکت هستیم، گفت: بر این اساس ما باید تاریخ را بدانیم تا آینده را پیش بینی و بهتر زندگی کنیم و از آن برای پیشرفت آنها بهره بگیریم.

    وی به اسطوره های باستانی در زمینه زایش کیهان و جهان اشاره کرد و افزود: زمانی که بشر تصمیم گرفت که برای حیات خودش تاریخی را در نظر بگیرد و جریانات را در داخل آن تاریخ ثبت کند، به تدریج به سمت چیستی و چرایی عالم رفت تا بهفمد چرا این عالم به وجود آمده است

    دالوند به برخی از اسطوره های در زمینه خلق عالم اشاره کرد و گفت: در یونان باستان اسطوره زایش کیهان وجود دارد که بر اساس آن در ابتدا یک ایزدی تخم اولیه جهان را می گذارد؛ چرا که تا آن زمان این دنیا چیزی جز تاریکی و آشفتگی نبوده است، از این رو ایزد زایش گر تخمی را می گذارد که درون مایه خلقت جهان است و ماری را مجبور می کند که به دور این تخم چنبره بزند تا آن را گرم نگهدارد و بعد از روزهای مراقبت از این تخم آغازین خلقت، شکافته می شود و از آن "گایا" یا مادر زمین متولد شد.

    به گفته وی، از این تخم سلسله خدایان تایتان خلق شد.

    این عضو انجمن نجوم آماتوری ایران اضافه کرد: امروزه ما از بیگ بنگ سخن به میان می آوریم که جهان از یک نقطه آغاز شده است و این نظریه در دوران باستان و کهن اشاره به تخم اولیه می شود که دنیا در درون این تخم بوده و چیزی به غیر از آن وجود نداشته و در اطراف آن عدم بوده است.

    دالوند به اسطوره دیگر کهن در بخش هایی از اقیانوس آرام اشاره کرد و یادآور شد: بر این اساس در ابتدا یک عنکبوت بزرگ که به عنوان عنکبوت مادر و زایشگر است که شروع به بافتن رشته های کیهان می کند. این مادر بافنده اقدام به تنیدن جهان می کند.

    وی به اسطوره های تمدن اینکاها اشاره کرد و گفت: اینکاها در کنار رشته کوه آند و در پرو ساکن بودند که با هجوم اسپانیایی ها نابود شدند. این قوم سلسله مراتبی از تاریخ و ریاضیات داشتند که بر روی لوح هایی ثبت می کردند. بر اساس تصورات اینکاها، در ابتدای کیهان، هرج و مرج بوده و عدم بوده و این قوم خود را فرزند خورشید می دانستند.

    عضو انجمن نجوم آماتوری ایران ادامه داد: در ابتدای خلقت، عالم تاریک بوده است و از آنجایی که خدای اینکا از این موضوع ناراحت بوده است، دلش برای بشر می سوزد و به "این تی" پرنده مقدس با چشمان تاریک و نابینا دستور می دهد روی شانه چپ و به "اون تی تی" دیگر پرنده مقدس دارای چشمان یاقوت دستور می دهد که شانه راست وی بنشیند و به این دو پرنده دستور می دهد که باید بین روز و شب تعادل ایجاد کنند و بعد از اینکه خدای اینکاها از این طریق توانست در میان بشر خوشحالی ایجاد کند، شروع به گریستن می کنند و از اشک شوق خدا، باران رحمت که نشانه زایش طبیعت بود، می بارد.

    اسطوره های صور فلکی

    وی گفت: در دوران گذشته مردم در منظر آسمان مجموعه ای از ستارگان را می دیدند و به تدریج با رسم برخی خطوط فرضی رسم کردند و با انتقال این خطوط به الواح، ثبت کردند و بر اساس اشکالی که ایجاد شد، یکسری اسطوره‎هایی را بیان کردند.

    دالوند با بیان اینکه در کره آسمان ۸۸ صور فلکی وجود دارد، یادآور شد: بیشتر اسطوره هایی که برای صور فلکی بیان شده مربوط به منطقةالبروج است. اگر مدار حرکت زمین به دور خورشید را در نظر بگیریم و از این مدار ۸ درجه به سمت بالا و ۸ درجه به سمت پایین در نظر بگیریم، ضخامتی به وجود می‎ آید که به آن دایرةالبروج می گویند و در آن ۱۲ صورت فلکی از فروردین تا اسفند وجود دارد.

    وی "حمل"، "ثور"، "جوزا"، "سرطان"، "اسد"، "سنبله"، "میزان"، "عقرب"، "کماندار"، "بزماهی"، "آبریز" و "حوت" را صورت فلکی منطقةالبروج ذکر کرد و ادامه داد.

    ایران باستان و اسطوره ها

    این پژوهشگر اساطیر باستانی با اشاره به اساطیر ایران باستان، توضیح داد: در منطقه خوزستان کسوف پدیده ای شگفت انگیز و هراسناک بوده است؛ از این رو پیرزنان با حضور در پشت بام ها و ایجاد سروصدا سعی می کردند خورشید را پس بگیرند، چرا که مردمان آن زمان بر این باور بودند که پیرزنی خورشید و نور را در کیسه ای پنهان کرده و از پشت بامی به پشت بام دیگر می رود و آنها با ایجاد این سروصداها در تلاش هستند که خورشید را از وی پس بگیرند.

    دالوند ادامه داد: در اسطوره آذربایجان نیز آمده است که اژدهایی خورشید را می بلعد و مردم با قیل و قال کردن اژدها را می ترسانند. این اسطوره نیز در البرز وجود داشته است، به گونه ای که مردمان آن بر این اعتقاد بودند که اژدهایی خورشید خور به نام "چی" خورشید را می بلعیده و مردم با دعا کردن تلاش می کردند که خورشید را رها کنند.

    این محقق حوزه اساطیر باستانی با بیان اینکه این اساطیر در میان ملل مشابه است و این نشان می دهد که این اسطوره ها از ملتی به ملت دیگر منتقل شده است، افزود: در ژاپن نیز مردم آن روزگاران بر این باور بودند که اژدهایی در زمان کسوف خورشید را می خورد و از پوست این اژدها سمی تراوش می شده و از آنجایی که مردم تصور می کردند این سم در آب آشامیدنی وارد شده است، از این رو تا چند روز بعد از کسوف کسی آب از رودها نمی نوشید.

    انتهای پیام

     
    mj12، Farzane و M @ H @ K از این ارسال تشکر کرده اند.