1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

ساز کالیمبا

شروع موضوع توسط mj12 ‏19/4/21 در انجمن موسیقی

  1. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏1/1/13
    ارسال ها:
    1,732
    تشکر شده:
    6,061
    امتیاز دستاورد:
    128
    جنسیت:
    مرد
    ساز کالیمبا

    [​IMG]

    ساز کالیمبا یا مبیرا از آلات موسیقی سنتی مردم افریقا است. از یک تخته چوبی تشکیل شده اند که دارای رگه های فلزی متقاطع متصل هستند ، که با نگه داشتن این ساز در دستان و کندن ریزه ها با انگشت شست ، انگشت اشاره راست و گاهی اوقات انگشت اشاره چپ نواخته می شود.
    در کشورهای مختلف این قاره با نام متفاوتی شناخته می‌شود. از جمله این نام‌ها می‌توانیم به این موارد اشاره ‌کنیم: مالیمبا، امبیرا، کیسانجی، لیکمبه، سانزا و بسیاری از نام‌های دیگر.

    [​IMG]

    کالیمبا برای نخستین بار در زامبیا و توسط دینگیسوایو جومعه ساخته شده ‌است. ساز کالیمبا یکی از با کیفیت‌ترین و محکم‌ترین سازهایی است که می‌توانید در تمام طول عمر خود با آن آشنا شوید. تمامی کلیدهای فلزی به کار رفته در ساز کالیمبا توسط دست چکش‌کاری می‌شود و کوک ‌کردن آن نیز توسط یک فرد متخصص انجام می‌شود تا مطمئن‌ شویم که می‌توان این ساز را در یک گام مشخص نواخت. بدنه این ساز از جنس یک نوع چوب محکم ساخته شده و از یک طراحی زیبا در ساخت این ساز استفاده شده ‌است. امروزه ساز کالیمبا نه تنها در کشورهای آفریقایی که در بسیاری از کشورهای دیگر در سرتاسر نقاط جهان با استقبال بسیار خوبی مواجه شده‌ است. در این بخش می‌خواهیم به دلایل محبوبیت این ساز بپردازیم:

    از نظر ما اولین چیزی که در نواختن ساز کالیمبا می‌تواند توجه ما را به خود جلب‌ کند این امر است که شما با ساز کالیمبا می‌توانید مفهوم موسیقی را به یک شیوه متفاوت نسبت به دیگر سازهای موسیقیایی درک ‌کنید. ظاهر منحصر به فرد ساز کالیمبا باعث می‌شود که شما علاوه بر حالت ذهنی باید یک درک فیزیکی خوب نسبت به این ساز داشته باشید.

    با استفاده از این ساز شما یاد می‌گیرید که چگونه برای نواختن یک آهنگ خاص باید انگشت شست خود را به رقص در بیاورید. با نواختن ساز کالیمبا شما می‌توانید یک آگاهی و شناخت درونی را به شیوه‌ای خاص به درون بدن خود منتقل ‌کنید.
     
    Anoosh و M @ H @ K از این پست تشکر کرده اند.
  2. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏1/1/13
    ارسال ها:
    1,732
    تشکر شده:
    6,061
    امتیاز دستاورد:
    128
    جنسیت:
    مرد
    دومین دلیل باعث محبوبیت ساز کالیمبا می‌شود این است که شما با استفاده از ساز کالیمبا می‌توانید پیچیده‌ترین آهنگ‌ها را به راحتی بنوازید. نحوه چینش نوت‌ها در ساز کالیمبا به شکلی است که به شما اجازه می‌دهد حتی پیچیده‌ترین آهنگ‌ها را به راحتی اجرا کنید.

    سومین دلیلی که باعث محبوبیت ساز کالیمبا در نزد ما می‌شود این است که سادگی ساز کالیمبا باعث می‌شود تا این سادگی به آرامش ذهنی شما کمک‌ کند. هرچه آرامش ذهنی شما بیشتر باشد می‌توانید با جزییات بیشتر این ساز در طول زمان آشنا شوید. بنابراین نواختن ساز کالیمبا را می‌توانیم یکی از شیوه‌های مدیتیشن بنامیم. نواختن ساز کالیمبا می‌تواند به شما کمک‌کند که شما به شخصیت درونی خود پی ببرید. نواختن ساز کالیمبا به شما کمک می‌کند تا پی بردن به شخصیت درونی خود تبدیل به یک شخصیت بهتر شوید و در صورت نیاز تغییراتی را درون خود ایجاد کنید.

    چهارمین دلیلی که به نظر ما باعث محبوبیت ساز کالیمبا می‌شود این است که نواختن این ساز آفریقایی یک فعالیت بسیار سرگرم‌ کننده است. زمانی که شما نوت‌های ساز کالیمبا را به درستی مورد استفاده قرار می‌دهید دقیقا شبیه این است که شما در حال جادوگری هستید. زمانی که شما متوجه ‌شوید در نواختن ساز کالیمبا روز به روز در حال پیشرفت و بهبود هستید قطعا دچار هیجان خواهید شد و از عملکرد خود احساس رضایت خواهید کرد.

    [​IMG]

    دلیل پنجمی که باعث محبوبیت ساز کالیمبا می‌شود این است که این ساز صدای منحصر به فردی را تولید می‌کند و باعث می‌شود که شما یک تجربه جذاب در زمینه نواختن موسیقی داشته ‌باشید. برای مثال وقتی که برای اولین بار صدای این ساز را می‌شنوید روحیه شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد و از شنیدن نوایی به این شکل قطعا لذت خواهید برد.

    دلیل ششمی که باعث محبوبیت ساز کالیمبا می‌شود این موضوع است که اندازه ساز کالیمبا کوچک است، حمل آن آسان است و به راحتی می‌توانید آن را در دست خود نگه ‌دارید. ساز کالیمبا باعث ایجاد آلودگی صوتی نمی‌شود و می‌توانیم بگوییم که قیمت آن نیز بسیار پایین است. اگر شما اهل مسافرت هستید و همچنین از موسیقی خوشتان می‌آید، احتمالا بدتان نیاید که یک ساز موسیقیایی کوچک را همراه خود داشته ‌باشید. ساز کالیمبا یکی از سازهایی است که می‌توانید آن را به عنوان یک ساز مسافرتی در نظر داشته ‌باشید.
    هفتمین و آخرین دلیلی که برای محبوبیت این ساز می‌توانیم بیان ‌کنیم این مورد است که ساز کالیمبا یکی از جذاب‌ترین جعبه‌های موسیقی در سرتاسر جهان است که می‌توانید به آن دسترسی داشته‌باشید. دلیل خاصی برای اثبات این مدعا وجود ندارد اما با بررسی موزه‌های اروپایی می‌توانیم مشاهده ‌کنیم سازهای کالیمبای قدیمی بسیار زیادی مربوط به صده‌های ۱۷۰۰ و ۱۸۰۰ در موزه‌های اروپایی به چشم می‌خورد.

    ساز کالیمبا یک جعبه موسیقیایی است که شما با استفاده از آن نه تنها آهنگ‌های از قبل برنامه ‌ریزی‌ شده بلکه می‌توانید انواع آهنگ‌ها را حتی به صورت فی‌البداهه بنوازید. ساز کالیمبا دارای یک آوای نوستالژیک است، با استفاده از ساز کالیمبا شما می‌توانید احساس نهفته درون آهنگ را به صورت کامل به مخاطب انتقال ‌دهید. امروزه ساز کالیمبا توانسته به خوبی راه خود را به درون قلب انسان‌ها پیدا کند. همه افراد آمادگی شنیدن نوای ساز کالیمبا را دارند و آماده هستند که با شنیدن نوای ساز کالیمبا احساساتشان برانگیخته ‌شود. احتمالا تا اینجا متوجه دلایل محبوبیت ساز کالیمبا شده‌ باشید.
     
    Anoosh و M @ H @ K از این پست تشکر کرده اند.
  3. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏1/1/13
    ارسال ها:
    1,732
    تشکر شده:
    6,061
    امتیاز دستاورد:
    128
    جنسیت:
    مرد
    کوک‌ کردن ساز کالیمبا
    ساز کالیمبا دارای یک چکش مخصوص است که از آن برای کوک کردن ساز کالیمبا استفاده می‌شود. برای کوک ‌کردن هم فقط باید با استفاده از این چکش مخصوص به بالا یا پایین تیغه‌های ساز کالیمبا ضربه ‌هایی وارد کنید تا تیغه اندکی به سمت جلو یا به سمت عقب حرکت‌ کند. این کار باعث می‌شود که طول تیغه نسبت به خرک ساز کم یا زیاد شود. باید بدانید که هر چه طول تیغه کمتر باشد، صدای ساز کالیمبا زیرتر خواهد بود و در مقابل هر چه طول تیغه کالیمبا بیشتر شود صدای این ساز، بم‌تر خواهد بود.

    اما شاید شما انقدر حرفه‌ای نباشید که بتوانید کوک ‌بودن ساز کالیمبا را تشخیص ‌دهید. جای نگرانی وجود ندارد زیرا برنامه‌های موبایلی مختلفی برای این موضوع طراحی شده‌ است. از جمله این برنامه‌ها می‌توانیم به اپلیکیشن کوک یا الکتریک تیونر اشاره ‌کنیم. برای مثال در برنامه الکتریک تیونر تا زمانی که صفحه نمایش اپلیکیشن قرمز رنگ باشد، ساز شما کوک نشده و نیاز است که همچنان از چکش مخصوص کوک استفاده ‌کنید. زمانی ‌که رنگ زمینه اپلیکیشن به سبز تغییر کرد، ساز شما کوک شده ‌است.

    [​IMG]

    انواع مختلف ساز کالیمبا
    از آنجا که ساز کالیمبا با استقبال خیلی خوبی از طرف عموم جامعه قرار گرفته ‌است، امروزه انواع مختلفی از سازهای کالیمبا را می‌توانید در بازه‌های قیمتی متفاوت پیدا کنید. هر یک از این سازها دارای جنس بدنه و تیغه مختلفی هستند و در اندازه‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند و به همین دلیل شاهد تفاوت قیمت در انواع مختلف آن هستیم.

     
    Anoosh و M @ H @ K از این پست تشکر کرده اند.
  4. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏1/1/13
    ارسال ها:
    1,732
    تشکر شده:
    6,061
    امتیاز دستاورد:
    128
    جنسیت:
    مرد
    آهنگ مرا ببوس با ساز کالیمبا

     
    Anoosh و M @ H @ K از این پست تشکر کرده اند.