1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

تلاش زنی که منجر به نجات میلیاردها نفر شد

شروع موضوع توسط Anoosh ‏29/4/21 در انجمن تازه های پزشکی

  1. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,818
    تشکر شده:
    27,757
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    ✅ کسانی که واكسن‌هاى فايزر و مدرنا را دريافت كرده‌اند يا در نوبت هستند و صدها ميليون آدمى كه در دنيا با اين واكسن‌هاى جديد mRNA based فرصت برگشتن به زندگى نسبى نرمال را پيدا مي‌كنند‌، شايد خوب باشد بدانند که اين شانس دوباره را در اصل مديون يك زن مهاجر ‏بنام Katalin Kariko هستند.
    ✅ «کتالین کاریکو» دختر يك قصاب مجارستانى بود كه در دوران ٢٠ سالگى بعد از اتمام دكترایش در مجارستان‌، همراه با همسر و دختر ٢ ساله‌شان سوزان درحالی كه همه ١٢٦٠ دلار دارايى‌شان را در خرس عروسكى او قايم كرده بودند، براى دوره فوق دکترا‌یش به آمريكا مهاجرت كرد. سوزان كوچولو بعدها دو بار ‏برنده مدال طلاى المپيك قايقرانى شد. مادرش اما سختى‌هاى زيادى كشيد‌. در محيط سرتاسر تبعيض و پارتى بازى دانشگاه‌ها، هيچ وقت یک پست دائمى به او داده نشد‌. از اين آزمايشگاه به آن آزمايشگاه آواره بود و هميشه منتظر كه محقق و مسئول يك آزمايشگاه، کاری به او بدهد.
    ✅ ‏ايده بي‌نظير mRNA ‌او هر بار براى دريافت گواهینامه به در بسته مي‌خورد‌. در تمام عمر ٦٦ ساله‌اش هيچ وقت بيشتر از ٦٠ هزار دلار در سال حقوق دريافت نكرد و محاسبه همسرش نشان مي‌داد در خيلى از سال‌ها درآمدش از كار و تحقيق، از روزى ١ دلار فراتر نرفته است.
    زماني‌كه باز هم داشت بيكار مي‌شد، ملاقاتی که روزی در كنار یک دستگاه زیراکس انجام داد، همه چيز را عوض كرد‌. آن روز او مشغول صحبت با یک متخصص آلرژى و اپيدميولوژى به نام دکتر دریو وایسمن شد و گفت: «من يك دانشمند RNA هستم و ميتوانم هر چيزى را با mRNA بسازم». این جمله، شروع مسيرى بود كه امروز نتيجه‌اش را به‌صورت واكسن كرونا در بازوهاى مردم تزريق مي‌كنند.
    ✅ ‏مسير آزمايش‌ها و آزمون و خطا تا رسیدن‌ به نتيجه، سخت و طاقت فرسا بود ولى «كتى» مصمم و مطمئن بود كه ايده‌اش جواب خواهد داد. وقتى كارشان در آزمايشگاه نتيجه داد‌، دوباره براى دريافت گواهینامه، مقاله‌ای نوشتند؛ ولی مقاله آنها رد شد! مجلات معتبر پزشكى هم مقالات آنها را رد می‌كردند‌. خيلى‌ها مي‌گفتند ايده استفاده از ‏ساختار mRNA براى توليد داروهاى درمانى امكانپذير نيست. آنها با شركت‌هاى غول داروسازى در تمام دنيا قرار ملاقات می‌گذاشتند و آ« شرکت‌ها هم يكى پس از ديگرى دست رد به سینه‌شان می‌زدند. تا اینکه بالاخره نظر دو شركت كوچك و نوپاى بيوتكنولوژى «مدرنا» در آمريكا و «بایو‌ان‌تک» در آلمان، به شدت به تحقيقات كتى و دكتر وایسمن جلب شد و ‏با آنها قرارداد بستند. كمپانى فايزر تصميم گرفت با بایو‌ان‌تک همكارى كند و هزينه آزمايشگاه كتى و دكتر وایسمن را پرداخت كردند.
    ✅ آزمايشات بالينى براى توليد واكسن‌هاى mRNA براى ويروس زيكا شروع شده بود كه سر و کله پاندمى كرونا در دنيا پيدا شد. بعد از اينكه دانشمندان چينى نقشه ژنتيك ‏ويروس كرونا را در ژانويه ٢٠٢٠ منتشر كردند، شركت بایو‌ان‌تک با استفاده از تكنولوژى كه نتيجه سال‌ها كار و تلاش طاقت‌فرساى «كتى كاريكو» بود، ظرف فقط چند ساعت موفق به ساخت واكسن كرونا شدند و شركت مدرنا هم ظرف دو روز با استفاده از همين تكنولوژى، واكسن را ساخت‏.
    ✅ هشتم نوامبر ٢٠٢٠ وقتى اولين ديتا از تاثير واكسن منتشر شد‌، كتى از خوشحالى فرياد زد: «oh it works» و آن روز خودش را به يك بسته كامل شكلات‌هاى گوبِرز مهمان كرد‌. دكتر وایسمن هم با خانواده‌اش جشن گرفت و از رستوران ايتاليايى مورد علاقه آنها غذا و نوشیدنی گرفتند.

    ✅ در روز ١٨ دسامبر كتى و دكتر وایسمن در دانشگاه پنسيلوانيا (همان محيط آكادميكى كه هيچ وقت به كتى یک پُست و موقعیت دائمى ندادند و از اين آزمايشگاه به آزمایشگاه دیگر آواره‌اش كردند) واكسن كرونا را دريافت كردند‌. در حاليكه به پزشكان و پرستاران اطلاع داده شده بود كه اين واكسن نتيجه سال‌ها ‏تحقيقات این دو دانشمند بوده است. صداى دست زدن ممتد در اتاق پيچيد؛ خبرنگاران و عكاسان، كتى و دكتر وايسمن را محاصره كرده بودند و كتى فقط اشك می‌ريخت.
    ✳️ تلاش مداوم اين زن در تولید واکسن برای سرطان و بسیاری بیماری‌های دیگر، باعث نجات جان ميلياردها انسان خواهد بود .

    منبع: نیویورک‌تایمز
     
    m naizar و M @ H @ K از این پست تشکر کرده اند.