1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

طرز تهیه قطاب خانگی

شروع موضوع توسط saddaf ‏14/3/21 در انجمن شیرینی و کیک

  1. کاربر مفید

    تاریخ عضویت:
    ‏3/7/15
    ارسال ها:
    655
    تشکر شده:
    3,051
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    زن
    طرز تهیه قطاب خانگی


    [​IMG]
    قطاب ویژه

    قطاب از اون شیرینی های اصل و سنتی هست که من خیلی دوستش دارم. یعنی اگر به شهر زیبای یزد سفر کنم حتماً برای خودم به تنهایی یکی دو تا جعبه قطاب میگیرم. از اونجایی که ممکنه خیلی موقع ها ما به اون چیزی که دلمون می خواد نرسیم، پس تلاش می کنیم تا بهش برسیم :) به همین دلیل من امروز با طرز تهیه قطاب در منزل در خدمتتون هستم، که دستوری بسیار راحت و بی درسر داره و می تونه یکی از انتخاب های ما برای پذیرایی از عزیزانمون در عید نوروز باشه.

    مواد لازم :

    1/2 پیمانه معادل 100 گرم روغن مایع

    1 پیمانه شکر

    1 پیمانه ماست شیرین

    1 تخم مرغ

    1/2 پیمانه گردو معادل 60 گرم

    1 قاشق چایخوری هل

    1 قاشق غذاخوری دارچین

    پودر قند به میزان لازم

    قطاب را در طول سرخ شدن خوب حرکت دهید تا تمام سطح قطاب برشته و طلایی شود ، پس از سرخ شدن قطاب ها را درون صافی بریزید تا روغن اضافی اش گرفته شود سپس داخل پودر قند بزنید و با پودر پسته تزیین کنید.

    توضیحات تکمیلی :

    قطاب نوعی شیرینی ایرانی است. این شیرینی از معروف‌ترین شیرینی‌های سنتی شهرهای یزد و کرمان است.

    قطاب یزد

    این شیرینی در انواع سنتی یزدی و عسلی تهیه می‌شود. قطاب یزدی از دو بخش لایه خارجی و مغز داخلی تشکیل شده‌است. لایه خارجی آن که نانی سرخ شده در روغن است از آرد گندم، شیر یا ماست و زرده تخم مرغ تشکیل شده‌است که پس از طبخ در پودر قند غلطانده می‌شود. مغز داخلی این شیرینی نیز از مخلوط پودر بادام، پودر قند و هل تشکیل شده‌است. در قطاب عسلی، شیرین کننده اصلی بجای پودر قند، عسل است.

    قطاب کرمان

    این شیرینی در دو نوع گردویی و پسته‌ای تهیه می‌شود. در لایه بیرونی که با خمیردرست می‌شود و با پودر قند تزیین می‌گردد و برای محتوای آن از مغز پسته و شکر آسیاب شده یا مغز گردو و شکر آسیاب شده استفاده می‌گردد. قطاب یکی از قدیمیترین و اصیل‌ترین شیرینی‌های ایرانی به حساب می‌آید. به طوری که گفته می‌شود تاریخچه پخت آن به سلسله هخامنشیان بر می‌گردد.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏14/3/21
    Anoosh، mj12 و m naizar از این ارسال تشکر کرده اند.