1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

مهمترین نشانه های کمبود کلسیم در بدن

شروع موضوع توسط m naizar ‏11/5/21 در انجمن پزشکی سلامت

  1. مدیر ارشد عضو کادر مدیریت ✪مدیر ارشد✪

    تاریخ عضویت:
    ‏29/7/15
    ارسال ها:
    21,265
    تشکر شده:
    98,877
    امتیاز دستاورد:
    148
    جنسیت:
    مرد
    مهمترین نشانه های کمبود کلسیم در بدن
    برترین ها: وقتی از کلسیم صحبت می کنیم، همه یاد استخوان ها و پوکی آن ها می افتند. اینکه کلسیم ماده ضروری و لازم برای سلامت استخوان ها می باشد، درست است؛ اما تاثیر آن فقط به همین موضوع مربوط نمی شود و مشکلات دیگری را نیز به همراه دارد.

    [​IMG]

    در این مطلب می خواهیم به جنبه های مختلف اثرات کاهش کلسیم در بدن بپردازیم. اگر نگران مشکلاتی دیگر ناشی از پایین بودن کلسیم خون هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

    همان طور که گفته شد کلسیم یک عنصر شیمیایی بسیار مهم برای بدن است و جالب است بدانید که کلسیم در بدن تولید نمی شود. بنابراین باید این ماده ی معدنی را از مواد غذایی دریافت کنید. همه انسان ها برای ساختن و حفظ استخوان های قوی و ارتباطات سالم بین مغز و قسمت های مختلف بدن به مقدار مشخصی کلسیم نیاز دارند. سازمان خدمات بهداشت ملی انگلستان، می گوید در بدن انسان بیش از هر مواد معدنی دیگر کلسیم وجود دارد. جالب این است که کلسیم تا سن ۲۰ الی ۲۵ سالگی به تقویت استخوان ها ادامه می دهد، اکثر انسان ها در این سن به رشد کافی رسیده اند.

    بعد از این سن کلسیم فعالیتش را در بدن تغییر می دهد و شروع به تعمیر و نگهداری از استخوان و همچنین کاهش از دست دادن ضخامت استخوان ها می کند. این اتفاق یک بخش طبیعی از روند بالا رفتن سن است. در این میان افرادی که کلسیم دریافتی آن ها قبل از سن ۲۰ تا ۲۵ سالگی کم باشد، در مراحل بعدی زندگی به طور قابل توجهی در معرض ابتلا به بیماری استخوان شکننده یا پوکی استخوان هستند، زیرا کلسیم از استخوان ها به عنوان منبع ذخیره، جذب می شود. تقریبا همه کلسیم در دندان ها و استخوان ذخیره می شود، که به ساختار آن ها کمک می کند و باعث محکم شدن آن ها می شود.

    از دیگر کار های مهمی که کلسیم در بدن انسان انجام می دهد آزاد سازی هورمون ها و آنزیم ها است؛ و درعین حال به خون رسانی رگ های خونی در سراسر بدن کمک می کند و از فرد در مقابل بیماری چاقی محافظت کند.

    علائم کمبود کلسیم

    کلسیم نقش مهمی در انعقاد خون، کنترل ضربان قلب و همچنین آرامش و انقباض عضلانی دارد. در واقع این ماده معدنی در عملکرد های مختلف بدن نقش دارد و نمی توان گفت که کمبود آن صرفا باعث بروز بیماری های مزمنی مانند پوکی استخوان می شود. چون مشکلات مفصلی و حتی بیماری های قلبی عروقی نیز از عوارض کمبود آن خواهد بود. پس بهتر است به برخی علائم بدنتان دقت بیشتری داشته باشید.

    [​IMG]

    گرفتگی عضلات

    کرامپ ها یا گرفتگی عضلانی می تواند در نتیجه کار زیاد و خستگی عضلات یا کمبود پتاسیم بروز کند. با این حال اگر اهل ورزش باشید و به طور روزانه فعالیت بدنی داشته باشید، اما باز دچار گرفتگی عضلات شوید ممکن است پای کمبود کلسیم در میان باشد. اگر درد در ران، بازو ها یا پشت ساق پا بروز می کند حتما مصرف کلسیم تان را افزایش دهید.

    بی خوابی

    بیشتر اختلالات مزمن خواب می تواند در نتیجه کاهش میزان کلی کلسیم بدن بروز کند. بی خوابی یا بیدار شدن مدام نشان می دهد که بدنتان کمی بیشتر به کلسیم نیاز دارد.

    مشکلات دندانی

    کاهش میزان کلسیم در بدن به طور مستقیم روی سلامت دندان ها تاثیر می گذارد. اگر دچار پوسیدگی یا دیگر عفونت های دندانی می شوید یا اینکه دندان هایتان بیش از اندازه شکننده است بهتر است نسبت به میزان کلسیم بدنتان شک کنید.

    پوست خشک، ناخن های شکننده

    این ماده معدنی نقش مهمی در سلامت پوست و ناخن ها دارد. اگر بدن کلسیم کافی نداشته باشد مشکلاتی مانند خشکی پوست یا بروز ترک پوستی و همچنین شکنندگی ناخن ها غیرقابل اجتناب می شود. اگر با این مشکلات مواجه شده اید باک کلسیم تان را پر کنید.

    مو های ناسالم

    خشکی، ریزش و شکنندگی مو ها نیز از عوارض واضح کمبود کلسیم در بدن هستند. البته این مشکلات ممکن است در نتیجه عوامل متعدد دیگری نیز بروز کنند؛ بنابراین لازم است که به تغذیه تان اهمیت ویژه ای بدهید و مواد غذایی متنوعی در برنامه غذایی تان بگنجانید.

    [​IMG]

    درد مفاصل و استخوان درد

    درد هایی که در مفاصل و استخوان ها بروز می کنند ممکن است نشانگر بروز بیماری های مزمن مانند آرتریت یا آرتروز باشند. با این حال گاهی این درد ها در اثر شکستن یا کاهش تراکم استخوانی ناشی از کمبود کلسیم نیز بروز می کنند.

    فشارخون بالا

    مواد معدنی متنوعی در تنظیم فشارخون نقش دارد. کلسیم در کنترل فشارخون موثر است و به همین دلیل نیز کمبود آن می تواند از عوامل افزایش فشارخون شود.

    درد های قاعدگی

    گرچه درد های قاعدگی در خانم های مختلف متفاوت است و به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می شود، اما در برخی موارد این درد ها از ناکافی بودن میزان کلسیم بدن نیز بروز می کنند. به عقیده متخصصان میزان کافی کلسیم در بدن به کاهش دردها، ورم شکم، احتباس آب، اضطراب و حتی افسردگی کمک می کند. اگر همیشه از درد های قاعدگی رنج می برید حتما به میزان کلسیم بدنتان توجه داشته باشید.

    شکنندگی استخوان ها

    کمبود کلسیم باعث کاهش تراکم استخوان شده و زمینه را برای شکستن استخوان ها و کوفتگی تاندون ها فراهم می کند. کلسیم برای محکم ماندن استخوان ها ضروری است و کمبود آن باعث بروز بیماری های مزمنی مانند پوکی استخوان می شود.

    مواد غذایی حاوی کلسیم

    غنی ترین منابع کلسیم عبارتند از: ماست، شیر، کلم پیچ، گل کلم ایتالیایی، پنیر سویا، ساردین و ماهی آزاد کنسرو شده همراه با استخوان، مواد غذایی غنی شده از کلسیم همچون آب میوه و نان. مصرف روزانه چند وعده از مواد فوق، کهنسالی را به تاخیر می اندازد.

    [​IMG]

    روش سهل دستیابی به کلسیم، مصرف شیر و ماست کم چربی یا بی چربی است. یک لیوان شیر دارای ۳۰۰ میلی گرم و یک فنجان ماست بدون چربی حاوی ۴۱۵ میلی گرم کلسیم است و این مقدار بر حسب نوع آن تفاوت می کند. با این همه، بعضی دیگر از مواد غذایی غیر شیری هم منابع مفیدی برای کلسیم شمرده می شوند.

    به طور کلی برای تامین کلسیم بدن مصرف میوه های خشک، محصولات لبنی، بروکلی، کلم، آب اسفناج؛ آب پرتقال، شیر برنج، ماهی و تخم مرغ و غذا های دریایی، سبزیجات برگ، حبوبات، میوه های خشک را افزایش دهید. در ادامه به منابع غنی کلسیم اشاره می کنیم:

    شیر

    [​IMG]

    شیر یکی از بهترین و ارزان ترین منابع کلسیم به شمار می رود. یک فنجان (۲۳۷ میلی لیتر) شیر گاو با توجه به اینکه سبوس دار است یا نه، ۲۷۶ تا ۳۵۲ میلی گرم کلسیم دارد. کلسیم موجود در محصولات لبنی به خوبی در بدن جذب می شود. علاوه بر این، شیر منبع خوبی از پروتئین، ویتامین A و ویتامین D هم است.

    ماست

    ماست منبع عالی کلسیم به شمار می رود. بسیاری از ماست ها سرشار از باکتری پروبیوتیک هم هستند که برای سلامتی بدن فواید مختلفی دارد. یک فنجان (۲۴۵ گرم) ماست بدون طعم، ۳۰ درصد از نیاز روزانه ی بدن به کلسیم را برطرف می کند. ماست حاوی فسفر، پتاسیم، ویتامین های B2 و B12 هم است.

    لوبیا و عدس

    لوبیا و عدس مقدار زیادی فیبر، پروئین و ریزمغذی دارند. این حبوبات همچنین سرشار از آهن، روی، فولات، منیزیم و پتاسیم هستند. لوبیا ها انواع مختلفی دارند. میزان کلسیم در انواع لوبیا یکسان نیست. به طور مثال، لوبیای سفید منبع خوبی از کلسیم است؛ به طوریکه یک فنجان (۱۷۹ گرم) لوبیای سفید پخته شده، ۱۳ درصد از نیاز بدن به کلسیم را تامین می کند.

    مغز ها و دانه ها

    [​IMG]

    دانه ها با اینکه کوچک هستند، خواص زیادی برای سلامتی بدن دارند و حاوی مواد مغذی زیادی هستند. بعضی از دانه ها مثل دانه ی خشخاش، دانه ی چیا و کنجد، مقدار زیادی کلسیم دارند. در میان تمام مغزها، بادام بیشترین میزان کلسیم را دارد؛ به طوریکه با خوردن حدود ۲۸ گرم از این مغز (تقریبا ۲۲ عدد بادام)، ۸ درصد از نیاز روزانه ی بدنتان به کلسیم برطرف می شود.

    نکاتی برای غلبه بر کمبود کلسیم

    مطمئن باشید که رژیم غذایی شما شامل غذا های غنی از کلسیم است و با این حال اگر دچار کمبود برای جبران کمبود کلسیم خود می توانید مکمل مصرف کنید، اما برای دوز صحیح با پزشک خود مشورت کنید.

    از آنجا که ویتامین D به تنظیم کلسیم در خون کمک می کند، مطمئن شوید که غذا های غنی از ویتامین D را در رژیم غذایی خود مصرف می کنید. همچنین، روزانه به مدت ۱۵ دقیقه، از نور آفتاب صبح زود لذت ببرید تا به تولید ویتامین D در بدن خودتان کمک کنید.

    از آنجا که منیزیم به عملکرد کلسیم کمک می کند، روزانه غذا های غنی از منیزیم بخورید. اسفناج، کدو حلوایی تابستانی، شلغم، لوبیای سبز، غلات سبوس دار، دانه کدو تنبل و دانه کنجد منابع خوبی از منیزیم هستند.

    نوشابه، کافئین و مصرف بیش از حد سدیم می تواند در جذب کلسیم تداخل ایجاد کند، بنابراین آن ها را در حد متوسط مصرف کرده یا کاملا از مصرف آن ها اجتناب کنید.

    بهترین زمان خوردن قرص کلسیم

    مناسب ترین زمان برای خوردن قرص کلسیم، شب است در صورتی که اکثر افراد کلسیم را صبح ها استفاده می کنند. حال در این جا این سوال ذهن ها را درگیر می کند که چرا؟ زمانی که در طول روز کلسیم می خوریم تا ۱ ساعت کلسیم خون بدن بالاست و بعد از مدتی این میزان کاهش پیدا می کند، حال با خوردن هر خوراکی میزان کلسیم موجود در خون را بالا می بریم و همچنین بعد از مدتی مجدد این میزان کاهش می یابد.

    [​IMG]

    پس به این نتیجه می توان دست یافت که در طول روز میزان کلسیم موجود در خونمان به صورت مکرر بالا و پایین می شود بنابراین هنگامی که می خوابیم میزان کلسیم در بدن به حداقل خود می رسد، در طول این افت کلسیم بدن از استخوان کلسیم مورد نظرش را برداشت می کند.

    بهترین روش رساندن کلسیم این گونه است که، قرص کلسیم را در یک کاسه ماست انداخته و هرشب قبل از خواب میل شود، هم خواب آرامش بخشی را تجربه می کند و هم بدن سرشار از کلسیم می شود.
     
    M @ H @ K و mj12 از این پست تشکر کرده اند.